کد خبر 1323943
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
تارا برقی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو، از رونمایی نمونه صنعتی خودروی برقی تارا تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: ورود به مرحله تولید انبوه خودروی برقی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور است.

به گزارش مشرق، شرکت ایران خودرو یکی از شرکت های خودروسازی ایرانی است. ایران خودرو به تازگی به تکنولوژی های جدیدی از خودرو سازی دست پیدا کرده است. ایران خودرو به تازگی خبر از تولید خودرو جدید برقی خودش داده است.

داود خسروی با بیان این‌که نمونه آزمایشی تارا برقی در تیرماه رونمایی شده، تبدیل پلتفرم خودروی بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم اختصاصی خودروی برقی را دو مسیر تولید خودروی برقی در جهان دانست و گفت: در ایران نیز مشابه سایر کشورها عمل می شود.

وی با بیان این که طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه قابل توجهی دارد، گفت: اگر خودروی برقی با اعمال تغییراتی در پلتفرم‌های بنزینی موجود طراحی و تولید شود، هزینه میلیارد دلاری در برنخواهد داشت و این یکی از روش‌هایی است که خودروسازان غربی مانند پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا نیز برای طراحی و تولید خودروی برقی استفاده کرده اند.

خسروی ادامه داد: شرکت جتکو با رویکرد ساخت اجزای اصلی خودرو در داخل کشور برای کاهش هزینه تولید و کاهش ارزبری، پروژه ساخت خودروی برقی را بر روی جدیدترین پلتفرم ایران خودرو یعنی خودروی تارا آغاز کرده که خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی هم تا این مرحله رسیده است.

وی با بیان این‌که مجموعه پاورترین خودرو شامل الکتروموتور، باتری‌پک، درایو، شارژر و مبدل DC به DC به طور کامل توسط تیم‌های تخصصی جتکو طراحی شده و ساخت نمونه‌ها کاملا در داخل انجام شده، گفت: برخی قطعات کوچک به ویژه قطعات جزئی الکترونیکی از منابع خارجی تامین می شود که داخلی سازی آن نیز با توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار برخی قطعه‌سازان است.

خسروی ادامه داد: بهره‌برداری از خودروی برقی، صرفا با تولید خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود، چرا که استفاده از خودروی برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌هایی در کشور مانند ایستگاه‌های شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست؛ همانطور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودروی بنزینی نیست.

وی افزود:‌ ایستگاه های شارژ خودروی برقی باید در سطح کشور ایجاد شود تا خودروهای برقی در زمان ۲۰ دقیقه شارژ شوند، ایجاد شرایطی برای پارکینگ‌های شخصی مالکان نیز ضروری است تا شارژ خودرو در زمان پنج تا هشت ساعت انجام شود.

وی با بیان این‌که در تمام دنیا دولت‌ها به تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای خودروی برقی کمک می‌کنند، افزود: علاوه بر توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ خودرو، تامین برق مورد نیاز به‌ویژه در ماه‌های پیک مصرف برق حایز اهمیت است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت در شرکت های قطعه سازی گفت:‌ قطعه سازان نیز برای به تولید انبوه رسیدن خودروی برقی نیاز به حمایت هایی به ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در خطوط تولید دارند که ضروری است در این زمینه نیز تسهیلات لازم از سوی بانک ها در اختیار آنان قرار گیرد.

خسروی گفت: نمونه‌سازی محصول در شرکت جتکو صورت می‌گیرد تا امکان تولید قطعات در کشور و وجود دانش طراحی و ساخت آن به اثبات برسد، اما باید شرایطی فراهم شود تا زیرساخت لازم برای تولید انبوه ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، در دنیا بخش قابل توجه هزینه خودروی برقی، مربوط به پک باتری است که بین ۳۵ تا ۴۵ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود و در همه کشورها به خریدار خودروی برقی یارانه‌های دولتی تخصیص می‌یابد که بخشی از هزینه تولید را پوشش می‌دهد، مشوق‌هایی مانند پارکینگ رایگان، امکان تردد در محدودیت‌های طرح ترافیک و تخفیف در بیمه و مالیات برای خودروهای برقی نیز در نظر گرفته می‌شود.

رونمایی از خودرو تارا برقی +عکس

رونمایی از خودرو تارا برقی +عکس

منبع:پارس نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 0
    چرا دیگه از اون وام ها نمیدن برای خودرو؟؟؟
    • وطن پرست DE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 0
      ایا این مسخره نیست که گاز رو با بازده نسبتا کم به برق تبدیل کنیم بعد با استفاده از شبکه ای با اتلاف حدود ۳۰ درصد متصل کنیم به یک خودرو که درون اون خودرو هم با حدود ۵ دردصد اتلاف انرژی تبدیل می شه به انرژی جنبشی؟
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 0
      بله درسته مگر اینکه سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق بالا بره. البته این مسوولیت خودرو سازها نیست بلکه دولتها باید خود را ملزم به آن کنند. در آلمان قانون شده که تا ۲۰۵۰ تولید خودرو با موتور درونسوز صفر شود!
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 4
    پراید برقی کی میاد...سراپا منتظریم...
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 0
    یعنی قیمتش از نسخه بنزینی کمتره؟
    • وطن پرست DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 1
      طبق سند ایران ۱۴۰۴ که به تایید رهبری و تمام ارکان قانونگذاری هم رسیده انرژی محرکه ماشین ها باید گاز طبیعی باشه چرا که هم الودگی کمی دارند و هم ایران در این مورد دارای مزیت نسبی هست. چرا بجای برخورد سلیقه ای بدنبال حفظ منافع ملی نیستید؟
    • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 0
      تجربه نشان داده خودرو های گاز سوز به شدت خطرناک اند و خیلی منجر به حوادث بدی شدند. یک کشوری مثل ایران اگر روی تولید برق سرمایه گذاری کند و برای مثال به طور عمده شروع به تولید برق از خورشید کند از سوخت های فسیلی بی نیاز خواهد بود آن هم در همه ی عرصه های صنعتی. حتی من ادعا می کنم در آن صورت حتی نیازی به انرژی هسته ای نخواهیم داشت، مگر برای موارد خاص
    • حسین IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 0
      تجربه نشان داده خودرو های گاز سوز به شدت خطرناک اند و خیلی منجر به حوادث بدی شدند. یک کشوری مثل ایران اگر روی تولید برق سرمایه گذاری کند و برای مثال به طور عمده شروع به تولید برق از خورشید کند از سوخت های فسیلی بی نیاز خواهد بود آن هم در همه ی عرصه های صنعتی. حتی من ادعا می کنم در آن صورت حتی نیازی به انرژی هسته ای نخواهیم داشت، مگر برای موارد خاص
    • CA ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      فعلا که خودرو های برقی گرونتر هستند بیشتر به خاطر قیمت باتری لیتیومی که بسته به ظرفیت باتری (حداکثر پیمایش) و خودرو (وزن و قدرت موتور و ..) معمولا 6-7 تا 10-15 هزار دلار به قیمت اضافه میکنن. با زیاد شدن تولید و بهینه شدن روش های تولید قیمت پایینتر میاد هم قیمت موتور برقی و قطعات اکترونیک هم باتری.
  • نادر IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 0
    چه عجب !! والا مدتهاست حسرت نفس عمیق کشیدن در هوای همدان که روزگاری پاک ترین هوا بود ، به دل ما مانده ! از بس تعداد موتورسیکلت و خودروی فسیلی سال به سال بیشتر شده حتی دیگه مثل سابق برف در همدان نمی باره
  • وطن پرست DE ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 1
    اختراع مجدد چرخ. ۲۰ سال پیش و قبل از شرکت تسلا یک دانشمند ایرانی خودرو برقی رو ساخت و به همراه نمونه اش برد پیش خانوم ابتکار (از سردمداران اصلاحات و مخالف برنامه هسته ای) و ایشون فرمودند خودروبرقی جایی در آینده ندارد. خیلی این اتفاق تلخی بود که حتی رسانه ها هم شروع کردن به سانسورش. چرا؟
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 1
    اوه اوه معلوم نیست دوباره قراره چه گندی بالا بیارن۲۵۷۷
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 0
    ایران خودرو کی از این شو بازی ها دست برمیداره هردفعه یک محصول برقی رونمایی میکنه و دیگه هیچ سمند برقی یادتون هست حالا نوبت تارا برقی و سرکار گذاری
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 1
    برای توليد خودرو برقی باید اراده ملی داشته باشیم وگرنه به جایی نمی رسیم، بهترین کار اینه که به صورت آزمایشی در برخی خطوط تاکسی رانی شهرهای آلوده این خودرو واگذار بشه ، ایستگاههای شارژ هم در همان خطوط نصب بشه. خودرو هم زیر قیمت کارخانه و با یارانه به تاکسی رانان واگذار بشه. بخشی از هزینه هم به عهده شهرداری ها باشه، اینجوری هم رانندگان تاکسی استقبال می کنن هم همه مردم میتونن از هوای پاک بهره مند بشن و منافعش به همه مردم برسه. به تدریج زیرساخت شارژ خودروی برقی هم در شهرها توسعه پیدا میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس