کد خبر 1324365
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
چشمِ طلایی جیمز وب به طور کامل باز شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب که در روز کریسمس به فضا پرتاب شد، امروز توانست به طور کامل بازگشایی شود و به سمت مقصد خود حرکت کند.

به گزارش مشرق، تلسکوپ فضایی جدید ناسا روز شنبه آینه‌ طلایی عظیم خود را باز کرد و آخرین گام بازگشایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

براساس گزارش phys.org، آخرین بخش از آینه ۶.۵ متری جیمز وب به دستور کنترل کننده‌های این ماموریت در جای خود چرخید و مستقر شد و به این ترتیب بازگشایی این تلسکوپ اکنون به صورت کامل اجرا شده است.

جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری که قدرتمندتر از تلسکوپ فضایی هابل است، کیهان را برای یافتن جریان نور ناشی از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که ۱۳.۷ میلیارد سال پیش تشکیل شده اند، مورد بررسی قرار می‌دهد. برای انجام این کار، ناسا مجبور شد جیمز وب را به بزرگ‌ترین و حساس‌ترین آینه‌ای که تا به حال به فضا پرتاب شده، تجهیز کند. دانشمندان به این آینه «چشم طلایی» می‌گویند.

جیمز وب به قدری بزرگ است که باید به سبک اوریگامی ساخته می‌شد تا در موشکی که آن را به فضا برد، قرار داده شود. یکی از مخاطره آمیزترین عملیات‌های مربوط به این تلسکوپ زمانی بود که محافظ خورشیدی پنج لایه آن بازگشایی شد. کنترل‌کننده‌های این ماموریت در بالتیمور، روز جمعه شروع به باز کردن قسمت اولیه آینه کردند و باز کردن آینه سمت چپ را انجام دادند. روز گذشته نیز بخش دوم و سمت راست این آینه بازگشایی شد.

آغاز مشاهدات جیمز وب از تابستان

آینه اصلی جیمز وب از فلزی سبک وزن و در عین حال محکم و مقاوم در برابر سرما به نام بریلیوم ساخته شده است. هریک از ۱۸ بخش این آینه با یک لایه بسیار نازک از طلا پوشانده شده که نور مادون قرمز را منعکس می‌کند. بخش‌های شش ضلعی باید در روزها و هفته‌های آینده تنظیم شوند تا بتوانند روی ستارگان، کهکشان‌ها و جهان‌های بیگانه متمرکز شوند که ممکن است نشانه‌هایی از حیات را در خود داشته باشند.

جیز وب دو هفته دیگر تا تکمیل سفر ۱.۶ میلیون کیلومتری خود و رسیدن به مقصدش در نقطه دوم لانگژی فاصله دارد. جیمز وب از زمان پرتاب در روز کریسمس تاکنون بیش از ۱ میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، مشاهدات علمی جیمز وب، از تابستان امسال آغاز خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    4 0
    بعد ما درگیر قیمت چلوکباب شدیم خخخخخخخخ
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    ما هر طوری شد باید سال بعد ماهوار در مدار هزار کیلیومتری قرا ر بدیم
    • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      اون میگه میلیون کیلومتر شما میگی هزار کیلومتر؟؟؟
  • امیر IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    4 0
    درود به چنین دانشمندانه که چنین افتخار می افرینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس