نام فرمانده نظامی ایرانی در فهرست متخصصان شرکت سازنده تلکسوپ جیمز وب

شاید تصور کنیم افرادی که در ساخت این تلسکوپ بسیار مهم نقش داشتند همه از اروپا و آمریکا باشند و فردی از ایران تا به حال در بین این متخصصان فضایی حضور نداشته است.

به گزارش مشرق، در چند روز گذشته شاهد انتشار تصاویر پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان بودیم. تلسکوپی که به فضا رفت تا نخستین روزهای تشکیل جهان یعنی ۱۳میلیارد سال قبل را برای بشر به نمایش درآورد و دید ما را به جهان متحول کند.

ساخت این تلسکوپ با مشارکت متخصصان ناسا، کانادا و اروپا انجام شد و در ساخت آن بیش از دو هزار دانشمند و در مجموع ۱۰ هزار نفر نقش داشتند.

شاید تصور کنیم افرادی که در ساخت این تلسکوپ بسیار مهم نقش داشتند همه از اروپا و آمریکا باشند و فردی از ایران تا به حال در بین این متخصصان فضایی حضور نداشته است.

نام فرمنده ایرانی در فهرست متخصصان شرکت سازنده تلکسوپ جیمز وب

اما سال‌ها پیش جوانی از محله‌های جنوبی تهران در بین این دانشمندان حضور داشت. جوانی که ممتاز بودن در همه دوران تحصیل برای او یک موضوع عادی شده بود و آن‌قدر همیشه عالی و درجه یک بود که با بورس تحصیلی اعزام شاگردان ممتاز به آمریکا رفت و کنار معروف‌ترین دانشمندان دنیا در کالیفرنیا ایستاد و دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما را گرفت.

او سپس در یکی از آزمایشگاه‌های ناسا استخدام شد و در آمریکا ازدواج کرد و زندگی آرام و مرفهی داشت، اما اعتقادات او باعث شد قید آن زندگی راحت را بزند و عازم جنوب لبنان شود تا در کنار شیعیان غریب و مظلوم آن منطقه به مبارزه با صهیونیست‌ها بپردازد.

نام فرمنده ایرانی در فهرست متخصصان شرکت سازنده تلکسوپ جیمز وب

انقلاب اسلامی که پیروز شد، به ایران بازگشت و به دلیل سطح تحصیلات و تخصصش و آشنایی با فنون نظامی مسئولیت‌هایی هم در آن سال‌ها گرفت.

در نهایت با شروع جنگ تحمیلی برای مبارزه با دشمنی که خاک وطن را هدف گرفته بود، به جبهه رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را تشکیل داد و در آخرین روز بهار سال یک هزار و سیصد و شصت ترکشی این اسطوره را از ما گرفت.

این اسطوره کسی نیست جز مصطفی چمران.

منبع:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    21 1
    این تلسکوپ ساختش از ۳۰ پیش شروع شده اونوقت تقریبا ۱۰ سال از شهادت دکتر گذشته بود
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    چه جالب . باز هم هستند
  • محمد جوادی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    7 3
    چقدر بی ربط بود
  • بختیاری IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 1
    ایرانیها در دنیا از نظر هوش وزکاوت ور مرتبه بالای قرار دارند توجه بفرمایید بهترین دکترهای دنیا ایرانی هستند پس درتمام دنیا نام ایران وایرانی همیشه زنده خواهد ماند
    • ا ل ف IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      2 2
      باهوشترین ممالک ،( بالاترین ضریب آی کیو) آسیای شرقی و مغولستان ، بعد اروپای غربی و آمریکاست ایران و همسایگانش، در اواسط رده‌بندی هستند
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 1
      باهوش ترین ممالک مغولستان هست ؟؟ پسرجان یا شما نمیدونی هوش چیه یا نمیدونی مغولستان و آسیای شرقی کجاست. یک نگاه به اوضاع اون سر دنیا و این سر دنیا بندازی میفهمی هوش و عملکرد ، چه نتایجی داشته. اگر ایران در میانه ضریب هوشی هست ، مغولها هم قطعا وضعیت بهتر یا حتی برابری ندارند.
  • علی US ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 0
    طبق فرمایشات برادرمحسن رضایی کل تلسکوپ جیمزوب مهندسی معکوس شده
  • ارش IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    دقیقا این قبلا توسط ایران ساخته شده هست .بعد امریکا خواست ازش جاسوسی کنه .بعد اونکه امریکا اونو پرتاب کرد ایران هم با موشک نابودش کرد .چون از ایران عکس میگرفت اون عکسها هم شما میتونی شب با گوشی موبایل واضحتر از اسمون بگیری .گول چند عکس نخورین .اممریکا چه به این غلط ها اونها چه به ساخت تلسکوپ .داستان ماه و مریخ و کاوشگرها فقط فیلم هایوودی هست دروغ هست .بعد بیاد بره ماه و یا گاری نشون بده بگه اینجا مریخ هست تو عکسش کابل برق و مسیر جاده مشخصه ببینید بهد میگه این مریخ نورد 2020 هست این کنجکاوی هست .چرا مسیر جاده داره اخه مریخ جاده داره .دکل برق داره سایه انسان افتاده .بابا هالیوود هست دروغ هست .
  • رهام GB ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    من فکر نکنم دکتر چمران نقشی داشته باشد.اخه کلید اولیه جهت جانشینی هابل مربوط به 1990 هست .البته نمیتونم بگم در طراحی هابل نقش نداشته چون مربوط به دهه 70 هست و تا دهه 80 میخواسته در مدار قرار بگیره.باید تحقیق کرد .صد البته ایشون با ناسا همکاری داشته در زمینه پیشرانه ها و فیزیک پلاسما .خوب اون عکس شما مربوط به لابراتوار فیزیک پلاسما دانشگاه برکلی هست در دهه 60 و اصلا مربوط به تلسکوپ نیست .خوبه به این نکات توجه کنید مشرق عزیز .رهام حسامی هوافضا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس