اولین جلسه دادگاه شهرداری شهریار آغاز شد

دادگاه رسیدگی به پرونده شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه یک کیفری استان تهران برگزار شد.
قاضی بابایی در ابتدای دادگاه خطاب به ۳۶ متهم این پرونده مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین‌دادرسی کیفری را متذکر شد و از دادستان خواست شهریار خواست، ضمن قرار گرفتن در جایگاه کیفرخواست را قرائت کند.

حمید عسگری پور دادستان شهریار با حضور در جایگاه گفت: این پرونده که ۵۴ جلد و ۳۶ متهم دارد متهم ردیف اول آن شهردار سابق شهریار است. شهردار سابق شهریار و معاونانش، ۴ شهردار مناطق، عضو شورای شهر، تعدادی از کارمندان شهرداری، پیمانکاران و سایر مرتبطان در این پرونده متهم هستند.

سوء استفاده از موقعیت شغلی در شهرداری شهریار

دادستان شهریار اضافه کرد: تشکیل سرکردگی شبکه ارتشاء، اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع، سوءاستفاده از موقعیت و مقام قانونی، اعمال نفوذ برخلاف حق، تبانی و تدلیس در انجام مناقصات و معاملات شهرداری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی برخی از اتهامات متهمان این پرونده است.

وی ادامه داد: تا به امروز بخشی از اموال حاصل از جرم مسترد و به بیت‌المال بازگردانده شده است.

وی در ادامه اتهام متهم ردیف اول را قرائت کرد و گفت: متهم ردیف اول این پرونده، درخشان نسب، شهردار سابق شهریار به سرکردگی گروه مجرمانه ارتشاء به مبلغ ۵۴ میلیارد و ۹۴۷ میلیون ریال متهم است. همچنین اخذ رشوه ۳۷ سکه بهار آزادی از دیگر اتهامات متهم ردیف اول پرونده است.

وی با بیان اینکه اقرار متهم ردیف اول این پرونده مبنی بر دریافت رشوه از مدیران مناطق، اظهارات مسئول دفتر متهم ردیف اول، کشف و ثبت مبالغ رشوه و گزارش سازمان بازرسی از دلایلی است که در کیفرخواست درج شده است؛ گفت: همچنین از دیگر اتهامات متهم ردیف اول این پرونده دو فقره اختلاس، سوءاستفاده از مقام قانونی، جعل و استفاده از سند مجعول است.

دادستان شهریار ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مجرمانه متعددی از سوی شهردار سابق شهریار در این پرونده صورت گرفته است. در این پرونده پلاک‌های ثبتی با ارزش افزوده به مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۰ میلیارد تومان، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۷ میلیارد تومان، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان و برخی دیگر از پلاک‌های ثبتی با تغییر کاربری ارزش افزوده فراوانی برای مالکان آن ایجاد کرده است.

دریافت رشوه از مودیان ساختمانی توسط کارکنان شهرداری

دادستان شهریار در ادامه، اتهامات دیگر متهمان پرونده را قرائت کرد.

مهتم ردیف دوم ابوالفضل خورشیدی فر فرزند محمد شهردار وقت منطقه کهنز متهم است به مشارکت در شبکه ارتشاء و دریافت رشوه به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال و دریافت سکه بهار آزادی از مودیان ساختمانی.

متهم ردیف سوم رحیم اسدی فرزند مجید فرزند شهردار وقت اندیشه به مشارکت در شبکه ارتشاء، دریافت رشوه به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال و سکه بهار آزادی متهم است.

به گفته دادستان شهریار، این متهم از مودیان ساختمانی رشوه دریافت و به حساب آقای درخشان نسب واریز کرده است.

متهم ردیف چهارم سید علی درخشان فرزند سید حسن معاون سابق شهرسازی شهرداری شهریار به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال متهم است. وی پروژه‌های شهرداری را بدون برگزاری مناقصه واگذاری میکرده است.
متهم ردیف پنجم معین فروزنده بخش فرزند حسین علی عضو سابق شورای شهر شهریار به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۵ میلیارد ریال متهم است.

متهم ردیف ششم محمد پرتوزاده فرزند غلامحسین شهردار وقت امیریه و کهنز متهم به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۵ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال از مودیان ساختمانی است.

متهم ردیف هفتم ارسلان محمدی فرزند شیر محمد شهردار منطقه وائین و امیریه متهم به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

متهم ردیف هشتم محمد فاتحی فرزند یدالله نیز اقدام به دریافت رشوه کرده است.

دادستان شهریار در ادامه اتهام متهم ردیف نهم این پرونده را دریافت رشوه اعلام کرد و گفت: متهم کامبیز رشیدی اقرار صریح به دریافت رشوه داشته است. این متهم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدامات مجرمانه‌ای داشته است.

وی اتهام مصطفی عبدالکریم متهم ردیف دهم این پرونده را پرداخت رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و اقدامات مجرمانه در تغییر کاربری غیرمجاز اراضی و زراعی عنوان کرد و ادامه داد: این متهم اقدامات مجرمانه فراوانی در زمینه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی داشته است. وی در پلاک‌های ثبتی متفاوت، اقدامات مجرمانه به نفع افراد دیگر انجام داده است. برخی از این پلاک‌های ثبتی مبالغی مانند ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و ۴ میلیارد تومان را دربر می‌گیرد.

دادستان شهریار اتهامات متهم ردیف یازدهم این پرونده سیدحسین پیروز مسئول درآمد شهرداری را دریافت رشوه عنوان کرد و گفت: تبانی در انجام معاملات دولتی و شراکت در پروژه‌های عمرانی شهریار از دیگر اتهامات متهم این پرونده است.

دادستان شهریار اضافه کرد: علیرضا حسین‌زاده سوره معاون مالی اداری شهریار متهم ردیف دوازدهم این پرونده متهم به اختلاس است.

دادستان شهریار گفت: متهم ردیف سیزدهم این پرونده پری نخعی نماینده حقوقی شهرداری متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع و استفاده از تنخواه به نفع خودش است.

دادستان شهریار اتهام مهرداد خلیلی متهم ردیف چهارده این پرونده را تبانی و تدلیس در انجام معاملات و مناقصات شهرداری عنوان کرد و افزود: این فرد باتوجه به ارتباط نزدیک با متهم ردیف اول پرونده در پروژه‌های مهم و سودآور شرکت و برنده شده است.

دادستان شهریار اضافه کرد: حضور سه شرکت متعلق به متهم در مناقصات و برنده شدن شرکت‌های این فرد، اظهارات دیگر متهمان این پرونده و اظهارات متهم از دلایل و قرائن در کیفرخواست است. کارگران شرکت‌های این متهم قبل از اینکه مناقصات انجام شوند، اقدام به انجام پروژه‌های موردنظر می‌کردند که این موضوع نشان از تبانی و تدلیس در انجام مناقصات و معاملات شهرداری داشته است. تحصیل مال از طریق نامشروع و تغییر کاربری اراضی زراعی از دیگر اتهامات این متهم است.

دادستان شهریار اضافه کرد: علی نوری متهم ردیف پانزدهم این پرونده که یکی از پیمانکاران شهرداری است، به تبانی و تدلیس در مناقصات و معاملات شهرداری متهم است.

دادستان شهریار با اشاره اتهامات متهم ردیف شانزدهم گفت: محمدرضا رهنما فرزند عزیزالله پیمانکار شهرداری به پرداخت رشوه به مسعود رهنما و درخشان نسب است.

وی افزود: تبانی در انجام مناقصات شهرداری و پروژه پارک شاهد شهریار و رد ۳ باب مغازه به شهرداری از اتهامات وی است.

دادستان شهریار ادامه داد: متهم ردیف هفدهم علی سلیمی فرزند علی اکبر معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری شهریار متهم به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۹۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال و تبانی در انجام مناقصات شهرداری است.

دادستان شهریار متهم ردیف هجدهم را مصطفی محمد حسینی فرزند مسیح الله رئیس وقت مرکز نظارت شهرداری شهریار اعلام کرد و افزود: این فرد به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۹۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال متهم است.

متهم نفر نوزدهم حبیب الله طاهری ناظر شهرداری است که به گفته دادستان شهریار وی به دریافت رشوه به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۱۶ ریال متهم است.

دادستان شهریار گفت: متهم ردیف بیستم مصطفی بیات ناظر شهرداری شهریار به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵۸۸ ریال متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف بیست و یکم پیام صادقی تبار ناظر شهرداری به دریافت رشوه به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۳۱ ریال متهم است.

دادستان شهریار در ادامه اتهامات متهم ردیف بیست و دوم را قرائت کرد و گفت: محمد شهریاری فرزند پرویز به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۰۹ میلیون و ۸۸۶ ریال متهم است.

رضا یعقوب‌پور، ناظر شهرداری، مرتضی صراف، ناظر شهرداری، محمد عقبایی ناظر شهرداری، احسان رهنما مسئول امور قراردادهای شهرداری، حمزه حیدری مسئول دفتر شهردار، محمد باقر دولتی منشی شورای شهر، معصومه کردی، امیر صالح موقر کارمند شهرداری، هوشنگ معصوم خانی، ناصر کوهزادی، بهرام ایوبی کارمند شهرداری، حامد احسان، علی اکبر رهنما، حسین قره‌وند دیگر متهمان این پرونده به پرداخت رشوه و مشارکت در شبکه ارتشا متهم هستند.

پس از پایان قرائت کیفرخواست توسط دادستان شهریار، قاضی بابایی از متهم ردیف اول درخشان نسب متهم ردیف اول خواست در جایگاه قرار بگیرد.

قاضی بابایی خطاب به متهم ردیف اول گفت: ۸ عنوان اتهامی نسبت به شما مطرح شده است آیا این اتهامات را قبول دارید؟

متهم درخشان نسب دفاعیات خود در رابطه با عناوین اتهامی را مطرح کرد و مدعی شد که این اتهامات را قبول ندارد.

وی با بیان اینکه عنوان شده است ۵ میلیارد تومان به عنوان رشوه دریافت کرده‌ام گفت من اگر می‌خواستم مبلغی را دریافت کنم به عنوان زیرمیزی می‌گرفتم این مبلغ که عنوان شده است دریافتی‌هایی بوده که در دفتر توسط دفتردار ثبت شده است.

وی درباره مبلغ ۲۷ میلیون تومان پرداختی رشیدی به پدرش گفت: این ۲۷ میلیون تومان در کیفرخواست به عنوان رشوه برای من در نظر گرفته شده است پدر من مصالح فروش بوده و آقای رشیدی هم ساخت و ساز میکرده است. من این موضوع را به عنوان رشوه قبول ندارم.

درخشان نسب در دفاع از خود در مورد اتهام پرداخت بی ضابطه وام گفت: این مبالغ وام نبوده و تمام آن‌ها به حساب شهرداری بازپس داده شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از دفاعیات خود در مورد تغییر کاربری اراضی و باغات گفت: تغییر کاربردی اراضی توسط کارشناس عمران بررسی شده است. درخواست داریم، کارشناسان نقشه برداری که کارمند شهرداری هم نباشند اراضی را بررسی کنند.

در ادامه قاضی بابایی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه ۲۶ دی ماه برگزار می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    وقتی در شهریار که وسعتی نداره و جمعیتی کم داره چنین جرمی مرتکب شدن وای به حال بقیه جاها
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      حرف الکی نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس