روایت رسانه پاکستانی از توسعه همکاری‌های تهران-اسلام‌آباد در حوزه انرژی

روزنامه «نیوز» پاکستان نوشت: تهران و اسلام‌آبادبرای توسعه همکاری‌های در حوزه انرژی حل مسائل مربوط به فاینانس وتامین نیازهای پاکستان به برق به ویژه در فصل تابستان به توافق جدیدی دست یافتند.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی زبان نیوز امروز (یکشنبه) در گزارشی به مذاکرات اخیر هیات وزارت نیرو و اداره توسعه توزیع و انتقال برق پاکستان به تهران و رایزنی‌های فشرده و البته سازنده با مسوولان وزارت نیرو ایران و دو شرکت توانیر و شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) پرداخت.

در این گزارش آمده است: پاکستان و ایران در حال مذاکره برای یافتن راه‌های پرداخت و بهبود تامین برق به مناطق در ایالت بلوچستان هستند. طی مذاکراتی که در هفته اول ماه ژانویه در تهران برگزار شد، هر دو طرف عزم خود را برای اجرای این پروژه ابراز کردند و مذاکرات مفصلی برای احیای قرارداد مربوطه و موافقت‌نامه فاینانس داشتند.

روزنامه نیوز افزود: شرکت توزیع و انتقال پاکستان و شرکت صانیر ایران در مورد پیش نویس اصلاحیه قرارداد به توافق رسیدند که کلیه موضوعات فنی و سایر موارد را بر اساس ترتیبات تامین مالی جایگزین پیشنهاد شده توسط شرکت توانیر اعمال کنند.

این روزنامه پاکستانی نوشت: پاکستان به دلیل تحریم‌های ایران، هزینه برق وارداتی را از طریق سیستم تهاتر پرداخت می‌کرد. با این حال، اکنون هر دو کشور برای رسیدن به روش جدید پرداخت وارد مذاکرات اولیه شده‌ند.

کارشناسان ایران و پاکستان در حوزه ارتباطات مالی، بررسی مسائل پرداختی از سوی طرف ایرانی با بانک‌های داخلی نیز به توافقات سازنده دست یافتند و از طرفی شرکت توانیر نیز اطمینان داد که در تابستان حداقل ۷۰ مگاوات برق مناطق ساحلی بلوچستان پاکستان را تامین کند.

همچنین دستور کار در خصوص برق رسانی به روستاهای ساحلی از طریق اتصال پاکستان به شبکه برق ایران و امکان واردات یکهزار مگاواتی برق از ایران به پاکستان نیز مورد توافق قرار گرفت. هر دو طرف برای برگزاری هر جلسه‌ای که برای اجرای برنامه فوق الذکر لازم بود، در پاکستان یا ایران، چه حضوری یا مجازی ابراز تمایل کردند.

اواسط دسامبر گذشته «اسد عمر» وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان طی گفت وگویی در شهر بندری گوادر در ایالت بلوچستان اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت توافق افزایش وادرات برق از ایران را تصویب کرده و جمهوری اسلامی نیز در این خصوص تمایل خود را اعلام کرده است.

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه مناسبات دوجانبه به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر توسعه یافته است.

حدود ۲۰ سال پیش در سال ۲۰۰۲ ایران و پاکستان نخستین موافقت‌نامه صادرات برق به میزان ۳۴ مگاوات را امضا کردند و سپس این رقم را به ۷۴ مگاوات رساندند و اکنون این رقم به ۱۰۴ مگاوات رسیده است.

پاکستان درحالی از تشدید بحران کمبود انرژی رنج می‌برد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این، چند بار آمادگی خود را برای تامین مهم‌ترین منبع تامین انرژی پاکستان اعم از گاز، برق، نفت و فرآورده‌های نفتی برای حل بحران انرژی این کشور اعلام کرده است.

دولت فعلی پاکستان اگرچه تمامی تلاش خود را برای کاهش بحران کمبود انرژی در کشور به کار گرفته و در سال‌های اخیر چند طرح نیروگاهی نیز راه‌اندازی کرده است، اما بحران کمبود انرژی در این کشور بالای ۲۲۰ میلیون نفری به حدی است که در کوتاه مدت امکان غلبه بر آن وجود ندارد و دولت پاکستان نیازمند همکاری بیشتر با کشورهای دیگر برای تامین انرژی مورد نیاز مردم خود است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز همواره سیاست‌های موثری برای همکاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به اجرا گذاشته است. ایران نه تنها آمادگی خود را برای تامین انرژی ارزان و بی‌وقفه به پاکستان اعلام کرده، بلکه حاضر است سطح فعلی انتقال برق به این کشور همسایه را به ۳ هزار مگاوات نیز افزایش دهد.

کارشناسان پاکستانی و رسانه‌های این کشور بارها از دولت خود خواسته‌اند که از فرصت استفاده از ظرفیت‌های انرژی ایران به ویژه دریافت انرژی ارزان از این کشور همسایه بهره‌مند شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس