افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل کاهش عرضه

قیمت نفت دوباره در بازارهای جهانی با افزایش روبرو شده است، به همین دلیل تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی بالارفتن نرخ آن کاهش عرضه این محصول باشد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، قیمت‌های نفت دوباره افزایش یافت به طوری که نفت برنت دریای شمال به بالاترین حد خود در بیش از سه سال گذشته رسیده است، زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند که عرضه نفت در بحبوحه محدود شدن تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ و تقاضای جهانی تحت تأثیر شیوع سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون محدود باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت رکورد شکست

آخرین بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۴۰ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش به ۸۶.۴۶ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که اوایل هفته قیمت آن به بالاترین حد خود از ۳ اکتبر ۲۰۱۸ تا سال جدید میلادی رسیده بود و ۸۶.۷۱ دلار فروخته می‌شد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از رسیدن به ۸۴.۷۸ دلار که بالاترین رقم از ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ بود، با ۵۸ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۸۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

این افزایش‌ها به دنبال افزایش قیمت در هفته گذشته بود که نفت برنت بیش از ۵ درصد افزایش یافت همچنین وست تگزاس اینترمیدیت نیز به بیش از ۶ درصد رسید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت بودجه ۱۴۰۱ در مورد فروش نفت چیست؟

معامله کنندگان بازار نفت می‌گویند خرید نفت خام در بازارهای جهانی ناشی از قطع و کاهش عرضه است به طوری که نشانه‌های از شیوع گسترده اومیکرون وجود دارد به همین دلیل برخی از قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد چند سال اخیر خود رسیدند و بدون شک قیمت بالای نفت برنت دریای شمال همچنان روند رو به صعود قیمتی خود را حفظ کند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر بازار نفت گفت: اگر صندوق‌های (سرمایه گذاری) وزن تخصیص نفت خام را افزایش دهند، قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌توانند به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون خواهند رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدانش که با هم به نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، به تدریج تولید خود را کاهش دادند که این امر در پی سقوط تقاضا در سال ۲۰۲۰ رخ داد.

اما بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر نفت نمی‌توانند عرضه را افزایش دهند و دیگر تولیدکنندگان نیز به ذخیره بیش از حد نفت در صورت شیوع دوباره کرونا روی آورده اند.

واندانا هاری، کارشناس انرژی نیز در این باره گفت: امید زیادی در بین کشورهای جهان برای کنترل بیماری کرونا وجود دارد به همین دلیل انتظار می‌رود تقاضای نفت در تابستان سال جاری به ویژه در اروپا و آمریکا با افزایش چشمگیری روبرو شود و بیشتر از سال گذشته باشد.

مقامات آمریکایی روز جمعه ابراز نگرانی کردند که روسیه آماده حمله به اوکراین در صورت شکست دیپلماسی است. روسیه که ۱۰۰۰۰۰ سرباز در مرز اوکراین جمع آوری کرده است، تصاویری از نیروهای خود در حال حرکت منتشر کرده است.

دو مقام آمریکایی روز جمعه به رویترز گفتند که دولت آمریکا با چندین شرکت انرژی بین‌المللی درباره طرح‌های اضطراری برای تأمین گاز طبیعی به اروپا در صورتی که درگیری بین روسیه و اوکراین باعث اختلال در عرضه روسیه شود، مذاکره کرده است.

اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد، ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون رسید، اما ذخایر بنزین به دلیل تقاضای ضعیف افزایش یافت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس