کد خبر 133120
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳

معاون زمين‌شناسى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور با اشاره به اين كه در حال حاضر هيچ گونه شواهدي از فعال شدن و فوران آتشفشانى درقله دماوند مشاهده نمي شود، اظهار داشت: با توجه به اين كه فعال شدن آتشفشان‌هاي نيمه خاموش دور از انتظار نيست، ايجاد مراکز پايش دائمي در اطراف دماوند و ساير كوه‌هاي آتشفشانى خفته كشور براي پيش بيني رفتار آينده آن‌ها ضروري است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، دکتر جليل قلمقاش، معاون زمين‌شناسى سازمان زمين شناسي همزمان با 13 تير و روز ملى دماوند، گفت: کوه‌هاى آتشفشانى از جمله پديده‌هاى زمين‌شناسى در کمربندهاى کوه‌زايى کره‌زمين به‌ شمار مى‌آيند و دماوند نيز با شکل زيبا و بى‌بديل، باشکوه و استوار نماد ملى ايرانيان محسوب مى‌شود.




وي افزود: بر اساس مطالعات موجود، قديمى‌ترين فوران‌هاى آتشفشان دماوند مربوط به 1800 تا 800 هزار سال گذشته بوده و جوانترين فعاليت آتشفشان دماوند طبق مطالعات سن‌سنجى ايزوتوپى در هفت هزار سال قبل رخ داده است وامروز وقتى صحبت از آتشفشان‌ها مى‌شود، مردم طبيعت لطيف، سرسبز و زيباى دامنه‌هاى دماوند را به ياد مى‌آورند.

معاون زمين‌شناسى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور با بيان اين که در دهه‌هاى اخير هيچ کدام از آتشفشان‌هاى ايران مواد مذاب و مواد آتشفشانى پرتابى نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: در ايران پنج آتشفشان نيمه خاموش يا خفته شامل دماوند، سهند، سبلان، تفتان و بزمان وجود دارد که با توجه به خروج گاز و وجود چشمه‌هاى آب گرم در اطراف آن‌ها خاموش و غيرفعال نيستند؛ بلکه در زمان حاضر خفته‌اند.

قلمقاش با اشاره به اين که با توجه به قرارگيرى اين آتشفشان‌ها در کمربند کوهزايى آلپ-هيماليا احتمال فعاليت مجدد آنها وجود دارد، تصريح کرد: فعاليت و بيدارى دوباره آتشفشان­‌هاى نيمه خاموش همراه با خسارت‌­هاى شديد و گاه جبران ­ناپذير است.

به گفته وى، اين هشدار زمين‌شناسان به معنى اينکه همين لحظه احتمال وقوع فعاليت آتشفشانى وجود دارد، نيست بلکه به جاى هراس بايد به فکر ايجاد مراکز پايش هميشگى در اطراف آتشفشان‌هاى يادشده باشيم، زيرا با در اختيار داشتن اطلاعات مناسب زمين‌شناسان قادر خواهند بود رفتار آينده يک آتشفشان را پيش‌بينى کنند.

گفتني است، جامعه کوهنوردی کشور از سال ۱۳۸۴ روز سیزدهم تیر را که در تقویم باستانی ایران مقارن «جشن تیرگان» بوده، به عنوان روز ملی دماوند معرفی کرده است.

در فراهان، جشن تیرگان در اول ماه تیر برگزار می‌شود و این آیین به ثبت ملی نیز رسیده است. در مازندران نیز جشن تیرگان با نام "تیرماه سیزده شو" در شب سیزدهم تير ماه برگزار می‌شود.

این جشن درگرامیداشت ستاره باران‌آور در فرهنگ ایرانی است و بنا به سنت در روز سیزدهم ماه تیر انجام می‌شود.

همچنين در تاريخ‌هاى سنتی تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است و جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان بوده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس