نفت اوپک رکورد 8 ساله را شکست/ نزدیک شدن سبد نفتی اوپک به 91 دلار - کراپ‌شده

قیمت سبد نفتی اوپک به دنبال افزایش قیمت نفت در جهان، به بالاترین رقم در ۸ سال گذشته رسید و حتی در میانه هفته تا مرز ۹۱ دلار در هر بشکه هم افزایش یافت.

به گزارش مشرق، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۱۴ بهمن) با ۲۰ سنت افزایش ۸۹.۹۸ دلار فروخته شده است و همچنان بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در حدود ۸ سال گذشته به شمار می‌رود.

این نوع نفت روز چهارشنبه (۱۳ بهمن)، ۹۰.۱۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

نفت اوپک رکورد ۸ ساله را شکست/ نزدیک شدن سبد نفتی اوپک به ۹۱ دلار

* بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۸ سال گذشته

این نوع نفت دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ برابر با آخرین روز ماه ژانویه ۲۰۲۲ به ۹۰.۸۹ دلار رسید که بالاترین رقم از سوم آوریل ۲۰۱۴ یعنی ۷ سال و ۱۰ ماه گذشته به شمار می‌رود.

سبد نفتی اوپک در معاملات روز پنج شنبه ۱۸ آذر (۱۹ دسامبر ۲۰۲۱) به ۷۵.۳۷ دلار رسیده است که از قیمت نفت برنت در پایان معاملات همان روز برابر با ۷۴.۴۲ دلار در هر بشکه، بالاتر رفته است. نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات روز پنج شنبه به ۷۰.۹۴ دلار در هر بشکه رسیده بود.

*  عوامل افزایش قیمت نفت در بازار

بازار نفت طی هفته گذشته به طور کلی روند افزایشی داشت و قیمت نفت به بالای ۹۳ دلار رسید که از عوامل این افزایش موشک‌های ارسالی انصارالله به سوی امارات، تنش های غرب با روسیه بر سر اوکراین، عرضه کم نفت اوپک پلاس، سرمای شدید در بخش‌های وسیعی از آمریکا و نگرانی بازار از اختلال در عرضه نفت عنوان شده است.

در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته، پس از اینکه ابوظبی اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله یمن را، در حالی که برای نخستین بار به صورت رسمی پای اسرائیل به این کشور باز شده، رهگیری کرده است، بازار نسبت به وضعیت غرب آسیا هوشیار و باعث بالا رفتن قیمت نفت شد.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رقم ۷ سال گذشته که روز جمعه ثبت کرده بود، قرار گرفت.

نگرانی‌ها در مورد عرضه و تنش های ژئوپلتیکی در شرق اروپا و غرب آسیا، سبب شد تا قیمت نفت بیشترین افزایش ماهانه در تقریبا یک سال گذشته را ثبت کند و طی ماه ژانویه ۱۷ درصد افزایش یابد.

 عوامل افزایش قیمت نفت به بالای ۹۳ دلار در هفته گذشته: موشک‌های ارسالی انصارالله به سوی امارات، تنش های غرب با روسیه بر سر اوکراین، عرضه کم نفت اوپک پلاس، سرمای شدید در بخش های وسیعی از آمریکا و نگرانی بازار از اختلال در عرضه نفت

جان کمپ، تحلیلگر رویترز با اشاره به موجودی ذخایر در حال حاضر کم و ظرفیت مازاد جهانی برای افزایش تولید در کوتاه مدت، اندک است، گفت از آنجایی که تاجران، پیش بینی می‌کنند، امسال با کمبود شدید محصولات نفتی روبرو شویم، قیمت نفت نشانه‌هایی از افزایش نشان می‌دهد.

تنش‌ها میان روسیه و غرب بر قیمت نفت خام تاثیر گذاشته است. روسیه به عنوان دومین تولیدکننده نفت خام در جهان بر سر مساله اوکراین با غرب اختلاف داشته‌اند که این امر نگرانی‌ در مورد اختلال در عرضه انرژی برای اروپا را تشدید کرده است.

در عین حال، پس از اینکه ایالت‌های شمالی آمریکا شنبه گذشته به شدت با طوفان‌های زمستانی مواجه شدند و این وضعیت سبب شد تا چندین ایالت حالت فوق‌العاده اعلام کنند، بیش از ۱۴۰۰ پرواز یک شنبه گذشته در آمریکا لغو شد.

با این حال قیمت نفت در روز سه شنبه به علت انتظار برای افزایش تولید اوپک پلاس و بالا رفتن ذخایر نفت آمریکا، اندکی کاهش یافت، اما همچنان در نزدیکی بالاترین رقم ۷ سال گذشته بود.

این کاهش اندکی چندان دوام نداشت و در روز چهارشنبه بار دیگر قیمت نفت روند صعودی خود را به علت کاهش ذخایر نفت آمریکا نشان داد، تقاضا در بازار بالاست، ادامه داد، اما سرمایه‌گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس محتاطانه عمل کردند.

ذخایر سوخت‌ گازوئیل و نفت کوره در آمریکا کاهش یافته است و پالایشگاه‌ها برای پر کردن دوباره این مخازن با مشکل مواجه‌اند که این امر می‌تواند قیمت‌ حامل‌های انرژی را برای ماه‌ها بالا نگه دارد.

در دسترس بودن سوخت در آمریکا، با کاهش شدید دما در سراسر این کشور و انتظار برای ادامه این وضعیت در روزهای آینده، در بوته آزمایش قرار گرفته است. این شرایط آب و هوایی، تقاضا برای تولید برق با استفاده از گاز طبیعی را افزایش داده و برخی از شرکت‌های برق آماده می‌شوند نفت کوره بیشتری برای تامین تقاضا مصرف کنند .

روز چهارشنبه قرار بود نشست اوپک پلاس برگزار شود و تحلیلگران به این نتیجه رسیده بودند که احتمالا سیاست خود را بدون تغییر حفظ خواهد کرد و این به معنای کمبود عرضه و ادامه روند افزایشی قیمت نفت بود. در نهایت نیز اوپک پلاس تصمیم گرفتند سیاست موجود افزایش تدریجی تولید خود را ادامه دهند.

به گفته منابع آگاه، آمارهای موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ ژانویه ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافت درحالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا را داشتند.

اما ذخایر بنزین این کشور ۵.۸ میلیون بشکه افزایش یافت که از انتظار تحلیلگران برابر با ۱.۶ میلیون بشکه بیشتر بود.

در نهایت، بازارهای جهانی در حالی در روز جمعه بسته شد که قیمت نفت به بالای ۹۳ دلار رسید. نفت برنت طی هفته ۳.۶ درصد و نفت خام آمریکا ۶.۳ درصد رشد قیمتی را ثبت کردند که طولانی‌ترین دوره افزایشی از ماه اکتبر به شمار می‌رود.

از آنجایی که انتظار می‌رود اختلال در عرضه ادامه یابد و جهان در تامین تقاضا با چالش روبرو شود، خریداران شروع به خرید کردند و این امر سبب شد تا در دو روز پایانی هفته، قیمت نفت به شدت بالا رود.

* اوپک پلاس چه تصمیمی برای بازار گرفتند

این گروه که متشکل از کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه است و ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند، پس از شیوع کرونا به علت کاهش تقاضا، حدود ۱۰ میلیون بشکه از تولید نفت خود را که ۱۰ درصد تولید نفت جهان به شمار می‌رفت، کاهش دادند.

با بهبود تقاضا این گروه شروع به افزایش تولید کردند و ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بر تولید خود بیفزایند و هر ماه برای بررسی شرایط و تصمیم گیری در مورد این رقم نشست داشته باشند.

اوپک پلاس دوم فوریه، ۱۳ بهمن، نشست داشتند و توافق کردند، حتی با وجود افزایش تقاضا برای نفت به رقمی جدید در سال جاری و درحالی که قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ قرار دارد، سیاست موجود افزایش تدریجی تولید خود را ادامه دهند.

اوپک پلاس با وجود مصرف کنندگان نفتو قیمت بالای این کالای اساسی، تصمیم گرفتند سیاست خود برای افزایش تدریجی تولید را ادامه دهند.

اوپک پلاس که تحت فشار مصرف کنندگان نفت نظیر آمریکا و هند نیز هست، با این استدلال که به دلیل تغییر نه چندان قوی از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های سبزتر توسط کشورهای مصرف ‌کننده، جهان با کمبود انرژی مواجه است، از افزایش سریع‌تر تولید خودداری می‌کند.

در عین حال، گفته می‌شود اعضای این گروه برای افزایش تولید با چالش مواجه هستند.

به عنوان مثال، عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، در ماه ژانویه بسیار کمتر از سهمیه‌ای که اوپک پلاس برای تولید به این کشور داده، تولید نفت داشته است.

شرکت بازاریابی دولتی نفت عراق، «سومو» اعلام کرد: عراق در ماه ژانویه روزانه ۴.۱۶ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که از رقم ۴.۲۸ میلیون بشکه در روز که از سوی اوپک پلاس اجازه تولید دارد، کمتر است.

گزارش ارائه شده به کمیته فنی مشترک  (JTC)اوپک پلاس، پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را بدون تغییر به میزان ۴.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود، تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال به سطح پیش از کرونا برسد.

بر اساس این گزارش، جهان در سال ۲۰۲۲ با با مازاد نفت به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز مواجه خواهد شد که اندکی کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز است.

با این حال، این گزارش بیان کرد که تعدادی از ریسک‌ها همچنان در بازار نفت وجود دارد، از جمله «ابهامات قابل توجه» در ارتباط با تاثیر احتمالی سویه اُمیکرون ویروس کرونا، ادامه مشکلات زنجیره تامین و سیاست بانک مرکزی برای مقابله با تورم.

کمیته فنی مشترک خطرهای دیگری برای بهبود بازار ذکر کرد، از جمله بی ثباتی در بازار کالاهای اساسی، محدودیت در ظرفیت تولید نفت ناشی از سرمایه‌گذاری کم، چالش میزان بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق و خطرهای ژئوپلتیکی.

*  میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسید

در این میان، در نیمه هفته گذشته، یک نفتکش غول پیکر ایران حامل ۲ میلیون بشکه میعانات گازی، محموله خود را در بندر اصلی شرکت ملی نفت ونزوئلا تخلیه کرد.

شرکت ملی نفت ونزوئلا و شرکت ملی نفت ایران در نیمه دوم سال گذشته، قرارداد سوآپ برای تبادل میعانات گازی ایران با نفت سنگین ونزوئلا را آغاز کردند. این قرارداد، برای ادامه تولید نفت ونزوئلا، نقش حیاتی دارد، زیرا این کشور برای حمل و نقل و صادرات نفت خود به رقیق کننده‌هایی نظیر میعانات گازی نیاز دارد.

سال گذشته، این دو شرکت دولتی که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، ۴.۸۲ میلیون بشکه میعانات گازی را با ۵.۵۵ میلیون بشکه نفت سنگین مبادله کردند که بیشتر با کشتی‌های با پرچم ایران انتقال یافت. میعانات گازی، یک نفت فوق‌العاده سبک است.

نفتکش بسیار غول پیکر با پرچ ایران به نام «استرلا» تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران روز جمعه وارد آب‌های ونزوئلا شده بود.

تحلیلگران صنعت نفت می‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم های آمریکا را دور بزند، ۲ برابر شده است.

در پایان هفته مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی اثبات نشده و بدون جزئیات مدعی شد، ممکن است کره شمالی به طور غیرمستقیم نفت خام ایران را از طریق چین دریافت کند.

در این گزارش آمده است: «بخشی از نفتی که چین از ایران (و از سایر تامین کنندگان) خریداری می‌کند ممکن است به کره شمالی انتقال یابد، اما مشخص نیست که آیا کره شمالی مستقیماً نفت ایران را خریداری می‌کند یا خیر.»

* رشد ۱۲ دلاری سبد نفتی اوپک در یک ماه نخست ۲۰۲۲

سبد نفتی اوپک سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۷۸.۰۲ دلار در هر بشکه آغاز کرد و در سوم فوریه، آخرین قیمت درج شده در سایت اوپک به ۸۹.۹۸ دلار در هر بشکه رسید.

به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک طی یک ماه گذشته رشد ۱۱.۹۶ دلاری داشته است.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ در روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۹۹) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۲ برابر با ۷۸.۰۲ دلار در هر بشکه در ۳ ژانویه ثبت شده است.

*  قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۴ فوریه ۲۰۲۲ یعنی جمعه ۱۵ بهمن، ۹۱.۳۸ دلار در هر بشکه فروخته شد.

نفت اوپک رکورد ۸ ساله را شکست/ نزدیک شدن سبد نفتی اوپک به ۹۱ دلار

متوسط قیمت نفت اوپک در ماه ژانویه نیز ۹۰.۲۱ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

نفت اوپک رکورد ۸ ساله را شکست/ نزدیک شدن سبد نفتی اوپک به ۹۱ دلار

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    اتفاقا دلیل اصلیش همون حمله جانانه انصارالله عزیزه. انشالله که حملات کمر شکن تری به جهان غرب بکنه ! و این دفعه به صورت اساسی زیرساخت ها عربستان و امارات(دونوکر غرب) رو بزنه! تا بعد که نوبت امریکا و اسرائیل هم برسه! (امریکا هم بی دلیل اون بخش بسیار ریز تحریم ها لغو نکرد! وقتی دنیا براشون تیره تاریک بشه! و مرگ رو جلو چشمانشون ببین! حتما عقب نشینی میکنن!)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس