ایران فرمول قیمت‌گذاری نفت خود را تغییر می‌دهد/ آغاز صادرات نفت ایران به اروپا، بزودی؟

خبرگزاری ایلنا از قول تحلیلگر مؤسسه بین‌المللی کپلر پیش‌بینی کرد واردات نفت ایران از سوی چین، بزودی به یک میلیون بشکه نفت افزایش یابد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا به نقل از همایون فلکشاهی تحلیلگر مؤسسه کپلر نوشت: درمذاکرات هر دو دولت آمریکا و ایران خواسته‌های کاملا متقابل با یکدیگر دارند. به عنوان مثال ایران تاکید دارد که در توافق جدید؛ آمریکا دیگر نتواند از آن به مانند زمانی که ترامپ در راس کار بوده است بار دیگر خارج شود. همچنین‌، طرف آمریکایی قصد دارد ایران از استفاده موشک‌های بالستیک خودداری کند. در نتیجه‌، این موضوعات دستیابی به یک توافق مشترک را دشوارتر می‌سازد چون میزان ایران‌ستیزی در واشنگتن بسیار زیاد و شانس اینکه کنگره آمریکا این توافق را به مانند یک توافق بین‌المللی قبول کند بسیار ضعیف است. نکته مثبتی که ایران می‌تواند از آن در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند عبارت از کمبود مازاد تولید در جهان و روند صعودی قیمت نفت است. در سال جاری میلادی تقاضای جهانی حدود ۳ تا ۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، اما مازاد تولید در کشورهای اوپک پلاس و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت پاسخگوی این میزان نخواهد بود.

بر اساس برآورد شرکت کپلر مازاد تولید در کشورهای عضو اوپک پلاس فقط ۲.۹ میلیون بشکه در روز است و کشورهای آمریکا ۱ میلیون و نروژ و گویانا به ترتیب می‌توانند ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید، تا آخر سال میلادی جاری‌، داشته باشند و ایران نیز می‌تواند به بازار جهانی حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز عرضه کند. چون از زمان شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاری لازم برای حفظ ظرفیت تولید جهانی انجام نشده و از طرفی نیاز جامعه جهانی به تولید بیشتر نفت بیشتر می‌شود، به طور قطع برای سال‌های آتی‌، مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش قیمت نفت خواهیم داشت‌، به همین جهت بازار جهان لزوما به نفت ایران نیاز پیدا خواهد کرد. بررسی ما این است که ایران در زمان

۶ تا ۱۲ ماهه بتواند تولید نفت و میعانات گازی خود را بین ۱/۵ و ۱/۷ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. نگهداشتن ظرفیت تولید با وجود مشکلات فنی و مالی در زمان محدودیت تولید کار دشواری است اما خوشبختانه ایران به لحاظ نیروی انسانی با استعداد و دانش فنی‌، قوی است. قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا در زمان دولت ترامپ‌، صادرات نفت به چین به میانگین روزانه ۶۷۰ هزار بشکه رسیده بود که برآورد ما در حال حاضر ۵۹۰ هزار بشکه است. به نظر ما چین به واردات نفت ایرانی ادامه خواهد داد و همچنین افزایش قابل توجه خواهد داشت‌، مخصوصاً با روابط حسنه‌ای که میان دو کشور در ۲-۳ سال اخیر از نظر اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است‌، شاید به نزدیک ۱ میلیون بشکه در روز هم برسد.

بدون شک شکست در مذاکرات هسته‌ای یک سیگنال صعودی از نظر قیمت به بازار نفت می‌دهد. بنابراین روند قیمت‌های صعودی نفت را تشدید خواهد کرد و می‌تواند به بالای ۱۰۰ دلار بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    با ۸۰ درصد تخفیف و تهاتر با کالاهای چینی،
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 5
      اصلاباتخفیف بدیم چین بهترازاین نیست ک بدیم وحشی های غرب یانوچه هاش مثل کره وژاپن پولمون یریالم ندن؟ کینه وعقده ی غربزدت ازپیامت میباره. یعنی تخیف جزیی بهتراز این نیست ک مثل عربستان ونوچهای غرب همش تقدیم اربابش کنن بظاهرمیفروشن مستقل وپولش میره جیب خودشون اماهنوزپول نفتشون نگرفته بایدبدن اربابشون سلاح درپیتی بندازن بهشون.. اگه سلاح خوب میدادن بهشون ک اوضاعشون تویمن این نبود.. یعنی ذات غربگدات میگه نفت به چین یاهر کشوردیگه ایم ندیم ک شماغربزده هاعقده ی نوکری غرب دارید نفت مجانی بدیم باامتیازشرکتهابه غربی هامثل زمان شاه یاغی؟؟
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    صعود قيمت نفت ربطى به مذاكرات هسته اى ندارد دراين دوسالى كه احراى طرح كرنا درجهان ميگذرد اكثر كشور ها ازطريق چاپ اسكناس خودرا اداره ميكنند نتيجه كار سبب كاهش ارزش پول وگرانى تمام كالاها از جمله نفت شده است اگرگرانى نفت بيش از تورم شود نفت فروشان اضافه درامدى خواهند داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس