کد خبر 1338057
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
تمامی تجهیزات و تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر در صحت کامل هستند

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تاکید داریم که تولید برق توسط نیروگاه اتمی بوشهر در کاهش مصرف نفت و گاز موثر است و این صرفه‌جویی برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مشرق بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمود جعفری با اشاره به مزیت اقتصادی و ارزش افزوده تولید برق هسته‌ای در کشور گفت: با توجه به اینکه نیروگاه‌های اتمی برای تولید برق از اورانیوم استفاده می‌کنند، این موضوع صرفه‌جویی بسیار خوبی در منابع سوخت فسیلی مورد استفاده در برق تولیدی کشور خواهد داشت و تولید انرژی بدون مصرف سوخت فسیلی انجام خواهد گرفت.

وی افزود: یک نیروگاه هزارمگاواتی به اندازه نیروگاه اتمی بوشهر که با انرژی فسیلی تولید برق دارد در طول سال باید چیزی حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت یا معادل دو میلیارد متر مکعب گاز مصرف مصرف کند تا به اندازه نیروگاه اتمی بوشهر تولید برق داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی منصفانه به پیشرفت صنعت و فناوری بعد از انقلاب

جعفری گفت: اگر بخواهیم میزان صرفه جویی برای تولید ۵۲میلیارد کیلووات برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر از زمان بهره‌برداری را در نظر بگیریم، معادل ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی و مزیت اقتصادی در کشور داشته‌ایم و این مقدار نفت می‌تواند برای صادرات و مصارف دیگر استفاده شود. میزان صرفه‌جویی برای تولید کل برق نیروگاه اتمی بوشهر تا به امروز، همانطور که رییس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه‌های اخیر اعلام کردند، چیزی حدود ۶میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به عدم تولید گازهای گلخانه‌ای توسط نیروگاه‌های اتمی و تولید انرژی پاک، خاطرنشان کرد: برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر، معادل ۴۲میلیون تُن از تولید گازهای گلخانه‌ای و CO ۲ جلوگیری کرده است و این یعنی با تولید برق هسته‌ای، ارزش افزوده برای کشور داریم و همچنین مزیت دیگر آن این است که کاهش آلودگی‌های محیطی را به همراه دارد؛ لذا تاکید داریم که تولید برق توسط نیروگاه اتمی بوشهر در کاهش مصرف نفت و گاز موثر است و این صرفه‌جویی برای کشور بسیار حائز اهمیت است. این مقدار صرفه‌جویی در مصرف نفت و گاز می‌تواند در پیک مصرف زمستانه در اختیار مصارف خانگی و همچنین سایر صنایع قرار گیرد.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره برنامه‌های آتی سازمان در جهت تولید و تأمین برق سایر صنایع گفت: با هماهنگی کامل با وزارت نیرو، تصمیم گرفتیم تا در دو مقطع تابستان و زمستان که اوج مصرف برق کشور است در مدار شبکه سراسری برق باشیم و بتوانیم ۱۰۰۰مگاوات برق هسته‌ای را تحویل شبکه سراسری برق بدهیم.

وی افزود: همانگونه که رییس سازمان انرژی اتمی اشاره کرده‌اند، برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه اتمی بوشهر تا سال ۱۴۲۰، تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای است.

جعفری ادامه داد: ساخت نیروگاه‌های اتمی شاید زمانی نزدیک به ۱۰ سال به طول بینجامد، اما عمر بهره‌برداری از نیروگاه‌ها حداقل ۶۰ سال خواهد بود که این موضوع استفاده طولانی مدت از این نوع انرژی را به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در خصوص ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر تصریح کرد: احداث این دو واحد جدید در حال اجرا است و با پیگیری‌هایی که در دولت داشتیم و مساعدت‌های انجام شده و همچنین مذاکرات با طرف روسی، انشاءالله با سرعت بیشتری و در زمان معین این ۲ واحد را در مدار تولید برق داشته باشیم.

معاون سازمان در پاسخ به سوالی درباره میزان هزینه و منابع مالی ساخت یک نیروگاه هزارمگاواتی گفت: در دنیا برای ساخت نیروگاه اتمی یک رقم متعارف بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار لازم است. در هر صورت ما به این قیمت و مبلغ سرمایه گذاری نباید توجه داشته باشیم، مهم قیمت تمام شده برق تولیدی نیروگاه اتمی است. قیمت برق تولیدی نیروگاه‌های اتمی ارزانتر از برق تولیدی نیروگاه‌های فسیلی است و در دنیا برق تولیدی توسط نیروگاه اتمی، از نظر ارزانی و قیمت رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

جعفری در مورد وضعیت تولید برق هسته‌ای در افق ۱۴۰۴ تصریح کرد: ما برای سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی واحد۲ نیروگاه و برای سال ۱۴۰۶ راه‌اندازی واحد۳ نیروگاه اتمی بوشهر را پیش‌بینی کرده بودیم، که به دلیل برخی مسائل مالی در دو سال گذشته سرعت اجرای طرح‌ها اندکی با تاخیر مواجه شده است. تمام ظرفیت تلاشگران صنعت هسته‌ای و دولت در این است که بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم. چون قرارداد این دو واحد از قبل بسته شده است و با طرف روس در حال مذاکره برای جایگزینی روش‌های پرداخت از جمله وام یا تهاتر نفت هستیم.

وی گفت: برنامه‌ای که برای تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای در نظر گرفته شده است، این زمینه را برای استفاده از سوخت فسیلی در حوزه‌هایی از جمله پتروشیمی، نفت و فرآورده‌های مختلف آن مهیا می‌کند و کاهش آلاینده‌ها را نیز به همراه دارد. هم‌اکنون ۵۴ نیروگاه فعال در دنیا داریم و همچنین برنامه‌ریزی برای احداث ۳۹ نیروگاه جدید در حال انجام است و این روند نشان‌دهنده رویکرد مثبت و جهت‌گیری کشورهای جهان به انرژی هسته‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 0
    برای تامین سوختش تا حالا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه دادیم.
  • ناشناس IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    برای ۱۰۰۰ مگا ۱۲ میلیون بشگه ان هم برای ۱۰ ماه. پس برای ۶۰ هزار بقیه برق باید حدود ۷۰۰ میلیون در سال یعنی روزی ۲ میلیون بشگه نفت مصرف بشود. !!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس