کد خبر 1338588
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
طغیان موج ششم کرونا

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نحوه برقراری پوشش بیمه‌ای درمان کرونا و سهم بیمار و بیمه را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهدی رضایی با تاکید بر اینکه داروی تزریقی رمدسیویر همچنان تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: از سال ۱۳۹۹ این دارو تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد. اخیرا بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، حتی پوشش بیمه‌ای این دارو افزایش یافته است؛ درواقع پیش‌تر در موارد بستری موقت پوشش بیمه‌ای این دارو به شکل ۷۰ درصد سهم بیمه و ۳۰ درصد سهم بیمار بود که حتی این پوشش هم به ۹۰ درصد رسیده است. در مورد بیماران بستری هم که این پوشش از ابتدا با فرانشیز ۹۰ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه چنین پوشش بیمه‌ای بر اساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت اعمال می‌شود، بیان کرد: اخیرا وزارت بهداشت بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی، دستورالعمل جدیدی ( شماره ۱۱) تحت عنوان راهنمای تشخیص و درمان کووید۱۹ منتشر کرده است و بر اساس این دستورالعمل تعیین شده است که دارو چه زمانی تجویز شود، ما نیز بر اساس همین دستورالعمل هزینه پوشش دارو را تقبل می‌کنیم. تعهدات ما موارد تجویزی خارج از پروتکل ذکر شده را شامل نمی‌شود.

او درباره هزینه‌ حدودی پرداختی از سوی بیمار برای تزریق رمدسیویر، اظهار کرد: بر اساس آخرین قیمتی که سازمان غذا و دارو برای هر دز رمدسیویر تعیین کرده است مبلغ آن حدود ۳۷۰ هزار تومان است که درمان ۵ روزه آن (تزریق ۶ دز آمپول) با احتساب فرانشیز ذکر شده حدود ۲۲۲ هزارتومان برای بیمار هزینه دارد و مابقی هزینه بر عهده بیمه سلامت است. البته در آخرین دستاوردهای علمی درمان ۳ روزه با رمدسیویر هم قید شده است که بازه زمانی درمان را بین ۳ تا ۵ روز متغیر می‌کند.

رضایی درباره هزینه‌های تزریق این دارو برای بیماران، بیان کرد: پوشش ما برای موارد بستری است و بر این اساس همه خدماتی که بیمار بستری در بخش دولتی دریافت می‌کند، بر اساس تعرفه ۹۰ درصدی محاسبه می‌شود. البته توجه کنید که بیمار مبتلا به کرونایی که بستری شود به جز رمدسیویر سایر داروها را هم مصرف می‌کند که با این قاعده آن داروها هم به همین تناسب تحت پوشش بیمه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان هزینه درمان کرونا برای هر بیمار متفاوت است، تصریح کرد: هزینه‌ها برای هر بیمار بسته به شرایطش متغیر است و در بیمارانی که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند، هزینه بیشتر خواهد بود. میانگین هزینه حدود ۹ میلیون تومان بوده است که ۹۰ درصد پرداختی توسط ما و ۱۰ درصد پرداختی توسط بیمار است. البته در بخش خصوصی مبنای محاسبه بیمه‌ها بر اساس تعرفه دولتی است و تفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی بر عهده بیمار است. در دریافت خدمات از بخش خصوصی حدود ۷۵ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمار و حدود ۲۵ درصد بر عهده بیمه است.

او در خصوص میزان هزینه‌های بیمه سلامت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز گفت: بر اساس آخرین محاسبات، سازمان بیمه سلامت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بحث درمان کرونا هزینه کرده است.

وی درباره پوشش بیمه‌ای تست‌های کرونا هم گفت: این تست‌ها هم تحت پوشش بیمه است و در مراکز دولتی دانشگاهی نیز با فرانشیز رایگان انجام می‌شود. در مراکز خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت نیز هزینه این تست‌ها با تعرفه ۷۰ درصدی از سوی ما پرداخت می‌شود.

رضایی در پایان تاکید کرد: کرونا بیماری نوپدیدی بود که هم برای مردم و هم مجموعه حوزه سلامت ایجاد مشکل کرده است ولی با تجربیاتی توام بود. بزرگترین درس کرونا برای کشور ما بویژه در پیک قبلی این بود که شاهد مصرف بی‌رویه برخی داروها بودیم که هم برای مردم از نظر ایجاد عوارض و هم برای بیمه‌ها از نظر افزایش هزینه، زیان‌بار بوده است. بر اساس آخرین اطلاعات، وزارت بهداشت در پروتکل‌های درمانی خود اصلاحاتی انجام داده است که ان‌شاءالله در پیک ششم از تجربیات پیک‌های قبل به درستی استفاده کنیم و به سمت مصرف بی‌رویه داروها بویژه انواع ضدویروسی آن نرویم تا علاوه بر کاهش زیان به مردم، نظام سلامت هم با هزینه‌های بالایی که سبب شود از ارائه سایر خدمات ضروری باز بماند، روبرو نشود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    با دفترچه بیمه تامین اجتماعی ، داروی معمولی برای این بیماری حدود 200 هزارتومان می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس