سه دلیل برای جدی گرفتن اُمیکرون

در شرایطی که کمتر از یک ماه پیش تمامی آمارها روند نزولی داشتند و تعداد موارد ابتلا و فوتی‌ها کاهش چشمگیری را نشان می‌داد بی‌توجهی به هشدارهای صادرشده از سوی مسئولان باعث رشد ۱۰۵درصدی بیماری شد.

به‌ گزارش مشرق، بررسی‌ نمودارهای رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت از روند همه‌گیری کرونا در سراسر ایران نشان می‌دهد روند صعودی نرخ ابتلای روزانه و همچنین حجم بالای مراجعه‌های سرپایی به مراکز درمانی به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد نسبت به هشدارهای گذشته بی‌توجهی شده است.

در این زمینه رشد قابل توجه تعداد موارد ابتلای روزانه در سراسر ایران به بیش از ۳۵ هزار مورد در روز و سیر صعودی تعداد شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی شاهد مثالی قابل توجه بر این است که امیکرون همواره درحال یکه‌تازی در سراسر ایران است و بی‌توجهی به پروتکل‌ها و تکمیل مراحل واکسیناسیون این روندرا بدتر هم خواهد کرد.

کارشناسان در این زمینه تأکید می‌کنند از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ که رفته رفته روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه سیر صعودی به خود گرفت بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان ظاهراً از اهداف اصلی ویروس جهش‌یافته آفریقایی هستند و با توجه به عدم امکان مدیریت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این گروه سنی در واقع می‌توان گفت کودکان ناقلان شیرین‌زبان دوره فعلی همه‌گیری در خانواده‌ها شناخته می‌شوند.

این گروه همچنین تأکید می‌کنند بهترین راهکار برای مدیریت شرایط زمان حاضر افزایش سطح ایمنی جامعه با تکمیل مراحل واکسیناسیون و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص در اماکن سربسته است.

استان هرمزگان/ ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی

فاطمه نوروزیان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه در آخرین رنگ بندی کرونایی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۹ شهر بندرعباس، حاجی‌آباد، میناب، رودان، بندرلنگه، کیش، بستک، بندرخمیر و جاسک در وضعیت قرمز هستند. 

وی افزود: شرایط کرونایی هرمزگان مساعد نیست و طی دو روز اخیر نیز ۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر حدود ۱۴ هزار و ۶۵۸ نفر به کرونا مبتلا هستند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۸۰ نفر در قرنطینه هستند و ۳۷۸ بیمار نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند. 

وی تصریح کرد: از این تعداد ۵۴ بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال ۱۶ بیمار وخیم است. 

نوروزیان گفت: از مردم می‌خواهیم در صورتی که علائم بیماری دارند حداقل خود را ۵ روز قرنطینه کنند تا بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد. 

استان خراسان رضوی/ ۵۵ درصد تست‌ها مثبت است

محمدحسن درخشان  اظهارداشت: در دو هفته اخیر میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت کرونا در خراسان رضوی افزایش قابل توجهی یافته است ، نتیجه مثبت آزمایشات پی. سی. آر در مراکز منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ۵۰ تا ۵۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود:در این موج منطق صعودی و یا ضابط‌مند افزایش تعداد مبتلایان و بیماران کرونایی وجود ندارد و به دلیل سرایت پذیری بالای سویه اومیکرون تعداد مبتلایان به طور ناگهانی افزایش یافته که از آن به آسانسوری یاد می‌شود.

مدیر توسعه و ارتقای شبکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: روزانه سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز منتخب و سرپایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می‌کنند و تعداد بستری شدگان روزانه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه نیز به ۳۰۰ نفر در روز رسیده است.

 درخشان با بیان اینکه میزان سرایت سویه اومیکرون ۱۰ تا ۲۵ برابر دلتا گزارش شده است، گفت: اگر در یک خانواده یک نفر مثبت باشد و در مراسم دورهمی شرکت کند تمام افراد آن مهمانی یا دورهمی مبتلا می‌شوند و در این میان خطر اصلی برای سالمندان، بیماران زمینه‌ای، مادران باردار و افرادی است که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند.

وی با اشاره به دو رقمی شدن مرگ و میرهای کرونایی در خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا در افرادی رخ داده که واکسیناسیون خود را انجام نداده و یا تکمیل نکرده اند.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان گیلان/ ۱۶۰ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۶۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و لازم به ذکر است که در روز گذشته شمار کل بستری‌شدگان کرونایی در استان ۵۲۰ نفر بود.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۱۶۴ بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که ۸۴ نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

همچنین ۹۲ نفر از بیماران کرونایی در استان گیلان به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۲۰ نفر از این بیماران در پی نامساعد شدن حالشان طی ۲۴ ساعت گذشته به بخش ICU بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۱۴ شهرستان استان گیلان شامل در وضعیت قرمز کرونایی و ۳ شهرستان در رنگ‌بندی نارنجی قرار گرفتند و آمار مبتلایان کرونایی بالایی دارند.

شهرستان‌های تالش، ماسال، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، بندرانزلی، رشت، خمام، صومعه‌سرا، فومن، املش، سیاهکل و رودسر شهرستان‌های قرمز گیلان و شهرستان‌های آستارا، رضوانشهر و شفت نیز شهرستان‌های  نارنجی هستند.

 لازم به ذکر است که تا پیش از این ۱۲ شهرستان استان گیلان در رنگ‌بندی نارنجی کرونایی و تنها ۵ شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشت که با به‌روزرسانی اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت روز گذشته شاهد افزایش شهرستان‌های قرمز استان به ۱۴ شهرستان بودیم.

استان ایلام/ ۷ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

محمد کریمیان،‌ از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان ایلام خبرداد و اظهار: ۷ شهرستان استان ایلام در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و آمار روزانه ۵۲۰ نفری ابتلا به این ویروس در استان هیچکدام از شهرستان‌های استان در شرایط عادی (آبی) قرار ندارند و این همه گیری خطر جدی برای افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن در استان ایلام است.

وی بیان کرد: افزایش شمار مراجعات سرپایی و بیماران بستری از دلایل تغییر رنگ بندی کرونایی در استان ایلام است که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیش از گذشته از سوی شهروندان امری ضروری است.
کریمیان گفت: کودکانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر در معرض خطر کرونا قرار دارند که انتظار می‌رود والدین در صورت مشاهده کوچکترین علائم در اسرع وقت فرزند خود را به مراکز درمانی برسانند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  خاطرنشان کرد: تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا به سویه جدید امیکرون بسیار موثر عمل می‌کند هرچند که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی همگان امری ضروری و در اولویت قرار دارد.
کریمیان تعطیلی مدارس در مناطق قرمز استان ایلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما اعلام می‌کنیم برا مدارس ابتدایی چه شهری و چه روستایی در مناطق قرمز و نارنجی کلاس غیرحضوری‌ باید برگزار شود، این نظر ما است اما ستاد کرونا چه تصمیمی می گیرد باید منتظر تشکیل جلسه بود.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان فارس/ ۲۶۱ بیمار جدید ظرف ۲۴ ساعت در مراکز درمانی بستری شدند

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۱ شهر استان فارس در وضعیت پرخطر قرار دارد و به رنگ قرمز درآمده است. بر این اساس شهرستان‌های ممسنی، کوهچنار، کازرون، شیراز، زرقان، کوار، خفر، جهرم، خنج، گراش و مهر در وضعیت قرمز هستند. 

همچنین شهرستان‌های اقلید، خرمبید، بوانات، سرچهان، پاسارگاد، سپیدان، بیضا، سروستان، استهبان، فراشبند، قیروکارزین، اوز، لارستان و لامرد در وضعیت نارنجی هستند و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند. 

به عبارتی از مجموع ۳۶ شهرستان استان فارس ۲۵ شهرستان در وضعیت پرخطر هستند و دیگر شهرستان‌ها هم در معرض تبدیل شدن به این وضعیت قراردارند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۲۲ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۵۷۴ هزار و ۷۷۴ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۸۱ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۸۹ هزار و ۲۵۵ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۳۲۶ هزار و ۹۴۱ مورد تست سریع انجام شده و ۸۵ هزار و ۵۱۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۲۶۱ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته هم اکنون هزار و ۱۲۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد ۱۲۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۸ نفر دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۵۶۵ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۶۵۲ هزار و ۵۸ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۳۲ هزار و ۷۷۷ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۸۱ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان اصفهان/شناسایی ۱۹۵۲ تست مثبت کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۵۲ مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۳۱۹۵ تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان ۱۹۵۲ مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۹۶ بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۰۴ بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و ۱۷۴ بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد: ۱۴۰ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند و ۱۲ مورد فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده که یک مورد آن قطعی و ۱۱ مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: ۱۹۳ هزار و ۹۹۴ بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۴۱۳ نفر بهبود و ۶ هزار و ۴۲۶ نفر فوت کردند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند تا بیش از این شاهد موج انفجاری این ویروس منحوس نباشیم.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان مرکزی/ سیر صعودی مراجعه به مراکز درمانی نگران کننده است

سیدمحمد جمالیان، با اشاره به وضعیت کرونایی استان مرکزی اظهار داشت: در روزها و هفته‌های اخیر بارها درباره شیوع کرونا و سرعت ابتلا در سطح استان مرکزی هشدار دادیم ولی متاسفانه به دلیل ساده‌انگاری شرایط استان هر روز و هر هفته نسبت به هفته و روز قبل خطرناک‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر شاهد افزاش شدید شهرهای کرونایی هستیم به طوری که طی یک هفته آمار شهرهای قرمز کرونایی استان مرکزی از ۷ شهرستان با افزایشی ۴تایی به ـمار ۱۱ شهرستان با وضعیت قرمز کرونایی رسیده است.

جمالیان تصریح کرد: آشتیان، فراهان، محلات و کمیجان ۴ شهرستان استان مرکزی هستند که این هفته تغییر رنگ داده و به وضعیت قرمز کرونایی تغییر وضعیت داده‌اند و نشان از شدت گرفتن شیوع کرونا در سطح استان مرکزی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در مجموع ۱۱ شهرستان استان مرکزی شامل اراک، ساوه، دلیجان، تفرش، خمین، شازند، خنداب، آشتیان، فراهان، محلات و کمیجان در وضعیت قرمز قرار گرفته و صدای آژیر خطر کرونا در استان مرکزی با صدای بلندتری شنیده می‌شود.

وی عنوان کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تنها یک شهرستان یعنی "زرندیه" درحال حاضر در وضعیت زرد قرار گرفته و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست که نشان از خطر بالای کرونا در استان مرکزی است.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

استان خراسان شمالی/ کل منطقه به رنگ قرمز کرونایی در آمد

با شیوع گسترده امیکرون در تمام مناطق استان خراسان شمالی٬ رنگ کرونایی غالب شهرهای استان قرمز شد.

بر اساس آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از وضعیت رنگبندی شهرهای کشور٬ با گسترش اُمیکرون در سراسر کشور، تعداد شهرهای قرمز از ۱۲۰ به ۲۴۷ شهر رسید و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

دکتر سید جواد پورنقی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با اعلام اینکه وضعیت کرونا در استان بسیار خطرناک است٬ گفت: تا روز گذشته ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، ۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان بستری شدند و مجموع بیماران بستری کووید۱۹ در استان به ۲۲۸ نفر رسید.

وی افزود: خوشبختانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است. تشدید رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و تزریق نوبت سوم واکسن کرونا کماکان توصیه می شود.  در مقایسه با هفته‌های گذشته میزان بستری بیماران کرونایی و فوت ناشی از آن افزایش یافته است.

پورنقی تصریح کرد: موج ششم بیماری کرونا در استان آغاز شده و درگیری اطفال در سویه اُمیکرون بالاست. در استان تنها هشت تخت ICU اطفال وجود دارد که نبود ظرفیت کافی موجب نگرانی شده است. در هفته های آینده شاهد اوج شیوع این بیماری در استان خواهیم بود که مدیریت این موضوع مستلزم همکاری همه جانبه تمامی دستگاه های اجرایی استان است.

استان یزد/ شناسایی بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته

علیرضا اسلامی در ارتباط با وضعیت کرونایی استان یزد اظهار داشت: از ۹۰۴  نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵۱۳ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد با تاکید بر ضرورت رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: از این تعداد، ۶۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۴۴۹ نفر در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنند.

اسلامی با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان افزود: ۵ بیمار در ابرکوه، ۸ بیمار در اردکان،  ۱ بیمار در اشکذر، ۱ بیمار در بافق، ۳ بیمار در بهاباد، ۳ بیمار در تفت، ۲ بیمار در خاتم، ۱۱ بیمار در مهریز،۶ بیمار در میبد  و ۲۰ بیمار در شهر یزد شناسایی شده‌اند.

با بیان اینکه در شبانه روز گذشته  ۳ بیمار در شهرستان یزد قربانی کووید-۱۹ شدند تصریح کرد: در حال حاضر،  ۴۷۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد بستری هستند که از این تعداد،   ۱۰۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه  خدمات درمانی دریافت می کنند.

استان زنجان/ استان قرمز شد

پرویز خالقی فرماندار زنجان به افزایش رشد بیماران کرونایی در زنجان اشاره کرد و گفت: متاسفانه رنگ کرونایی شهرستان زنجان قرمز شد.

وی با بیان اینکه از شهروندان زنجانی درخواست داریم که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند، گفت: از سوی دیگر تقاضا داریم نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

استان بوشهر/ قرار گرفتن ۵۰ درصد شهرستان‌های استان در شرایط قرمز کرونایی 

احمد یزدان‌پناه از وضعیت نگران‌کننده شیوع بیماری کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: اکنون ۲۱۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از مجموع موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی، ۲ بیمار در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۹۸ هزار نفر به این ویروس مبتلا و ۲ هزار و ۵۲ نفر نیز به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

یزدان‌پناه با اشاره به ثبت ۳ فوتی دیگر به سبب ابتلا خاطر نشان کرد: روز گذشته ۳ بیماری کرونایی دیگر فوت کردند که شامل مرد ۸۷ ساله با سابقه تزریق ۲ نوبت واکسن و بدون بیماری زمینه‌ای، زن ۸۵ ساله بدون بیماری زمینه‌ای و زن ۹۰ ساله با بیماری زمینه‌ای فشار خون بالا و بدون سابقه دریافت واکسن بوده‌اند.

واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت , کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید GB ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    5 1
    چرا یک انسان آزاد اندیش نمی آید بگوید همه اینها نشانه های بی اثر بودن واکسن است اروپا را نگاه کنید ببینید هیچ اثری از واکسن ها دیده نمیشود چرا کسی به فکر راه حل جایگزینی در این رابطه نیست حداقل به عنوان راه حل مکمل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس