شاخ ها

علاقه‌ی هالیوود به بازتولید مکرّر ژانر مردگان متحرک(زامبی‌ها) و صحنه‌های هولناک آدم‌خواری و خون‌خواری، نمی تواند بی‌ارتباط با رازهای سیاه و تاریک انجمن‌های مخفی باشد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق-  دوران مدرن را فیلسوفان و جامعه‌شناسان نامدار غربی، دوران «افسون‌زدایی» از عالم خوانده‌اند. یعنی دنیایی که به واسطه‌ی ایمان آهنین به «علم» (science)، ارتباط بشر با افسانه‌ها و اسطوره‌هایش، که منبع مهمی برای تفکر ماورایی او بود، قطع شد، چرا که اسطوره‌ها را اندیشمندان عصر روشنگری  با برچسب «خرافه» و «موهوم» بی‌اعتبار کردند. نیچه، فیلسوف آلمانی ضد ادیان ابراهیمی، در همین زمینه و زمانه از «مرگ خدا» گفت و اشاره او به افسون‌زدایی از عالم بود.

این در حالی است که اسطوره با استوری و هیستوری از یک ریشه است و اسطوره‌ها همواره معدنی رازآمیز درباره‌ی تاریخ و پیشینیان باقی خواهند ماند. اسطوره‌ها و افسانه‌ها همواره سرچشمه‌ای زاینده و غنی برای هالیوود بوده‌اند. حالا هم که «مارول»، یکی از غول‌های اصلی صنعت سرگرمی اصولا کارویژه خود را جان بخشی به اسطوره‌ها(البته با روایتی کاملا هدفمند و دستکاری‌شده) قرار داده است. اما در کنار اسطوره‌های قهرمانی که دستاویز ساخت فیلم‌های پرخرج و پر زرق و برق ابرقهرمانی قرار می گیرد، شهرهای کارگری و کوچک آمریکا در ایالات غربی، به صورت معمول بهترین مکان‌ها برای شکل‌گیری افسانه‌های مدرن محلی هستند که به سویه‌های تاریک ذهن و وجود انسانی مربوط می شوند.

فیلم «شاخ‌ها» (Antlers) محصول ۲۰۲۱ به کارگردانی اسکات کوپر مبتنی بر همین اسطوره‌های محلی مدرن است. اتفاقا لایه‌های زیرین جامعه آمریکایی را، که معمولا جایی در فیلم‌های برآمده از نظام استودیویی ندارند، می توان در فیلم‌هایی چون «شاخ‌ها» دید. در سال ۲۰۱۰، دبرا گرانیک شاهکاری به نام «استخوان‌های زمستان» ساخت که یکی از بهترین مصادیق هنری برای شناخت زیرلایه‌های جامعه آمریکایی است.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

در شهری کوچک و غم‌زده در ایالت اورگان، جولیا میدوز، یک معلم دوره متوسطه، کمی بعد از خودکشی پدر روان‌پریش و الکلی‌اش، به خانه و نزد برادر خود، پال، برمی گردد که کلانتر ناحیه است. توجه جولیا در بین شاگردانش، به پسرکی مرموز و منزوی به نام لوکاس جلب می شود که پدرش یک قاچاقچی خرده‌پای شیشه(متآمفتامین) است و برادری کوچک‌تر از خود دارد. کنجکاوی جولیا درباره پسرک و تلاش برای ورود به زندگی او، منجر به مواجهه‌ با یک موجود هولناک می شود که از اسطوره‌های محلی می آید و زندگی لوکاس و خانواده او را در چنبره گرفته است.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

فیلم «شاخ‌ها» درباره‌ی شهری است که اهالی آن به سان نیچه گمان می برند که «خدا مرده است». وقتی جولیا میدوز(کری راسل) در سکانسی از فیلم مسیح را به یاری می طلبد، برادرش پال می گوید: "مسیح این دور و برا وجود نداره. "

جالب و قابل‌تامل این که، لوکاس، پسربچه‌ی زجردیده به جولیا که معلم اوست از قول پدرش می گوید که "خدا مرده است. " وقتی هم که خدا نباشد، یا آدمیان حضورش را انکار کنند، به تعبیر داستایووسکی، نویسنده شهیر روس، هر چیزی مجاز خواهد بود.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

در فضای خاکستری، سرد و مرده  شهر «سیسپاس» ایالت اورگان، گویی ارتعاش انرژی حیاتی به پایین‌ترین سطح رسیده و از همین رو، به درگاهی برای نزول هیولاهایی از اعماق افسانه‌های محلی تبدیل شده است.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

معلمی که خود قربانی سوء استفاده پدر بیمار و الکلی در کودکی بوده، اکنون رسالت اخلاقی خود را نجات شاگردش لوکاس می بیند که باید به تنهایی رنج تبدیل شدن پدر و برادرش به هیولا را تحمل کند.

آن‌گونه که وارن استوکز، کلانتر بازنشسته برای جولیا و پال شرح می دهد، هیولایی که «فرانک» (پدر لوکاس) را تسخیر کرده، موجودی به نام «وندیگو» است که در اسطوره‌های بومیان شرق کانادا به آن اشاره شده است. وندیگو "خباثتی شیطانی است که انسان را از درون می بلعد. " او در واقع نفرینی است که در دوران قدیم، به واسطه‌ی «آدم‌خواری» یک شکارچی گیر افتاده در سرما ایجاد شد و از آن موقع، بی‌وقفه بین آدم‌ها می چرخد و بی‌وقفه از گوشت آدمیان تغذیه می کند.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

طبق معمول، افسر پلیس، به عنوان نماد «عقل سلیم» مدرن، با تمسخر می گوید که این تنها یک «اسطوره» است و دنبال یک توجیه «منطقی» می گردد، اما کدام «منطق»؟ آیا بشر تا پیش از دوران رنسانس، هزاران سال بدون «منطق» زندگی می کرد؟ آیا منطق چیزی تنها در انحصار دوران مدرن است؟ پس چرا این دوران مدرن برای هزاران مساله مهم توجیه و توضیحی طبق همان منطق مختص به خود ندارد؟

هیولاهایی که در گوشه و کنار خاک پهناور ایالات متحده نهفته‌اند؛ صدها نفر که سالانه در طبیعت وحشی و پارک‌های ملی این کشور گم می شوند و هیچ اطلاعی دیگر از آن‌ها به دست نمی آید؛ افسانه‌های پررنگ محلی درباره مکان‌های نفرین‌شده؛ رویدادهای شیطانی همچون کنسرت تراویس اسکات که روز روشن و به صورت برنامه‌ریزی‌شده انسان‌ها قربانی شدند و در نهایت هم کسی خون قربانیان را گردن نگرفت...

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

جغرافیای پهناور آمریکا و طبیعت بکر و وحشی آن، موطن و خاستگاه بسیاری از اجتماعات و کلونی‌های جمعیتی کوچک است که خیلی از آن‌ها در وضعیت ایزوله و دور از فرهنگ مدرن شهرهای بزرگ آمریکا زندگی می کنند و آیین‌ها و مناسک پیشامسیحی و پاگانی(چون توتمیسم، پرستش ارواح حاکم بر طبیعت، آدم‌خواری، خوردن خون و...)در خارج از دید، میان ایشان جریان دارد.

نکته مهم و اساسی این‌جاست که این مراسم تنها مختص جوامع بدوی و ایزوله نیست، بلکه گزارش‌های بسیار محکمی از رواج رسوم کافرانه در انجمن‌های مخفی پرنفود آمریکا وجود دارد. «بوهمین گروو» (درختزار بوهمی) که محل گردهمایی سالیان نخبگان حوزه‌های مختلف(سیاست، اقتصاد، سینما، ورزش و...) دور از چشم رسانه‌ها و نیایش به پای مجسمه سنگی بزرگ جغد(مولوخ) و حتی قربانی انسانی است، تنها یکی از نمونه‌های معروف است. علاقه‌ی هالیوود به بازتولید مکرّر ژانر مردگان متحرک(زامبی‌ها) و صحنه‌های هولناک آدم‌خواری و خون‌خواری، نمی تواند بی‌ارتباط با رازهای سیاه و تاریک انجمن‌های مخفی باشد.

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر
بت بزرگ جغد(نماد مولوخ در اسطوره‌های فنیقی)، محل گردهمایی سالانه نخبگان سیاسی، اقتصادی و هنری آمریکا

از «آدم‌خواری» تا «توتم‌پرستی» / رازهای تاریک آمریکایی که نمی شناسیم +تصاویر

«شاخ‌ها» فیلم سیاه، تلخ و تکان‌دهنده‌ای است، لیکن برای شناخت تعفن و پوسیدگی‌ای که زیر لایه پر رنگ و لعاب «رویای آمریکایی» جریان دارد، دیدن فیلم‌هایی از این دست، از منظر جامعه‌شناختی، ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نیما IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    7 0
    دقیقا قدیم این مراسم در بابل مصر قدیم انجام می شود که مردم بعد از این مراسم فرزندی حلال زاده می کشتن تقدیم به شیطان جن میکردند
  • یهروز IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    16 0
    غربگدا های نادان بدانند ایران هرگز زیر باز این آدمخواران و کسانی که سر میبرند نخواهد رفت.
  • یهروز IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    7 0
    غربگدا ها نمیدانند آمریکایی ها اگر ایران بیاییند با آن ها همین کار ها و کارهای... خواهند کرد.
  • بنیامین IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    8 2
    من این فیلم و دیدم از لحاظ هنری حرفی برای گفتن نداره صرفا ژانر وحشت با چند روش متداول فیلم های ترسناک مثل صحنه های مبهم ، موسیقی متن خوفناک ، تدوين سریع ، خونریزی و …
    • ابوالفضل IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      2 16
      اگه بده و احه و تف هست تو غلط کردی که ببینیش تو و امثال تو لیاقت اون فیلمارو ندارین
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      2 0
      مرحوم فرج نژاد مقالاتی از پشت پرده محافل ماسونی(خاخامهای یهود) تحت عنوان اسطوره های صهیونی تهیه نمود.نکته تکمیلی اینست که یهود بواسطه همین خودسریها که مشاهدات متافیزیکی(مکاشفات/تجربه ضمیر ناخودآگاه)را از روی جهل تأویل و تعبیر میکردند،انبیاء را به قتل میرساندند و خود را معلم و رهبر جامعه معرفی میکردند لذا مورد لعن و نفرین خدا و پیامبران قرار گرفتند، جهنمی از درون و بیرون احاطه شان کرده پس هیچگاه آرامش نخواهند داشت،اقتصاد مبتنی بر ربا،رواننشناسی غرب،جامعه شناسی جوامع انسان نما و ... قی کرده و بازتابی از جهنم درونی آنهاست.(طبق عقیده خرافی یهود، کسانی که تجربه ضمیر ناخودآگاه پیدا میکنند که یک جن روی چشم آنها تف کند!!!) هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز/ نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد. (حافظ)
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      2 0
      ابوالفضل جان بنده خدا گفته از لحاظ هنری چیزی نبوده و فیلم ضعیفی هستش تو نباید فورا بگی خوب نبین اخه نظرش و گفته عزیز من
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 0
      خون خودتو کثیف نکن
  • حالا درج کن. IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    13 0
    آیین های بت پرستی و نئوپاگانیسم در تمام دنیا دارد یکی بعد از دیگری به عنوان یکی از ادیان رسمی و مورد تایید به رسمیت شناخته می شود. الان اسکاندیناوی تا اوکراین و ازگرجستان تا یونان بتخانه ها مجددا باز شده اند. جالب اینکه همه جا هم دین مسیحی را دین غاصب و دشمن کشور خود می دانند و در یونان حتی پلیس مواردی را کشف کرد که نوبت پرستان و پرستندگان خدایان المپ در یک کلیسا بمب گذاری کرده بودند. این همه اکتشافات به اصطلاح باستان شاسی از رنسانس به بعد و بازگشت به هنر برهنه روم و یونان و سپس ابلیسک و هرم و الان رسیدن به پاگانیسم مجدد در دنیا یک برنامه از پیش تعیین شده بود. حذف خدا از زندگی بشر و جایگزین کردن God bless you یا Groß Gott (معادل رحمت خدا بر تو) با Hello و Hi و بعد حذف همان با همین هدف بود. مبارزه با اسامی کتاب مقدس و ریشه دار در مسیحیت و ساختن فیلم هایی مثل هری پاتر که قهرمانان داستان همه اسامی یونانی و رومی و ژرمانی کهن دارند و تنها کسی که اسم مسیحی دارد همان تام است که همان لرد والدرمورت منفی ترین شخصیت است. اما اسامی ناشناخته مثل هرمیون و مینروا و آلبوس و.. همه احیا می شوند. تام هم همان قدیس مسیحی است که زنده شدن عیسی را باور نداشت و برای همین الان اسم او مترداف شخصیتی است که مرتب زنده می شود. این روند در تمام دنیا است. از کشورهای عربی هم حتی دارند عبارت سلام را کلا حذف می کنند و با مرحبا که اصلا معنی سلام ندارد جایگزین می کنند. در ترکیه هم سلام را عبارت بیگانه می نامند و به جایش ایئی گونلر، ایئی آکشاملار می گویند. سلام را در ایران می گویند به معنی تسلیم شو است!! و آن را با درود که کاملا بی معنی است و معنی دروسته یعنی آیا حالت خوب داشته جایگزین می کنند. اسامی قرآنی محمد و علی و زهرا را بیگانه می نامند و به اسامی دوره جاهلی و بی معنی سارینا و آروین و مالینا بر می گردند. در هند مسلمانان را رسما دشمن کشور می نامند. در عوض بودیسم و هندو یسم و ویکان ترویج می شود.
    • سارا IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 10
      کاش اسم واقعیتونو میزدید ببینیم یه تحلیلگر اینو نوشته یا نه
    • SE ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      21 1
      تحلیلگر کسی است که تحلیل می کند. خود تحلیل مهم است نه اسم تحلیلگر
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 2
    لطفا این عکس ها را منتشر نکنید. شب خوابم نمیبره.
  • سعید DE ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    آخرین فیلمی که دیدم سال ۲۰۱۵ بوده
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    3 0
    ای کاش والدین هم این مقالات مهم را بخوانند و فرزندان خود را از این اثار شیطانی نجات بدهند
  • ابوالفضل IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    7 13
    کل صدا و سیما و سینما و هرچه وهرچه که داری جمع کنی یه دونه فیلمشو نمیتونی بسازی فقط از حسودی داری میمیری
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      10 2
      برو بابا. حسودی چی؟ من که تصاویر رو دیدم روحیه ام خراب شد.وای به حال دیدن خود فیلم...
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    این بت بزرگ جغد هست یا مجسمه حوروس (شاهین) مصر؟!
    • ناشناس IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      این مولوخ یا مولک به فراماسونری مرتبطه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس