کد خبر 1340623
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
مرندی: برخی مسائل در مذاکرات وین باقی مانده است

تحلیلگر سیاسی حاضر در وین گفت برخی از مسائل باقیمانده در مذاکرات وین، به تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیاز دارد که در این صورت می‌توان ظرف چند روز به توافق رسید.

به گزارش مشرق، «محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی حاضر در وین پایتخت اتریش خبر داد که مذاکرات رفع تحریم‌های ایران به توافق نزدیک شده است.

مرندی شامگاه چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما به توافقی در وین نزدیک می‌شویم. با این حال، برخی از مسائل باقی مانده است که نیاز به تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیاز دارد».

وی تحلیل کرد در صورتی که آمریکا و تروئیکای اروپایی اراده سیاسی نشان داده و تصمیماتی را بگیرند، «این امکان وجود دارد که ظرف چند روز به توافقی دست پیدا کرد».

همزمان، «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه زمان تصمیم گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده، اعلام کرد: بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت خود در «برجام» که یک توافق هسته‌ای مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خاتمه داد و علاوه بر از سرگیری تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق، تحریم‌های جدیدی ضد ایران وضع کرد.

دولت جدید کاخ سفید علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست «فشار حداکثری» هنوز به تعهدات خود برای بازگشت از آن سیاست‌ها از طریق رفع تحریم‌ها علیه ایران عمل نکرده است. آمریکا به دلیل خروج از برجام عضو این توافق نیست و نمی‌تواند در جلسات مربوط به این توافق شرکت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از ۱۱ روز تنفس برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌ها از روز ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رحیم IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    9 7
    آقای مرندی آدم خوبیه. چرا از این افراد قبلا در مذاکرات استفاده نمی شد؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      ملاک خوب بودن از نظر شما چیه؟ ضمنا برو اطلاعاتت بالا ببر در تیم مذاکره کننده دولت قبل بوده
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 5
      چون به قرکمر رای داده بودیم!!
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 7
      چون امضای جان کری را بر خلاف افسادطلبان به عنوان تضمین برجام قبول نداشت
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      5 1
      چون تابعیت امریکایی دارد
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 5
      ار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      اگر از روی پرچم آمریکا و اسرائیل رد نمیشد آدم خوبی بود!!
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      0 0
      باید نیشش تا بناگوش باز باشد که نیست!!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    5 2
    حتی یک بند از قرار داد هم از طرف غربی ها اجرا نمی شود. چون اشکارا خودشان می گویند.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    2 2
    این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 5
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 2
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس