مرندی: اگر آمریکا و اروپا عجله دارند، در مذاکرات وقت‌کشی نکنند - کراپ‌شده

تحلیلگر سیاسی حاضر در وین با بیان این که ایران فقط یک توافق خوب را می‌پذیرد و ضرب‌الاجل‌های غرب بی‌معنی است، گفت اگر آمریکا و اروپا عجله دارند، باید از تعلل و اتلاف وقت خودداری کنند.

به گزارش مشرق،«محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی حاضر در وین پایتخت اتریش در مصاحبه با شبکه دولتی «تی‌آرتی» ترکیه درباره مذاکرات وین گفت: آمریکا و تروئیکای اروپایی در صورتی که خطوط قرمز ایران را بپذیرند و از تلاش‌های بیهوده برای افزودن موضوعات غیر برجامی به مذاکرات خودداری کنند، فرصتی برای رسیدن به توافق دارند. ایران فقط یک توافق خوب را می‌پذیرد و ضرب‌الاجل‌ها بی‌معنی است. اگر ایالات متحده و تروئیکای اروپایی عجله دارند، باید از تعلل و اتلاف وقت خودداری کنند.

مرندی همچنین توضیح داد: تاریخ، اوباما را به خاطر تحریم‌های فشار حداکثری جنایتکارانه و ترامپ را به دلیل تشدید آنها و بایدن را به خاطر ادامه سیاست‌های ترامپ به خاطر خواهد آورد. اما همه آنها شکست خوردند و از آنجایی که رژیم‌های ناتو در رویارویی با روسیه و چین ضعف نشان می‌دهند، بهترین کار برای آنها این است که هزینه‌ها را کاهش دهند و توافق را بپذیرند.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

مرندی درباره فرصت پیش روی طرف غربی اظهار داشت اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، فرصت بسیار خوبی وجود دارد که برجام در چند روز آینده احیا شود. او سپس در پاسخ به سوالی درباره ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب مبنی بر این که در صورت عدم توافق در این دور از مذاکرات، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران به پایان خواهد رسید، گفت: ایرانی‌ها هرگز ضرب الاجل‌های آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرند، ما مجموعه‌ای از ضرب‌الاجل‌ها را داشته‌ایم، و ایران به کار خود مثل همیشه ادامه داده و آن‌ها را نادیده گرفته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است.

این کارشناس حاضر در وین افزود: چیزی که برای ایران اهمیت دارد، یک توافق خوب است نه هر توافقی و ایران برای رسیدن به توافق خوب عجله دارد، زیرا تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعمال کرده‌اند، زنان و کودکان را هدف گرفته، مثل همان کاری که آن‌ها در افغانستان، یمن، سوریه و ونزوئلا انجام می‌دهند. آنها مردم عادی را هدف قرار می‌دهند، بنابراین ایرانی‌ها می‌خواهند که تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شوند. اما ایران این اشتباه را نمی‌کند که تحت فشار وارد یک توافق بد شود؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها الزامات یک توافق خوب را پبذیرند، توافقی وجود خواهد داشت در غیر اینصورت لفاظی واشنگتن وضعیت امور را در وین یا در میز مذاکره تغییر نمی‌دهد. 

او در ادامه در خصوص تحریم‌های آمریکا با تاکید بر این که باراک اوباما کسی بود که تحریم‌های ظالمانه را آغاز و ترامپ آن را بازگرداند و تاریخ اوباما را به عنوان کسی که جنایت علیه بشریت و علیه مردم عادی انجام داده، به خاطر خواهد آورد، گفت: وقتی ترامپ به قدرت رسید، او آن تحریم‌ها را به رغم توافق هسته‌ای بازگرداند، و آن‌ها را تشدید کرد. مشخص است که مردم جان خود را از دست دادند، خانواده‌ها رنج کشیدند و هدف همین بود و بایدن به همراه اروپایی‌ها همینطور که در حال صحبت هستیم، تحریم‌های فشار حداکثری را که زنان و کودکان را هدف قرار داده، ادامه می‌دهد.

مرندی اظهار داشت: اما آنها (تحریم‌ها) شکست خوردند و مقام‌های آمریکایی و سیاستمداران ارشد و سیاستمداران سابق همه اذعان کرده‌اند که تحریم‌های فشار حداکثری شکست خورده و ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را به جلو برده‌اند. آن را توسعه داده‌اند. ایران روابط خود را با کشورهایی مثل چین، روسیه، جهان جنوب و کشورهای همسایه  گسترش بیشتری داده‌ تا فشار را جبران کند و البته که آمریکا و کشورهای اروپایی در حال مواجه شدن با مشکلات فزاینده هستند و همانطور که دیدیم رئیس ناتو ضعف ناتو را در رویارویی با روسیه نشان داده، مسائل با چین و همچنین مشکلاتی که می‌بینیم در داخل آمریکا و اروپا در حال افزایش است، بنابراین آمریکا باهوش و واقع‌گرا خواهد بود اگر الزامات یک توافق خوب که برای همه طرف‌ها مفید باشد را بپذیرد. 

او در خصوص زمان اعلام پیشرفت و توافق احتمالی گفت: گفتن زمان سخت است، می‌تواند کاملا نزدیک باشد اما باز هم بستگی به این دارد که آیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آماده برخی تصمیم‌گیری‌ها هستند و همچنین مسائل حل شده و فقط چند مسئله مانده که نیاز به تصمیم‌گیری در واشنگتن دارد. 

وی پیشتر هم گفته بود که مذاکرات رفع تحریم‌های ایران به توافق نزدیک شده است. مرندی شامگاه چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما به توافقی در وین نزدیک می‌شویم. با این حال، برخی از مسائل باقی مانده است که نیاز به تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیاز دارد». این کارشناس نزدیک به مذاکرات وین تحلیل کرد در صورتی که آمریکا و تروئیکای اروپایی اراده سیاسی نشان داده و تصمیماتی را بگیرند، «این امکان وجود دارد که ظرف چند روز به توافقی دست پیدا کرد».

همزمان، «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده»، اعلام کرد: «بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است». «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است. 

آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت خود در برجام که یک توافق هسته‌ای مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خاتمه داد و علاوه بر از سرگیری تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق، تحریم‌های جدیدی ضد ایران وضع کرد. دولت جدید کاخ سفید علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری هنوز به تعهدات خود برای بازگشت از آن سیاست‌ها از طریق رفع تحریم‌ها علیه ایران عمل نکرده است.

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از ۱۱ روز تنفس برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌ها از روز ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    8 0
    امکان نداره امریکا و دارو دستش تحریم‌ها را بردارند، و هرکس این تصور را دارد در دنیای خیالی زندگی می‌کند. بی جهت وقت و پول کشور را صرف گفتگوی بی نتیجه نکنید. فقط یک راه هست و آن هم قویتر شدند در همه زمینها.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      3 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      3 0
      بنده هم همین عقیده رو دارم فقط فکر میکنم مذاکره در حال حاضر برای جلوگیری از اجماع دشمنان واجبه و تیم مذاکره کننده هم اطلاع دارن و فقط دارن همین کارو میکنن!!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    2 1
    دم جناب مرندی گرم، کارش درسته!!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    3 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • DE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    5 0
    ما تمام مشکلات و مسائل را در مذاکرات حل کردیم و تنها یک مشکل کوچک مانده و آنهم فقط وفقط لغو چند هزار تحریم است که اگر قبول کنند خوب میشه تا اینجا ۹۹.۹۹ درصد کار درسته .ال هم ۲ لا . خخخ امریکا و اروپا باورشون نمیشد توو همچین سوراخی گیر کنند . هر روز میگن عجب شکری خوردیم ها. ای کاش قبل از دولت جدید با همونهایی که تمام هستیشون را به دُم برجام گره زده بودند سرهم بندیش کرده بودیم الان دستمون رو ماشه بود.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 2
    امثال این آقا بااین کلمات همه چیزو خراب میکنن.دشمن باید بفهمه که برای ما عجله ای وجود ندارد وما هیچ نیازی ببرجام ننگین نداریم ومیتونیم بدون امریکاوچند کشور ظالم ومتجاو و استعماری اروپا براحتی زندگی کنیم.والا این پارسها باعث سوی استفاده دشمن میشه
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 2
    ملت های مدرن فرانژادی جهان مثل امریکا، ایران، اتحادیه اروپا، روسیه، موشک به فضا میفرستند اونوقت ترکیه تازه به تفکرات قرون وسطی یعنی نژادپرستی برگشته.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    27 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس