.

نفوذ پهپاد حزب الله لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی و ناتوانی اسرائیل در رهگیری این پهپاد مرحله‌ای جدید از تغییر موازنه‌های راهبردی منطقه را کلید زد.

سرویس جهان مشرق _ پرواز ۴۰ دقیقه ای پهپاد حزب‌الله لبنان در عمق ۷۰ کیلومتری اراضی رژیم صهیونیستی به همراه سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، سیگنال‌های متعددی را برای رژیم صهیونیستی مخابره کرده و واقعیت مخوف تهدیدهای واقعی نصرالله برای شهرک‌نشینان صهیونیست را که گذر زمان از سال ۲۰۰۶ تاکنون آن را کم‌رنگ‌تر کرده بود را بار دیگر در ذهن آنها روشن کرد.

هنوز زمان زیادی از پرواز موفق پهپاد حسان در عمق اراضی رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد، اما عمق توجه تحلیلگران مسائل راهبردی و رسانه‌های اسرائیلی به این موضوع نشان دهنده اهمیت آن در معادلات راهبردی دوجانبه است. این پرواز بیش از آنکه دستاوردهای امنیتی و اطلاعاتی داشته باشد، یک پیام قدرت و بازدارندگی در برابر اسرائیل بود که سالها سعی می‌کرد موازنه معکوس خود را به رخ حزب‌الله بکشد و اینگونه وانمود کند که خلأها و شکاف‌های موجود در جنگ ۳۳ روزه را برطرف کرده و آماده  تقابل با حزب‌الله لبنان است.

تثبیت معادله‌های جدید منطقه‌ای در عرصه هوایی

پرواز این پهپاد مقاومت، نمونه کوچکی از اجرای وعده‌های سید حسن نصرالله بود که در سخنرانی فرماندهان شهید خود از تغییر معادلات به نفع  گفتمان مقاومت صحبت کرده و ابراز داشت که ابتکار عمل در دست حزب‌الله بوده و اسرائیل از واکنش به این شرایط عاجز است.

طبعا آشنایان به مسائل مختلف منطقه‌ای می‌دانند که چنین معادله‌هایی به معنی جنگ قریب الوقوع در منطقه با پیش‌دستی حزب الله نیست، بلکه تغییر موازنه‌های جنگی به نفع حزب‌الله سایه جنگ را دست کم در این  جبهه از منطقه برخواهد داشت و اسرائیل دست‌کم در کوتاه‌مدت اقدام به حمله نظامی به لبنان یا  تهدید منافع حزب‌الله در منطقه نخواهد کرد.

گرچه در سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی از ارسال تسلیحات شکننده توازن به حزب‌الله انتقاد کرده و آن را خط قرمز خود می‌خواند و حملاتی را ضد اهداف مختلف نظامی و غیرنظامی در سوریه به این بهانه انجام می‌داد، اما امروز نه تنها ابتکار عمل را از دست داده، بلکه با قدرت حزب‌الله لبنان و متحدان آن در گوشه رینگ گرفتارشده و تنها نقطه برتری خود در موازنه قدرت در برابر حزب‌الله در عرصه هوایی را نیز از دست داده است.

معادله‌هایی که با پهپاد حزب‌الله لبنان جابجا شد/ پدافند هوایی اسرائیل با موج ده‌ها فروندی پهپادها چه خواهد کرد؟ +تصاویر

بررسی زمانی سخنرانی دبیرکل حزب الله ونفوذ پهپاد حزب‌الله به عمق سرزمین‌های اشغالی نشان دهنده موفقیت این حزب در جنگ روانی برنامه‌ریزی شده بود که باعث شد افکار سیاست‌گزاران اسرائیل و افکار عمومی آن به هم بریزد. در شرایطی که رسانه‌های اسرائیلی سعی می‌کردند معادلات تبیین شده از سوی دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر را کم‌اهمیت جلوه دهند، اقدام پهپاد حزب‌الله تمامی محاسبات و دروغ‌پردازی‌های آنها را به هم ریخته و اسرائیل را در موقعیتی قرار داد که نه می‌تواند ماجراجویی غیر حساب‌شده‌ای را ضد حزب‌الله به راه بیندازد و نه اینکه اجازه دهد عامل زمان همچنان هرم قدرت را به نفع گفتمان مقاومت در منطقه تقویت کند. این همان چیزی بود که رسانه‌های اسرائیلی نیز از آن تحت عنوان تسریع روند فروپاشی اسرائیل نام بردند.

دانی استرینویچ تحلیلگر مسائل خاورمیانه و ایران در سرزمین‌های اشغالی در همین راستا در واکنش به اظهارات سید حسن نصرالله گفت که از این اظهارات می‌توان این پیام را دریافت کرد که «درگیری بین جنگ‌ها» در مسیر حفاظت اسرائیل از قواعد بازی ادامه نخواهد یافت و حزب‌الله معادلات واکنش و انتقام را به ویژه در خصوص فعالیت‌های اسرائیل در سوریه بازترسیم کرده و احتمالاً در آینده تغییراتی را در واکنش‌های حزب‌الله خواهیم دید.

معادله‌هایی که با پهپاد حزب‌الله لبنان جابجا شد/ پدافند هوایی اسرائیل با موج ده‌ها فروندی پهپادها چه خواهد کرد؟ +تصاویر

این تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که خودکفایی حزب‌الله نسبت به تولید هواپیماهای بدون سرنشین ارتباط گیری آنها با ایران را کم می‌کند و به این ترتیب اسرائیل دیگر نمی‌تواند مسیرهای انتقال این پهپادها را از بین ببرد.

تزلزل سیستم‌های راداری اسرائیل

از سوی دیگر عملیات پهپادی حزب الله در خاک سرزمین‌های اشغالی اوج تزلزل سیستم‌های راداری رژیم صهیونیستی را بر خلاف تبلیغات و بزرگنمایی‌های این رژیم به همه اثبات کرد.

در همین رابطه هیلل بیتون روزین تحلیلگر شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که بعد از اینکه اسرائیل متوجه ورود پهپاد حزب الله به  خاک خود شد، تا دو ساعت بعد، ارتش اسرائیل هیچ  سیگنال از این پرنده دریافت نکرد و نمی‌دانست که آن را ساقط کرده یا نه؛ در حالی که چندین هواپیما و بالگرد به سمت آن حرکت کرده و وسایل بیشماری برای رهگیری آن به کار برده شد. این تحلیلگر صهیونیست نوشت: چه اتفاقی می‌افتاد اگر ده‌ها فروند از این پهپادها به سمت اراضی اسرائیل حرکت می کردند؟ قطعا سناریوی بسیار نگران کننده‌ای پیش می‌آمد.  

معادله‌هایی که با پهپاد حزب‌الله لبنان جابجا شد/ پدافند هوایی اسرائیل با موج ده‌ها فروندی پهپادها چه خواهد کرد؟ +تصاویر

الیوور لوی نویسنده روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به واکنش احتمالی اسرائیل به این اقدام نوشت که چیزی که موضوع را پیچیده تر کرده این است که اسرائیل اگر بخواهد واکنشی نشان دهد، باید در داخل مناطق تحت حاکمیت حزب‌الله باشد و اگر این اتفاق از ناحیه سوریه بود، کار ساده‌تر می‌شد.  

این موضوع نشان دهنده وحشت ناوگان هوایی رژیم صهیونیستی از نفوذ به عمق اراضی لبنان بعد از استقرار معادله جدید سید حسن نصرالله است.

لذا یکی از  نگرانی‌های رژیم ‌صهیونیستی، پرواز همزمان چندین پهپاد مشابه از جبهه‌های مختلف در جنگ احتمالی آینده است که تعداد زیادی از آنها ممکن است پهپادهای انتحاری باشند. این اتفاق نشان داد که رژیم صهیونیستی کاملا در برابر این اقدامات دست بسته خواهد بود و سامانه های دفاع هوایی اسرائیل قدرت مقابله با آن را نخواهند داشت.

بن بست منطقه‌ای و شکاف‌های داخلی؛ مقدمات فروپاشی اسرائیل

شرایط مذکور اسرائیل را در بن‌بستی قرار می‌دهد که نه می‌تواند تمرکز و اولویت خود را بر جبهه منطقه‌ای قرار دهد، چرا که قادر به پیش‌بینی هزینه‌های این ماجراجویی برای خود نیست و نه با توجه به شکاف‌ها واختلافات گسترده داخلی می‌تواند تمرکز خود را بر عرصه داخلی معطوف سازد و تقویت از درون برای مقابله با چالش‌های خارجی را در دستور کار خود قرار دهد.

این در حالی است که  مشکلات مذکور یکدیگر را همپوشانی و تقویت می‌کنند،  نهادینه سازی ناامیدی و ناتوانی در برابر دشمنان پیرامونی،  شهرک‌نشینان صهیونیست را نسبت به آرمان‌های ادعایی صهیونیسم بدبین کرده و شکاف‌های داخلی را گسترش خواهد داد و افزایش اختلافات داخلی نیز باعث تضعیف بیش از پیش موقعیت اسرائیل در عرصه منطقه‌ای خواهد شد. این شرایط است که زمان را به اهرم فشاری بر رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.

در سایه همین شرایط ارکان سه گانه قدرت داخلی اسرائیل شامل امنیت، مهاجرت و شهرک‌سازی دچار اختلال شده و تشدید مهاجرت معکوس، پایه‌های جامعه صهیونیستی را به هم خواهد زد.

نفوذ پهپاد حسان ثابت کرد که پیچیده شدن اسرائیل در پشت دیوارهای امنیتی نیز نمی‌تواند برای شهرک‌نشینان صهیونیست امنیت به ارمغان بیاورد و تنها گزینه امن برای آنها خروج از  خطرناک‌ترین منطقه جهان برای موجودیت آنها است. به همین علت است که آمارهای رسمی اسرائیل نشان می‌دهد  فرار مغزها از سال ۲۰۱۳ تاکنون به رقمی بالغ بر ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و یک و نیم میلیون فلسطینی طی چند دهه اخیر از سرزمین‌های اشغالی فرار کرده‌اند.

معادله‌هایی که با پهپاد حزب‌الله لبنان جابجا شد/ پدافند هوایی اسرائیل با موج ده‌ها فروندی پهپادها چه خواهد کرد؟ +تصاویر
شهید حسان اللقیس که پهپاد حزب الله به یاد ایشان نامگذاری شده است

مشکلات جدید به علاوه معضلات سنتی نهادینه شده در جامعه اسرائیل از جمله تناقض هویت‌ها در جامعه چندپارچه صهیونیستی،  بحران‌های متوالی سیاسی طی چهار سال گذشته، افزایش اعتراضات مردمی فلسطینیان و افول قدرت آمریکا در منطقه و جهان به علاوه کاهش مشروعیت بین‌المللی اسرائیل، رژیم صهیونیستی را در شرایط وخیمی قرار داده است. در این میان تنها روزنه امید مقامات صهیونیستی، تعدادی از رژیم‌های مرتجع منطقه‌ای است که معلوم نیست بر اساس کدام محاسبات راهبردی، روی اسب بازنده اسرائیل قمار می‌کنند و سرنوشت تاج و تخت موروثی خود را به سرنوشت اسرائیلی‌ها گره می‌زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • احد IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    39 52
    والله اگر مسلمانان با هم باشند برای فتح قدس نیاز به هیچ سلاحی نیست ، صهیونیزم باطل است و رفتنی ، اضمحلال این رژیم کودم کش بسیار نزدیک است
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      5 1
      پس از نابودی اسقاطیل آنها باید با الگوبرداری از روشهای اقتصادی ، صنعتی، بانکداری، اجتماعی ایران بتوانند خود را مانند ما کنند تا انشا ا.. اجر دنیوی و اخروی تحصیل کنند. و همانگونه که ساعت روز شمار میدان فلسطین نشان میدهد (بعد از خرابی و بازسازی مجدد) آنها در زمان تعیین شده نابود خواهند شد.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 0
      برادران انشاالله همه با هم بزودی برای نبرد به سوریه و لبنان می رویم
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • US ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    21 3
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • US ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    17 1
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • محمود IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    12 0
    کسانیکه برای عبور پهباد بیرغدار ترکیه از لایه پدافندی کشوری مثل ارمنستان به وجد اومده بودن و این اتفاق رو نشونه پیش‌رو بودن ترکیه در این حوزه میدونستند حالا بیان و ببینید که پهبادهای حزب الله لبنان (و نه خود ایران) چطور از پیچیده ترین لایه های پدافندی دنیا عبور می‌کنه، فقط کافیه که قدرت پدافندی اسرائیل رو با ارمنستان مقایسه کنید تا بتونید قدرت پهبادهای ایران رو با ترکیه درک کنید،
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    بنت ، امشب در مونیخ عصبانی بود ، و لاف گزاف میزد ، عین سلفش بنیامین . ایران ، حزب الله ، البته فقط تعدادی صهیونیست که ده پانزده نفر می شدند حضور داشتند . شاید عصبانیتش تشدید کرده ، و مثل معمول سفرها ( نتانیاهو به سازمان ملل) عده ای را با خود بهمراه دارند و بمحض دست بالا بردن و یا به چپ و راست خم شدن . ( بستگی داره کدامشان قرارشان باشه) شروع به کف ردن میکنند . عین زمان هیتلر
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    8 0
    به نام خدا . سلام . آنچه برای حزب الله برای درهم کوبیدن هیمنه رژیم صهیونیستی نیاز است علاوه بر انواع پهپاد و موشک ؛ یک سامانه قدرتمند پدافندی برد متوسط است تا به برتری هوائی صهیونیستها پایان دهد . سرنگون کردن چند جنگنده صهیونیستی کافی است تا صهیونیستها از حالت تهاجمی که فعلا دارند به لاک دفاعی فرو روند که به معنی شروع سرنگونی دولت تصنعی صهیونیستها و فرار ثروتمندان صهیونیست به کشورهائی میگردد که از انجا به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند .
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      با سلام و احترام بر جنا ب آقا آرش کمانگیر حفظه الله تعالی عرض می کنم : ای آرش کمانگیر ، کمان خویش بر گیر __تیرت در آن قرار داده ، پرتاب کن به نخجیر __ مراد من ز نخجیر، دشمن فاسد بدان ___ چنان هدف بگیرش ،بتیر تو دهد جان __ ان شاءالله موفق وسربلند باشید . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .
  • سید حمید CA ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    82 19
    با پول مردم ایران ابابیل درست کردین مثلا، مگه ندیدین گنبد آهنین اونهمه موشک های حماس رو ردگیری کردن، پس به جای کری خونی الکی سعی کنین با جیب باباهاتون پز بدین نه از کیسه این مردم بینوا
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      8 25
      کشتن زن و کودک و پیر و جوان، پاچه خواری صدام و آل صعود کم بود، لیس زدن پای صهیونیستهای کثیف را به افتخارات منافقین بدبخت اضافه کنید.
    • حمزه IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      7 52
      من به سهم خودم راضیم که از پول من حمایت بشه. تو هم از خودت حرف بزن نه همه!
    • پیروز IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      9 64
      احمق جان آمریکا از اونطرف دنیا میگه منافع من تو خلیج فارسه و روزانه چندین میلیارد دلار از جیب مالیات دهنده ها روانه خزانه صهیونیستها میکنه اونجا کسی جرات نمیکنه حرفی بزنه ، منطقه ما یکی اینکه نفت داره بعلاوه ثرت هایی مثل اورانیوم و گاز و .... ، خب معلومه که برای حفظ منافع غرب تو منطقه یه نفر باید اینجا باشه و رژیم کثیفی همچون اسرائیل برای حفظ این منافع بهتر نیست و قبلا رژیم پهلوی مکمل صهیونیستها برای کنترل شوروی سابق هم همراه صهیونیستا و سیا در لانه جاسوسی بود، فرستادن پهپاد توسط جبهه مقاومت پیامی به اسارئیلی ها بود که زیادی زر نزنین ، ما داریم مذاکره میکنیم ، ابرقدرت هم هستیم ، کنار میز مذاکره ما وزوزایی داره میاد ، این تلنگری بود به صهیونیستا که زیادی زر بزنین میزنیمتون اونم نه با یه دونه پهپاد با یه گردان پهپاد تمام صهیونیستا برباد میرن ، تو هم هر وقت دوست داری بیا یه لافی بزن بدک نیست اینجور جواب بگیری ، پرچمت هم که مشخص مشخصه از کجا داری هدایت میشی
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      5 0
      اونهمه رهگیری کردند ؟ بعد نتیجه اونهمه رهگری چه شد ؟ کی درخواست آتش بس داد ؟
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 0
      از کی تا حالا سربازان سایبری آمریکایی صهیونیستی مدافع مردم ایران شدن
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      با سلم و احترام بر جنابعالی جناب آقاسید حمید عزیزم ، عرض می کنم که قربان شما بشوم ، گنبد آهنینشان در جنگ 8روزه به سرند تبدیل شد ، لذا با کسب اجازه از جناب شما بخدمت با سعادتتان عرض می کنم: نگو گنبد ای دوست که شد یک سبد __نفهمد عدویش ولی تا ابد __اگر چه زند دست و پای شدید __ چنین ذلّتی را بخود هیچ ندید__ بدوران پیشین بدان ای رفیق __ چرا پس خوریم ما فریب ای شفیق ؟ ان شاءالله تعالی موفق و مؤید و سربلند باشید . ملتمس دعای خیرتان هستم . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • ramin IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    27 14
    الان اينارو خود حزب اله ساخت؟!!! بيخيال.... بخدا مردم ما گرسنه تر هستند...ولکنيد کشورهاي ديگه رو... روسيه و چين هم آشغالن..
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 7
    پهپات انتاری موقولی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    11 2
    سید حسن الله نفدیک بالروح و الدم زنده باد حزب الله جانم فدای حزب الله مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 6
    خواستن ببینند که از کجا میاد و کجا میره، دلتون خیلی خوشه
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      7 0
      می خواستن پهپاد آمده شناسایی ونقاط حساس وتاسیسات نظامی اسراییل فیلم وعکس تهیه کرده وبه ریش صهیونی خندیده رفته وهیچ کاری هم دست سامانه ها وجنگنده های پیشرفته اسراییل برای ساقط کردن پهپاد حزب الله بر نیامده آنوقت تو میگویی خواستن ببینن کجا میاد کجا میره ))))(آمده بود احوالشون بپرسه))
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 0
      حتما سری بعد هم خواهید فرمود می خواستند ببینند بمب که انداخته کجا می خورد و قدرت تخریبش چقدر است
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    باید دریک ثانیه(صدهزار پهپاد وموشک و...)زد اسرائیل که برای همیشه مسلمانان ودنیا ازشر اسراییل خلاص شود وتاریخ به درستی وبدون اشعال غارت وزور وطلم وفساد خیانت جنایت وبی عدالتی به پیش رود
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 1
      متاسفانه تاکنون ترقه هم در اسراییل نترکیده
  • ابوالفضل IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    جک قشنگی بود مرسی
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه .
  • حمید ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    عشق است ایران وعشق است محور مقاومت .کور شور هرانکه نمی تواند قدرت موشکی و پهبادی و نظامی ایران وهم پیمانان را ببینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس