کد خبر 1343965
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

از بامداد امروز پنجشنبه وپس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. اقدامی که با واکنش‌های مختلف بین‌المللی روبه‌رو شده است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی  بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

پس از آن «دنیس گولنکو» وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد: دیپلمات های روسیه، از سفارتخانه این کشور در کی‌یف و سرکنسولگری‌های در اودسا، خارکوف و لووف خارج شده و به روسیه بازگشتند و خود وی نیز اکنون در خاک روسیه قرار دارد.  

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین در پاسخ به این سئوال که تکلیف اموال مراکز دیپلماتیک روسیه در اوکراین چه می شود، اظهار داشت: در این رابطه همه برنامه های تخلیه انجام شده است.  

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت اوکراین در مسکو نیز امروز فعالیت خود را متوقف کرد و اتباع این کشور را برای انجام امور کنسولی نمی پذیرد.  

درپی این اظهارات، منابع خبری گزارش دادند عملیات نظامی روسیه در مناطق مختلف اوکراین آغاز شده و وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فقط زیرساخت‌های نظامی و فرودگاه های نظامی این کشور هدف حملات قرار می گیرد و شهرهای اوکراین بمباران نخواهد شد.  

این اقدام نظامی تاکنون با واکنش گسترده از سوی کشورها، شخصیت‌ها و سازمان‌های بین المللی روبه رو شده است.

واکنش اوکراین و برخی از بازخوردهای مهم جهانی به اقدام نظامی روسیه علیه اواکراین را در ذیل می‌خوانید:

کی‌یف: صدها نظامی اوکراینی کشته شدند

وزارت کشور اوکراین از کشته شدن صدها نظامی این کشور در اثر حمله روسیه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت: در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد، مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگاران خود اعلام کرد که آژیرهای هشدار بمباران از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کی‌یف شنیده شده است.

این خبرگزاری همچنین از حضور ده‌ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه‌های مترو خبر داده است که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

کسب اطلاع تلفنی امیرعبداللهیان از آخرین وضعیت اوکراین و اوضاع هم‌میهنان مقیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز به صورت تلفنی در گفت‌وگو با سفیر ایران در کی‌یف، از آخرین وضعیت اوکراین و به ویژه اوضاع هم‌میهنان مقیم در این کشور کسب اطلاع کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» در پی تحولات اوکراین، در تماس تلفنی با سفیر ایران در کیف، ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های کشورمان و خانواده‌های آنها کسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ۲۴ ساعته سفارت به هم‌میهنان مقیم را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از  دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

فرانسه : روسیه به سرعت به اقدام خود پایان دهد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و خواستار پایان فوری آن شده است.

مکرون در توییتر خود نوشت: فرانسه به شدت تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را محکوم می کند. فرانسه با اوکراین ابراز همبستگی کرده و در کنار آن قرار دارد. پاریس همراه با شرکا و متحدان خود برای پایان دادن به جنگ کار می کند.

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

 چین: طرفین خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین همه طرف‌های درگیر در اوکراین را به خویشتن داری فراخوانده و اعلام کرد که در اینجا مسئله حمله به روسیه همان گونه که بعضا توصیف می شود مطرح نیست. در این بیانیه آمده است که به منافع امنیتی همه طرف ها احترام گذاشته خواهد شد. چین اعلام کرد که تحولات در اوکراین را به دقت دنبال خواهد کرد. ‌

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

ایتالیا: اقدام روسیه غیرموجه و غیرقابل توجیه است

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، حمله روسیه به اوکراین را به عنوان اقدامی "غیر موجه و غیر قابل توجیه" محکوم کرد.

وی گفت که ایتالیا در این لحظه دراماتیک به اوکراین نزدیک است.  

دراگی تاکید کرد: ما با متحدان اروپایی و ناتو در این راستا کار می کنیم  تا فورا، با وحدت و با قاطعیت پاسخ دهیم.» لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا نیز حمله روسیه را به شدت محکوم کرد. ‌

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که همه دیپلمات‌ها روسیه خاک اوکراین را ترک کردند.

انگلیس: پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد.

وی امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از رویدادهای وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم.   وی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد تا در مورد گام‌های بعدی صحبت کند.

جانسون اظهار داشت:‌ رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد. ‌

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

او اظهار داشت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل آلمان با اوکراین را اعلام کرد. ‌

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

اتحادیه اروپا: امروز نشست اضطراری در بروکسل برگزار می‌شود

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا توسط «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا امشب گرد هم می‌آیند تا در مورد تحولات اخیر اوکراین گفت‌ و گو کنند.

میشل در متن دعوت خود از اعضای اتحادیه اروپا نوشته است: استفاده از زور برای جا به جایی مرزها در قرن ۲۱ جایی ندارد.

شارل میشل و «اورسلا فُن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه ای مشترک در واکنش به اقدام نظامی مسکو، عنوان کردند: به شدت حمله غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. در این ساعات تاریک فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بیگناه آن است که با این حمله بی‌دلیل و با ترس جان خود مواجه هستند.

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

«جو بایدن»  از رئیس جمهور اوکراین از او خواست تا از رهبران جهان دعوت کند تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

بایدن اضافه کرد: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد. در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود برای بسیج محکومیت بین‌المللی مطلع ساختم.

واکنش کشورها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین

ناتو: حمله روسیه بی پروا و بی‌دلیل است

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکراین را محکوم کرد.

دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

رئیس کمیسیون اروپا: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شود

«اورسلا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا دقایقی پیش در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شوند و دسترسی این کشور به بازارهای مالی اروپا نیز گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون اروپا در یک نشست خبری در بروکسل که "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وی را همراهی می‌کرد، گفت: ما موارد راهبردی روسیه را (در اروپا) هدف قرار داده‌ایم.

فُن در لاین تصریح کرد: ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه زمان را به دوران امپراتوری روسیه بازگردانده و آینده مردم روسیه را به مخاطره انداخته است.

لتونی، استونی و لیتوانی: روسیه تحریم شود

وزیران امور خارجه کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی در بیانیه‌ مشترکی ضمن محکومیت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از جامعه جهانی خواستند شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کند.

آنها در بیانیه‌ مشترک خود همچنین از جامعه جهانی خواستند از اوکراین با کمک‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و بشردوستانه حمایت کند.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 1
    چقدر پر رو هستند این اروپا کلی به اکراین گفتن حمله کن بعد گفتن جنگ شد ما کلی نیرو تچهیرات میاریم شیرش کردن حالا نشستن عقب به ریش اکراین میخندن
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      ...زادگان غربی، تازه یادشون افتاده جنگ چقدر زشته؟ این همه بیگناه توی آسیای غربی کشته شدند... همین الانش یمن توی خون و قحطیه...سوریه...فلسطین... چقدر ح...اند...چقدر بی شرفند... زور که اومد روی سرشون، تازه بیدار میشن! اهه!؟ عجب جنگ بد بوده!؟ چون احساس خطر میکنن شروع میکنن به جفنگ گویی...
  • پادشاه IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 1
    جالبه . کشورهایی که توی خاورمیانه جنگ رو رقم زدن و حدود ۳۰ میلیون بی گناه رو کشتن، حالا از بر طبل بیزاری از جنگ می کوبن. خدا لعنتتون کنه
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      6 1
      انگلیس و آمریکا و اروپا وقتی توی سوریه عراق افغانستان یمن لبنان فلسطین و ... داشتن مسلمان می کشتند خونریزی نبود حالا یادشون افتاده که داره خونریزی اتفاق می‌افتد.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 3
    روسيه حداقلش اینه اوکراین از نظر نظامی دها سال عقب می اندازه
  • SE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 2
    زمانی که ناتو به صربستان، عراق و افغانستان حمله کرد چرا نگران نظم جهانی نبودید و یا چرا وقتی کوزوو را از صربستان مستقل کردید اینکار را بد نمی دانستید؟ عوض گله ندارد.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 10
    پوتین دیگه خیلی پررو شده . وقتشه که دیگه بره . زیادی مدت طولانی در راس قدرت مانده ، دم درآورده و غلط زیادی می کنه
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 2
    آمریکا و دنیای استکبار که در راس اون انگلیس خبیث قرار داره پشت پرده همه این ماجرا ها قرار دارن.اونا با روی کار آوردن دولتی غرب گرا اوکراین رو از مادر خود یعنی روسیه دور کرده و خواستن اونو تبدیل به پایگاهی برا استقرار تسلیحات نظامی اعم از متعارف و نامتعارف علیه روسیه کنند.روسیه هم واکنش نشان داد.حالا هم علاوه بر تبلیغات منفی سنگین رسانه ای علیه روسیه انواع و اقسام تحریم ها رو علیه این کشور به راه میندازن.در واقع اونا با تلاششون تونستن روسیه رو به جنگ بکشونن.
  • حسين DE ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 1
    از قديم گفتند سگها زمانيكه خيلى پارس ميكنند گاز نميگرند.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 0
      منظورت از سگ غرب استعماری است یا روسیه یا نماینده ناتو در خاورمیانه که هر سه تا شون به بشریت خیانت کرده اند.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    8 1
    انگلیس‌ وقتی جزایر فاکلند آرژانتین اشغال کرد صدا از غربی ها درنیامد المانها خون ریز جنگ ج دوم آدم شدن؟
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    بیشرفها وقتی خودشون به سوریه و عراق و افغانستان و یمن حمله میکنن ککشون میگزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس