ورود رئیسی به مسکو

تهران نمی‌تواند سیاست درون‌نگر داشته و مثل بسیاری از کشورها در قبال تحولاتی در اندازه جنگ روسیه و اوکراین سکوت کند!

سرویس سیاست مشرق- در حالی ارتش سرخ در پشت دروازه‌های کی‌یف ایستاده و تانک‌های روسی شهر به شهر پیش می‌رود، این سؤال مهم را باید پاسخ بدهیم که در این موقعیت ایران از کدام جبهه جنگ حمایت می‌کند؟ پاسخ به این دست سؤالات که در یک جنگ باید در کدام جبهه ایستاد نامطلوب است؛ مسئله واقعی در حال حاضر فهم مناسبات بین‌المللی و توازن قواست و نه موضع‌گیری نسبت به آن! آنچه باعث فروپاشی جامعه ملل در جنگ جهانی دوم شد همین نگاه مبتنی بر امنیت دست جمعی و جبهه سازی به‌جای اهمیت به راهبردهای بازدارندگی درونی بود، تحولات روی‌داده در اوکراین نشان داد که به‌زودی موازنه قدرت بین‌المللی تغییرخواهد کرد.

منازعه پر شدت غرب و روسیه بر سر مسائل اوکراین نشان می‌دهد که صحنه بین‌الملل در سال‌های آینده و تا شکل‌گیری یک نظام مشخص حقوقی و عادلانه دستخوش رخدادهای پرتنش خواهد بود. برخی ناظران سیاسی اعتقاددارند که حوادث روی‌داده در اوکراین بی شباهت به بحران موشکی کوبا نیست با این تفاوت که آمریکای بایدن به‌مراتب ضعیف از دوران کندی است و واشنگتن به‌شدت در حال افول است.

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

چهره بایدن پس از آغاز جنگ در اوکراین

کی‌یف و کابل دو اقلیم  متفاوت با سرنوشت مشابه

بایدن در رقابت‌های انتخاباتی با ترامپ؛ گفته بود که پوتین می‌داند که اگر من رئیس‌جمهور آمریکا شوم دوران استبداد وی و ترساندن آمریکایی‌ها و کشورهای شرق اروپا تمام می‌شود. اما پس از عملیات روس‌ها در اوکراین، به طرز عجیبی آمریکا مدل کمک‌های خود را از فاز حالت تهاجمی به تدافعی تغییر داد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که جو بایدن هیچ تصمیمی برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد. او به خبرنگاران توضیح داده است که بایدن درباره ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و انسان دوستانه آمریکا به مردم اوکراین، با سران کنگره در تماس است.

نوع مواجهه آمریکا با مسئله اوکراین سه تحلیل جالب توجه دارد:

برخی از ناظران مواضع جدید واشنگتن را نشانه شکل‌گیری مجدد نظام دوقطبی و بازتولید مناسبات پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. بعضی دیگر از  مفسران قدرت‌نمایی روسیه در ماجرای اوکراین را نشانه بالینی بازگشت روسیه به عرصه جدی رقابت‌های بین‌المللی تلقی می کنند. دسته سوم از تحلیل‌گران این تنش‌ها را آخرین رویارویی‌ها و اعلام وجود نظام پیشین بین‌الملل تفسیر کرده‌اند. در هر سه تحلیل نشانه‌های مهمی وجود دارد که ایران درک دقیقی از تحولات بین‌المللی داشته و به‌جای بازی با ورق‌های یک‌قطب خاص به استراتژی‌های بالندگی و بازدارندگی همه جانبه روی آورده است.

واقعیت آن است که تحولات میدانی در اوکراین با دیگر اهمیت دوباره ابزارهای امنیتی- نظامی را نشان داد. تا پیش‌ازاین بعضی از نظریه‌پردازان حوزه بین‌الملل و برخی سیاستمداران با اشاره به تمرکز توجهات در آمریکا، اروپا و آسیا (جنگ اقتصادی میان واشنگتن و پکن) در مسائل اقتصادی می‌گفتند مزیت‌های اقتصاد به‌مرور به‌جای مسائل نظامی نشسته و از اهمیت آن در پازل قدرت ملی و بین‌المللی کاسته است.

بعضی دیگر به تحول عظیم در حوزه مخابرات و الکترونیک (متاورس) معتقد بودند توانمندی‌های سایبری اهمیت ابزارهای نظامی را تحت تأثیر قرار داده و از اولویت خارج کرده است. برخی دیگر هم با اشاره به قدرت رسانه و افکار عمومی (مالتی مدیا) می‌گفتند قدرت نرم بر قدرت سخت نظامی غلبه کرده و آن را به حاشیه برده است. اما ماجرای اوکراین نشان داد که این گزاره‌ها از آن‌چنان استحکامی برخوردار نیستند. بدون تردید اقتصاد و سرمایه، قدرت سایبری و جنگ نرم هرکدام به‌صورت جداگانه نقشی مهم در تحولات دارند ولی هنوز این موضوعات در پازل قدرت یک کشور به نقش اول را نداشته و هنوز قدرت نظامی به همراه هوشمندی رهبران در استفاده درست و بهنگام از آن در فرمول قدرت جایگاه ویژه‌ای دارد.

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

 پس از آغاز عملیات روسیه در خاک اوکراین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با یادآوری جمله عجیب هاشمی رفسنجانی پس از امضای برجام و توجه به مزیت اقتصادی به جای قدرت بازدارنده و دفاعی گفتند: شخصی که می‌گفت دوران موشک‌ها تمام‌شده است، حالا نیست تا ببیند که تضمین‌های  غرب چه بلای غم انگیزی بر سر اوکراینی ‌ها آورده و چگونه کشوری که خودش را یک‌شبه خلع سلاح کرد حالا برای امنیت دست گدایی دراز کرده است! یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است که پیش‌ازاین نیروهای ناتو این بلا را بر سر دولت غنی نیز آورده و بردن سگ و گربه‌های خویش را به کمک به مزدوران خود در کابل ترجیح دادند.

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

تصویری از خلع سلاح داوطلبانه اوکراین در سال ۱۹۹۴

درس‌هایی درباره بازدارندگی از درون

 در تحولات اوکراین، روسیه با استفاده از قدرت نظامی خود موفقیت برنامه غرب درباره اوکراین را با سؤالات و ابهامات زیادی مواجه کرد. متقابلاً آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم حتی به‌گونه‌ای احتیاط‌آمیز از «گزینه نظامی» سخن به میان نمی‌آورند. این خود گواه آن است که در مؤلفه‌های مرتبط با قدرت ملی یک کشور قدرت نظامی حرف اول را می‌زند. حتی کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی که از قدرت اقتصادی نسبتاً مناسبی برخوردارند ولی به دلیل فقدان توانمندی‌های نظامی نمی‌تواند در تحولات جهانی و منطقه‌ای معطوف به قدرت به ایفای نقش ملی خود بپردازد و لذا همواره در ذیل سیاست قدرت‌های دیگر تعریف می‌شود. تصویر سفیر ژاپن در کیف بالباس سامورایی بیش از آنکه نشانه‌ای بر قدرت آن‌ها در تحولات جهانی باشد تصویری مضحک از توانایی آن‌ها در مناسبات جهانی است.

یا مثلاً کشوری مانند عربستان و امارات به دلیل آنکه فاقد قابلیت‌های نظامی- امنیتی بومی هستند در باتلاق یمن گرفتارشده‌اند، نتوانست موفقیتی به همراه بیاورند تا جایی که «عادل الجبیر» وزیر خارجه سابق سعودی در گفتگویی با شبکه آمریکایی CNN‌ می‌گوید: «تنها چیزی که ما همیشه تلاش می‌کنیم تا متحدانمان را به آن تشویق کنیم این است که در هر موضوعی در منطقه، ما را نیز سهیم کنند یا دست‌کم ما را هم مدنظر داشته باشند». این جمله نشان ای از آن است که تا زمانی که امنیت خود را از بیگانه تمنا کنید هیچ ضمانتی برای دوام آن وجود ندارد. خارج کردن پاترویوت های آمریکایی از عربستان پس از روی کار آمدن بایدن نشانه‌ای آشکار بر این ماجراست.

تاریخ انقلاب اسلامی به ما می‌گوید که تضعیف قدرت نظامی ایران همواره در دستور کار غرب بوده است. همین حالا که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب جریان دارد، مقامات آمریکایی و انگلیسی همواره در هنگام مذاکره و پیش و پس‌ازآن روی قدرت نظامی ایران تمرکز کرده و راه‌حل پرونده هسته‌ای را در کاستن از قدرت نظامی می‌دانند و درنهایت وقتی‌که می‌خواهند دلایل مذاکره هسته‌ای با ایران را ذکر کنند به اطمینان یافتن از مهار قدرت نظامی ایران اشاره می‌نمایند. این موارد به‌خوبی نشان می‌دهد که هر کشوری برای پاسداری از قدرت ملی خود باید موقعیت نظامی خود را دائماً تقویت نماید. همین دو هفته پیش رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که ارتش آمریکا طی سه سال اخیر بمب‌های اتمی خود را نوسازی و به‌روزرسانی کرده است!

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

تحریم چقدر بر بازدارندگی مؤثر است؟

در جنگ اوکراین موضع قاطع روس‌ها و چابکی در واکنش، سبب انفعال غرب گردید. در موقعیتی که غربی‌ها از تحریم اقتصادی سخن می‌گویند و ناتو در مقابل تحرک نظامی ارتش روسیه و مانور اخیر آن دست‌به‌کاری نمی‌زند و به عبارت‌پردازی بسنده می‌کند نشان می‌دهد که غرب در حالت انفعال قرار دارد. حال تصور کنید که روسیه به‌جای واکنش صریح و سریع به صدور بیانیه و اظهار نظرات رسانه‌ای بسنده می‌کرد، امروز نظامیان ناتو در دریای سیاه و دریای آزرف مستقر بودند و مرزهای روسیه در معرض تهدید امنیتی بود و از اعتبار روسیه کاسته شده بود.

از سال ۲۰۱۹ به این‌سو آمریکایی‌ها در حدود ۱۴ میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده و در برابرش سرمایه‌گذاری مسکو در آمریکا کمتر از ۴ میلیارد دلار است. از سویی روسیه از سال ۲۰۱۵ ذخایر ارزی خود را با تمرکز بر طلا به‌شدت رشد و وابستگی به دلار را کاهش داده است. تا پایان سال ۲۰۱۷ روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را داشت اما ظرف ۳ سال ۹۶ درصد آن را واگذار کرده است. به‌عبارتی‌دیگر تحریم‌های آمریکا و لندن علیه روسیه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که نقل‌وانتقال مالی مسکو تقویت‌شده است. این موضوع جنگ اقتصادی شرکای ناتو علیه روسیه را بی‌خاصیت کرده است. در حالی غرب تحریم سوییفت علیه روسیه را اعمال کرد که مسکو مدت‌هاست روی پیام‌رسان داخلی سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های خود را از رادار آمریکا خارج کرده است.

ایران در نبرد میان اوکراین و روسیه کجا ایستاده است؟

نقش ایران در جبهه جنگ در اوکراین چیست؟

گفتگوی تلفنی سید ابراهیم رئیسی با پوتین در میانه جنگ قابل‌تأمل است، رئیس‌جمهور کشورمان در این مکالمه گسترش ناتو به شرق را تنش‌زا خوانده است. مکالمه رئیس‌جمهور با همتای روس سه نکته کلیدی دارد:

۱- سیاست «برون‌نگر» در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به‌سادگی وضعیت ما در جنگ در اوکراین را نشان می‌دهد. تهران نمی‌تواند سیاست درون‌نگر داشته و مثل بسیاری از کشورها در قبال تحولاتی در اندازه تحولات اوکراین سکوت کند. تأثیر درازمدت تحولات منطقه اوکراین و تأثیر شکل‌گیری منازعه‌ای میان غرب و روسیه آن‌قدر فراگیر است که منافع و موقعیت ملی ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. واکنش روسیه به رژیم صهیونیستی در موقعیت بلندی‌های جولان بار دیگر نشان داد که فهم مناسبات بین‌المللی و توازن قوا بسیار مهم‌تر از جبهه‌بندی صرف است.

۲- در جنگ اوکراین ما از تحولاتی حرف می‌زنیم که یکی از طرف‌های اصلی آن‌یک «همسایه» ماست، همسایه‌ای که در گروهی از موارد با ما اشتراک منافع و درنتیجه اشتراک نظر دارد. کما اینکه از منظر ملی روسیه بخش زیادی از نگرانی‌های امنیتی و سیاسی خود را با کمک ایران حل می‌کند و متقابلاً ایران نیز از حمایت روسیه در پرونده سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، هسته‌ای و... استفاده می‌کند. علاوه بر این در این ماجرا به‌هرحال روسیه پنجه در پنجه ناتو دارد خود این ماجرا هم ما را وادار می‌کند که از شکست دشمن خود راضی باشیم حتی باوجودآنکه ممکن است این‌که انتقاداتی هم به‌طرف روس داشته باشیم.

۳- جمع‌بندی تحولات اوکراین و انطباق ابعاد آن با منافع و امنیت ملی ایران خیلی کار سختی نیست. سال ۹۲ جواد ظریف در واکنش به تحولات اوکراین به ابراز یک جمله کوتاه بسنده کرد: «ازآنچه در اوکراین می‌گذرد نگرانیم!» اما در سال ۱۴۰۰ امیر عبدالهیان ریشه بحران اوکراین را اقدامات تحریک‌آمیز ناتو خواند. در اظهارنظر ظریف مشخص نبود که ایران از چه چیزی نگران است؟ واکنش وزیر خارجه دولت سیزدهم منطق جمهوری اسلامی ایران را به‌درستی به‌طرف غربی یادآوری کرد.

اوکراین یکی دیگر از قربانیان «ضمانت آمریکایی» است، این کشور در سال ۱۹۹۴ با پذیرفتن معاهده بوداپست به‌صورت داوطلبانه خود را غیرمسلح کرد. سرنوشت این روزهای اوکرایینی‌ها آیینه عبرت بسیاری از کسانی است که گمان می‌کنند که امنیت خریدنی چون کالایی لوکس خریدنی است! در این جنگل جهانی «نظم جهانی و حقوق بین‌الملل» چیزی جز توهمات کلاسیک نیست. روز گذشته سفیر اوکراین در انگلیس به ایران پیغام داده است که از ما درس بگیرید و سپر خود را بر زمین نگذارید. این پیام را باید با آب طلا نوشته و بالای سردر تمامی دانشکده‌های مرتبط با وزات امور خارجه نصب کرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 157
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    ما مردم هم میدونیم وسالها ست داد میزنیم، بمب اتم باید بسازیم، مرگ یکبار شیون هم یکبار
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      38 16
      1400 سال قبل خداوند خلقیات انسان را تا اخر دنیا میدانست و صادقانه نصیحت میفرمود : و اعدو الهم ما استطعتم من قوه اما مشرکان و منافقان کدخداباور انکار میکنند تا به چشم ببینند و حالا هم احتمالا جوری دیگر لجاجت کنند
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      54 25
      دولت به جای مذاکره و قبول شروط غربی ها باید هرچه سریعتر برنامه اتمی را توسعه دهد وگرنه عاقبت اوکراین را داریم.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      37 20
      مذاکره کنندگتن باید فرقی با غربگدا ها داشته باشند. برجام پلاس دردی از ملت دوا نخواهد کرد.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      28 54
      فرق این دولت با دولت قبل پس چی است؟ آن ها هم مذاکره کردند و آخر ترامپ آمد پاره کرد. آمریکا هم که گفته تضمین نمیدهد. حداقل بمب بسازید مثل اوکراین نشویم
    • کارشناس IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      12 41
      اگر با امریکا متحد بودیم حالا بمب هسته ای هم داشتیم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      28 4
      سفیر اوکراین در انگلیس فهمید ولی قول میدم ظریف هنوز نفهمیده
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      12 18
      6:53 مگه ما قاتل یا ادمکشیم که بمب اتم بسازیم؟ ملتی که خداوند نگهبانش هست نیاز به بمب اتم ندارد. درضمن یک نوع سوزن هست بنام ته گرد. سوراخ ندارد که سخت باشد. شما سوزن ته گرد بساز بمب اتم پیش کش!! خخخ
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      15 5
      حرف های نویسنده محترم درست . اما یک سوال ساده چرا همه سختی های مقاومت و... باید بردوش مردم باشه .
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      8 3
      برادر معنی مقاومت یعنی چه . ایستادگی در کمال راحتی و آرامش و آسایش؟؟ یا در برابر سختی ها .. که باعث شده راه برای عبور فراهم کنی . خود اتکائی .
    • غلامحسین آذری IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      14 3
      بمب اتم امنیت نمی آورد اینو بهم
    • ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 0
      به این نکته توجه کردید؟ پادوهای صهیونیستها همیشه میگن همه جای دنیا منافع ملیشون رو نگاه میکنند نه اینکه حق و باطل کدومه ولی همین پادوها یقه جر میدن آه مظلومین اوکراین!فکر میکنن همه مثل خودشون گوش درازند! حالام اربابشون دستور داده و این رباتها میان منفی مثبت میدن :)))
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 14
      هر نوع تسلیحاتی که دشمنان وجودی ایران عزیزمان دارند ما نیر باید داشته باشیم و تجهیز شویم ، اینو بفهم عزیزم دفاع از جام و مال و ناموس ایرانی مسلمان بر هر حکمرانی واجب و ضروری است .. دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم همین قانون جنگل ضعیف محکوم به شکست و نابودی است، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ..
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    53 20
    اینها رو به غربگدایان داخلی ایران میلیونها بار بگو کو گوش شنوا
    • عبدالله مومن IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 26
      بیطرفی فعال در این ماجرا !!!
    • حسام IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 0
      برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      8 11
      فرقی بین غرب گداها وشرق گداها نیست
    • DE ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 2
      اگر بخواهیم قوی باشید ۴ قدرت میخواهیم قدرت نظامی_اطلاعاتی سرمایه اجتماعی مدیران لایق اقتصاد قوی کاگ ب و... با نفوذ در کشورهایی مثل ایران نالایقها رو بالا میبرن، آنها خودشان اقتصاد و سرمایه اجتماعی رو خراب میکنن
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    35 0
    یک کشور قدرتمند تواما" از مولفه های قدرت نظامی، عدم وابستگی و اقتصاد قوی برخوردارست.
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 34
    در این شرایط حساس شایسته است مسئولین کشور هیچگونه دخالت و موضع در مقابل جنگ روسیه با اوکراین نداشته باشند بی طرفی از هر چیزی بهتر است.
    • خسرو IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      8 2
      ایران چندان هم بی طرف نیست. وقتی ایران می گوید ناتو مشکل امروز روسیه است، پس دارد از اقدام روسیه حمایت می کند و همین درست است. اما اگر موضع گیری اش به صراحت کوبا و سوریه و ... نیست، له نظر من به خاطر مذاکرات وین است که در مراحل مهم قرار دارد. خود روسیه نیز دریافته که ایران - همان گونه که چین - در کنار روسیه است.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 1
    حمايت از مستضعفين و مظلومين جهان.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 11
    احسنت به مشرق. ویدئو ی آخر سوزناک بود. به سرعت به سوی سلاح بازدارنده هسته ای. ۱۰تا کلاهک از کره شمالی بخرید لااقل
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 1
      اسم کره‌شمالی رو نیار بعضی ها بهشون برمیخوره...
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      6 2
      خودمون باید تولید کنیم ، خوبش رو هم باید داشته باشیم و تجهیز شویم .. بیاری حق ..
  • US ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    21 43
    ربیسی اشتباه کرد فقط باید بیطرف باشیم وگرنه بیخود هزینه ماجراجویی پوتین را خواهیم داد و در کل هیچ فرقی بین روسیه و چین و امریکا وجود نداره و همگی دشمن شماره یک امام زمانند.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      31 6
      مگه چیکار کرده ؟ اقدامات ناتو را به درستی محکوم کرده از جنگ و کشتار هم حمایت نکرده خیلی موضع خوبی است
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      19 5
      پوتین تماس گرفته بود نه رئیسی
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 2
      غربگرا نسوز
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 3
      لطفا دست از کلی گویی بردار.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 0
      به پاسخ دفتر رئیس جمهوری که در همین مشرق هم بنشر رسیده مراجعه کنید . مطلب پیگیری معاهدات سفر و مذاکرات برجام بوده که پنج روز قبل از تماس . طی طریقه مرسوم دیپلماسی در دستور کار روسا قرار میدهند و وقت و نوبتش شد . رسیدگی میشود ، اینطور نیست . تلفن را برداری ، هان ، چطور اینطور آنطور
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 3
      حاجی کم حرف بزن
    • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 0
      میخان تحریم کنن دیگه عادیه. اخرش امریکا میمونه با خودش که شاید خودشم تحریم کنه .ضمنا امام زمان گردن ابلیس ، ارباب مفسدان و غرب پرستان رو خواهد زد.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      2 1
      روسیه برای ایران تهدیدی نیست. یک فرصت هست. دشمن دشمن من دوست است و از این جهت روسیه دوست ایران است. روسیه اصلا در شرایطی نیست که تهدیدی برای ایران باشد. در مورد اوکراین هم ما از صلح حمایت می کنیم.تمامیت ارضی اوکراین و حقوق روس‌تباران هر دو باید حفظ شود و آماده‌ی میانجی‌گری هستیم.
  • عموزاده از سمنان IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 3
    سلام. آقا آیه قرآن را با آب طلا بنویسید و سردر تمامی دانشکده های مرتبط با وزارت امور خارجه نصب کنید: واعدولهم ماستطعتم من قوه ممنون
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 5
    ما نیز باید بخش های جداشده از سرزمینمان را بازگردانیم. سلام بر باکو و بحرین که قرار است دوباره به مام میهن بازگردند.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 18
    اوکراین از نظر اقتصادی و فنی توان نگه داری تسلیحات هسته‌ای و بمب افکن ها را نداشت و ربطی به تضمین غرب و شرق نداره، در حالی که از یک ماه قبل جنگ قطعی شده بود وزارت خارجه بخاطر اهمال در خروج به موقع باعث گرفتاری صدها ایرانی در مرزهای اوکراین شده که باید عذر خواهی کند و سفیر هم برکنار شود
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 2
      مگه اکثر انهایی که در اکراین هستند چشم و گوششان به صدا و سیما و وزارت خارجه است ؟ پس اینترنشنال و بیبیسی و ارباب بایدن و ملکه چی ؟ موقع واکسن مشکوک فایزر که میخواستند با یک تیر چند نشان بزنند و اف ای تی اف هم بگنجانند و نظام مظلومانه و مقتدر جلویش را گرفت خوب اراجیف و ناسزا میدادید و البته به زودی و در چند ماه واقعیت نمایان شد
    • ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      خسته نباشی . عجب موضع گیری جالبی تمام مطلبو رو خوب فهمیدی ...!
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      نگید اوکرایین توان اقتصادی وفنی نداشت بگیدعرضه ی نگهداری چیزی که مفت گیرشون اومده بود رونداشتن
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 7
    جمهوری اسلامی واقعا کجا ایستاده؟!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 1
    هر فردی کشته شدن غیرنظامی ها رو محکوم میکنه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 1
    دشمن دوست من دشمن منه. دشمن دشمن من هم دوست منه
  • قربانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    چی بگم
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 2
    ایران باید اتم بسازد و گرنه کل جهان به وی یورش خواهند آورد
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 1
      درود بر شما .. دقیقا" همینطوره ..
  • سعید IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 0
    خاک بر سر ناتو و اوباما.
  • نیما IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 2
    امنیت خریدنی نیست امنیت تنها با قدرت دفاعی تهاجمی قدرت سخت امکان پذیر است امنیت باید با تکیه بر قدرت هایی نظامی تامین کنیم نبا توهمه تکیه بر بیگانه
  • RO ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 10
    یک کشور اقدام به اشغال کشور دیگه کرده
    • علی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      8 6
      اوکراین اقدام به اشغال دونباس کرده درسته
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 3
    روسیه از مدتها پیش نقشه حمله به اوکراین را در سر داشت
  • محسن IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    13 36
    اوکراین برای روسیه ایران برای غرب
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      8 8
      افرين دقيقا درست گفتيد
    • حمید IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 2
      از اندیشه و عقلانیت خودت مایه بزار....
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 0
      اوکراین برای روسیه ایران برای غرب/// تو چی؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 6
    خیلی آبگی و بی منطق نوشته شده؟
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 3
    بمب اتم بسازید و گرنه روزگارتان سیاه خواهد بود
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      خوشبختانه خیلی پیش تر از این بزرگان دانشمندان ایران عزیز همین کار رو کردند ..
  • تحلیل گر IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    21 7
    سلام . همین دیروز گفته شد که سلاح های اتمی اوکراین کلیدش ( رمز فعال سازی ) دست روسیه بوده و امکان فعال سازی اون برای اوکراین میسر نبوده است . سلاح اتمی اگر اقتدار میاورد شوروی با اون عظمتش از هم نمی پاشید.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      شوروی یک ملت و کشور واحد نبودن عزیزم !
  • اکبر DE ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 26
    دوستان نیاین بگین انقدر نبرد روسیه با اکراین مثل جنگ عربستان با یمن یکی عه، روسیه جبهه حق عه، عربستان جبهه باطل، تورو خدا حق و باطل رو درست تشخیص بدین.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    31 38
    حمله به یک کشور مستقل به هیچ بهانه ای نباید مورد تایید قرار گیرد این بلا ممکن است سر هر کشوری بیاید
  • محسن IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    30 15
    این مشرق هم رقت انگیزه هم خنده دار
  • وحید NL ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 18
    انشاالله آن روز نیاد ولی روزی که خدایی نکرده یک موشک روی سر خودتون و خانوادتون فرود اومد میفهمید که گفتمان بهتره یا موشک .
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      5 0
      خب پرفسور وقتی موشک داشته باشیم هر قلدری از ترس اینکه خودشم موشک بخوره میاد گفتمان می کنه اون بدبخت مرحوم مسلما نا آگاه نبود
    • محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 0
      فعلا شما یه کشور دیگه هستید و بمبی هم بیاد روی سر ما میاد که بیاد فدای یک تار موی ایران
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      6 0
      پروفسور کجا بودی ما هشت سال تمام زیر بمب و موشک های حزب بعث عراق بودیم که ساخت شوروی و آمریکا انگلستان و غرب بود !!! با توجه به همین تجربیات تلخ و بخاطر همین هم میگیم دنیای امروز و دنیای فردا دنیای موشک و بمب و باید تجهیز شویم و فوی باشیم ..
  • حامد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 9
    اینکه ما ادعا داریم با روسیه روابط استراتژیک داریم اینجا مجال نشان دادن است. خب حالا که روابط استراتؤیک دارید از روسیه حمایت کنید....
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 1
      شما استراتژیستی ؟!!
  • مهدی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 3
    با تشکر از نویسنده تحلیل بسیار منطبق بر واقعیت بود، البته باید احوال امروز اوکراین و پیام سفیر این کشور در انگلیس به ایران را همه ما در حافظه تاریخی خود حفظ کنیم تا همیشه یادمان باشد دنیا قانون جنگل است نه دنیای گفتمان
  • مصطفی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 8
    ما در قسمت سلف سرویس برای دریافت ناهار ایستاده ایم
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    38 6
    اوکراین چه نفعی برای ما داشته و دارد که سمتش بایستیم؟؟!! هنوز غرامت هواپیماش را می خواد
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 3
      پس الکی ادعای اسلام و انصاف نکن
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    12 3
    اولا که روسیه گفته بود فقط دو شهر خودمختار را از اکراین جدا میکند ولی الان وارد پایتخت شده و کل اکراین را اشغال کرده دوما سوئد و فنلاند نیز تهدید کرده همانطور که قبلا ارمنستان و آذربایجان و گرجستان را از ایران جدا کرد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 1
    بعد از سالها مماشات بالاخره روسیه به این نتیجه رسید که نظام بین المللی و در راس آنها سازمان ملل متحد که تمامی مسئولین آن بنوعی مواجببگیر کارتلهای مالی تحت کنترل صهیونیستها و آنگلوها هستند - راه به جایی نخواهد برد. این دقیقا همان چیزیست که ایران مدتهاست - بطور دقیقتر بعد انقلاب 1357 - بر آن تاکید میکرده است و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر در صورت گسترده تر شدن سناریوهای تخاصمی بهترین راهکار برای ایران - از آنجایی که خود روسیه امروزه به وضوح شاهد دریافت مستقیم خنجر اسراییل (پایگاه صهیونیسم و انگلیس در منطقه) بر پشت خود بوده است - این میباشد که با هماهنگی با روسیه و چین کنترل فضای هوایی - زمینی و دریایی سه منطقه راهبردی در سوریه - تنگه هرمز و تنگه باب المندب ( کمک به حوثی ها) را بدست بگیرند. یعنی به نوعی اسراییل از تمامی جهات محاصره شود. در صورت لزوم بلندهای جولان دوباره به سوریه بازگردانده شوند. کشورهای صادر کننده نفت و گاز نیز در صورت هماهنگی با این سه قدرت میتوانند به مقدار لازم ومشخص اقدام به صادرات انرژی خود به غرب ادامه داده منتها بخشی (50 درصد) از آن را به یوان یا دیجیتال یوان بفروش برسانند. در همین زمان کشورهای ایران - روسیه و چین هر چه سریعتر سیستم نقل و انتقالات مالی و بانکی بین سه کشور را راه اندازی نمایند. این به این معنی خواهد بود که جهان وارد یک فاز جدید از نظام بین الملل خواهد شد. واز آن پس افراد مزدور و کلاه بردار - دروغگو - خالیبند و ...( بوش - بایدن - ترودو - تونی بلر - رایس و...) که هم اکنون یا سابقا در نقش مسئولین کشورهایی مانند آمریکا - انگلیس - فرانسه و بسیاری از کشورهای تحت نظارت صهیونیسم فعالیت میکنند دیگر قادر نخواهند بود که به جنایتهای خود علیه بشریت ادامه دهند و به احتمال بسیار زیاد بخاطر نقض مکرر قوانین بین المللی از جمله تجاوز به عراق - افغانستان - لیبی - راه اندازی داعش - راه اندازی کرونا ... محاکمه و سخت مجازات خواهند شد.
    • َََّّنویسنده444 IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      بنام خدا با تشکر از مشرق و نویسنده محترم این مطلب، طبق شواهد موجود این دیدگاه به واقعیت نزدیکتر است و راهکارهای ارائه شده هم موثر و هم قابل اجرا می باشد.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    31 12
    اوکراین اجازه داد هواپیمای مسافربری با قابلیت نظامی از ایران جاسوسی به نفع آمریکا کند و جان هموطنان ما را به خطر انداخت ، مسلمه که این پاسخ به گستاخی غرب و بازیگرانش لازم است
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 4
    مشکلات ایران حل بشه میدونم سالهای سال بوده اوکراین و روسیه خودشون میدانند اما مشکلات ایران حل شدنی نیست آدم مشکلات رو تجزیه و تحلیل میکنه می فهمه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    13 36
    همش ميگيد روسيه همسايه ماست اگه تاريخى وببينيم هر چي بدبختيه از اين روساي كمونيسته امريكاهم مارو بدبخت كرده اما روسيه سهم بيشتري داره وبعضي مردم كوردل ما اينو نميفهمن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    نقش ایران این وسط چیه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 3
    دعا میکنم این جنگ بهانه ای بشه برای خرج چند موشک به اسراییل و اسراییل نابود بشه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 0
      انشالله
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    9 1
    فاعتبروا
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 1
    شاید بتوان به رغم گرگ بودن روس ، از انهدام پایگاه امریکا و ا س ر ا ئ ی ل چندان ناراحت نبود ...بگذریم که جنگ همیشه بد است ، اما جنگ هایی که امریکا و اروپا در طول تاریخ به افریقا و آسیا و کشورهای دیگر را که می بینیم ، کشیده شدن جنگ به سمت اروپا و استقرار آن در اروپا و امریکا چندان نامطلوب نیست ......
  • عادل IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 0
    ببینید نظر اصلاح طلبا چیه. راه مشخص میشه. دقیقا برعکس نظر اصلاح طلبا راه درسته
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 3
    این دولت انقلابی هرگز با اروپا و آمریکا توافق نخواهد کرد. این دولت عزت دارد.
    • رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 1
      پس این برجام چیه؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    20 6
    رییس جمهور محبوب و مقتدر ایران زیر بار برجام 2 نخواهد رفت.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 3
    آرمیکا زمانی که عین الاسد را ایران با خاک یکسان کرد باید تسلیم ایران میشد.
  • US ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    این شرم آور است
  • داوود IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 0
    گول آمریکا رو نخورید. این بایدن فرتوت با این همه شکست در عرصه جهانی میخواد با اجرای برجام برای خودش وجه ای بخره مطمئنا این در انتخابات بعدی شکست میخوره برجام هم توسط رئیس جمهور بعدی ملغی میشه. الان بهترین موقعیت برای ایران امتیاز نده
  • با IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    16 5
    سلامروسیه‌به‌بهانه‌مقابله‌با‌ناتو‌حق‌نداشت به‌اوکراین‌حمله‌کند.خوب‌مستقیم‌به‌انگلیس وفرانسه‌وامریکاحمله‌میکرد‌
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    درباره ی بحران اوکراین بهیچ عنوان موضع گیری نکنید دیوانه نباشید رفتار روسیه و گسترش جنگ را زیرنظر داشته باشید همچنین تا می توانید از روش حمله روسها اطلاعات جمع اوری کنید
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    البته که همه ما میدانیم سخنان هاشمی هم از روی سیاست بود و خودش هم اعتقادی به آنها نداشت اما باید هم اکنون در محضر حق تعالی پاسخگو باشد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    "...فهم مناسبات بین‌المللی و توازن قوا بسیار مهم‌تر از جبهه‌بندی صرف است..."
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 10
    ایران نمیتواند سکوت کند چرا چون شیعی هستید؟
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 2
    قوی باشیم که باعث افتخار همه ایرانیان است . ولی حواسمان باشد اشتباه استراتژیک نکنیم . روی مهره سوخته شرطبندی نکنیم . یکبار روی ناپلئون شرط بندی کردیم که به قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای انجامید . یکبار روی هیتلر قمار کردند که ایران اشغال شد . آقا یکبار بر اساس منافع ملی تصمیم بگیرین .. خیلی سخته ؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 1
    نیازی نیست حتماً یک طرف خاصی بایستند. ما یک کشور دین مدار هستیم. متجاوز باید محکوم شود! این اصل ذاتی دین ماست!
  • مجید IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 0
    ایران باید فقط منافع مردم و کشور را در نظر بگیرد درست همان کاری که روسیه در سوریه و جاهای دیگر میکند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 3
    چه فرقی داره از گشنگی بمیریم یا با موشک. گشنگی مرگش تدریجی و بده
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 4
      اگه گشنگی می کشی برو کمیته امداد. راستی پس چرا اینقدر چاقی؟ نکنه دروغ میگی؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 4
    منافع ملى ايران حکم ميکند محل درست براى ايستادن كنار روسيه است
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 3
    برید سراغ بمب اتم که بیشتر از روس و آمریکا و شرق و غرب به کارمون میاد
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 4
    روس ها آدم بی وجان هستند بلائی که در سوریه بر سر ایرانی ها و مدافعان حرم آورد را نشان دهید
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    در راستای منافع خودش ایستاده
  • GB ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 3
    حتما باید بمب اتم و بهتر از آن را بسازیم. اگر نسازیم خلاف اراده خداوند عمل کردیم و هرچه بسرمان بیاید مستحق ان هستیم.
    • ایران iran IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      درود بر شما ، دقیقا"، دفاع از جان و مال و ناموس مسلمان ایرانی بر هر حاکمی واجب و ضروری است
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 2
    روسیه موقع تحریم ایران کجا ایستاد زیاد مایل نبود اما اخرش تایید کرد روسیه در حال حاضر شاید با بعضی مواضع ما خوب باشه اما اگر متمایل تر نظریه صادر کرد ملایم تر بود بهتر است
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 2
    درجنگ عراق کویت آمریکا شش ماه پس از اشغال اقدام نظامی کرد
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      هوت!! (نگفتم .... که غیرقابل انتشار بشه!)
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 0
    روسیه جنگ را تسریع بخشید به دو علت اول انکه اروپا با تمام شدن فصل سرما نیاز کمتری به گاز روسیه دارد و دوم اینکه قبل از مذاکرات وین کار اوکراین را سریع یکسره کرده تا ایران نتواند فروشنده گاز و نفت بزرگ جهان بجای روسیه باشد
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    ایرانبهترین تصمیم رو میگیره
  • FR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 1
    پوتین واقعا در دام غرب افتاد.
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    همه مقاله بالا در این عبارت خلاصه می شود: در این جنگل جهانی «نظم جهانی و حقوق بین‌الملل» چیزی جز توهمات کلاسیک نیست.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 0
    غربی ها تلاش داشتند تا اکراین را پادگان نظامی ورود به شرق کنند و از این طریق روسها و همچنین ما را در مقابل مسایل امنیتی حاد قرار دهند . هیچ کشور مستقلی نمی پذیرد که دشمن در نزدیکترین نقطه به او پادگان بزند و حیات اجتماعی او را مختل کند
  • شاهین IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 1
    این آش را آمریکای خبیث و انگلیس لعین برای رییس جمهور اکراین ، پختند تا اتحادیه اروپا را درگیر جنگ کنند و از تضعیف اروپا ، بیشترین استفاده را ببرند چرا که بودن یا نبودن اکراین برای آمریکا اصلا مهم نیست همچنان که حقوق بشر برای آنها . ایران بهترین ، موضع را گرفته و فریب عوامل و مزدوران استکبار را نخورده است .
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 4
    مرگ بر آمریکا و ناتو
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    آمریکا حق نداره در اوکراین پایگاه نظامی بزنه.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 0
    خدا به ما ایرانی ها توفیق بدهد
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    اگر برجام توافق‌بشه میتوانیم بجای روسیه نفت بفروشیم به اروپا____ بعد چندسال فناوری گازمایع رو بگیریم گازهم بفروشیم به ازوپا____ بهترین فرصت برای ثروتمند شدن ایران اسلامی عزیزمان است.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      غرب ، آمریکای تحت سیطره یهود بین المللی یک ایران قوی و نیرومند ثروتمند نمی‌خواهد .. چه برجام صورت بگیرد، چه نگیرد، این سیاست کلی یهود بین المللی حاکم بر غرب
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    ای نخجوان سلام
  • سید فروزان CH ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    ... خدا بر هاشمی و یاران و فامیلش
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 1
    مشرق نیوز محترم لطفا سانسور نکن .این کارهایی که ما با غربی ها کردیم آیا می توانیم با روسیه و چین هم بکنیم . لطفا درست فکر کنید .و انصاف داشته باشید . کدام کشور در دنیا جرات می کند اعضای سفارت چین یا روسیه را گروگان بگیرد .
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      شما هم لطفا" اندکی به خودت زحمت بده تاریخ بخوان عزیزم ، توصیه جدی میکنم تاریخ بخوانی تا بهتر درک کنی دشمنی غرب با ایران و ایرانیان اتفاق جدیدی نیست که به موضوع سفارت مرتبط باشد، تاریخ بخوان هم میهن ساده لوح من ، سپاسگزارم
  • FR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 0
    فاقد ارزش بود که وقت گذاشتم بخونمش
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    ایران دیپلماسی رو از طالبان یاد گرفته بود خوب بود باز آفرین به طالبان
  • US ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    پیشنهاد می کنم یک بند در توافق وین اضافه شود و آن هم کشیدن لوله گاز ایران به اروپا از طریق آذربایجان و اکراین .
  • ماحسون IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 2
    مشرق، چرا حرف دهن من میزاری،کی از من شنیدی انتقاد کنم از جنگ روسیه واکراین، من کاملا حمایت میکنم از جنگ روسیه وانتقادم از اینه چرا ما در این موقع ارتش مظلوم یمن رو موشک وپهباد وسامانه های برد متوسط پدافندی مستقیما نفرستادیم، اون آقای جانی متاسفانه عاشق عربستان وآمریکا بود، خدا روحش رو هرجور خدا میدانه شاد یا ناشاد کنه، به هر حال مسلمانیم و آقای جانی مرحوم شده ما میگیم روحش شاد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 2
    آیا امکان داره ، اکراین را ضمیمه روسیه کنند ؟؟
  • حمید IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 0
    اگر حمله روسیه به اوکراین مورد تایید ایران هستش پس تجاوز صدام به کشورمان نیز د ست بوده
    • ماحسون IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      متاسفانه افکار سلاح طلبان بر شما هم تاثیر گذاشته عرستان ببخشید عراق چون از سران عربستان بدم میاد مدام تو ذهنم هستن،عراق نه،باید بگی رژیم بعث بدون بهانه واینکه ایران بعد از انقلاب شدیدا افت کرده حمله کرده بود،الان تو حاضری ناتو یا اسرائیل بغل گوش من که تو ایلام هستم باشه وبی خیال باشی،بنظرم بهترین کار رو روسیه کرده اینایی هم که منفی میدن همان ا... طالبانن
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    واقعا باعث خوشحالیست که رئیس جمهور و وزیر امور خوارجه با تحلیل دقیق و آگاهی کامل از تحولات جهانی - ناتو و غرب را مسئول بروز مشکلات معرقی میکنند. تشکر فراوان.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 1
    نه افراط ونه تفریط بمب اتم خط قرمز ولایت فقیه هست چون (اگر بمب اتم به شهری زده شود در آن پیر و جوان و کودک،مرد یا زن، گناهکار و بیگناه،انسان یا حیوان یا گیاه هر هست نابود می شود)واین خلاف دین خداست از خود باختگی و وابستگی به شرق و غرب هم در مرام یه مسلمان نیست پس لازم است ما قوی باشیم که اگر جنگ جهانی سوم شود کمترین ضربه به ملت برسد
    • ناشناس IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      پس اگه همون بمب اتم رو به ما بزنن چی؟... نابغه بمب اتم فقط برای بازدارندگیه کی گفت میخوایم استفاده کنیم و دقیقا کی قراره در جنگ از ما دفاع کنه؟
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    روابط دوستانه با آمریکا چون جنبه حمایتی هم دارد، تاثیر منفی بر مقاوت آن کشور می‌گذارد. برای مثال شاه پس از مدت کوتاهی براندازی شد، اشرف غنی که اصولا زمانی نکشید که فراری گشت، حالا هم ب اوکراین نگاه کنید،
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    کشور های ابر قدرت وقتی بخواهند کاری کنند پیشتر رضایت طرف مقابل را جلب می کنند . محال است بدون توافق آمریکا روسیه به اوکراین حمله کرده باشه. مضافاً اینکه آمریکا از اول اعلام کرد در صورت حمله روسیه ما تحریم اقتصادی می کنیم .یعنی اینکه تو حمله کن و نگران جنگ اتمی نباش. حالا چرا .چون می خواست اروپا را تنبیه کند . اروپا داشت به آمریکا جواب رد میداد و خود را بی‌نیاز از آمریکا می دانست. با این وضع دوباره بیشتر به آمریکا پناه می برند. با این بهانه اقتصاد کشورهای شرقی را خراب می کنند.بخصوص چین.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    برادران محترم لطفا از خوبی بمب هسته ای صحبت نکنید . کدام مرجع تقلید را می شناسید که تولید و نگه داری بمب اتم را حلال کرده باشد . اگر بمب اتم قدرت ایجاد می کرد اسراییل یکی از ابر قدرتهای بود . اگر یک بمب اتم به اشتباهی منفجر شود تمام شهر نابود می شود . یک سلاح بی فایده است و ارزش بازدارنده هم ندارد . مثل این است آدم اسلحه داشته باشد ولی یک لات عوضی با چاقو او را بکشد.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    نظم جهانی و حقوق بین‌الملل» چیزی جز توهمات کلاسیک نیست. روز گذشته سفیر اوکراین در انگلیس به ایران پیغام داده است که از ما درس بگیرید....جواب ...حرفهای این سفیر را جدی نگیرید حالا ناراحت است .وحالش طبیعی نیست. اگر اکراین سلاح های اتمی را تحویل روسیه نداده بود خیلی قبل نابود شده بود . با آن اسلحه چه کار می توانست بکند .آن اسلحه مال اوکراین نبود مال شوروی بود . روسیه به شرط اقمار بودن اجازه استقلال به آنها داد .مثل قزاقستان . اینها مشترک المنافع هستند.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    حالا کره شمالی با سلاح اتمی چه کار می کند .
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      بااین سلاح هسته ای دارد آمریکا نمی توان به کشورش حمله کند قابل توجه کاسه ریشه‌ای غرب
  • کریم IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    این کشورهایی که من دیدم تا ما رو شکست ندن ول نمیکنند باید یه آزمایش اتمی انجام بدیم وگرنه هر احتمالی ممکنه
  • محمد CA ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    آنچيزى که براى ما فعلا درس عبرت بايد باشد اين است که فعلا به همان نيروى موشکى دفاعى خود بسنده کنيم و از تسليحات اتمى صرف نظر و زياد هم به ديپلماسى روسى خودمان را پيوند ندهيم
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    ایران کجا ایستاده است؟
  • GB ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 9
    احمد شاه قاجار عقلش از شما بیشتر بود اعلام بی طرفی کرد ....
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    مزدورهای آمریکایی همشون مثل هم بازی می کنند، یاد رئیس جمهور افعانستان افتادم که گفت: (یا در مقابل ما می نشیند پشت یک میز برای مذاکره و یا زانوهای شما را خرد می کنیم) بعد نفر اول از کابل فرار کرد و گفت: تنها با یک دست تنبان فرار کردم و چیزی با خود نبردم،
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    هیچ جا واینساده نه سره پیازه ، و نه ته اون
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    ایران در حال نگاه به نخجوان ایستاده است
  • معلم IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    سلام دوستان آمادگی نظامی برای هر کشوری خوبه خصوصا ایران میخواد روی پای خودش بایسته. اما پیشرفته ترین سلاح هم که داشته باشیم وقتی با بتن ملت هماهنگ و همدل نباشیم پشیزی نمی ارزه و تازه باعث بدبختی میشه.
  • فرهاد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    بابا چکار دارین ایران کار درست انجام میده ولش کنید
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    ظریف خائن کجاست ببیند دیپلماسی بدون میدان ، یعنی دولت اکراین، من فکر می کنم ایران باید بمب اتمی داشته باشد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • ناصر IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    کی مارو ادم حساب میکنه دولت مردان فکر جیب خودشونن..هر چی میخواد بشه بزار بشه دیگه آب از سر این مردم گذشته چه یک وجب چه صد وجب
  • ازاد IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    روسیه هزاران کلاهک هسته ای دارد دو روزه روبل چهل درصد سقوط کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس