نیروهای "واکنش دفاعی" که ناتو برای اولین بار مستقر می‌کند، چه ماموریتی دارند؟

دبیرکل ناتو اعلام کرد: استقرار نیروهای "واکنش دفاعی" را با هدف تقویت توانایی‌های دفاع از خود و آمادگی برای واکنش سریع نسبت به هر گونه تحولی بعد از آغاز عملیات روسیه در اوکراین آغاز کرده است.

به گزارش مشرق به نوشته روزنامه رای الیوم، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بعد از نشست مجازی اعضای ناتو به خبرنگاران گفت: ما برای اولین بار "نیروی واکنش دفاع جمعی" را برای ممانعت از گسترش و سرایت نزاع و درگیری در اوکراین به خاک کشورهای عضو ناتو مستقر می‌کنیم. این اقدام برای تقویت توانایی‌های هم‌پیمانان برای مقابله و دفاع است. ناتو طرح دفاعی خود را از روز پنج‌شنبه فعال کرده و نیروهای واکنش وابسته به خود را مستقر کرده است.

این نیرو شامل ۴۰ هزار سرباز و محور آن عملیات مشترک VJTF متشکل از ۸ هزار نیرو تحت رهبری فرانسه است. این نیرو شامل تیپ‌هایی با تابعیت‌های مختلف و گردان‌های مورد حمایت یگان‌های هوایی و دریایی و نیروهای ویژه است.

ناتو اعلام کرده که برخی از این یگان‌ها احتمالاً آماده تحرک ظرف دو یا سه روز باشند. به گفته استولتنبرگ این اولین باری است که ناتو نیروهای واکنش دفاعی خود را که دارای اعتبار جنگی هستند و با روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد مستقر کرده است.

این نیروها به طور کامل مستقر نمی‌شوند و ناتو تعداد نیروهایی را که مستقر خواهد کرد اعلام نکرده است.

دبیر کل ناتو گفت: این لحظه یک لحظه تاریخی است و این اولین باری است که ما از این نیروها استفاده می‌کنیم. ماموریت نیروهای واکنش دفاعی مقابله با بحران‌های فوق‌العاده ظرفیت تقریبا پنج روز است؛ اما قادر هستند که ظرف ۴۸ ساعت مستقر شوند.

رهبران ناتو در بیانیه‌ای که بعد از پایان نشست‌شان منتشر شد، اعلام کردند: ما اکنون عملیات استقرار دفاعی نیروهایمان را در بخش شرقی مناطق کشورهای ناتو انجام می‌دهیم.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهورس فرانسه تصمیم استقرار صدها سرباز فرانسوی در رومانی و اعزام گردان جدیدی به استونی را در راستای استقرار نیروهای ناتو اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز از اعزام تیپ زرهی به آلمان خبر داد که با این اقدام تعداد سربازان آمریکایی مستقر در اروپا به صد هزار نفر می‌رسد.

از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، این کشور آماده افزایش حمایت نظامی از ناتو است.

رهبران ناتو در بیانیه خود اعلام کردند، اقداماتی که اتخاذ می‌کنند همچنان پیشگیرانه و متناسب است.

اوکراین عضو ناتو نیست، اما روسیه از ناتو خواسته که به عدم قبول اوکراین در این پیمان پایبند باشد. این مساله‌ای است که اعضای ناتو با آن مخالف هستند. پیمان ناتو نظام دفاعی جمعی است که کشورهای عضو آن با دفاع متقابل در واکنش به هرگونه حمله طرف‌های خارجی توافق کرده‌اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    شرایط کاملاً جنگی هستش، این گونه واکنش کشورهای غربی پیش قراول آغاز جنگ جهانی سوم هستش، روسیه هم در واکنش به این کارها، اقدام به استقرار ۵ فروند موشک قاره پیمای اتمی در اطراف موسکو و مرزهای اوکراین کرده. هر لحظه ممکنه جرقه ی این جنگ جهانی در یکی از کشورهای غربی زده بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس