کد خبر 1345039
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
لوکاشنکو: آماده تسهیل روند صلح در اوکراین هستیم

رییس جمهور بلاروس بار دیگر اعلام کرد که کشورش آماده فراهم کردن زمینه مذاکرات بین مسکو و کی‌یف برای به پایان رساندن بحران اوکراین است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا)، الکساندر لوکاشنکو بعد از مشارکت در مسابقات اسکی در بیرون از شهر مینسک اظهار داشت: آنها حتی همین امروز می‌توانند بیایند. ما همه چیز را فراهم و به حل این موضوع کمک می‌کنیم تا از جنگ و خونریزی جلوگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر هنوز درگیری‌ها در جریان است. درگیری‌هایی که به مرحله حساسی رسیده باید متوقف شود. همه موضع بلاروس را در این زمینه می‌دانند و من در مورد این موضوع از روز اول صحبت کردم.

رییس جمهور بلاروس تصریح کرد: من در روز اول از آغاز درگیری‌ها پیشنهاد مذاکره را دادم. آنها (رهبران روسیه و اوکراین) قرار بود روز اول درگیری‌ها بیایند. ولادیمیر پوتین به من زنگ زد و گفت «بازی‌های زیادی در آنجا در حال انجام است.»

وی ادامه داد: این روزها برخی ورشو را می‌خواهند و برخی آمریکا را. این در حالی است که کی‌یف به طور عملی محاصره شده ولی آنها هنوز مشغول تمرین هستند. مردم در حالی که مشغول دعا هستند، می‌میرند. شما دیروز موضع رییس جمهور روسیه را شنیدید. به پوتین گفتم: درهای بلاروس باز است. به هر مکانی حتی کاخ استقلال بیایید. ما همه چیز را برای شما فراهم می‌کنیم. از آنها (اوکراینی‌ها) هم استقبال می‌کنیم؛ با آنها صحبت می‌کنیم؛ به آنها مسائل را نشان داده و به آنها می‌گوییم. در امنیت کامل.

لوکاشنکو تصریح کرد: فردا جنگی خواهد بود و فردای پس از آن خونریزی رخ خواهد داد. به همین دلیل است که اگر آنها باهوش باشند، تصمیم خود را گرفته و مذاکرات را آغاز خواهند کرد. از آنجایی که روسیه طی چند روز اخیر آنها را برای بار سوم به مذاکره ترغیب کرده و آنها هم پیش از این شروط روسیه را پذیرفته‌اند، چرا آنها این قدر دیر اقدام می‌کنند؟ مردم در حال از دست دادن جان خود هستند. این اولین موضوع برای تصمیم‌گیری است.

وی ادامه داد: شاید هیچ کسی فردا مذاکره را نخواهد. ممکن است کشور برنده شاید به سادگی دیگر نخواهد با کسی وارد مذاکره شود.

رییس جمهور بلاروس تاکید کرد: به نظر من می‌رسد که هنوز نیروهایی این رژیم (اوکراین) را تشویق می‌کنند که به زودی نیروهای وعده داده شده به آنها از افغانستان یا خاورمیانه برای کمک خواهند آمد.   و بسیاری دیگر از کارکنان شرکت‌های نظامی خصوصی به آنها ملحق خواهند شد. آنها سربازان حرفه‌ای و قاتلینی حرفه‌ای هستند. اگر آنها وارد جنگ شوند، می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقاتی در اوکراین روی خواهد داد. به همین دلیل است که نه روسیه و نه بلاروس چنین چیزی را نمی‌خواهند.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها بلاروس را متهم به جانبداری از روسیه می‌کنند، اظهار داشت: هرکسی از ژاپن گرفته تا آمریکا تلاش می‌کنند تا ما را به این جنگ گره بزنند. پیش از این حتی تحریم‌هایی علیه ما اعلام شده است. اگر اشتباه نکنم، این باند از زمان المپیک برخی اظهارات را بیان کرده و حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که می‌گویند ما در این جنگ در حال جنگیدن هستیم.

رییس جمهور بلاروس با بیان اینکه ما این اتهامات را تحمل خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر جلوگیری از کشته شدن مردم مهم است. اینها افراد نزدیک و عزیز ما هستند؛ مردم کشورهای نزدیک و عزیز.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس