کد خبر 1345412
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
قطع شدن ۳ میلیون کارتخوان حتمی شد

برخی واحدهای صنفی برای فرار از پرداخت مالیات، انتقال وجه از طریق کارت به کارت را جایگزین انجام تراکنش با دستگاه‌های پوز کرده‌اند.

به‌ گزارش مشرق، با اتمام مهلت یکساله و اجرایی شدن ماده۱۱ قانون پایانه فروشگاهی مبنی بر اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده‌های مالیاتی صاحبان مشاغل، مناقشه سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف برای پرداخت مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های پوز فروشگاهی به ایستگاه پایانی خود رسیده است.

بنا بر تأکید سازمان امور مالیاتی، با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی صنوف، همه واحدهای صنفی پس از انجام تراکنش با دستگاه‌های پوز، مشمول پرداخت این نوع مالیات خواهند بود. اما اجرای این تکلیف قانونی در روزهای اخیر با حاشیه‌هایی همراه بوده است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است در روزهای اخیر بسیاری از واحدهای صنفی خرده‌فروشی و صاحبان حرفه‌ها و مشاغل از مشتریان خود می‌خواهند تا به جای پرداخت وجه خرید کالا یا خدمات با دستگاه‌های پوز فروشگاهی، وجه مذکور را از طریق کارت به کارت پرداخت کنند. آنها تلاش می‌کنند با این ترفند، قانون پرداخت مالیات تراکنش‌ دستگاه‌های کارتخوان را دور بزنند. این موضوع موجب گلایه و نارضایتی مشتریانی شده است که به دلایل مختلف امکان پرداخت آنلاین وجه خرید کالاها و خدمات از طریق گوشی‌های هوشمند تلفن همراه خود را ندارند. ترفند تازه واحدهای صنفی برای نپرداختن مالیات دستگاه‌های کارتخوان با واکنش سازمان امور مالیاتی مواجه شده و این سازمان بر برخورد با متخلفان تأکید کرده است.

جریمه ۳۰درصدی اصناف مختلف 

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ضمن تأیید گزارش‌های دریافتی درباره ترفندهای مغازه‌داران برای فرار از تور مالیات، به صراحت اعلام کرد: برخی از صاحبان مشاغل، دستگاه‌های کارتخوان را به پرونده‌های مالیاتی خود متصل نمی‌کنند که همین امر موجب بروز شائبه‌هایی شده که پرداخت‌ها در محل دیگری انجام می‌شود. سازمان امور مالیاتی، جریمه‌های سختی برای این عده از افراد در نظر می‌گیرد. محمد برزگری گفت: آن دسته از فعالان اقتصادی که از کارت به کارت به جای کارتخوان استفاده کنند، علاوه بر پرداخت مالیات مذکور، مشمول پرداخت ۳۰درصد جریمه غیرقابل بخشش می‌شوند. او با تأکید بر اینکه جریمه مذکور در ماده۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده است، افزود: از ساعت۱۴ دیروز (شنبه ۷اسفند۱۴۰۰) سامانه سازمان امور مالیاتی صرفاً برای ورود مؤدیان مالیاتی و تشکیل پرونده الصاق کارتخوان آنها به پرونده مالیاتی‌شان فعال شده و به محض وصول و دریافت تقاضاهای مؤدیان مالیاتی، پرونده آنها تشکیل و امکان فعال شدن کارتخوان‌ها به بانک مرکزی ارسال می‌شود.

غیرفعال شدن ۲۰۰هزار کارتخوان 

همزمان با این الزام قانونی، فعلا در مرحله نخست ۲۰۰هزار کارتخوان، براساس معیارهای سازمان امور مالیاتی غیرفعال شده است. مراجع قانونی اعلام کرده‌اند: فهرست‌های به روز شده چند میلیون دستگاه کارتخوان و درگاه اینترنتی که برای تشکیل یا تکمیل پرونده مالیاتی خود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نکرده بودند، برای قطع شدن به بانک مرکزی اعلام شده است. براساس این گزارش، برخی کارتخوان‌های قطع شده، ترمینال‌هایی هستند که در ۶ماه گذشته تراکنش نداشته ‌یا گردش مالی پایینی داشته‌اند، تعدادی نیز از میان ترمینال‌های با گردش مالی بالا انتخاب شده ‌است. از دیروز(شنبه ۷اسفند ماه) سایت سازمان امور مالیاتی برای افرادی که مایل به الصاق پایانه‌های خود به پرونده مالیاتی هستند، باز شده است.ژ

گلایه از اطلاع‌رسانی ضعیف آیین‌نامه‌های مالیاتی 

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به حواشی پیش آمده، تأکید کرد: بی‌اطلاعی از آیین‌نامه‌های مالیاتی باعث سردرگمی مردم و اصناف شده است. اصناف در برخی از نقل و انتقالات غیرسودی از طریق دستگاه‌های پوز، دچار مشکل می‌شوند، این رویدادها به‌دلیل ناآشنایی با قوانین خاص رخ داده است.

او توضیح داد: بسیاری از اصناف، مراودات و معاملات کسبه دیگر را که فاقد دستگاه پوز هستند، متقبل می‌شوند و مبالغ دریافتی را بعدا به صاحبان آنها بازمی‌گردانند، حالا با قانون جدید بدون اینکه معامله سودآوری انجام داده باشند به پرداخت مالیات این بخش از معامله ملزم می‌شوند.

نوده فراهانی گفت: هنگامی که شخصی خانه خود را فروخته و مبلغ دریافتی را به‌حساب خود واریز می‌کند و همان مبلغ را از حسابش برای خرید خانه جدید خارج می‌کند در واقع هیچ معامله‌ای انجام نداده اما سازمان امور مالیاتی این جابه‌جایی مبالغ را حمل بر معاملات پرسود می‌کند.

او افزود: پس از تصویب قوانین دستگاه‌های مالیاتی در یک سال اخیر، اطلاع‌رسانی درستی درباره حساب‌های تجاری متصل به دستگاه‌ها و حساب‌های غیرتجاری به اصناف صورت نگرفته است.

منبع‌: روزنامه همشهری

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 3
    پیش خریدوفروش باپول نقدرکارت به کارت وکارت خوان تعطیل شده
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 0
      چرانظارتی نمیکنندکه مثلامطب هابه بیمارنگن پول نقدبیارمن هر مطبی رفتم میگه دفعه بعدپول نقدبیار.. مگه ایناراتعدادبیماری ک ثبت میشه مشخص نمیشه چقدرحساب وکتاب دارن باید بازرسی های سرزده داشته باشن ناظرین دوسه جاکه پلمب شد حساب کارمیاددستشون
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 0
      دو اتفاق جالب برای من افتاد. 1- واسه رفتن به پزشک نوبت گرفتم گفت یا پول نقد بیارید یا کارت به کارت کنید وقتی رفتم مطب شلوغ بود و منشی با صدای بلند به مراجعین میگفت یا پول نقد یا کارت به کارت و ابایی هم نداشت از گفتنش. 2- محضر عقد و ازدواج رفتیم صاحب محضر آقایی بود چاق و دکمه تا زیر گلو بسته و انگشتر عقیق به دست. خودش شماره حساب و مبلغ را پشت برگه ای بهم نوشت و داد و گفت واریز کن. پولو بیش از سه برابر گرفت اما رسید رسمی کمتر از یک سوم آن بود. واسه همین شک کردم و در نت جست و جو کردم دیدم بیش سه برابر تعرفه مصوب قوه قضاییه پول گرفته. زنگ زدم به اتحادیه شون اما دیدم دنبال نخود سیاه میفرستن. برای هر دو هم مدرک دارم. اگر مسِئول شیر حلال خورده ای پیدا بشه حاضرم در اختیارش بزارم. اما چشمم آب نمیخوره تو این مملکت. پزشک پولو کارت به کارت خواست اما اضافه نگرفت ولی محضردار کارت به کارت و بیش از سه برابر گرفته
  • گروهبانیکم کادر ناجا سعید رضایی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 20
    هیچکس نمی تواند از پرداخت مالیات فرار کند چون هم پرداخت مالیات واجب است و هیچکس از چشم قانون پنهان نیست
  • من IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    11 0
    من یه دکتر رفتم زنگ زدم نوبت بگیرم منشی گفت شماره کارت خودمو میدم واریز کن تا بهت نوبت بدم.اینم فرار مالیاتی پزشکا
  • GB ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    13 0
    خرده فروش یعنی درآمد و سود کم دارند اون کل گنده ها که دستگاه پوز ندارند مثل دکتر ها و خیلی جاهای دیگر یا حسابدار دارند صورت های مالی صوری درست می‌کنند اینا فرار مالیاتی درست حسابی دارند نه خرده فروش های بی بضاعت با سود کم بیشترین درآمد ها برای تعمیرکاران مشاغل بدون هزینه است که درآمدشان می‌شود سود خالص از امثال اینها باید مالیات خوب گرفت نه خرده فروش ها که کلی هزینه می‌کنند دوزار سود تهش بماند تازه می‌گویند از درآمد مالیات میگیریم از سود باید مالیات گرفت نه درآمد تازه اگر افراد سود کرده باشند باقی مانده در حسابشان باشد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 3
      نه دیگه رعایت قوانین خوبه ولی به شرطیکه به سود مردم نباشه! چرا یک مرد نمیاد همه چی رو مطابق عدالت داد بزنهدو تبیین کنه؟
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    دوباره تمدید کنید
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    8 0
    خیلی از دکترها که مردم را مجبور می کنن پول نقد بهشون بدن
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      این با اقدام همگانی و همکاری خود مردم . که در یک روز مشخص و ببعد در واقع برای حمایت از خودشان هست چون پول مالیات عاقبت صرف کشور و سودش نصیب همه میشود ، چنانچه مطب یا هر جای دیگر ، دستگاه کارتخوان . ندارد را چند روزی تحریم کنند ، بواقع این خواست مردم . حتما بثمر می نشیند .
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    17 0
    همین مونده که به کارت به کارت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده ببندند.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 2
    95 درصد عمده فروش ها جواز خرده دارند یعنی باید 3 درصد مالیات بدن.ولی سودی که میکنن دو سه درصد بیشتر نیست.خب این مشاغل باید چیکار کنند الان.اگه بخواد جواز عمده فروشی بگیره باید از همه مشتریان کد ملی بگیره که مشتری کد ملی رو به خاطر مالیات نمیده
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 0
    ۵ میلیون دیسک و صفحه کلاچ عوض کردم مکانیک نذاشت پولشو پوز بکشم گفت کارت به کارت کن برام!!
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 4
    بهترین کار اینه که از تراکنش مثبت همه ی حسابها مالیات بگیرن .اینطوری حتی کارت به کارت یا واریز نقدی به حساب هم مالیاتش کم میشه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    6 1
    حمایت از کسب و کار یعنی این؟چند بار واسه یه جنس یا کالا مالیات میگیرین؟یه بار هنگام ورود مواد اولیه از گمرک مالیات ،یه مالیاتی کارخانه میزاره روش ،یه چیزی دلال میذاره روش .
  • AU ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 2
    چند ماه پیش دوستم معرفی کرد برای تعمیرات ماشین رفتم یه مکانیک خوب که انصافا کارش عالی بود ولی چون آخرش پولشو گفت کارت به کارت کن دیگه پیشش نرفتم.
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    دولتمردان شفاف بگن که این مالیاتها صرف چی میشه اونوقت مردم هم تکلیفشون را می فهمند مالیات عوارض نوسازی و پسماند نسبت به پارسال 120 درصد افزایش یافته خب این یعنی چه؟ هزارها میلیارد تومان درآمد روزانه مالیات بر ارزش افزوده صرف چی میشه؟
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    سیاست هیچ ربطی به سواد و ثروت ندارد.
  • تندیس IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    اگربجای مدلهای مندرس و ناکارآمد مالیاتی که من در آری هم هست به شیوه های نوین پیشرفته مالیاتی توسل میشد اینقدر دزد کله گنده و مفت خور مالیاتی بوجود نمی آمد . در اکثر کشورهای پیشرفته به شیوه مالیات بر درآمد و مالیات بر حسابهای بانکی توسل میجویند . باید مانند کشورهای اروپایی و امریکا و بعضی کشورهای اسیایی چون چین و ژاپن و مالزی مسیر گردش پول مستند و دنبال شود و مالیات از حسابهای بانکی اخذ شود . در المان هر جابجایی پول مستند میخواهد و در پایان سال بر معدل موجودی حسابها مالیات میبندند .
  • احمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    اصلاً نگران نباشید. پس مجلس چه کاره است؟ همین امروز مصوب می کنند که در قالب مالیات بر ارزش افزوده از مردم بگیرند. دولت سانتر میکنه مجلس میزنه توی دروازه مردم. خدایا! شهر بازی بلیت رو گرون کرده میگه مالیات بر ارزش افزدوه از ما می گیرند. آخه یه اسب پلاستیکی که سر جاش می پره بالا و پایین چه ارزش افزوده ای داره ؟ اینکه هزینه استهلاک داره چیزی به ارزشش افزوده نشده
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    من همیشهدر جواب میگویم رمز دوم ندارم. دروغ هم نگفته ام آن لحظه ندارم باید درخواست بزنم تا برای بیاید. فرار مالیاتی ممنوع
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    همیشه دولتمردان از رانت جویان و فرصت طلبان عقب تر است
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    الان جوری شده تو مطب ها هم به بهانه اینکه بانک مرکزی قطع کرده تلفن ها قطع میگن برو کارت به کارت کن بیا
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    من چشم پزشک رفتم 95 تومن ویزیت گفت پول نقد بدید پز نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس