حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر بازارهای جهانی داشت؟

حمله روسیه به اوکراین سبب شد که بسیاری از بازار با افزایش بی سابقه قیمتی روبرو شوند و کشورهای دیگر نیز به شدت تحت تاثیر این جنگ قرار بگیرند.

به گزارش مشرق، در پی حمله روسیه به اوکراین بازارهای مختلف در سراسر جهان با نوسانات زیادی روبرو بودند و با ادامه دار بودن این جنگ این بازارها همچنان تحت الشعاع این امر قرار گرفته‌اند.

بازار نفت در طی یک ماه اخیر بیش از ۳۰ دلار افزایش قیمت به خود دیده است به طوری که هم اکنون قیمت نفت در بازار جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار رسیده و با توجه به ادامه دار بودن این جنگ و کاهش ذخایر نفت در آمریکا و عرضه محدود بیشتر کشورهای اوپک به نظر می‌رسد نفت تا ۱۲۰ دلار نیز برود.

 بیشتر بخوانید:

بحران اوکراین؛ از تاثیر بر کشورهای عربی تا ایجاد تکالیف جدید برای منطقه

از طرف دیگر در بازار سهام نیز به جز سهام آمریکا که با کاهش شاخص‌ها روبرو بوده، سهام بیشتر کشورهای شرق آسیا و اروپا با رشد بی سابقه‌ای روبرو شده اند.

بازار طلا نیز در طی روزهای گذشته و بحبوحه جنگ از مرز ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس عقب نشینی کرد و به محدوده ۱۸۷۰ دلار رسید ولی با این حال امروز نیز دوباره بالا کشید و به ۱۹۰۱ دلار رسید.

 بیشتر بخوانید:

آیا پوتین به دنبال احیای امپراتوری روسیه است؟

قیمت گاز و ال ان جی نیز در اتحادیه اروپا با افزایش ۳۵ درصدی روبرو شد که این امر عمدتاً به دلیل احتمال قطع کامل گاز از روسیه به اتحادیه اروپا، عدم جایگزینی بازار جدید به جای روس‌ها و احتمال لغو راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ از مبدا روسیه به مقصد آلمان صورت گرفته است.

از طرف دیگر قیمت گاز هم بشدت افزایش یافته و قیمت شاخص گاز هلند (تی‌تی‌اف) با بیش از ۴۰ درصد افزایش، به ۱۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسیده است.

قیمت بنزین در آمریکا و فرانسه به شدت افزایش یافته و حتی فرانسوی‌ها برای شهروندان خود سهمیه‌ای ۳۰ لیتری در نظر گرفته است.

از طرف دیگر تنش بین این دو کشور قیمت مواد غذایی را به بالاترین حد خود خواهد رساند به‌طوری که از همین حالا روزانه ۵۰ سنت قیمت گندم صادراتی آمریکا افزایش می‌یابد. قیمت گندم و سویا به بالاترین سطح در ۹ سال گذشته رسیده است به طوری که شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت گندم و ۲۰ درصدی قیمت ذرت در بازارهای جهانی هستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت و برپایی فدراسیون سه تیکه شرغی و غربی و مرکزی در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند احتمالا روسیه اوکراین را تبدیل به یک جمهوری فدرال مثل خودش و امریکا خواهد کرد تا خطر به قدرت رسیدن یک دیکتاتور در اینده در این کشور را از بین ببرد مطمئن هم باشید دونتسک و لوهانسک را هم بصورت دو جمهوری در چارچوب فدراسیون اوکراین حفظ خواهد کرد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین بارها گفته ورود اولین نظامی ناتو به اوکراین بمعنای اعلام جنگ به روسیه خواهد بود
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها فقط دارند مرتب نیرو در گوستومل وارد می کنند تا حمله را به کیف نهایی کنند روسها قصد وارد نمودن 60 هزار نیرو در حومه کیف را دارند طی روزهای آینده نبرد بزرگ جهت ورود به کیف شروع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس