کد خبر 1347786
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
مذاکرات وین و تصمیمات سیاسی برای جبران فشار حداکثری

خبرهای متناقضی درباره مذاکرات وین منتشر می‌شود. برخی دیپلمات‌های غربی، مذاکرات را تمام شده و توافق را در دسترس می‌دانند. عجله، به وضوح در ادبیات برخی دیپلمات‌های اروپایی دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، ‌«روزنامه کیهان» در بخش اخبارویژه خود نوشت: اما طرف ایرانی (وزیر و سخنگوی وزارت خارجه) می‌گویند «اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود، هیچ کس نمی‌تواند بگوید توافق انجام شده است» و «هر زمان ‌که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقی‌مانده ما را بپذیرند، به وین می‌روم. شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود. لازمه توافق، رعایت کامل خطوط قرمز ایران و تضمین موثر اقتصادی است».

برخی منابع می‌گویند توافقاتی در حدود ۲۸ صفحه حاصل شده است. گفته می‌شود به نسبت ۱۰ ماه قبل (مذاکرات دولت قبل)، اشخاص و نهادهای ایرانی بیشتری از تحریم‌ها مستثنا شده‌اند، یا مثلا قرار شده سانتریفیوژها اوراق نشوند و مازاد مواد غنی‌سازی شده، به روسیه منتقل شود. در این میان، نشریه انگلیسی دیلی‌میل ادعا کرده: «دولت بایدن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریسم است تا تهران را برای بازگشت به توافق متقاعد کند». همچنین علی واعظ «مسئول بخش ایران گروه بین‌الملل بحران» گفته: «دولت رئیسی امتیازهای بیشتری نسبت به دولت روحانی به‌دست آورد. توافق کنونی برای ایران، بهتر از آن چیزی است که در تابستان گذشته روی میز مذاکرات وین بود».

اما این قبیل ادعاها و گمانه‌زنی‌های کلی سیاسی، بدون انتشار متن نهایی هیچ اعتباری ندارد. آنچه توافق خوب و بد برای ایران را از هم متمایز می‌کند و جزو خطوط قرمز می‌باشد، چند نکته است: نخست، لغو تحریم‌ها به نحوی که خروجی آن، انتفاع اقتصادی پایدار ایران در حوزه تعاملات بانکی، فروش نفت و جذب سرمایه‌گذاری باشد. دوم، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در ظرف زمانی لازم چند ماهه. سوم، تضمین معتبر درباره لغو تحریم‌ها و عدم تکرار کلاهبرداری آمریکا ظرف شش سال گذشته. چهارم، بسته شدن مسیر بهانه‌جویی نیابتی آمریکا و اسرائیل از طریق بازیچه قرار دادن آژانس به بهانه مطالعات ادعایی ایران در حوزه هسته‌ای.

به عبارت دیگر، توافق خوب توافقی است که پرونده فضا ‌سازی هسته‌ای علیه ایران را ببندد و مسیر برخورداری اقتصادی ایران بدون شل و سفت کردن تحریم‌ها را تضمین کند. یا به عبارت سوم، روند خدعه و عهدشکنی غرب پس از اجرای برجام، تکرار پذیر نباشد. هر قدر که این معیارها کمتر رعایت شده باشد، احتمال بازگشت به چاه ویل و بی‌سر و ته برجام بیشتر خواهد بود خسارت‌های گذشته قابل تکرار است.

اقدام دیروز دولت بایدن در تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران، حاکی از تداوم ساختار تحریم‌هاست؛ همچنانکه ظاهرا تکلیف برخی تحریم‌ها مانند کاتسا و آیسا و سیسادا و ویزا نیز ناروشن مانده است. بنابراین آمریکا بلافاصله پس از بازگشت غیر قابل لغو به برجام، انواع تحریم‌ها با برچسب‌ها و بهانه‌های دیگر (غیرهسته‌ای) را ادامه خواهد داد که به معنای نقض اساسی امکان بهره‌مندی ایران خواهد بود.

اکنون که قیمت نفت از مرز ۱۱۷ دلار گذشته و گاز و بنزین هم رکوردهای کمرشکنی را تجربه می‌کنند، اورژانسی‌ترین نیاز اروپا و آمریکا، آرامش دادن به بازار از طریق اعلام بازگشت نفت ایران به بازار است که می‌تواند ترمز انفجار قیمتی ناشی از جنگ اوکراین را بکشد و مانع از صعود قیمت، به بالای ۱۵۰ دلاری شود که محافل غربی پیش‌بینی می‌کنند. در همین حال، رئیس‌جمهور آلمان تاکید کرده «جنگ اوکراین احتمالا مدت زیادی طول می‌کشد و طولانی خواهد شد». بورس‌های اروپایی هم در حال تجربه ریزش‌های قابل توجه هستند.

بنابراین آمریکا می‌خواهد از طریق توافق وین، دو امتیاز نقد و مهم را به دست آورد؛ «عضویت دوباره در برجام و دسترسی به مکانیسم تحریمی ماشه» و «کشیدن ترمز قیمت نفت». در مقابل، امتیازات ایران از توافق -در صورت عدم رعایت خطوط قرمز- می‌تواند موقتی و ناپایدار باشد.

از سوی دیگر، در حالی که گفته می‌شود «احتمالا نتیجه مذاکرات ‎وین بعد از سفر ‎گروسی به ‎ایران و توافق با آژانس اعلام می‌شود» و «تا برجام اجرا نشود، ایران اطلاعات دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهد»، مدیرکل آژانس می‌گوید «پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان باز است و هرگز این پرونده‌ها را به دلایل سیاسی نمی‌بندیم». گشوده ماندن مسیر ادعاهای آژانس، می‌تواند بازی ۱۸ ساله مار و پله با آژانس را که صرفا به عنوان گماشته بی‌اختیار غرب عمل می‌کند، باز هم احیا کند و ما را با همه اعتمادسازی‌ها و هزینه‌های گزاف، به نقطه صفر بازی
برگرداند.

اجمالا اینکه قالب حقوقی و سیاسی برجام، بر ضد منافع ایران تنظیم شده، و با حفظ نامعادله‌هایی مثل «تعهدات نقد/ نسیه»، «عدم توازن تعهدات» و «نا معلوم بودن تکلیف و تضمین تعهدات غرب در قبال تعهدات روشن و مصداقی و برگشت ناپذیر ایران»، همچنان بر ضد ایران عمل خواهد کرد. چاره کار این است که ایران با انگشت گذاشتن بر عبرت‌های کلاهبرداری غرب، «لغو کامل و موثر تحریم‌ها، راستی آزمایی چند ماهه، اخذ تضمین معتبر، تقدم انجام تعهدات غرب بر تعهدات ایران، و نگاه داشتن مواد غنی شده در داخل کشور، تحت نظارت آژانس (به جای خروج از کشور)» تاکید کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    18 5
    لعنت به کسانی که این خسارت محض را از طرف ایران تنظیم کرده و امضاء کردند! همان حمقائی که معتقد بودند هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 6
    عجب کشور عجیبی است از اونور درگیر چین روسیه خاورمیانه کره شمالی بازم وقت دارن برای این مسئله
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    9 5
    بهترین تضمین برای نشکستن عهد توسط غرب سلطه طلب عقب نرفتن ایران از تواناییهای بدست آورده تا این زمان هست که بدانند اگر دوباره تروریسم اقتصادی را از سر بگیرند ایران زیان کمتری از قبل خواهد دید
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 2
    نظرات بالا و مندرج در کیهان ، کاملا درست و مورد حمایت است ،
  • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 6
    من نمی‌دونم انتقال اورانیوم غنی شده یعنی چی ؟ چرا نمیفروشید ! این همه زحمت، هزینه، بعد انتقال ! تو دولت قبلی هم فرستادن ترکیه ، چه معنی میده آخه
  • پیروزه IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 2
    احسنت.غرب دنیای خدعه و نیرنگ است با چشم باز باید به انها برخورد کنیم و‌گرنه مثل دولت روحانی سرمان کلاه می گذارند.
  • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 2
    من نمی‌دونم انتقال اورانیوم غنی شده یعنی چی ؟ چرا نمیفروشید ! این همه زحمت، هزینه، بعد انتقال ! تو دولت قبلی هم فرستادن ترکیه ، چه معنی میده آخه
  • علی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 4
    آخرین باری که ایران با فرایند مذاکره دنبال احقاق حق خود میروند همین مذاکرات پیش روست البته که در سیستم محاسباتی غرب روسیه در دام اوکراین گیرخواهدافتاد وجنگ هم باید تا مدت های طولانی بدون دگیری ناتو ادامه پیدا کند وایران هم به طمع دلارهای نفتی که در واقع تزریق خون تازه به پترودلارهای آمریکایی و اطمینان خاطر به چشم آبی های بلوند برای تکان نخوردن آب در دلهایشان بابت تورم رو به رشداست ناچارا آب به اسیاب دشمن خونی خود میریزد. هیچ چیز اضافه ای به ایران داده نخواهد شد میز بازی غرب از نظرشان درست چیده شده است. روسیه در گرداب جنگ، ایران در وسوسه توافق و چین در طمع قدرت اقتصادی .ولی برنامه ریزی خدا حتما چیز دیگری است وگرنه پیروزی باطل بر حق معادله ای عبث است. ان شا اله همه این معادلات به نفع حضور و ظهور ناجی کل عالم مهدی موعود عج منتج وچشم ما به جمال نورانی آنم حضرت روشن گردد.
  • DE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    سهم ایران برای استفاده ازقدرت هسته ای اش برای تولید برق و بکارگیری درکارخانه های بزرگ و بکار گیری درکشتی ها و تولید داروهای حیاتی چی میشه؟ خدا جای حق نشسته کشورهایی که ایران رو تحریم کردند بخصوص اروپا و امریکا تحریم خدایی شدند.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    تا کی میخواید جلوی پیشرفت کشور و بگیرید؟! عربستان و کشورهای عقب مونده هم دارن ما رو پشت سر میذارن.. تضمین چهل قفله هم نمیتونه مانع خلف وعده اینا بشه از اوکراین عبرت بگیرید!!!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    اعتماد به غرب یعنی با چشم بسته در شب تاریک در روی پرتگاه راه رفتن. اگر توافق هسته ای شامل محدودیت در توان علمی ایران باشد به درد ایران نمیخوره. سانتریفیوژها باید بچرخند.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    زمان مناسب برای برگشت ب برجام وقتی است که نفت ب بشکه ای 250 دلار برسد. در آن زمان تحریم نفتی اثر بخش خواهد شد و تحریم غربی بی اثر. زیاندهی غرب چندین برابر بیشتر از دارایی های توقیف شده ایران خواهد شد. در حال حاضر کشور هایاسیایی مثل ایران، پاکستان، هند، چین، بنگلادش، سریلانکا و حتی امارات را ممتنع ب محکومیت روسیه داده اند در مورد اکراین با وجود فشار غربی که حکایت از نارضایتی باطنی آنها از تبعیض غرب میباشد.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    5 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    این مردک دوباره به ایران آمده
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 0
    این مردک دوباره به ایران آمده تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    ان شاالله که وزارت خارجه ما حواسش به کلاه گشاد جدید باشد.
  • Zb IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اوکراین راز آن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس