محمد اسلامی

رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری مشترک با مدیرکل آژانس تصریح کرد که به جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام شود.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۴ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده، در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

ببینید:

فیلم/ شوخی گروسی با خبرنگاران

اسلامی در ابتدا ضمن خیرمقدم به گروسی گفت: امروز با آقای گروسی مسائل باقیمانده در سفرهای گذشته و سفر همکاران ما به وین مورد گفتگو قرار گرفته بود، را مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مبادله شد، حداکثر تا خرداد انجام دهیم و برای روز باز اجرا که جزو محفوظات مذاکرات وین است، اینها حل و فصل شود و همانگونه که در توافق برجام مورد تصمیم گیری قرار گرفته بود، مجدد مورد تصمیم گیری و بسته شدن قرار بگیرد.  

ببینید:

عکس/ دیدار رافائل گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی

وی گفت: تاکید ما و آژانس و آقای گروسی این است که این مسائل باید در روال طبیعی و در چارچوب مقرراتی خودش انجام‌ شود و هیچ نفوذ سیاسی و لابی گری و دخالتی که بتواند در تصمیمات آژانس برای رفتار و تعاملش با ایران تاثیر بگذارد، نباید راه پیدا کند و در یک مسیر کاملا حرفه ای و رفتاری در چارچوب ضوابط آژانس این مسائل را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بسیار خوشبین و امیدواریم نفوذهایی که دشمنان ما بر سر راه توسعه کشور ایجاد کردند، حرکتهای مخربی که انواع و اقسام آن را کشور ما تجربه کرده که نمونه بارز آن اقدامات تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای بوده، همانطور که در گذشته ایشان محکوم کرده این مسیر و تعامل جدید و این رفتار جدیدی که با آژانس پایه‌گذاری می‌کنیم منجر به سرعت بخشیدن به برنامه توسعه هسته ای ایران شود. به ویژه اینکه ایران برای توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای خودش برنامه بلندمدتی دارد و این برنامه بلندمدت را که در این ماهها تهیه شده و در دولت سیزدهم نصب العین قرار خواهد گرفت، اینها ملاک عمل است و آژانس از ظرفیت قانونی و تکالیف قانونی خودش که برای پشتیبانی، شتاب بخشیدن و حمایت و مساعدت برای توسعه برنامه های صلح آمیز است، استفاده حداکثری را خواهد کرد.    

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: امیدواریم روند توسعه و همکاری ها یک روند طبیعی، کاملا غیرسیاسی و حرفه ای باشد و ملت ایران بتوانند آثار آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

اسلامی درباره تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران گفت: رژیم جعلی اسرائیل که حکم روشنی دارد. آنها اساسا تابع هیچ قوانین و مقرراتی نیستند و بیشترین مزاحمت ها را در سر راه برنامه هسته ای ایران انجام داده و گستاخانه مرتب ایران را تهدید می‌کند و تاکنون نتیجه نگرفته و در آینده هم هرگز نخواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک سال است در حال توضیح به ادعاهای مطرح شده هستیم،‌ این بار قرار است چه اتفاقی بیفتد که تضمینی باشد و این موضوع حل شود؟ بیان کرد: فلسفه وجودی برجام و مذاکراتی که انجام شد صرفا برای دفع و رفع این اتهامات از سر کشور بود. ایجاد یک برنامه توطئه آمیزی که توسط صهیونیستها مدیریت و هدایت می شود، متاسفانه انتها نداشته و دلیل شکل گیری برجام هم عبور از همین موانع ادعایی بوده است که در سال ۲۰۱۵ بسته شده است؛ ولی باز مجددا شیطنت ها ادامه یافته و در این مقطع که مذاکرات در وین در حال انجام است و در مراحل پایانی قرار گرفته، به همین دلیل روشن و واضح، این یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که این موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت سر راه ملت ایران و کشور ایجاد نکند.

وی گفت: براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و مذاکراتی که در طی هفته های گذشته بین ما و گروسی انجام شد و امروز در بیانیه‌ای این توافق را اعلام می کنیم، گامهایی است که در تعامل با یکدیگر و به صورت مساعدت متقابل و ارائه مدارک و مستنداتی که این ابهام را از سر کشور برطرف کند و به سمت بسته شدن ببرد.

اسلامی توضیح داد:،اینکه ما تا خرداد که یک فاز از فازهای توافق وین است، ان شاءالله این را انجام می دهیم و اگر کسی باز مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند و بخواهد با تولید اطلاعات جعلی مانعی بر سر راه پیشرفت شود، اختیار داریم که از ابزار خود استفاده کنیم و اجازه ندهیم تجربه گذشته دوباره تکرار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 1
    با تیپا و اردنگ این جاسوس را بیرون بیندازید !!!
  • DE ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    3 1
    موارد ادعایی برای همیشه بسته می شوند. اما بعد «دبه در می آورند» و دوباره همین موارد باز می شوند. خلاصه عرض کنم، موارد ادعایی و کیفیت، هدفگیری و نوع روابط آژانس با ایران را آمریکا تعیین می کند. جناب مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها کارمند اداری آمریکا است.
  • SE ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    تاکتیک غرب در قبال روسیه در حال حاضر انجام هر اقدامی برای پایین آوردن قیمت حامل های انرژی در کشورهای خودشان است. هجوم میلیونی آوارگان اوکراینی به اروپای غربی تورم روزافزون در اثر بی ثباتی بازارهای انرژی، طولانی شدن جنگ، همه و همه کابوس هر روزانه غربیها در شرایط فعلی است. غربیها نیاز دارند بسرعت خود را از این مخمصه نجات بدهند بنابراین تمام مذاکرات انها با ما چه در برجام و چه در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر از روی نیاز اساسی انها به پایین آوردن قیمت نفت گاز است. انها بشدت به دنبال نشان دادن سیگنال های مثبت از طرف ایران هستند چون هر روز که قیمت نفت چند دلار بالا میرود کابوس غرب وحشتناک تر هم میشود. مسئولان ایران لازم است با توجه به نیاز مبرم غرب به تفاهم سریع با انها مذاکره کنند. الان دست بالا کاملا با ماست شک نباید داشت. به مانور غربگداهای دوزاری در تعجیل برای یک تفاهم نه چندان خوب هم نباید توجه کرد.بعد از فروکش نسبی حمله پروپاگاندا وار غربیها علیه روسیه انتقادات شهروندان غربی هم حالا در حال بالا گرفتن است و دارد آستانه تحمل معشیتی را رد می‌کند که اینهم یک فشار دیگریست که بر طرف غربی مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند. الان نوبت ماست انها را معطل کنیم و تمام حقوق حقه خودمان را در این سالها نقد پس بگیریم و به چیزی کمتر از حقوق کامل خود رضایت ندهیم. در مجموع شرایط دقیقا مانند مسابقه شطرنج است منتها در مقیاس جهانی. در این بازی شما وقتی در تنگنا قرار میگیرید و به شرایط آچمز نزدیک میشوید و تا مات شدن فاصله ای نیست و ساعت هم تیک تیک به جلو میرود مجبور میشوید برای ادامه بازی (حیات) مهره های خود را یکی یکی فدا کنید تا به شرایط آچمز یا کیش مات شدن نرسید. الان غرب در تنگنای سختی قرارگرفته است مسئولان و مذاکره کنندگان ما حتما شرایط جدید را در ادامه گفتگوها لحاظ خواهند کرد. به امید پیروزی و سربلندی ایران عزیز⚘⚘⚘
    • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 0
      آفرین ، دقیقا حرف دل ما رو زدی ، الان غرب و اروپا بخاطر تبدیلش با روسیه دچار نیاز شدید به سوخت و انرژی و گاز داره و احتیاج سریع به توافق با ایران داره که بتونه نیازش رو از ایران تامین کنن / روحش اینکه نوا بهاری و گروه. بشه اونوقت اونور خدعه و نیرنگ غربی ها رو خواهید دید پس خواهشی که داریم از مسیولین کشور که در توافق عجله نکنید از گذشته و روبه صفتی و گرگ صفتی و نامردی این اروپا و غربی ها درس بگیرین / در ضمن دیدین الان عربستان بویژه ی به سلمان چقدر مهربونم شدند و دنبال توافق با ایران هستند !!؟ دقیقا در راستای منافع غرب و اروپا دارن این حرکت رو انجام میدن یعنی اروپایی ها پیش خودشون حساب کردن. که اگه ایران زیر بار نرفت سوخت و انرژی شود رو از عربستان و کشور های همسوی اونها در جنگ عربستان علیه یمن تأمین کنند منتها نگرانی بن سلمان از حمله یمن به کشتی های حامل سوخت و گاز. سان عربستان به کشورهای اروپایی است / بنابراین نه فریب روی خوش و موقتی بن سلمان رو بخورید نه فریب عجله ای که اروپایی ها در توافق هسته ای با ایران دارند حالا وقتشه که پاسخ تمام این تحریم های ناجوانمردانه ای که اروپا در پیروی از آمریکا علیه کشورمان رو داشتند رو بدیم / چند ماه صبر کنید نتیجه قول‌هایی که امروز دارن اروپایی ها میدن مشخص میشه نتیجه وعده سر خرمن دادن اینها مشخص میشه حتی ممکنه نتیجه جنگ عربستان علیه یمن هم مشخص بشه و یمن بدین بواسطه پیروز بشه / بعد از اینهمه نامردی و بدعهدی اروپایی ها بعد از اینهمه کودک کشی عربستان علیه یمن حالا عربستان و اروپا یادشون اومده با ایران همسایه اند و مثلا دوست اند و.. !!؟ گول رفتار امروز اینها رو نخورید خرشون از پل بگذره دوباره میرن تو بازی درآوردن و بدعهدی
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 1
    این مردک دوباره به ایران آمده تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند.
  • سید فروزان CH ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    یک فاز از توافق وین است ؟ یعنی توافق انجام شده؟ قسم را باور کنیم یا دم خروس را؟
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    فعلا روسیه با جسارت تمام برای اجرای فرجام و منافع اقتصادی خود در این قرارداد از آمریکا درخواست غیر اجرایی تضمین منافع میخواهد. دوستان مدافع روسیه این خواست ضد منافع ملی ایران را میتوانند توجیه کنند!!!
  • کسرا DE ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    الان وقت درخواست وطلب خسارت از آمریکا بخاطر خروج ترامپ از برجام است. جا دارد این خواسته را سریعا باید روی میز گذاشته شود. این حق ایران است و زیادخواهی هم نیست.
  • GB ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    روسیه نگران سهم خود از ‎#ایران است! لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال، با انتشار یک توییت، نسبت به درخواست ضمانت‌های بیشتر توسط روسیه از آمریکا جهت تداوم همکاری‌های مسکو با جمهوری اسلامی واکنش نشان داده است. ‏وی توییتی را به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با این مضمون بازنشر کرده است: مسکو از آمریکا ضمانت‌های کتبی می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های روسیه به همکاری ما با جمهوری اسلامی آسیب نمی‌زند! ‏منظور لاوروف اینه اگه اجازه بدین ما از طریق ایران تحریمایی که بخاطر اوکراین شدیم رو دور بزنیم، اونوقت ما اجازه میدیم جمهوری اسلامی توافق رو امضا کنه👩🏻‍🦯 ‏عالی‌ترین مقامات کشور به مردم پاسخ دهید به ‎#روسیه و ‎#لاوروف چه ربطی دارد که توافق ایران را منوط به دادن تضمین امریکایی ها کنند که «حقوق روسیه در ایران» حفظ شود! اگر این اظهارات صحیح باشد،سفیر روسیه در ایران باید به‌خاطر دخالت در امور ایران و باج‌گیری سیاسی،احضار شود! ایران که تحریم شد، روسیه همه جوره بازارهای اروپا و آمریکا را گرفت و نگذاشت دنیا کوچکترین احساس کمبودی بکنه، حالا که نوبت تحریم روسیه رسیده برای امضای برجام تضمین خواسته ! تضمین خواسته که رفع تحریم ایران در جهت دور زدن تحریم باشه ! تا وقتی پوتین را داریم نیاز به هیچ دشمنی نداریم،
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    آفرین ، دقیقا حرف دل ما رو زدی ، الان غرب و اروپا بخاطر تنش با روسیه دچار نیاز شدید به سوخت و انرژی و گاز داره و احتیاج سریع به توافق با ایران داره که بتونه نیازش رو از ایران تامین کنن / بوکس اینکه هوا بهاری و بعد گرمتر.بشه و خرشون از پل بگذره اونوقت اونور خدعه و نیرنگ غربی ها رو خواهید دید پس خواهشی که داریم از مسیولین کشور که در توافق عجله نکنید از گذشته و روبه صفتی و گرگ صفتی و نامردی این اروپا و غربی ها درس بگیرین / در ضمن دیدین الان عربستان بویژه ی بن سلمان چقدر مهربون شدند و دنبال توافق با ایران هستند !!؟ دقیقا در راستای منافع غرب و اروپا دارن این حرکت رو انجام میدن یعنی اروپایی ها پیش خودشون حساب کردن. که اگه ایران زیر بار نرفت سوخت و انرژی شود رو از عربستان و کشور های همسوی اونها در جنگ عربستان علیه یمن تأمین کنند منتها نگرانی بن سلمان از حمله یمن به کشتی های حامل سوخت و گازرسان عربستان به کشورهای اروپایی است / بنابراین نه فریب روی خوش و موقتی بن سلمان رو بخورید نه فریب عجله ای که اروپایی ها در توافق هسته ای با ایران دارند حالا وقتشه که پاسخ تمام این تحریم های ناجوانمردانه ای که اروپا در پیروی از آمریکا علیه کشورمان رو داشتند رو بدیم / چند ماه صبر کنید نتیجه قول‌هایی که امروز دارن اروپایی ها میدن مشخص میشه نتیجه وعده سر خرمن دادن اینها مشخص میشه حتی ممکنه نتیجه جنگ عربستان علیه یمن هم مشخص بشه و یمن بدین بواسطه پیروز بشه / بعد از اینهمه نامردی و بدعهدی اروپایی ها بعد از اینهمه کودک کشی عربستان علیه یمن حالا عربستان و اروپا یادشون اومده با ایران همسایه اند و مثلا دوست اند و.. !!؟ گول رفتار امروز اینها رو نخورید خرشون از پل بگذره دوباره میرن تو بازی درآوردن و بدعهدی / خودمون رو گول نزنیم خوش برخوردی موقتی عربستان با ایران و تمایلش به توافق + تمایل و عجله اروپا به توافق برای تامین گاز و انرژی اش از ایران + تنش اروپا با روسیه و ترسش از رویارویی مستقیم با روسیه همه بهم مرتبط هست آمریکا داره دروغ میگه که اینها بهم ربط ندارد
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    پس فیلم دوربین ها تا پایان خرداد در اختیار آژانس قرار می گیرد؟؟؟؟
  • رزا CA ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    روسيه آگاه است که در آينده نزديک در فروش نفت و گاز خود دچار مشگل بزرگى خواهد شد و هراس دارد از اينکه ايران با غربى ها به تفاهم برسد و در بازار بزرگ نفت مجددا سهيم شود.ايران همچنين با کمک غربى ها قادر خواهد بود استخراج گاز را چندين برابر کند به طوريکه بتواند بخشى از نياز اروپا را تامين کند. روسيه در طول تاريخ همواره بر عليه منافع ايران اقدام کرده و اگر سياستمداران نمى توانند اين چشم انداز را مشاهده کنند بايد در درايت و سياست آنان شک و يا به وابستگى آنان به روسيه اعتقاد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس