ویژه ها

روزنامه اصلاح طلب نوشته:تمدید مجدد ریاست بهزاد نبوی بر تشکیلات اصلاحات در آستانه 80‌سالگی، از نگاه بخشی از جریان اصلاح‌طلب به‌معنای مقاومت این تشکیلات در برابر یک پوست‌اندازی اجتناب‌ناپذیر است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تیم ظریف، تیم ملی مذاکرات ایران است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «محمدصادق جوادی حصار» از فعالین اصلاح طلب نوشت:«تصور کنید ایران در جام جهانی با تیم‌های قدرتمندی چون، تیم ملی برزیل، آلمان یا آرژانتین مواجه شود. برای یک چنین آوردگاه مهمی، طبیعی است که می‌بایست تمام ظرفیت‌های کشور در عرصه فوتبال به کار گرفته شوند. در واقع باید ارنجی چیده  شود که بتواند مقابل برزیل از آبرو و حیثیت کشورمان دفاع کرده و به قول معروف کیسه گل نشوند. در عرصه مذاکرات هسته‌ای نیز ایران مقابل تیم منتخب جهان قرار گرفته است، قدرتمندترین دیپلمات‌های جهان در قالب 1+4 و امریکا رویاروی ایران قرار گرفته‌اند. طبیعی است که قوی‌ترین تیم مذاکراتی ایرانی نیز باید مقابل آنها قرار بگیرد و از منافع کشور حفاظت کنند

در ادامه این مطلب آمده است:«تیم ملی ایران در حوزه دیپلماسی از دوره آقای هاشمی، دولت سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و نهایتا دولت روحانی مشخص شده‌اند. امروز مشخص است کدام تیم‌ها، وقت مذاکرات حساس هسته‌ای را صرف شعارهای توخالی و بیانیه‌های بی‌فایده کردند و کدام تیم مذاکراتی در مسیر استیفای منافع ملی ایرانیان گام برداشته‌اند. همه جریانات منصف، روی دقت نظر تیم آقای ظریف و تخصص آنها اذعان دارند»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«هرچند این تیم را چهره‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند، اما باید توجه داشت این تیم، تیم ملی مذاکرات ایران است. همان‌طورکه ممکن است در یک دوره، اکثریت بازیکنان تیم ملی را بازیکنان پرسپولیس یا استقلال تشکیل داده باشند، این تیم هم به جریان اصلاحات تعلق دارند. بنابراین اگر علی باقری کنی، اقدام به تعویض افراد غیرمتخصص (هرچند همسو با دولت انقلابی باشد) و جایگزینی آنها با افراد متخصص کرده باشد، اقدام هوشمندانه‌ای است و باید مورد تشویق قرار بگیرند».

تیم ظریف، تیم ملی مذاکرات ایران است!/ اعتراف دیرهنگام مشاور نوبخت درباره ریشه مشکلات

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، با توجه به کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی، تیم ظریف تقریبا ضعیف ترین تیم مذاکره کننده ایران بوده است. به این موارد توجه کنید:

نمایندگان مجلس نهم پیش از این گفته بودند که «فردای روز توافق- تیرماه ۱۳۹۴- ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق»  (suspend)  برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق»  suspend  را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم."»

تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف، لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها همین مسئله است.

نکته دیگر اینکه برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد،  ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام استظریف چندی پیش در گفت‌وگویی ادعا کرده بود که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. این یعنی وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است!

رویکرد غلط «رسیدن به هر توافق، بهتر از عدم توافق»، اجرای توافق به‌صورت یکطرفه، عجولانه، نامتوازن و غیرهمزمان در ۲ ماه، نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علی‌رغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا و اروپا از مصادیق قصور و تقصیرهای فاحش تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف در پرونده برجام است.

همچنین اجرای تعهدات علی‌رغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام، قصور و تقصیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره‌کننده و حمایت از جاسوس‌ها، اعتماد بلاوجه به طرف بدعهد و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا، پیش‌بینی نکردن خروج طرف مقابل و انکار احتمال خروج آمریکا از توافق و... ابعاد دیگری از خسارت محض برجام است.

متاسفانه کارنامه آقای ظریف در وزارت امور خارجه به هیچ عنوان قابل دفاع نیستیکی از نقاط ضعف جدی ظریف در ۸ سال گذشته این بود که وزارت «امور خارجه» را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت های فراوانی در پی داشت. در این میان، دیپلماسی منطقه ای و دیپلماسی اقتصادی مورد غفلت قرار گرفت.

** اعتراف دیرهنگام مشاور نوبخت درباره ریشه مشکلات

«مهدی پازوکی» فعال اصلاح طلب که در دولت روحانی مشاور «محمدباقر نوبخت» رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«حدود بیست درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و هشتاد درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند... اغلب مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگرسیاست‌های خود را در این زمینه اصلاح کنیم می‌توانیم با وضعیت اقتصادی بهتری در آینده مواجه باشیم.»

وی افزود:«دولت سیزدهم باید به سمت اصلاحـــات اقـتصادی حرکت کنـــد. اصلاحات اقتصادی نیز شامل اصلاح نظام بودجه‌ریزی، نظام اداری، سیستم مالیاتی و سیاست‌های مالی است

تیم ظریف، تیم ملی مذاکرات ایران است!/ اعتراف دیرهنگام مشاور نوبخت درباره ریشه مشکلات

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در اعترافی دیرهنگام تاکید کرده که «حدود بیست درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و هشتاد درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند

این در حالی است که در دولت قبل، فعالین و رسانه های اصلاح طلب به گونه ای وانمود می کردند که گویی صد در صد مشکلات ناشی از تحریم و FATF است و سوءمدیریت هیچ نقشی در مشکلات نداشته است.

براساس گزارش های منتشر شده، دولت روحانی کشور را با شاخص فلاکت ۴۶درصدی به دولت بعدی تحویل داد. این یعنی دولت روحانی، کشور را با بدترین وضعیت شاخص فلاکت به دولت آینده تحویل داد.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد- ۱۲ دی ۱۴۰۰- در مطلبی نوشته بود: «آن زمان که لیست استخدام اعضای ستاد روحانی در هیئت مدیره‌های شرکت‌های مختلف دولتی منتشر و افشا می‌شد و هر کدام از آقایان بدون هیچ تخصصی و مدرکی حقوق‌های چند ده میلیونی روانه حساب‌های بانکی شان می‌شد بنده به شخصه فاتحه جریان اصلاحات را خواندم و به دوستان و همفکران هم عرض نمودم شورای نگهبان حتی اگر از سید محمد خاتمی دعوت کند که بیاید کاندیدای ریاست جمهوری شود باز هم رای وی از همتی بیشتر نخواهد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دو مشکل و گره عمده در کار اصلاح‌طلبان بود و هست؛ اول اینکه مردم فهمیدند آن سخنان قشنگ و رمانتیک نتیجه‌اش شد ناکارآمدی آغشته به فساد و دوم اینکه این جماعت مردم را خفیف و نادان فرض می‌کنند و حتی اکنون نیز اینگونه است. نشان به آن نشان که بخشی از این اصلاح‌طلبان عبدالناصر همتی را علم کردند تا مردم را به خیال خود گول بزنند».

نکته قابل تأمل اینجاست که طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد. حال امثال آقای پازوکی بهتر است بجای این قبیل اظهارات، بابت کارنامه خود به مردم پاسخگو باشند.

** زوال سازمان تشکیلاتی اصلاحات با «مدیریت محفلی»

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:« بر اساس رأی‌گیری اخیر اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، بهزاد نبوی برای یک‌ سال دیگر در مسئولیت ریاست این تشکل سیاسی ابقا شد...استمرار حضور نیروهای قدیمی در جبهه اصلاحات، به‌طور آشکاری نشان‌دهنده تربیت‌نکردن نیروهای جوان سیاسی در این جبهه است؛ نقدی که از گذشته نیز گفته می‌شد و بسیاری از دلسوزان اصلاحات این هشدار را می‌دادند که روزی دست اصلاح‌طلبان از سرمایه‌های انسانی جدید خالی می‌ماند؛ بااین‌حال، اصلاح‌طلبان با محفلی اداره‌کردن تشکیلات خود، هیچ‌گاه نخواستند جایگاه خود را به نیروهایی جدید بدهند

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در حقیقت به نظر می‌رسد انتخابات مجدد نبوی یک پیام روشن برای مخاطبان اصلاحات دارد؛ آنکه قرار نیست در مسیر گذشته اصلاحات تغییری ایجاد شود و چه خوب و چه بد، همان مسیر طی می‌شود و یحتمل همان نتیجه‌ها هم به دست می‌آید. برخی چهره‌های اصلاح‌طلب منتقد جبهه اصلاحات معتقدند روش فعلی این جبهه انعطاف‌ناپذیری، درجازدن و لاجرم زوال سازمان تشکیلاتی اصلاحات را به همراه دارد

در ادامه این مطلب آمده است:«تمدید مجدد ریاست بهزاد نبوی بر تشکیلات اصلاحات در آستانه 80‌سالگی، از نگاه بخشی از جریان اصلاح‌طلب به‌معنای مقاومت این تشکیلات در برابر یک پوست‌اندازی اجتناب‌ناپذیر است؛ آن‌هم درحالی‌که بخشی از جریان اصلاح‌طلبی نقدهای مهمی به آخرین آزمون نبوی در مدیریت انتخابات ۱۴۰۰ دارد. اصلاح‌طلبان متقدم بر این تصور هستند که اصلاحات قائم به ذات آنهاست؛ برای همین شبیه دیواری شده‌اند که تصور می‌کنند هر آجری از این دیوار جدا شود، همه دیوار فرومی‌ریزد و نقش و اثرگذاری آنها نیز از بین می‌رود

تیم ظریف، تیم ملی مذاکرات ایران است!/ اعتراف دیرهنگام مشاور نوبخت درباره ریشه مشکلات

جریان اصلاح طلب با «شایسته سالاری» و «جوانگرایی» میانه خوبی ندارد. همانطور که با «حقوق زنان» غریبه است.

علت اصلی ضعف جریان اصلاح طلب، نگاه قبیله ای و باندی است. به دلیل آلودگی شدید این طیف به نگاه قبیله ای، همه چیز قربانی می شود، هم منافع ملی و هم عزت مردم.

جریان اصلاح طلب با ۳ مسئله اساسی روبرو است. یکی کارنامه غیرقابل قبول و بسیار ضعیف، دیگری بی برنامگی و سومین مورد نیز فقدان پایگاه اجتماعی مناسب. در حال حاضر مدت هاست که جریان اصلاح طلب و به خصوص افرطیون اصلاح طلب از چشم مردم افتاده اند

«محمد عطریانفر» فعال اصلاح طلب چندی پیش گفته بود «در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حتی اگر همه نامزدهای اصلاح طلبان تایید می شدند، رأی نمی آوردند.»

پیش از این «مهدی آیتی» فعال اصلاح طلب گفته بود:«آقای خاتمی بهترین کاری را که می‌تواند انجام دهد نوشتن خاطرات و اعلام بازنشستگی سیاسی است.»

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جریان اصلاح طلب با لیدری خاتمی و تاجزاده و بهزاد نبوی و کروبی و تبلیغات فراوان توسط ۱۶ حزب اصلاح طلب تنها توانست ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی به دست بیاورد؛ یعنی حدود ۸ درصد کل آراء ماخوذه. این در حالی است که آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ علیرغم هجمه و تخریب گسترده، حدود ۱۸ میلیون رای کسب کرد.

«حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران گفته بود:«در جبهه ما از ۲۴ میلیون رأی آقای روحانی در دوره گذشته، اگر رأی آقای همتی را در نظر بگیریم به ۲ و نیم میلیون رسیده است، ‌ یعنی ما ۸۵ درصد رأی از دست داده‌ایم.»

پیش از این و در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ نیز سرلیست جریان اصلاح طلب در تهران حدود ۷۰ هزار رای کسب کرد. این در حالی است که سرلیست جریان انقلابی در تهران حدود یک میلیون و سیصدهزار رای کسب کرد.

«عباس عبدی» پیش از این با اعتراف به نقاط ضعف جبهه اصلاحات نوشته بود: «این چه جبهه‌ای است که می‌تواند پیش و پس از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، همچنان با همان افراد و همان شیوه‌ها ادامه حیات دهد؟...اتفاق رخ‌داده در ۲۸ خرداد...یک شکست بزرگ نه از اصولگرایان بلکه از جامعه و مردم بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • آرش IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 18
    مثال فوتبالی کاملا بجا بود چون فعلا هر چه قدر هم خوب باشیم بازم بازنده میدانیم فقط میتونیم آبرومندانه یا مفتضحانه ببازیم و فکر کنم حداقل تیم ظریف آبروندانه تر بود
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      5 12
      همون برجام نبود الان تیم مذاکره حرفی برا گفتن نداشت به چی میخواستن اعتراض کنن شانس آوردن آمریکا خارج شد اینا هم بهونه بدست آوردندگفتن ...
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      14 2
      خود ظریف گفه بود دستاورد برجام تقریبا صفر بود اونوقت چرا باید همچو افرادی دوباره در بازی حضور داشته باشن؟ در ضمن اگر مثل تیم ملی است چرا مستر ظریف از اقای جلیلی دعوت نکرد در تیم باشد؟
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      9 0
      این تشبیه را حتماً بخوانید! تصور کنید که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قرار است که با تیم ملی برزیل یا ایتالیا و یا آلمان مسابقه بدهد، آن هم با داورانی که اساساً قرار است یک طرفه و به نفع تیم های مقابل قضاوت کنند آن وقت یک کسی که مثلاً رشته تخصصی اش ژیمناستیک بوده را به عنوان مربی تیم ملی فوتبال مان بگمارند و وی هم چند ژیمناست را که گمان می کرده است چون زبان فرنگی بلدند دیگر نیازی به فوتبال بلد بودن نیست را به عنوان نفرات تیم آن هم بدون داشتن دروازه بان و یاران ذخیره برگزیند! ضمناً سرپرست تیم هم گلهایی را که حریف بزند جدا حساب می کند و گل به خودی های تیم خودش را هم بگوید: در عوض ما هم چند گل زدیم!! « اگر دو گل خوردیم، سه گل هم زدیم»!!!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
  • حاجی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 15
    من از اصلاحات گلایه ندارم
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      7 0
      اصلاحات با قرار گرفتن رودروی ملت بزرگ ایران سالهاست که تمام شده اخرین میخ به تابوت اصلاحات را خودشان دردولت روحانی به تابوت خودشان زدند
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      10 0
      اصلاحات در ایران شده مثل داستان پادشاه لُختی که فکر میکرد بهترین لباس دنیا را پوشیده است
  • تک سوار DE ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 2
    چقدر ماهرانه دارن با حافظه تاریخی مردم بازی می کنند. البته حق هم دارن. وقتی وجود جاسوس های متعدد در تیم مذاکره کننده رو شماها به دید اغماض درنظر گرفتید اونها هم حق دارن وقیح بشند.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 0
    کم بیراه هم نگفته چون چند نفر از اعضای اصلی تیم خسارت بار ظریف هنوز هم در این تیم مذاکره کننده هستند که گویا به شدت هم دنبال ادامه مسیر تحمیلی برجام به کشور هستند
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 0
    تیم های آرژانتین و برزیل اصلا اجازه نمی دهند تیم حریف در تیمشان رخنه کنند تا خودشان را خلع ساق پا کنند هیچ در زمین خودشان هم بتن نمی ریزند که نتوانند اصلا حرکتی انجام دهند!
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 0
    اصلاخ طلبان به دروغ بافی علاقه دارند چون بدون دروغ جریان اصلاح طلبی یک جریان مرده است مثل کف اب که حیات کف به اصل ابروازسته است دروغ بافان غربگرا برای موجودیت حیات خود باید دائما دروغبافی کنتد تیم مذاکرات ظریف نه تنها ضعیفترینها بود بلکه در نابودی اقتصاد وصنایع سرامدترینها بود اینکه تیم اصلاحات هست هم‌در وغ اشکار هست چون دیدن شاید نتیجه گرفتهذبشه میخواندبه اصلاحات نسبت دهند گرچه برخی افراد باید تسویه می‌شدند جاسوسان عسته ای دوره روحانی زبانزد همه عستند اصلاح طلبان فریب نباشد هیچند
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    11 1
    ضعیف ترین تیم مذاکراتی طی این چند سال مذاکره تیم اقای جواد ظریف بود اقای ظریف انقدر ضعیف عمل کرد که مبنایش هر توافقی بهتر از عدم توافق بود لذا طرف امریکایی مبنایش توافق بد نبود و گفت حاضر نیست که یک توافق بد را امضا کند وانقدر خواسته هایش را به تیم اقای ظریف دیکته کرد که خانم وندی شرمن اعتراف کرد که با یک گریه سوری بندهایی که فکر نمیکردیم اقای عراقچی و ظریف بپذیرند را به راحتی پذیرفتند
  • سامان IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 1
    مشاور نوبخت پاسخگو باشد چرا اصلاح طلبان کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و خزانه خالی تحویل دادند ؟!
  • مسعود IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 1
    ظریف حتی فرق کلمه SUSPEND(تعلیق) با کلمه TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.
    • DE ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      8 1
      ظریف حتی فرق کلمه SUSPEND(تعلیق) با کلمه TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.// اتفاقا اصلا این دوکلمه لغو ولق و تعلیق و تحمیق با هم فرقی نمیکنند وقتی تو از طرف جانکریه تضمین داری اصلن میتونی کل برجامچای را نگذاری دم بکشه.ولی نامرد جان کریه دم آخر لایی کشید در رفت .کاش براش لنگ بسته بودیم.میخورد زمین
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 0
    ظریف برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مناسب هستند با دیپلماسی خنده که دارند و عاشق قدم زدن با اینگلیسی زبانان که هستند گردشگران خوبی رو جذب می‌کنند. ولی در موارد جدی و حساس که اقتدار لازم است ظریف بسیار ظریف هستند و شکستنی...
  • داریوش IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 1
    ظریف ضعیف ترین وزیر خارجه ایران در بعد از انقلاب بود و 30 بار واژه تعلیق در متن برجام را ندیده بود ! و نخوانده آنرا امضاء کرده بود.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 0
    ظریف..=زرشک
  • یاور3 IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    9 0
    #سرطان_اصلاحات
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 0
    کسانیکه از دولت روحانی و تیم مذاکراتی ایشان حمایت میکنند حتما از رانت خواری محروم شدند
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 0
    راجب به تیم ملی ظریف موندم چطور از خجالت گوینده در بیام فقط خیلی محترمانه ساکت شو
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 7
    خیلی از ظریف ناراحتید
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      4 2
      آقای ظریف اگر بگوییم خیانت نکرد خیلی هم به نفع کشور کار نکرد. چون گفت با امضای برجام تحریم ها لغو می‌شود که نشد بلکه تحریمها بیشتر هم شد. بعد هم که دید مشکل اصلی که وخیم بودن وضعیت معیشت مردم است را نتوانسته حل بکند گفت برجام حداقل به دنیا ثابت کرد که آمریکاییها بدعهد هستند که این مطلب را حضرت آقا قبل از مذاکره با شیطان بزرگ گوشزد کردند ولی این آقایان گوش نکردند و کلی هزینه به مردم تحمیل کردند.
  • فرزاد IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 0
    این اصلاحات منافق نمی گذارندکشور روآرامش ببیند دائما درحال جوسازی بادروغ پردازی وحیله گری ریا وتزویز هستند ب
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 12
    ملت ایران به داشتن فردی ماننده ظریف افتخار می‌کنند. ننگ بر روس ها
    • موسوی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      سلام و عرض ادب. میشه از افتخاراتی که جناب ظریف افریدند بگید؟ هنوز مدت زیادی از رفتن تیم روحانی و ظریف نگذشته، چرا انقدر زود فراموش میکنید؟ چه بلایی سر حافظه تاریخی شما اومده؟
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    وقتی برنامه ثریا رو با موضوع نقد سازنده مذاکرات تعطیل می کنید باعث ضعیف شدن دولت رئیسی و دراز شدن زبان این افسادطلبان وقیح می شوید
  • SE ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 0
    باید گریه کرد به این تیم مذاکراتی که همان تیم ظریف و روحانی هستند.
  • عامی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 3
    در مورد مذاکرات بگونه ای اعتقاد دارید که تیم مذاکره کننده ایران باید تمام درخواست های خود را بدون کم و کاست به طرف مقابل تحمیل و سپس آنان را وادار به امضاء توافق میکرد!!! در صورتی که یک تیم از ایران در مقابل ۵ تیم از مخالفین ایران که هر یک از آنان هم خواسته ها و شرایطی دارند قرار گرفته! آیا این عاقلانه است که تیم ما به تمام خواسته های خود برسند و خواسته های خود را به ۵ تیم مقابل تحمیل کنند و در مقابل هم به هیچ شرط و خواسته آنها پاسخ مثبت ندهد؟ اصولاً مذاکره را چگونه معنا میکنید؟
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 5
    پسر هاشمی گفت بین بد و بدتر رای میدیم
    • SE ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      خدا بگذره از اکبر با خائن تربیت کردنش
  • SE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    با استناد به سخنان محمود نبویان نماینده مجلس نتیجه مذاکرات خیانتبارتر از توافق 2015 خواهد بود
  • SE ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 0
    مجلس باید مانع این توافق حقیرانه و ذلیلانه شود
  • SE ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 1
    این دولت هم در برجام با تیم روحانی راه روحانی را میرود
  • SE ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    در تیم مذاکره گویا همه ابومسی اشعری هستند.
  • خسرو IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    در سالهای اخیر تنها بودجه ریزی که توسط مجلس بدون سرو صدا به تصویب رسید بودجه سال آینده میباشد چون در سالهای گذشته راهرو های مجلس پر بود از واسطه های شرکتهای دولتی زیان ده و وزارتخانه ها برای دریافت بودجه بیشتر برای ریخت و پاشهای زیادتر و در قبال آن امتیازها و پیشنهادهای زیادی به وکلا داده میشد مثل امتیاز استخدام خود نماینده پس از خاتمه نمایندگی در یکی از شرکتهای نان و آبدار اقماری و استخدام افراد سفارشی و ... و صدها رانت متقابل از جیب مردم فقیر و بودجه ۱۴۰۱ اولین از نوع بودجه سالم که تمامی آن بنفع مردم و بدون رانت وکلا و شرکتهای بی خاصیت دولتی میباشد پس مسئولان بدانند مردم همه چیز را می فهمند
  • شهاب سنگ IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    روزنامه اصلاح طلب افتاب متن درستی گذاشته اصلاح طلبان ۲ مشکل و گره عمده دارن ###بعد ی عده نادون از اینها حمایت میکنن
  • رامین بهادری US ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 4
    به خدا تا آخر عمر تمام اقتصاد دانان و سیاسیون خبره و آگاه هر چه راجع به علم سیاست بگن حرف حرف شما ومرغ یک‌پادارد هیچ فایده ای نداره از زمان موسوی خوعینیها تصمیم سیاست اول و آخر گرفته شده و هر کس هر چه بگه به عقلانیت سیاسی رو بیارید تو پوت خالی زده مسلما ظریف یکی نه بهترین وزیر خارجه کشور بوده حالا هی بیاید و هر کس تحلیل منطقی و علمی کرد مخالفت کنید گفتن بی فایدس اظهار نطر بی فایدس تا حالا رفتید راه بازو جاده دراز
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 0
    دیگه انسان باتقوی وانقلابی مثل باهنر ورجائی نداریم که اقای 08 و....بادوستان مدعی اصلاحش بکشنشون . تموم شد وبهمین خاطر اواسط دهه 60 ترورهارو تعطیل کردند
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 4
    فراموش نکنیم در آن زمان ظریف و روحانی با لبخندهایشان انتخاب شدند تا فشار غرب کاسته شود و از ضعف مفرط اوباما استفاده کنیم که بحمدالله کردیم و صدها میلیارد دلار نصیبمان شد.
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 0
    تیم ظریف تیم ملی آمریکا و خیلی هم ظریف و هلو بود که غربی ها را ناراحت نکند و تیم آقای امیر عبداللهیان ملی مذهبی و زمخت است که در گلوی غرب گیر کرده و پایین نمی رود. اشداء علی الکفار و رحماء و بينهم است.
  • DE ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 0
    تیم ظریف، »تیم ملی « مذاکرات ایران است!//مربی خارجی براشون بگیرید تا خوببتر بتونند گول بزنند منظور گل بزنند سعود ! کنند.
  • مهری IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    شما بگید اینها جه کلی به سرمان زدند
  • یکی از این مردم IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 1
    بنده به آقای ظربف بی احترامی نمی کنم ولی بخاطر خیانتهایی که به مردم داشته و خسارتهایی که به کشور زدند او را لعن و نفرین میکنم
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 1
    من نمی دانم این اصلاح طلبان واقعا نمی دانند و نمی فهمند یا خودشان را به نفهمی زده اند و مردم را چی فرض کرده اند. توافقنامه تحت عنوان برجام امضا کردند که جز خسارت برای ما چیزی نداشت و خود روحانی گفت ما کاری کردیم که هر دولتی هم بعد از ما بیاید باید راه ما را ادامه دهد. حالا شانتاژ می کنند که این آقایان مخالف مذاکره بودند حالا خودشان وارد مذاکره شدند و از این حرفها. مردم انقلابی ایران اخبار را رصد می کنند . آنهایی که باید بفهمند درس شما اصلاح طلبان را خوانده اند‌.
  • اشنا IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    اولا"فوتبال بامذاکرات برجام قابل قیاس نیست به صرف تسلط به زبان وسوابق دیپاماتیک کافی نمی باشدتیزبینی دراظهارات طرف مذاکره ومهارت دربرنامه ریزی ساختارمذاکره درموضوعات بشکل مرحله ای تاحصول نتیجه خصوصا"شجاعت وهشیاری درترفندطرف مذاکره بسیارمهم ترزبان وتجربه سیاسی است وبهمین دلیل تیم ملی ظریف شکست سختی خورد
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 5
    باور اینکه آقای ظریف متن برجام را نخوانده ویا خوب نخوانده کمی مشکل است. اولا ایشان بارها تکرار کرده که کلمه ب کلمه برجام را با دقت بررسی، مصالعه و بحث کرده. ثانیا بنظر می‌آید ایشان زبان انگلیسی را بخوبی می‌دانند و دور از ذهن است که برجام را نفهمیده باشند.
    • DE ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      خراب تر شد که پس اگه خوب انگلیسی بلده و خوب خونده مامور بوده. بابا ماداریم جون ایشون را نجات میدیم میگیم این خیانت به کشور در اثر سهل انگاری شده تو داری بدون اینکه بفهمی میگی نه اعدامشون کنیددقیقا میدونستند دارن چیکار میکنن. بابا ایول تو چقدر باهوشی/
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 4
    چرا ایران چندین ماه تا یکسال است دیگر از روسیه واکسن اسپوتنیک نمی خرد؟
    • DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 0
      همه نوع واکسن باید تزریق شود . فقط از یک نوع واکسن خطر به ابتلا در مردم را نمیتواند کاهش دهد
    • ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      می خوان فضول پیدا کنند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    ظریف نخبه و اعجوبه امتیاز دهی ایران بود. امتیاز میداد هیچی امضا میگرفت. امضا میکرد هیچی نمیگرفت. امرکایی ها هم میگفتن حالا به عم بگو کی برنده شده؟
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    مشکل کشور مدیران سهمیه ای و بی کفایت هستن
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    والله هیچ کس ظریف نمیشه بد بختها الان از محبوبیتش میترسید
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    از من میشنوید حمید رسایی را همراه تیم مذاکره کننده بفرستید دو روزه همه موانع پیش رو را حل کنه و برگرده
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    تیم ظریف آنقدر دقت نظر داشت که جناب جواد خان متن برجام را نخوانده امضاء کرد و بعد هم که به وی ثابت کردند که در مورد برجام در خانه ملت در حال دروغگویی است گفت "عه من که اینو ندیده بودم". تیم ظریف تیم ملی "هر توافقی بهتر از عدم توافق است بود". یعنی درست مثل اینستکه با تیم ملی برزیل و آرژانتین بازی کنیم و فقط و فقط به این افتخار کنیم که با برزیل بازی می کنیم و عزت و بزرگی را در هر چه بیشتر گل خوردن از این دو تیم بدانیم.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    تیم ظریف در تاریخ ایران به تیم خائن و وطن فروش و وابسته غرب زده تبدیل شده و ازنظر همپالگیهایشان تیم ملی است مثل صفویان و قاجاریه که ایران را فروختند
  • ح IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    برادران مشرقی نبویان چی گفته؟واقعیت روقبول کنید...تمامیت خواهی وکمال گرایی شماروبه ته دره خواهدبرد...تیم ظریف تخصص خوبی داشته همینطورعراقچی ...اشتباهات اجتناب ناپذیره...چاه ویل قطعنامه هاخنثی شدومصیبت احمدی نژادرفع شد..
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    تیم مذاکرات رئیسی
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    اقاى محمد باقر نوبخت مشاور هم داشت ؟ ما كه نميدانستيم . فكر نميكنم مشاور داشته بود. به چند نفر نان رسانى ميكرد از بيت المالى كه در برنامه و بودجه در اختيارش بود. از اين عفونت هاست كه مردم تقاضاى محاكمه اقاى روحانى و نوبخت و واعظى را داشتند و هنوز هم دارند
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    آقای ظریف برای حفظ منافع ملی ، پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح مختلف انجام داده و همکاری های لازم با جبهه مقاومت و انقلاب را داشته است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس