1

حساس شدن شاخک چپ‌های ستادی نسبت به برجام آن‌هم در شرایطی که اروپا در مخمصه جنگ اوکراین، سرما، تاریکی و شورش‌های خیابانی گرفتار است، قابل تفسیر است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که درگیری‌های قره‌باغ، کنگره جهانی اربعین و تحلیل‌هایی درباره سرنوشت برجام در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

هرچند بیش از یک سال از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌گذرد، اما ناگفته‌ها از این دوره انتخابات ظاهراً کم نیست. همچنان روز گذشته بخش‌هایی از کتاب «بزنگاه» را که مجموعه گفت‌وگو با عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی و البته یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است را در ارتباط با اتفاقات آن روزها منتشر شد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست خود رئیس بانک مرکزی روحانی را به‌عکس اول خود تبدیل کرده است؛ این روزنامه به نقل از همتی نوشته است:

در یک جلسه سید حسن خمینی به من گفت که «شما مشکوک می‌زنید، چه شد تأیید شدید اصلاً؟» این جمله را گفتند و من هم گفتم که نه آن‌هایی که تأیید نشدند باید بیایند دلایل بیاورند که چرا نشدند. من که دیگر دلیل نمی‌خواهد چرا تأیید شدم. خب معلوم است تأیید می‌شوم، چه مشکلی داشتم که تأیید نشوم! البته این را هم بگویم؛ من ارادت ویژه‌ای به حاج حسن آقا دارم والان هم از روابط خیلی خوبی با ایشان برخوردارم. چندین بار هم به دیدارشان رفتم و باهم ملاقات داشتیم. چنین مسائلی دلیل نمی‌شود که به روابط ما با ایشان خدای‌ناکرده خدشه وارد شود.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

روزنامه آرمان ملی نیز به استقبال سخنان همتی رفته و نوشته است:

شاید بدبین‌ترین حامیان و هواداران دولت روحانی نیز فکر نمی‌کردند که پس از فعل‌وانفعالات انتخاباتی و بررسی‌های شورای نگهبان درنهایت پس‌ازآن همه مسائل و حواشی چهره‌هایی چون اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی رد شوند و آن‌ها بمانند با عبدالناصر همتی و محسن مهر علیزاده؛ اما شرایط انتخابات این‌گونه شد و دولتیون تصمیم گرفتند در موضعی بی‌طرف از همتی حمایت نکنند.

این روزنامه در ادامه آورده است:

نه دولت و نه اصلاح‌طلبان به‌طور رسمی از هیچ یک از کاندیداهای مستقل حمایت نکردند. این موضوع باعث شد تا عبدالناصر همتی و محسن مهر علیزاده نتوانند آن‌طور که بایدوشاید در عرصه انتخابات به کنشگری بپردازند و درنهایت نیز با آرایی کمتر ازآنچه تصور می‌شد از گردونه رقابت کنار رفتند و سید ابراهیم رئیسی با پیروزی بر رقبا هشتمین سکان‌دار دولت در ایران باشد.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

با آغاز سرما در اروپا مجمع روحانیون از خواب زمستانی بیدار شد

واکنش دو چهره سابقاً خط امامی (ره) از خواب زمستانی و نیز واکنش آن‌ها به مسائل روز سیاسی قابل‌تأمل است!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «این گره را می‌توان باز کرد» نوشته است:

بعضی از دولتمردان کنونی قبل از آنکه مسئولیت اداره کشور را به دست بگیرند سخنان دیگری می‌گفتند، ولی در طول یک سال گذشته مواجه‌شدن با واقعیت‌های ملموس به آن‌ها فهمانده است که برای مدیریت کشور به رفع تحریم‌ها نیاز دارند. این تمایل نباید تحت‌الشعاع کارشکنی اقلیتی قرار گیرد که دنبال خریدن وقت برای تقویت جناح ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در آبان ماه هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: وضعیت کنونی مذاکرات برجامی را نمی‌توان به محاق رفتن آن و ناامیدی از وصول به توافق دانست. جمع‌بندی صحیح این است که اگر این وضعیت را نوعی به بن‌بست رسیدن مذاکرات بدانیم، قطعاً دیوار این بن‌بست قابل شکسته شدن است.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

روزنامه اعتماد نیز در گفتگو با هادی خامنه‌ای عضو مجمع روحانیون مبارز به سراغ برجام و مشکلات اقتصادی مردم رفته است، دبیر کل نیروهای خط امام (ره) به این روزنامه گفته است:

اینکه مردم نمی‌دانند روند مذاکرات احیای برجام چگونه پیش می‌رود و به چه علت به نتیجه نمی‌رسد، مورد سؤال جدی است. چرا درباره این مذاکرات اطلاع‌رسانی شفاف نمی‌شود؟ کسی نمی‌داند از تجربه گروه قبلی تا چه اندازه استفاده‌شده است؟ صرف‌نظر از اینکه چه کسانی مشغول مذاکره هستند و تا چه اندازه در این کار توانایی دارند، باید اجازه داد کارشناسان و افراد مطلع به تحلیل و بررسی و نقد مذاکرات بپردازند. اگر این کار درگذشته برای جریان مخالف برجام مجاز بود، باید امروز هم این اجازه را به دیگران داد که بتوانند نظر خود را بیان کنند.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

حساس شدن شاخک چپ‌های ستادی نسبت به برجام آن‌هم در شرایطی که آمریکایی‌ها در دو سال اخیر به‌شدت با بحران دستاورد روبرو بوده و از سویی اروپا نیز در مخمصه جنگ اوکراین، سرما، تاریکی و شورش‌های خیابانی گرفتار است، قابل تفسیر است.

درحالی‌که دولت مطلوب خط امامی‌های سابق در هشت سال گذشته جز خسارت محض چیزی از خود باقی نگذاشته است و از برجام تنها جعبه خالی گلابی‌ها روی میز مانده تلاش برای افزایش ضریب حساسیت جامعه به توافق حرکت به‌سوی بیراهه است، زعمای فرسوده اصلاحات این روزها جز برجام تقریباً چیزی برای ارائه به مخاطب خود ندارند، این کمبود امکانات آن‌ها را به‌سرعت به‌سوی ترکستان خواهد برد.

هفته گذشته یک افسر موساد بانام مستعار لنی توصیه مهم برجامی کرده و گفته بود:

جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای رسیده که چه با برجام و چه بدون برجام، توانایی رسیدن به سوخت ۲۰ درصد و بالاتر از آن را هم دارد و این نشان می‌دهد تحریم‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد ایران، کارایی قبلی خود را ازدست‌داده اما باید فضای رسانه‌های بین‌المللی به‌گونه‌ای باشد که نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد!

دلواپسی اصلاح‌طلبان رادیکال از یک طرح تحقیق و تفحص در مجلس!

به نظر می‌رسد که روزنامه هم‌میهن از طرح تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نفت به‌شدت ناراحت است و در تیتر یک امروز خود نوشته است:

 تحقیق و تفحص از وزارت نفت دولت روحانی در دستور کار مجلس قرارگرفته است. قرار است در ۱۵ محور این عملکرد بررسی شود. اگرچه بنا به گفته رئیس هیات تحقیق و تفحص از وزارت نفت، هدف از این تفحص مچ‌گیری نیست، بلکه پیدا کردن ایرادهای ساختاری در این مجموعه است و با توجه به عملکرد قوه قضاییه در مواجهه با این پرونده‌ها، این اقدام مجلس خروجی نخواهد داشت

این روزنامه اصلاح‌طلب منتظر مشخص شدن نتیجه این تفحص نمانده و شروع به جانب‌داری از زنگنه کرده است. از همین رو به نقل از یکی از مدیران دوره وی مدعی شده که موضوع کاملاً سیاسی است. تحقیق و تفحصی که این روزها در مجلس به جریان افتاده، مسائل کلی است. درحالی‌که باید برعکس باشد و موارد جزئی‌تر و حقوقی‌تر مطرح شود.

زخم‌های کاری ژنرال نفتی اصلاحات به وزارت نفت باعث شد که تفحص از عملکرد زنگنه در دستور کار مجلس قرار بگیرد، واگذاری بلا وجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میدان‌ها مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس برای دولت، انعقاد شتاب‌زده قراردادهای نفتی و گازی در روزهای پایانی تدبیری‌ها، خام فروشی و عدم مدیریت بر سبد مصرف سوخت در کشور ازجمله مواردی است که باعث ورود مجلس به تاریکخانه زنگنه شده است.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

شرق همسو با بی‌بی‌سی علیه قوه قضائیه

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود نوشته است:

روزنامه اصلاح‌طلب شرق در گزارشی با تیتر «ولع حکم اعدام را کنار بگذاریم» که از قول یک استاد حقوق دانشگاه تهران بیان‌شده، به مخالفت با اعدام قاچاقچیان یا توزیع‌کنندگان مواد مخدر پرداخته است. بهانه نوشتن این گزارش و گفتگو با آن استاد حقوق، تجمع خانواده‌های محکومان به اعدام مقابل ساختمان دادستانی شهرستان کرج است. گزارش شرق به نحوی نوشته‌شده که حس ترحم برای اعدامی‌ها برانگیخته شود.

سرمای اروپا مجمع روحانیون را از خواب زمستانی بیدار کرد/ ناگفته‌های یک نامزد انتخاباتی که روحانی او را سوزاند!

جوان در ادامه می‌نویسد:

طبیعی است که هر فردی، هرقدر مجرم و گنه‌کار برای خانواده‌اش عزیز است و احساسات بر آن‌ها غلبه خواهد کرد؛ اما تابلوی «نه به اعدام مواد مخدر» را باید مقابل خانواده‌هایی بالا برد که از سر موادفروشی دیگری یا قاچاق انبوه مواد، زندگی‌هایشان ازهم‌پاشیده و یا عضوی از خانواده را ازدست‌داده‌اند. هم‌زمان وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی نیز در مطلبی، از صدور حکم اعدام برای زورگیر اتوبان نیایش انتقاد کرده است. بی‌بی‌سی همچنین عصر دیروز مدعی شد تعدادی از خانواده‌های محکومان به اعدام مقابل ساختمان قوه قضائیه تجمع کرده‌اند. بی‌بی‌سی ادعا کرد این تجمع با برخورد نیروهای امنیتی روبه‌رو شده و تعدادی از معترضان بازداشت شدند. این وب‌سایت درعین‌حال از تعداد بازداشتی‌ها و سرنوشت آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بیژن IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    24 1
    همتی سواد نداشت کسی نسوزوندش خودش سوخته بود برای مدیر یه مدرسه هم خوب نیست بیخود پا تو کفش بزرگترها کرده بود
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      5 4
      نه مسئله سوختن نیست جا را سوختن است. بقول استاد آب را بریز اونجا که ...
  • سید IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    11 3
    عقده ای که اصلاح طلبان ...ـهوع آور به سبب طرد شدن از سوی جامعه به آن دچارند بسیار سنگین تر از حدانتظارشان شده است! البته چون آقای رئیسی را در این موضوع دخیل می دانند، هر از گاهی برای عقده گشایی ناچار یقه ایشان را می گیرند!!!
  • یزدان IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 6
    سرمای اروپا هم دردی از شما دوا نمیکنه چرا که اونا برنامه دارن و این مشکل رو هم حل میکنند مثل شماها نیستند
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      3 0
      فعلا که مردم رو گفتن با اب سرد حموم کنن تا ببینیم برنامه بعدیشون چیه
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 1
      با اینکه قبولت ندارم ولی موافق این حرفتم!
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 1
    خاتمی از همتی حمایت کرد فیلم ابطحی کلاب هوسش هست که زدن زیرش
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    8 2
    آقای هادی خان! مذاکرات ذلت طلبانه برجامی طراحی عناصر نفوذی و خائن بهایی برای از بین بردن مولفه های قدرت ج.ا.ا بود و پیش نیاز این اقدام خائنانه جفتک پرانی عناصر مارانوس و بهایی در مجلس ششم بود که میخواستند از صنعت صلح آمیز هسته ای را به یک چالش و زخم تبدیل کنند تا همچون انگل در زخمی که خود ایجاد کردند رشد نمو کنند،گرای تحریمها را همین خاینین سبز و بنفش به اربابان خود ارسال کردن
  • SE ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    4 0
    مرگ بر برجام
  • مطلع IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    1 1
    اظهار نظر یک افسر اسراییلی چرا باید مارا گول بزند
  • عطار IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    3 0
    بیخود نیست که میگن منافقین از کفار هم بدارند. این افساد طلبان بنفش از منافقین هم بدارند.
  • محمدایوب IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    3 1
    اصلاح طلبان دزد هروقت بخواهند مچ یکی از دزدان فرقه آشان رابگیرند میگویند سیاسی است درست مانند زمانیکه می خواستند مهدی جهانگیری رابگیرند. اسحاق رابین جهانگیری گفت انشاالله سیاسی نباشد بعد که گرفتند خفه خون گرفت حالا درباره زنگنه هم می گویند سیاسی است
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس