1

صدور بیانیه تروئیکای اروپایی دو روز قبل از آغاز نشست فصلی شورای حکام می‌تواند این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار دهد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ مهر در حالی چاپ و منتشر شد که عبور اقتصاد از شوک‌های منفی، حضور پرشور زائران در راهپیمایی اربعین و فرجام برجام در روزنامه‌های مختلف برجسته شده است.

بیانیه روز شنبه تروئیکای اروپایی سوژه همچنان سوژه داغ روزنامه‌ها محسوب می‌شود؛ دنیای اقتصاد با تیر «رمزگشایی از بیانیه تروئیکا» نوشته است:

صدور بیانیه تروئیکای اروپایی دو روز قبل از آغاز نشست فصلی شورای حکام می‌تواند این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار دهد. پیش‌تر برخی روزنامه‌نگاران مطرح به نقل از منابع آگاه خبر داده بودند که این نشست منجر به صدور قطعنامه جدید علیه ایران نخواهد شد و مذاکرات احیای برجام می‌تواند از خوان اولیه آژانس به‌سلامت عبور کند. لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، عصر پنج‌شنبه ۱۷ شهریور از قول منابع خود نوشت که در جلسه آینده شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود. نورمن باوجودآنکه گزارش جدید آژانس را نگران‌کننده خوانده، اما گفته این تصمیم بر اساس تماس اخیر میان سران تروئیکای اروپایی و ایالات‌متحده گرفته‌شده است.

دنیای اقتصاد در ادامه گزارش خود نوشته است:

این بیانیه می‌تواند منجر به مانور بیشتر مدیرکل آژانس شده و قدری از سنگینی فشارها بر وی که در ماه‌های اخیر به اوج رسیده را کاهش دهد. این بیانیه همچنین می‌تواند امیدها برای یک راهکار میانی در بحث پادمان را از بین ببرد و امتیاز قابل توجهی به نفع مخالفان برجام و تغییر موازنه به سود آن‌ها تلقی شود. با تائیدات مکرر ایران بر حل مسائل پادمانی برای رسیدن به هرگونه توافق، هرگونه صدور قطعنامه یا بیانیه با لحن تندوتیز هم می‌تواند روند پیچیده کنونی را دشوارتر کرده و توافق را عملاً با بن‌بست مواجه کند.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

روزنامه آرمان ملی برخلاف دیگر روزنامه اصلاح‌طلب اعتقاد دارد که هنوز کورسوی امید به برجام باقی است، این روزنامه در سرمقاله خود نوشته است:

هنوز نمی‌توان گفت که مذاکرات قطعاً شکست‌خورده و دیگر صورت نخواهد گرفت. برای اینکه گزینه بعدی یا پلان B دو طرف بسیار پرهزینه است و نهایتاً آمریکا و ایران نمی‌خواهند روابط و مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای وارد آن مرحله شود. اگر مرحله احیای برجام صورت نگیرد، بلافاصله آمریکا با کمک اروپایی‌ها که با این بیانیه نشان دادند آمادگی زیادی دارند وارد یک اجماع جهانی می‌شوند که فعالیت هسته‌ای ایران را ازنظر صلح‌آمیز بودن کلاً زیر سؤال ببرند و به‌عنوان یک موضوع تهدید صلح و امنیت بین‌المللی مطرح کنند و درصورتی‌که در شورای امنیت موفق نشوند اقدامی انجام دهند قطعاً مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد.

در ادامه سرمقاله این روزنامه اصلاح‌طلب آمده است:

ازاین‌رو به نظر می‌رسد طرفین ترجیح می‌دهند فعلاً وارد آن مرحله نشوند ازاین‌جهت شکست و پایان مذاکرات را اعلام نمی‌کنند. فشارهای دیپلماتیک و روحی و روانی به همدیگر وارد می‌کنند ولی هنوز شکست را قطعاً اعلام نخواهند کرد و مسیرهایی برای ادامه مذاکرات بازخواهند کرد.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

روزنامه شرق نیز با تیتر «دومینوی برجام» به تحلیل فرجام برجام پرداخته و می‌نویسد:

بیانیه شنبه جاری تروئیکای اروپا عملا به شکنندگی فضای برجامی و گسل طرفین منجر شد. فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

برخلاف سه روزنامه اصلاح‌طلب که همه امید خود را به برجام بسته‌اند، روزنامه ایران نوشته است که ایران بدون توافق نیز از تحریم عبور کرده و جبهه جدید تشکیل داده است.

روزنامه ایران دراین‌باره نوشته است:

از زمان انتخابات، دیدارهای رئیسی با هیئت‌های خارجی و فعالان سیاست خارجی در داخل کشور، نشان از تلاش او برای ایجاد و تقویت فرآیندهای دیپلماتیک داشت. این موضوع در اظهارات رئیسی و نخبگان سیاست خارجی درباره رویکرد جدید آن‌ها به سیاست خارجی و تداوم پایبندی ایران به اصول خود منعکس‌شده است؛ بنابراین روی کار آمدن رئیسی و به‌نوعی تغییر رویکرد ایران به منطقه و سیاست خارجی و عدم وابستگی به غرب، اهمیت موضوع را برای سایر کشورها و به‌ویژه روسیه روشن کرد. رئیسی در جریان مناظره‌های ریاست جمهوری بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان ایران و ارتقای همگرایی منطقه‌ای تأکید کرد. چنین اهدافی باسیاست گسترده‌تر نگاه به شرق ایران برای گسترش روابط چندجانبه و دوجانبه با روسیه، چین، هند و جمهوری‌های آسیای مرکزی سازگار است.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

روزنامه همشهری نیز در سرمقاله خود به بیانیه تروئیکای اروپایی واکنش نشان داده و می‌نویسد:

پس ‌از ۸ دور مذاکره ایران با طرف‌های غربی و بهانه‌تراشی‌های آن‌ها در طول این دوران و نقش تروئیکای اروپا در نقش «پلیس خوب یا بد» دیگر بر کسی پوشیده نیست که بیانیه روز شنبه ۳ کشور اروپایی دیکته ضد ایرانی آمریکا به اروپا بوده است. برخلاف ادعای رهبران اروپا که می‌گویند خواهان احیای برجام هستند، آن‌ها در عمل چشم به دهان آمریکا دوخته‌اند.

در ادامه این یادداشت آمده است:

 آمریکایی‌ها با توجه به انتخابات کنگره‌ای که پیشرو دارند، قدرت تصمیم‌گیری قاطع را نسبت به انجام توافق ندارند و این اظهارات سناتور «لیندسی گراهام» که گفته بود «من فکر نمی‌کنم احتمالی وجود داشته باشد که توافق قبل از انتخابات ما یا انتخابات اسرائیل که در اوایل نوامبر امسال برگزار خواهد شد اعلام شود، زیرا اعلام توافق با ایران به نفع فضای سیاسی آمریکا و اسرائیل در آستانه انتخابات نیست». با توجه به نگاه آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد طرف اروپایی عرض خود می‌برد و زحمت ما می‌دارد.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

چرا روسیه عقب‌نشینی کرد؟

روزنامه خراسان به تحلیل میدانی جنگ در اوکراین پرداخته و می‌نویسد:

خرسون ازنظر استراتژیک برای هر دو طرف مهم است. کنترل شهر برای روسیه به این معنی است که بندر آنجا را کنترل می‌کند، از کانال آب شیرین که کریمه تحت اشغال روسیه را تغذیه می‌کند، محافظت می‌کند و به‌طور بالقوه می‌تواند به‌عنوان نقطه پرش برای هر حرکت آینده به سمت اودساو قطع کامل ارتباط دریایی اوکراین باشد. برای اوکراین، بازپس‌گیری خرسون، دروازه‌ای به سمت جنوب، به همان اندازه مهم است. این شهر یکی از اولین شهرهایی بود که روسیه در روزهای اولیه تهاجم همه‌جانبه خود در فوریه تصرف کرد. در این میان، نمی‌توان در تحولات جدید نقش سلاح‌های قوی‌تر را نادیده گرفت. پیشروی‌های اوکراین تا حدودی پس از دریافت تسلیحات پیچیده همچون توپ‌های هیمارس، موشک‌هایی با برد بیشتر و هواپیماهای بدون سرنشین با امکان شلیک دقیق و مؤثر، میسر شده است. اندیشکده بروکینگز در گزارشی نوشته که غربی‌ها در ابتدا کمی (برای کمک به اوکراین) مراقب بودند. نمی‌دانستند آیا پوتین درگیری را تشدید خواهد کرد یا خیر و همچنین مطمئن نبودند که آیا اوکراین می‌تواند ازآنچه ما برایش ارسال کرده‌ایم، استفاده کند یا خیر.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

کار؛ کار انگلیسی‌هاست...

روزنامه جوان نیز در ستون ویژه‌های خود به یادداشت یک فعال اصلاح‌طلب واکنش نشان داده و نوشته است:

عباس عبدی یادداشتی با تیتر «مسئولیت برجام متوجه کیست؟» نوشته است او جواب این سؤال را هم داده است که مسئولیت برجام با رئیس‌جمهور است و بعد، با ارائه این تحلیل که تا یک ماه پیش، تقریباً احیای برجام قطعی شده بود. هم به لحاظ تحلیلی و هم به لحاظ شواهد و قرائن دستور هم داده‌شده بود که لشکر سایبری مقدمات تبلیغی را فراهم کند که چنین هم کردند. حتی تاریخ امضای توافق نیز به قولی معلوم شده بود.

به این موضوع می‌رسد که دل بستن به سراب زمستان سرد در اروپا باعث شده که طرف ایرانی توافق را به هم بزند: پرسش اصلی این است که از یک ماه پیش به این‌سو چه اتفاقی رخ داد که امیدها از امضای برجام زایل شد؟ هرچند هنوز از میان نرفته، ولی روشن است که یکی از دو طرف ماجرا زیر توافقات قبلی خود زده و قطعاً این‌ها مستند و مکتوب است و قابل‌انکار نیست. درهرصورت برجام یک توافقی است که حدود آن را قدرت طرفین و نه عدالت تعیین می‌کند. پس اگر توافق انجام نشد، باید مسئولیت تبعات ناشی از عدم انجام آن را پذیرا باشند. اگر به امید زمستان سرد نشسته‌اید، بدانید که سراب است و هدف آن تأخیر انداختن به امید لغو شدن است. مسئولیت اصلی این وضعیت نیز متوجه آقای رئیسی است، زیرا قدرت امضای برجام یا رد آن را در دست دارد.

کار؛ کار انگلیسی‌هاست یا ایرانی‌ها؟ / پشت پرده عقب‌نشینی روس‌ها در یک عملیات ویژه

جوان در ادامه نوشته است:

یعنی عبدی در ماجرای برهم خوردن توافق، کلاً مسئولیتی را متوجه طرف غربی نمی‌داند، گویی آن‌ها هیچ سنگی درراه توافق نینداخته‌اند، نه از نوع پادمانی و نه نپذیرفتن حذف سپاه از لیست گروه‌های تروریستی. شاید حتی مسئولیت خروج امریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری روحانی را متوجه رئیسی بدانند! از نگاه اصلاح‌طلبان، همیشه ایرانی‌ها مقصرند و غربی‌ها متعهد سر قول خود ایستاده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    22 8
    عبدی نان ما میخورد و سنگ اربابهایش را به سینه میزنند دیابت این قوم کهکشانی هست...
    • بهروز DE ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 6
      همیشه همه تقصیرها متوجه دولت قبل بجای آمریکا
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      10 1
      عباس عبری چرا نگران نابودی برجام نباشد؟! برجام بی فرجام هم آبروی این قوم (اصلاح طلبان) نانجیب است و هم شیشه عمرشان!!!
    • DE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      7 1
      ..... اگر به امید زمستان سرد نشسته‌اید، بدانید که سراب است همچنانکه ما اصلاح طمعکاران و اشرافیون و منافقین و داعشی ها و بهائی ها و ضد انقلاب و غربگداها یک عمر به امید سراب ینگه دنیا و یانکی آباد و عموسام نشستیم دست از پا دراز تر آب دهان هم کف دستمان نریختند .عجب!!! پس میلیونها دلار سالانه را چکار کردید ؟؟؟ حــــــــــــــــــــــــــالا.... اُکه هِچ .و اگر هدف آن تأخیر انداختن به امید لغو شدن است که "نکن نمیشه کردیم نشد" ما همه جورش را امتحان کردیم ما اصلاح طمعکاران امریکا را به برجام مسلح کردیم و خودمون سالهاست مانند در گِل برجام تپیده ایم چون میخواستیم احمدی نژاد را بزنیم زمین هی گفتیم به عموسام اینطوری تحریم کن دردآور اشک آور رشک آور شک آور ( میشه نمیشه ؟ شرطی کردن زندگی مردم) ولی نمیدونستیم محمود هم از خودمون میشه آخرش , والا کر شدیم ...مسئولیت اصلی این وضعیت نیز متوجه اصلاحطمعکاران و کلیدیان و اشرافیون است که کشور را با قرارداد کتبی زیر یوغ امریکا بردند, آقای رئیسی اینها را میداند که قدرت امضای برجام یا رد آن در دست امریکا و جان کریه بوده و هست .به جان جان کریه که یک تار 30 بیلش از هزارتا قرارداد بین المملی معتبر تره راس میگم. باور کن. یک دیوانه رفرمیست سنگی را درچاه برجام انداخت حالا صدها عاقل باید فکر کنند چطور آن را درآورند.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    18 8
    روزنامه ی مزدوراصلاحاتی دقیقاداره ازطرف وسمت اربابهای غربیش حرف میزنه وایران را به مکانیسم ماشه تهدیدمیکنه.دقیقامشخه ازش خاستن اینجورفرافکنی بکنه ک دل مسولین خالی بشه.
    • بهروز DE ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      بدون فکروباشستشوی مغزی که بهش دادن دیگران رومتهم به چیزی کنه که خودش مستحقشه
  • خخخ US ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 4
    عبدی درست میگه هنوز کار درستی تا حالا که از نظر منطق و علمی موثر باشه ریسی اجرا نکرده توجه کنید منطق و علم نظر بادمجون دور قابچینی نه منطق و علم
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    12 2
    بنده به نوبه خودم از تلاشهای تیم مذاکره کننده تشکر میکنم.اینکه به هیچ وجه مرعوب و تسلیم فشارها و مکر غربی ها نشدند و منافع کشور را به وعده های تو خالی نفروختند لایق تشویق هستند. با نگاه به توانمندی های داخل و با داشتن نخبگان علمی در دانشگاهها و همینطور منابع سرشار انرژی و معادن بی شمار، ایران عزیز در آینده نزدیک جز ۱۰ کشور اول خواهد بود یقیناً. به داشتن ایرانی بزرگ و هموطنان با محبت افتخار میکنم. سایه رهبر عزیزمان مستدام..
  • همسرکش IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 3
    پادشاه چارلز همسر کش آمد او همسر سابقش را کشت تا بتواند مجدد ازدواج کند
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 1
    الان شما تکلیف رو روشن کن موافق برجامی یا مخالف آن. بدوتن شعار دادن. تمایل شما بیشتر در عدم توافق است و اونها هم همین رو گفته اند.
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 0
    بر اساس همان تحلیل، غرب هم منتظر نشسته تا روسیه شکست بخورد و برجام اسرائیلی را ب ایران تحمیل کند. چرا ما باید بشینیم و در روی دست بگذاریم تا آنها ب مقصود برسند
  • سید فروزان CH ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 1
    عبدی و حجاریان و امثالهم حکایت گوشه نشینان ورزشگاه امجدیه را دارند که هر از گاهی شعاری میدادند و بلافاصله جماعت دیگر میگفتند تو که آن گوشه نشستی خفه شو
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    مشرق! فقط حرف مفت می زنی!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    همدیگروکتک نزنین عزیزان اونجاجنگه و درجنگ همه چیزممکنه اتفاق بیفته.... وبعدهادرتاریخ مینویسن اصل مطلب چی بوده!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    عباس عبدی کارمند کدخدا ست و سرمايه ی صهیونیست است و تعجبی ندارد که به نفع استکبار قلم بزند و دهن باز کند .
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • جلال IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    من که اصلاح طلبی ذر ایران ندیدم ، منظورتان بله قربانگوی غرب است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس