اوکراین

تجربه ساده اما باارزش در یک جنگ کم‌برد در شرق اروپا نشان می‌دهد که «ضمانت آمریکایی» باهدف قرار دادن زیرساخت‌های امنیتی و دفاعی یک کشور طلا را به قیمت مس ارزش‌گذاری می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- یک هفته قبل از آنکه جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شود؛ وزیر دفاع ایرلند با یک پیام به سراغ یک دیپلمات ایرانی می‌رود. در آن دیدار فرستاده ویژه اروپایی به علی باقری دیپلمات ارشد گفته بود که «لحظه‌هایی وجود دارد که توافق امکان‌پذیر است و گاهی اوقات اگر اجازه دهید آن لحظات بگذرند، امکان توافق به دلایلی که از اختیار مذاکره‌کنندگان خارج است، از دست می‌رود.» به نظر می‌رسید این پیغام بخشی از پروژه تعیین ضرب‌الاعجل صوری است که کشورهای غربی برای مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش در نظر گرفته‌اند.

 دو روز بعد، پیغام عجیب فرستاده ویژه لندن در تهران پاسخ داده می‌شود. حسین امیر عبداللهیان به‌صورت مستقیم وزیر خارجه انگلیس را خطاب قرار داده و به او می‌گوید که تسریع درروند توافق درگرو تصمیم شجاعانه و واقع‌گرایانه طرف غربی برای تضمین و تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران است. تهران به کانال عمانی نیز پاسخی مشابه داده و ادامه مذاکرات را به رفع عینی تحریم‌ها مشروط می‌کند.

پس از کم شدن بار ترافیک دیپلماتیک میان ایران و غرب، علی باقری روز پنجشنبه در صفحه توییتری خود مدت‌زمان لازم برای رسیدن به توافق را اعلام کرده و نوشت: هرقدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.

ارزش «تضمین آمریکایی» در کی‌یف مشخص شد!/ جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟

البته پاسخ ایران به ضرب الاجل اروپایی خیلی به مذاق غربی‌ها خوش نیامد. وال‌استریت ژورنال از قول منابع خود نوشته است که جنگ میان روسیه و اوکراین اروپا را با بزرگ‌ترین چالش امنیتی پس از جنگ جهانی دوم روبرو کرده است، این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است که شاید دیپلماسی میان روسیه و غرب پشت دیوار چین و کاخ کرملین گرفتارشده و مذاکرات وین نیز تحت تأثیر آن قرار بگیرد! پس‌ازاین گزارش سخنگوی کاخ سفید نیز به میدان آمده و گفته است که امیدوار است جنگ در شرق اروپا باعث نشود تهران به‌سوی پیشرفت‌های بیشتر در حوزه هسته‌ای حرکت کند.

به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی با توسل به ادعاهایی چون «پنجره‌های باز برای گریز هسته‌ای» سعی در لاپوشانی یک واقعیت مهم در مذاکرات وین دارند. در طی ۱۰ ماه پس از آغاز مذاکرات در وین، ایران و طرف غربی در وضعیتی قرارگرفته‌اند که واشنگتن چاره‌ای جز لغو تحریم‌ها و راست آزمایی آن ندارد. توسل مقامات غربی به ادعاهای قدیمی و باز کردن مجدد پرونده PMD چیزی جز یک فریب دیپلماتیک به‌منظور افزایش بهانه‌جویی و سنگ اندازی در مسیر گفتگوها نیست.

سخنان نماینده شورای امنیت در گفتگوهای وین شاهدی مهم بر این ماجراست. او می‌گوید که توافق می‌تواند هم ایران را به بازارهای انرژی برگرداند و هم به کاهش قیمت نفت که درنتیجه شعله‌ور شدن آتش جنگ در اوکراین به ۱۰۵ دلار رسیده است، کمک کند. این دیپلمات کهنه‌کار غربی در ادامه گفته است که هرقدر که طناب‌های امنیتی میان ایران و شرق (چین و روسیه) محکم‌تر شود؛ توافق سخت‌تر خواهد شد. این دست اعترافات نشان می‌دهد که آمریکایی بیش از ایران به مذاکرات وین احتیاج دارند. کشاندن مذاکرات به سطح رسانه‌ها نشانه‌ای روشن بر درماندگی غربی‌ها در این فصل از مذاکرات در وین است.

ارزش «تضمین آمریکایی» در کی‌یف مشخص شد!/ جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟

توافق ضعیف با ایران را امضا کن!

اگر حتی یک نگاه ساده به نقشه جنگ در اوکراین بی اندازیم؛ خیلی راحت متوجه می‌شویم که بایدن برای حفظ توازن در منطقه نیاز به یک توافق با ایران دارد. آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که قطری‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند کریدور امن انرژی ایجاد کنند، از سویی روس‌ها نیز در حال محک زدن تحریم‌های جدید در حاشیه جنگ هستند. در چنین وضعیتی آمریکا با یک توافق می‌تواند با یک تیر چند نشان را بزند؛ کاخ سفید با رساندن گفتگوها به نقطه نهایی هم بخشی از پروژه مهار ایران را به نتیجه می‌رساند و هم ضمانت‌نامه‌های انرژی را صادر خواهد کرد. بنا بر اخبار موثق؛ نهادهای اطلاعاتی در آمریکا به بایدن پیشنهاد داده‌اند با یک «توافق ضعیف» با ایران گره‌های سیاسی در شرق را باز کند!

 نشریه هیل در یادداشتی نوشته است که برای بایدن کم‌هزینه‌ترین گزینه چیست؟ این‌طور به نظر می‌رسد که کم‌هزینه‌ترین گزینه همان بازگشت مجدد به برجام و احیای آن است. اکنون ما آمریکایی‌ها با تبعات فاجعه‌بار تصمیم ترامپ روبه‌رو هستیم و باید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که کمترین عواقب منفی را برای ما و جهان داشته باشد. در این راستا، بهترین گزینه که همان بازگشت به برجام است، کاملاً روشن و در دسترس است و دیگر نباید زمان را به هدر داد.

یک برش دقیق از وضعیت امنیتی در مذاکرات وین نشان می‌دهد برای برداشتن گام‌های آخر در وین باید صبور و هوشیار باشیم. مذاکرات هسته‌ای برای ایران با سه پیش‌شرط رفع تحریم‌ها، راست آزمایی و ضمانت آن به‌گونه‌ای باید پیش برود که انتفاع تهران را از آن به‌صورت کامل مشخص کند. از سویی نگاه تهران به خروجی مذاکرات وین به معنای گذر از یک «مرحله» است و نه یک «دستاورد». اشتباه مهلکی که دولت وقت در تشریح برجام انجام داد را دولت سیزدهم نباید تکرار کند؛ ازجمله سخنرانی رئیس‌جمهور در شب امضای تفاهم!

جهان بعد از جنگ اوکراین، همچنان به غله و انرژی روسیه نیاز دارد و روسیه همچنان به ارز جهان محتاج است. اگر استراتژی مذاکراتی ایران در برجام خواسته محور باشد و نه در پی رفع تحریم، روش‌های مختلفی قابل‌تصور است که امتیاز موردنظر ایران، به نیاز مشترک روسیه و غرب هم پاسخ دهد. در چنین سناریویی جنگ فعلی نه‌تنها توافق در وین را به تعویق نمی‌اندازد بلکه آن را سریع و برای همه طرف‌ها مفید می‌کند.

ارزش «تضمین آمریکایی» در کی‌یف مشخص شد!/ جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟

تکرار و توجه به چند رویکرد مهم در ادامه مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار است:

۱- روسیه تقریباً همه اقدامات لازم برای کاهش تحریم پذیری مالی را در ۵ سال گذشته انجام داده (اعم از تنوع مقاصد صادراتی، افزایش سهم تجارت دوجانبه از کل تجارت، پیام‌رسان جایگزین، بهبود روش مداخله ارزی) تحولات تحریمی آتی جنگ اوکراین یک آزمون مهم برای سنجش اثر هر یک از این روش‌هاست. در تهران توانسته‌ایم ضرب تحریم‌ها را بگیریم؛ حالا باید عملیات مهار آن را آزمایش کنیم.

۲- ره‌گیری مسیر تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و اروپا علیه روسیه نشان می‌دهد که مسیر انتقالات مالی مسکو تسهیل شده است. به عبارتی در غرب فصل دوم برگزیت در حال ورق خوردن است؛ هرچقدر این شکاف‌ها بیشتر شود؛ ارزش تفاهم آمریکا با ایران بالاتر خواهد رفت؛ در آن لحظه بایدن فقط برای توافق قوی با ایران چک بدون تاریخ صادر کند!

۳- هر ساعتی که از جنگ در اوکراین بگذرد؛ غرب به‌صورت غیرارادی به سمت توافق مطلوب با ایران هدایت خواهد شد. در آن صورت یک روز طولانی در راست آزمایی تحریم‌ها (long day) تنها ۴۸ ساعت نبوده و باید این ساعت در سطحی بالاتر کار کند. غرب باید پرونده‌های ادعایی در ۴ سایت هسته‌ای را بسته و به راست آزمایی فرصت واقعی بدهد. در مرحله‌ای قرار داریم که اگر واشنگتن تضمین واقعی ندهد، مذاکرات شکست خواهد خورد.

۴- اگر رفتار واشنگتن تغییر نکند؛ خطاهای بیشتری انجام خواهد داد. تبدیل رفع تحریم‌ها به واژه‌های حقوقی بی‌اثر چون lift، suspend یا terminate اشتباهی مهلک است، ما از طرف غربی مطالباتی عینی و ملموس داریم، در ایران رفع تحریم تنها یک معنا دارد. تهران از رفع تحریم و تضمین آن فقط انتفاع می‌خواهد و بس! تا زمانی که تحریم‌ها برنهادهای مؤثر غیردولتی برداشته نشود، عملاً انتفاع صورت نمی‌گیرد.

۵- گزینه سوئیفت روسی روی میز است! تحریم سوئیفت علیه روس‌ها علیرغم مؤثر بودن در سبد فعلی تحریم‌های امریکا جایگاهی ندارد. هم روس‌ها مدت‌هاست روی پیام‌رسان جایگزین مؤثر متمرکز بوده‌اند و هم تحریم سوئیفت تراکنش‌های روسی را از رادار امریکا خارج می‌کند و ابزار احضاریه‌های اداری را بی‌اثر می‌کند.

۶- آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که مسیر تحریم‌ها مستهلک‌شده است و امکان تنفس مصنوعی به برجام با دستورالعمل‌های ۴ و ۶ ماهه انتفاعی برای ایران ایجاد نخواهد کرد. برای احیای برجام آمریکا به‌جای دستور بایدن باید دستور العلمل اجرایی کنگره را فعال کند.

۷- باز کردن پیچ‌های صنعت هسته‌ای کشور درازای برداشته شدن ۲۰ تگ از STRLIST و فروش چند هواپیمای برجامی انتفاع واقعی ایران از برجام را تضمین نمی‌کند. تعلیق کانترمژر (مقدمه خروج از بیانیه FATF)، عادی‌سازی پرونده ایران در سند بازنگری ICRG و تعهد تنها راه‌حل باقی‌مانده برای ادامه مذاکرات در وین است. سه کارگروه فعال در وین نباید فراموش کنند که در گفتگوها این آمریکایی‌ها هستند که باید تعهد داده و ضمانت‌نامه‌ها را پر کنند و نه بالعکس آن!

ارزش «تضمین آمریکایی» در کی‌یف مشخص شد!/ جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟

تجربه ساده اما باارزش در یک جنگ کم‌برد در شرق اروپا نشان می‌دهد که «ضمانت آمریکایی» باهدف قرار دادن زیرساخت‌های امنیتی و دفاعی یک کشور طلا را به قیمت مس ارزش‌گذاری می‌کند. در این معامله کم‌ارزش وزن معامله اهمیتی ندارد، بلکه اثر آن مهم است.

کی‌یف با فروش ضمانت‌های امنیتی، بیش از ۲۶ سال است که مشت خود را برای حریف بازکرده است. آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در گفتگوهای وین قرار نیست به‌اندازه مذاکرات بوداپست امتیاز بدهد. دیپلمات‌های انگلیسی در مراودات خود مثالی ساده دارند؛ آن‌ها می‌گویند گاهی یک تابلو نقاشی باارزش‌تر از یک بوئینگ آمریکایی است!

اگر مسیر جنگ در اوکراین را از زاویه‌ای بالاتر نگاه کنیم خواهیم دید که سقوط ماریوپل، کراماتورسک و خارکف تنها نتیجه یک عملیات نظامی در اوکراین نیست. قبل از امضای هر مدل توافقی در وین درس‌های جنگ در اوکراین را باید بارها مرور کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    زنده باد اکراین
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      دنياي گفتمان ها
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      31 51
      تعداد مثبت های زیاد فقط در چند دقیقه نشان دهنده چیست! :) آلبانی؟
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      24 44
      از طرف رفقای فیک و پوچ اروپایی و آمریکایی
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      مرگ بر آمریکا و نوکرانش که اختیارشون رو میدن به آمریکا. و ننگ به سران کشوری که اجازه پایگاه نظامی زدن به آمریکا در خاک کشورش رو میده
    • DE ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      دنیای گفتمان خخخخ چقدر انسان باید احمق باشد . کچا در دنیا تا کنون بین ضعیف و قوی گفتمان بوده . فقط وقتی ابر قدرت باشی میتونی با زیر دستهات گفتگو کنی یعنی بهشون دیکته کنی والسلام .ذلت گفتگوی تمدن های تقلیدی سید خندان را تاریخ یادداشت کرد
    • UA ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      97 36
      تیتر های خبری مشرق و فارس از خود بلشویک های روس جانبدارانه تر هست!! پادوی بی مزد روس ها
    • DE ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      11 43
      غربگرای عزیز! از زلنسکی اوکراینی تر نشو. او خودش حمله ناتو به صربستان و استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت. عوض هم گله ندارد.
    • جاویدایران NL ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      13 43
      تعدادمثبت یا منفی هیچ اهمیتی نداره، بزرگ اینها که امریکا و غربی ها باشن حالا جرأت شلیک یک گلوله به سمت روسهارو ندارن، غرب ترسو و فقط ادعاست، خود اربابان اینها که اونجوری از آب درومدن، دیگه مثبت دادن یا منفی دادن در کامنت ها که اهمیتی نداره،
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 53
      مرگ بر امریکا که پشت اوکراین را خالی کرد.
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 6
      ۲۰:۲۰ روسیه یه کمونیست هست
    • ایران IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      14 42
      آدم های بی هویت که نمی فهمند دوست و دشمن کیه! آمریکا این همه حنایت و جنگ در دنیا راه انداخته و این همه صدمه به ایران و مردم ایران زده ، اما توسط غربگدایان بی شرم و بی حیا دوست معرفی می شود . اما در شرایط سخت اکنون، ایران دوستانی پیدا کرده مانند چین و روسیه که به ایران کمک می کنن توسط غربگدایان به عنوان دشمن معرفی می شن. عقل و شعور چیز ارزشمندی است که در طرفداران غرب خیلی کم و به ندرت وجود دارد و آنها فقط به خوش گذرانی و نوکری عادت کرده اند و ....
    • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 1
      روسیه و انگلیس و امریکا قول صیانت را به اکراین داده بودن الان روسیه دارد از اکراینی ها صیانت می کند.
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 0
      به علاوه با توجه به تحریم های اعمال شده علیه روسیه از سوی کشورهای غربی و نتیجتاً نیاز بیشتر این کشور به مبادله و معامله با کشورهایی که حاضرند این حصر و تحریم ها را نادیده گرفته و با روسیه تجارت داشته باشند، اکنون بهترین زمان است که ایران نیازهای دفاعی و تسلیحاتی خود را، به ویژه در بخش هواگردها، آن هم با مناسب ترین هزینه از آن کشور تأمین کند و البته با عنایت به موضع گیری کیان اشغالگر قدس در حمله روسیه به اوکراین دیگر پاچه گیری سران صهیون ها هم نمی تواند بر تصمیم پوتین در این زمینه مؤثر باشد!
    • کارشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 2
      در سال 1320 سه نفر ایرانی رو پل جلفا سه تنه در برابر ارتش روس به مدت 48 ساعت ایستادگی کردند. نابودی روسیه نزدیک است
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    45 67
    اشتباه نكنيد امضاي كري تضمينه خخخ
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      44 12
      ۲۰:۲۱ هرهرهرهر
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      31 65
      هرهرهرهر کن به قیافه اربابت نوکرهای داخلی که امضای کری یک تضمین می دانستند خخ
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      18 56
      تضمییییییییییییییین. چه تضمینی.... دلار ۳ شد ۳۰! نفرین بر کری و همراهاش. هرهر به ایران خندیدن
  • SE ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    22 7
    حالا اعتماد سوریه، بلاروس و قزاقستان به روسبه را ببنید. تنها نماندند.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      20 44
      اعتماد سوریه به خدا بود. ایران تنهاش نذاشت به خاطر خدا و از مردم مظلوم در برابر داعش وحشی کثیف متجاوز به عنف دفاع کرد و از حرم های سروران مظلوممان دفاع کرد. روسیه عملا نیروی هواییش اومد تازه ظاهرا از وسطای کار یا در آخرای کار
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      46 1
      ۲۱:۰۴ حتما شما هم نجاتشون دادید خخخ
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 18
    تضمین دادند که به اوکراین حمله نکنند ولی تضمین ندادند که نگذارند کسی به او کراین حمله کند .
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 1
      چیه میگی
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      2 1
      تضمین دادند در مقابل هر متجاوزی از اوکراین دفاع کنند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    18 48
    ظاهرا بخش مهمی از ماجرای جنگ این هست(کرم ریختن آمریکا در مسلح کردن مرز اوکراین و روسیه به سلاح های پیشرفته): ۳۰ آبان ۱۴۰۰: «سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی از کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست ارسال سلاح به اوکراین و فعالیت‌های تحریک‌آمیز در مرز روسیه را متوقف کنند. راه‌ حل بحران کنونی تنها این است که ناتو باید فعالیت تحریک‌آمیز خود را در نزدیکی مرز‌های ما و همچنین باید گسترش و توسعه زیرساخت‌های سیاسی و نظامی خود را در نزدیکی مرزهایمان متوقف کند.آمریکا و متحدانش باید از تمرکز نظامی در مرز‌های روسیه دست بردارند و همچنین کشور‌های ناتو باید از تامین تسلیحات مدرن اوکراین و تشویق این کشور به انجام اقدامات دیوانه وار خودداری کنند.»
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      15 38
      چرا این ها کمتر گفته میشه؟! کرم از آمریکا بوده! دیگه داره این جمله جا میفته: هرجا جنگی هست، نام پلید آمریکا می درخشد. مسلح کردن اوکراین در مرزهای اوکراین و روسیه به سلاح های مدرن توسط آمریکا!
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      12 23
      در عرض چند دقیقه چند ده منفی :)) آلبانی یا جای دیگه ست؟
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 3
      این کرم ریختن به جامعه بشری کار تخصصی شماهاست . عیسی همه را به کیش خود پندارد
  • ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 29
    به این نکته توجه کردید؟ پادوهای صهیونیستها همیشه میگن همه جای دنیا منافع ملیشون رو نگاه میکنند نه اینکه حق و باطل کدومه ولی همین پادوها یقه جر میدن آه مظلومین اوکراین!فکر میکنن همه مثل خودشون گوش درازند! حالام اربابشون دستور داده و این رباتها میان منفی مثبت میدن :)))
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      28 4
      نکنه خیال کردی معیار حق و باطل تویی و مظلوم رو تو تعیین می کنی؟ شماها چقدر خودحزب‌خدا پندارید؟
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 37
      دقیقا، معیار حق و باطل رو نژاد بنی اسرائیلی خودشون میدونن. لعنت خدا بر یهود صهیون وحشی
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    13 53
    آمریکا فقط علیه ضعیف ها جرات حمله و سلاح دادن داره. یمن و ... . با روس در بیفته جنگ اتمی میشه، آمریکا رفته هوا :) هیروشیمای وسیع
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    12 38
    کاش صابون ببره روی آمریکایی ها رو بشوره!
  • اکبری IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    اقای مشرق این متن من نمی‌فهمم خیلی سنگین و پر اصطلاحات فنی اینو بخونی هی باید بری گوگل کنی ببینی چی گفته نویسنده یکم فراگیر تر بنویس
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 0
      با توجه به مستندات برجام و متن گفتگوهای طرفین ، و با توجه به سوابق و شناخت از رفتار طرف های غربی مقابل و وضعیت فعلی جهانی .مثل رشد فزاینده قیمت انرژی (نفت و گاز) خاصه بعد از تحریم روسیه . جهان از جمله اروپا با توجه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ، شاهد تورم کم سابقه و تشدید اعتراضات هستند ، قوز بالا قوز ، یعنی رشد بهای انرژی ، همه مانند مردم اروپا و آمریکا ، معترض دولت ها میشوند و این بر خلاف خواست . غربی های حاضر در وین هست . و با ترفندی . با یک گلابی بخواهند باز سرمان کلاه گذارند . تا به هدف خود یعنی بدون در نظر گرفتن خواسته های اساسی ایران ، فقط اجازه فروش نفت و گاز ما برای نجات خودشان دهند . و نه موارد اساسی و فنی مطروحه ایران . بطور خلاصه تا جائی که مقدور بود و شاید لب کلام را ممکنه متوجه شده باشم ، به حضار در بحث توصیه نوشته .
  • DE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    9 0
    جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟ خیلی همه ترسیدند در رفتند کشورهاشون قایم شدند .‌الان فشار غربگدایان برای سر هم بندی مذاکرات صد چندان میشود زیرا اربابشان احتیاج مبرم و سریع به توافق وین دارد
  • حسین IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 12
    روحانی بود مذاکره ممنوع بود حالا شده مجاز
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 0
      روحانی 8 سال با برجام فرصت سوزی کرد و هیچ اقدام مثبتی نکرد.
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 0
      خندت نگرفت ؟ حسن كه كشته مذاكره بود
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      خودت رووت شد اینو بنویسی؟!!!! ظریف و برجام و دلار ۳ هزارتومانی و عراقچی و گلابی و امضای کری و وین و ۹ شرط رهبر برای تایید برجام و بتن ریزی در رآکتور و برچیدن چندین هزار سانتریفیوژ و بازرسی آژانس و نصب دوربین و بیرون بردن سوخت ۲۰ درصد و ... و یک سال اوباما برجام رو از اجرا نکرد و ترامپ هم بعدش خارج شد و روحانی گفت آمریکا مزاحم است و منتظر اروپا می مانیم و مذاکره دور بعد از ۹۷ تا ۱۴۰۰ باز هم هیچ و دلار ۳۰ هزار تومانی... مذاکره ممنوع بود؟!!!!!!!!!!خدا شر وقیح دروغگوی کثیف عوضی را از ملت دووور کند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      ۱۵:۳۹ اتفاقا درست گفت
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 8
    تضمین, فقط ناتوست. جرات داده یک سانت وارد خاک ناتو شود؟
  • salim IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 0
    دولت ایران این بار باید راه را بر هر گونه ادعای حقوق بشری و نیروی مقاومت و امور دیگر ببندد و پرونده هسته ای ایران باید جمع شود و تضمین شود که اسرائیل هم تحت بازرسی قرار گیرد و ایران نیز از این مرحله که در پیشرفت هسته ای قرار دارد قدمی عقب نشینی نکند
  • FR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    اگر این جنگ کم برد نباشد و با تغغیر استراتژی جنگی غربی ها ادامه دار نشود خوب ست .....ولی امروز قدری شرایط عوض شد
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 5
    خلع سلاح اوکراین فقط به نفع روسیه بود وطبق قرار داد قرارشد حمایت کنند که داره می‌کنه و600میلیون دلار کمک داره می‌کنه اما روسیه عهد شکنی کرد و به اوکراین حمله کرد نه امریکا
    • DE ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      بیسواد قراردا نوشته اوکراین بایسی همیشه بیطرف بمونه وعضو ناتو نشه مثل اینکه تکزاس از امریکا جدا بشه و قرار باشه بیطرف بمونه ولی روس کمک مالیش بکنه بعد تکزاس بیاد د لشکر روس را ببره تگزاس رابد انتظار دارید شماگیج و منگ هاب غربگدا امریکایی ها هم به تکزاس بگن آفریی و صد بارک الله خوب کردی
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 8
    از تجمع ضد پوتین در تهران چه خبر؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      اگه عرضه دارند جای فحاشی بروند کمک اوکراین وان رییس جمهوردلقش سلاح دست بگیرند خخخخ
  • کارشناس IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 10
    روسیه مقصد بعدی داعش. روسیه به سوریه دیگر تبدیل خواهد شد
  • جاویدایران NL ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 4
    ارتش روسیه باید حملات خودش رو‌شدت ببخشه، باید شدیداً مراکز دولتی اوکراین در کی‌یف رو درهم بکوبه
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 1
      ۲۳:۳۰ عقده ای تو به فکر مردم گرسنه خودت باش که معلوم نیست چربیت از کجا تامین میشه چکارت به روسیه است؟؟؟
    • جاویدایران NL ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 9
      این کشور یعنی ایران همواره در طول تاریخ وطن پرستان فدایی داشته و همینها هم بودن که ایران رو با وجود شدیدترین بحران های تاریخ سربلند نگه داشتن و کشور رو حفظ کردن، برای وطن پرستان و فداییان این مرز و بوم شکم و پول و چرب کردن هیچ ارزش و اهمیتی نداره. چون شماها فکرمیکنید همه مثل خود شما برده شکم و پول هستن برای همین خیال میکنی برای اینکه من از منافع کشورم و میهنم و این آب و خاکم حمایت کنم باید پول گرفته باشم یا شکمم سیر باشه، حال و روز وغیرت نداشته شما دیدنی هست.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      ۱۸:۰۴ من میگم ملت تو بدترین شرایط اقتصادی هستن
  • NL ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 4
    اگه چوتین و بایدن و زلنسکی همه کارمند یک دولت بزرگتر جهانی باشند چی
  • NL ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    5 1
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • NL ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    همه ایران بازپس گیری نخجوان
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 1
    بزرگترین اشتباه وخیانت اوکراین ورئیس جمهور خائن یهودی اوکراین این بود که مزدور وحمال اسرائیل شد
  • RU ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 1
    احتمالا اوکراین پایتخت کشور را تغییر خواهد داد ،و آن را از کی یف دور خواهد کرد.
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    با این شرایط ایران بهتره بطور کامل دور برجام را خط بکشه واجازه نده غرب روابط بین دیگر کشورها را بنفع خودش تضعیف و دیکته کنه.
  • فریدون خواجه یار IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    5 0
    از عزیزان ایرانی تقاضا میکنم که یک بارهم که شده موقعیت ایران و استقرار پایگاه های نظامی امریکا را در اینترنت جستجو کنند. چه چیزی را به ذهن شما تصویرسازی میکند . ایا ایران مانند طعمه ای نیست که در میان تعدادی گرگ گرسنه محاصره شده است؟ گرگ هائی که منتظرند این طعمه چاق و چله چرت بزند تا اورا تکه پاره کنند ؟ چهل سال است که لیبرال دمکراسی به اشکال مختلف میخواهد کشور ما را تجزیه کند . اما هوشیاری مردم تا کنون نگذاشته است. اگرچه درداخل ایران عده ای قلیل زمزمه لالائی سر میدهند تا هوشیاری ایران را از او بگیرند و لحظه ای کوتاه چرت بزند و به خواب برود . تا گرگ ها حمله کنند . در مورد روسیه نیز لیبرال دمکراسی میخواست تا در نزدیکی مرزهای این کشور گرگی را مستقر کند . روسیه فورا عکس العمل نشان داد. چراکه به سلاح اتمی مجهزاست . در جنگ جهانی اول روس ها و انگلیسی ها ایران را اشغال کردند و قراربودکه ایران رابین خود تقسیم کنند . جنوب را انگلیس بردارد و شمال را روس ها تصرف کنند. اما همان وقت هم بین خود یک ناحیه را بی طرف گذاشتند و گفتندکویرلوت و کویرنمک هم ایران باشد تا هم مرز نباشیم. آن موقع کارتمام بود. اما خداوند نخواست. روسها درگیر انقلاب بلشویکی شدند و انگلیسی ها وارد جنگ جهانی اول ومشغول سرکوب شورش مستعمرات خود گردیدند. اما همین دولت های زیاده خواه ؟متاسفانه در قرن حاضر حاضر نشدندتا حداقل اوکراین رابین خودشان ناحیه بی طرف قلمدادکنند . این شدکه می بینیم . ظلمی بزرگ به مردم اوکراین روا داشتند . اما ؟ غافل هستند که خداوند میفرماید :ان الله لایحب الظالمین .
  • DE ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 3
    مشرقی ها ی عزیز خواهش میکنم کلا ادعای دینداری نکنید
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      چطور؟؟ از کجا فهمیدی . تو این متن مورد خاصی بود
  • CA ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 1
    - پوتین امروز در برابر مردم جهان ایستاده که ازادی و دموکراسی را می ستایند - بوش دیکتاتور وحشی متجاوزی که به مردم خودش و همسایه ها رحم نمی کرد را سرنگون کرد ! - چه چیز این دو مورد قابل درک نیست درمغزهای مورچه ای مارکسیست لنینیست کانون نویسندگان و هنرمندان و شعرای ایران ؟
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    تجربه هم نشون میده حکومتی که پشتوانه ی مردمی نداشته باشه بمب و موشک به دردش نخواهد خورد
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      14 1
      ۰۷:۱۱ دقیقا مثل ایران.خخخخ
    • DE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 18
      اگر دزدان و رانتخواران و دلال ها و شیتیل بگیران و دزدان و غارتگران و رفرمیست های امریکایی و اشرافیون و اشرفیون و ضد انقلاب....تحت بیرق اطلاحطلبی رای نیارن و مردم آنان را با پس گردنی از پست ها و مسئولیت ها بیرون بیندازند بعد جیغ بنفش و سبز و نارنجی میکشند ‌که حکومت جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی ندارد.‌ مردمان خداجوی جورج سوروسی فتنه گر خخخخ
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      ۱۷:۰۰ خداییش خودت فهمیدی جیگفتی؟؟!!!!!!
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    اون هایی که تضمین روسیه، شکستن تضمین، دروغگویی و تکذیب حمله روسیه رو نمیبینن شما چی میگید بهشون؟! ما که بد میگیم
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    کشور موفق کشوریست که علاوه بر قدرت قابل قبول نظامی اولا پشتوانه مردمی داشته باشد ثانیا از نظر اقتصادی هم قوی باشد و ثالثا با تمام دنیا تعامل داشته باشد مثل همین چین افتاد ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    39 2
    شما مشرقی ها اینقدر نمیفهمید که بیست سال پیش روسیه و امریکا با هم به اکرایین تضمین دادند و اکرایین زراد خانه اتمی شوروی شابق را تحویل روسیه داد . ولی حالا روسیه به اکرایین حمله کرده و امریکا هم فعلا حمایت انجنانی از اکرایین نکرده . خب خیانتکار بیشتر روسیه ست که
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      ۰۸:۴۲ خوب اینا یه مشت اگه قبل از کامنت گذاشتن یه کم تفکر میکردن که حال وروز کشور ما الان فرق میکرد
    • DE ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      تو چی؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      ۱۹:۰۹ من چی مشکلی دارم؟؟؟؟!!!!! من واقعیتا گفتم تو حالیت نیست!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    44 4
    روسیه وارد باتلاق اوکراين شد و این آغاز پايان پوتين و روسیه است
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      44 2
      دقیقا
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 12
      شما عجب تحلیلی دارید حیف برو تو شبکه بی بی سی سایرالدنگهای انورابی این تحلیل‌های درپیت بده انعام برای این چرندیات دریافت کن خاک برسرت
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      ۰۰:۳۲ این تحلیل نیست عزیزوم این واقعیته که تو کله شما مشرقیا فرو نمیره ونخواهد رفت
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    5 40
    رئیس جمهور اوکراین کلاهش اسرائیلی است کلا ه سرش گذاشتن
  • من IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 4
    الان امریکا حمله نکرد هم باید فحش بخوره؟خیلی جالب شد .شماها جنگ طلب هستین.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    در این شرایط اگر برجام هم مورد قبول غرب باشد و اجازه صادرات نفت و مخصوصاً گاز را به اروپا بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بدهند در شرایطی که یکی از قویترین ابزار روس در برابر غرب گاز می‌باشد و ما بخواهیم بدون در نظر گرفتن این موضوع گاز به خارج صادر کنیم روس از دست م مادلخور میشود و این از جوانمردی نیست
  • علی IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    این دلقک اوکراینی باید راجع به بی وفایی امریکایی ها، با بغض فرو خورده در تلویزیون، حرف هایی زد که محمد رضا ی پهلوی میگفت... بیچاره دلقک.... جوک های امریکا را جدی گرفته بود... حالا تن لرزه گرفته
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    كدخدا دارد بين انها كه از دهكده جهانى اخراج شده اند وانها كه هنوز دردهكده هستند ديوار اهنى ميكشد صحبت ازنيجه مذاكرات وين درعمل بلا موضوع شده است بر فرض محال برجام احيا ء شد پول گشايش از برجام را چه گونه ميتوانيم هزينه كنيم
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    اثر جنگ اوکراین باید روی مذاکرات وین اثر مثبت بگذارد جبهه غرب کهامروز با واکنش روسیه روبرو شده وتوان شرکت در جنگ را ندارد احساس زبونی کرده برای تضعیف ان سعی خواهد کرد البته اگر عاقل باشد
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    آفرین، بسیار مقاله آموزنده و خوبی است. انصافا استفاده کردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس