یک کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکا مشکل اصلی در مذاکرات وین است

وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با یک شبکه لبنانی تأکید کرد، اتفاقات اوکراین تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد و این مسئله مربوط به خودشان [روسیه و دیگران] است.

به گزارش مشرق، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین لبنان، اتفاقات جاری در اوکراین را «تجربه‌ای بد» توصیف کرد که ناشی از «تحریکات آمریکاست». 

بیشتر بخوانید:

مادورو: از اقدامات قاطعانه روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم

اسماعیلی در پاسخ به سوال المیادین درباره مذاکرات هسته‌ای که در وین در جریان است گفت، «آنچه ایران باید انجام دهد در خصوص مذاکرات هسته‌ای، انجام می‌دهد... ما خواسته‌هایی داریم که اگر محقق شود، می‌توان به توافق رسید». 

اتفاقات اوکراین، تجربه‌ای بد و نتیجه تحریکات آمریکاست

وزیر ارشاد توضیح داد، هنگامی که ایران آن زمان به توافق هسته‌ای رسید، بحران کریمه رخ داد و تأثیری بر ما نگذاشت و اتفاقات اوکراین هم الان همینطور است [و نباید اثری بگذارد]... این مسئله مربوط به آنهاست». 

اسماعیلی افزود: مسئله هسته‌ای ما روشن است. مسیر آن روشن است و در ماه‌های گذشته گام‌هایی را در این مسیر برداشته‌ایم. من این تأثیر بر طرف مقابل را انکار نمی‌کنم اما این تأثیر، بر توافق هسته‌ای نخواهد بود اگر به دست آید».

در بخشی دیگر از این مصاحبه، اسماعیلی با انتقاد از کشورهای غربی دارنده سلاح اتمی گفت، کشورهای غربی که سلاح‌های کشتار جمعی دارند، به کشوری مثل ایران نمی‌خواهند اجازه دهند که از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع اوکراین نیز گفت، «آنچه در اوکراین رخ داده، تجربه بدی است چرا که غربی‌ها نقشی بد ایفا کردند و تحریکاتی انجام دادند که اثرات منفی بر جا گذاشت... می‌شد جلوی اتفاقات را گرفت اما غربی‌ها اجازه این کار را ندادند... این امور است که موضوع گفت‌وگو در منازعه را سخت کرده است». 

این وزیر ایرانی همه طرف‌های نزاع را به گفت‌وگو و استفاده از تجارب گذشته دعوت کرد تا اشتباهات گذشته بار دیگر تکرار نشود. 

می‌شد جلوی اتفاقات اوکراین را گرفت اما غربی‌ها اجازه ندادند

مذاکرات طرفین درگیری در اوکراین (مسکو و کی‌یف) امروز با رسیدن هیأت اوکراینی به بلاروس آغاز شده و قبل از این نیز سازمان ملل هشدار داده بود که اگر بحران اوکراین ادامه یابد، پیامدهایی بد به همراه خواهد داشت. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس