رئیسی نمایه

گزارش استماع کنگره نشان می‌دهد که رابرت مالی که هیچ، حتی بایدن هم در تضمین توافق اختیار لازم را ندارد. در چنین وضعیتی نمی‌توان گفت که اختلافات داخلی در آمریکا ربطی به تهران ندارد!

سرویس سیاست مشرق - پس از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به وین، دور هشتم مذاکرات با برگزاری جلسات فشرده در سطح رؤسای هیئت‌ها و کارشناسان آغاز شد. در این دور، جلسات جداگانه میان علی باقری کنی با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها و نیز مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین در پایتخت اتریش صورت گرفته است. یکی از مهم‌ترین جلسات در این دور از گفتگوها، میان مورا و نمایندگان سه کشور اروپایی برگزار شده است که در این جلسه مفصل موضوعات باقی‌مانده ازجمله در زمینهٔ ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرارگرفته است.

از اتفاقات قابل توجه در حاشیه مذاکرات دیدار نماینده روسیه با رابرت مالی است، اولیانوف در صفحه توییتری خود در شرح آن دیدار از آغاز تلاش‌ها برای تدوین «سند نهایی» خبر داده است. برخی دیپلمات‌ها در وین اعتقاد دارند که مذاکرات وین به ایستگاه پایانی رسیده و  تا پایان خط تنها پنج دقیقه باقی مانده است! استفان کلمنت، از اتحادیه اروپا هم با انتشار تصاویری از کارگروه اقدامات هسته‌ای که به ریاست او برگزار شد اعلام کرد که رایزنی‌های فشرده ادامه دارد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نشریه نزدیک به محافظه‌کاران آمریکا در سرمقاله آخر خود توصیف جالبی از گفتگوها داشته و نوشته است که بایدن شتابان به سمت توافقی ضعیف‌تر از قبل با ایران درحرکت است. در ادامه این یادداشت آمده است که برخلاف وعده قبلی کاخ سفید مبنی بر پیگیری توافق «بلندتر و قوی‌تر» کاخ سفید تنها امتیاز پیش‌دستانه به‌طرف ایرانی داده است. اشاره این روزنامه به «امتیاز آمریکایی» همان معافیت‌های هسته‌ای تشریفاتی است که هفته گذشته آنتونی بلینکن آن را امضا کرده است.

چرا رئیسی به وین و نیویورک دل نبسته است؟ / معاوضه شاه‌مهره جاسوسی در یک بانک بی‌اعتبار آمریکایی!

یک ابهام بزرگ: رابرت مالی اختیار عمل دارد یا نه؟

در وین رابرت مالی خودش را آماده یک توافق با ایران نشان می‌دهد. او در گفتگو با دیپلمات‌های کشورهای مختلف و نیز خبرنگاران به‌گونه‌ای وانمود می‌کند که با اختیارات کامل در اتریش حاضر بوده و با یک امضا از سوی طرف ایرانی ماراتن مذاکرات به خط پایان می‌رسد. در ظاهر نیز آنچه رابرت مالی تشریح می‌کند در جریان است. صحنه‌آرایی صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها به‌گونه‌ای است که حتی آن‌ها با پیش‌دستی ضرب العجل بیست‌روزه (پایان فوریه) را نیز روی میز گذاشته‌اند، گویی همه مقدمات کار انجام‌شده و این تهران است که در امضای پیش‌نویس سند تعلل دارد!

درحالی‌که هیئت دیپلماتیک ایران سه پیش‌شرط ساده اما منطقی لغو تحریم‌ها و انتفاع از آن، تضمین توافق و راست آزمایی را شرط توافق خوب با طرف غربی بیان کرده است، آمریکایی‌ها از داخل و بیرون دچار اختلافات شدید هستند، سطح تضادها آن‌قدر بالاست که یک مقام مطلع در شرح مذاکرات می‌گوید: «واقعیت آن است که در مورد این موضوع که رابرت مالی چقدر اختیار عمل در وین دارد؛ همه طرف‌ها تردید دارند».

تیم آمریکایی در وین از یک‌سو  خود با اختلافات اساسی روبرو شده است، به‌گونه‌ای که چند دیپلمات ارشد ازجمله ریچارد نفیو (معمار تحریم‌ها) از تیم مالی اخراج شده است. در آن‌سو پس از استماع گزارش رابرت مالی در کنگره آتش اختلافات شعله‌ور گردیده است. وبگاه «پالتیکو» نوشته است که نمایندگان کنگره آمریکا پس از جلسه استماع روز گذشته، درباره بهترین شیوه رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند. جمهوری‌خواهان اصرار به بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ دارند. در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد کنگره هم آشکارا ادامه حضور در میز مذاکرات وین برای رسیدن به توافق را زیر سؤال می‌برند. باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا با اعلام مخالفت با احیای برجام گفت: آن‌ها (مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین) باید وقتی می‌دیدند که توافق خوبی وجود ندارد، آنجا را ترک می‌کردند. نمی‌دانم چه زمان‌بندی وجود دارد اما هرزمانی وجود داشته باشد، پنجره به‌سرعت در حال بسته شدن است. بن کاردین سناتور دموکرات که مخالف برجام بود نیز گفت: یک توافق بد، بدتر از عدم توافق است!

این سطح اختلافات نشان از واقعیتی دارد که به‌سادگی نباید از روی آن عبور کرد، درحالی‌که بایدن حتی پشتیبانی دموکرات‌ها (رهبران مؤثر در کنگره) در مذاکرات هسته‌ای در وین در اختیار ندارد، چگونه می‌تواند حتی برای یک دوره کوتاه‌مدت توافق را ضمانت کرده و از آن پشتیانی کند؟ آخرین جلسه کنگره نشان داد که این فقط جمهوری خواهان نیستند که سنگ‌اندازی می‌کنند، حتی دموکرات‌ها نیز در این راه با جنگ‌طلبان آمریکایی‌ها هم‌قسم هستند.

گزارش استماع کنگره نشان می‌دهد که رابرت مالی که هیچ، حتی  بایدن هم در تضمین توافق اختیار لازم را ندارد. در چنین وضعیتی نمی‌توان گفت که اختلافات داخلی در آمریکا ربطی به تهران ندارد! این اختلافات چه به معنای وقت‌کشی باشد  و چه جنگ زرگری و چه تلاش برای مهندسی مذاکرات (امتیازخواهی بیشتر از سوی آمریکایی‌ها) هر سه تهدیدی برای منافع ملی مردم ایران محسوب شده و نشانه‌ای بر عدم «حسن نیت» آن‌ها در ادامه گفتگوهاست. عدم صداقت در میان مقامات آمریکایی در مسیر مذاکرات همان نقطه‌ای است که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان امید واهی به غرب یاد و مقامات آمریکایی را به گرگ‌های درنده تشبیه کردند. این صحنه همان‌جایی است که رئیس‌جمهور در تشریح آن در روز ۲۲ بهمن اعلام کرد که به  وین و نیویورک امید ندارد!

چرا رئیسی به وین و نیویورک دل نبسته است؟ / معاوضه شاه‌مهره جاسوسی در یک بانک بی‌اعتبار آمریکایی!

تضمین یک تبادل در بانک آژانس!

توافق نهایی با طرف غربی بدون تضمین آن امکان‌پذیر نیست، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران «تضمین ذاتی» از طرف‌های حاضر در هتل کوبورگ می‌خواهد. درحالی‌که سال ۲۰۱۵ امضا جان کری تضمین تلقی شده بود، این بار تهران تضمین درونی را تنها گزینه برای ادامه مذاکره تعیین کرده است. تضمین ذاتی به آن معناست که اگر طرف غربی کوچک‌ترین بدعهدی از خود نشان دهد، ایران با سرعت اقدامات عملیاتی برای بازگشت به نقطه قبل از توافق را آغاز می‌کند. تضمین ذاتی بدیهی‌ترین اقدام برای حفظ توافق و پایداری آن در آینده است، اما سؤال آن است که آیا متن برجام برای بازگشت‌پذیری با تناقض روبرو است یا خیر؟ به نظر می‌رسد که بازگشت‌پذیری با متن برجام در تفاهم قرار نداشته و دست طرف غربی را برای رسیدن به snapback باز می‌کند.

میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در حال حاضر به حدی است که به‌سادگی می‌تواند به دوران پیش از توافق بازگردد. از سویی سطح پیشرفت‌های علمی ما به‌قدری بالاست که هر اقدام سخت از جانب آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی باعث بالا رفتن بیشتر و شدیدتر غنی‌سازی می‌شود. این سطح بالا از توانمندی  باعث شده است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کند که دادن معافیت تحریمی در پروژه‌های هسته‌ای به ایران به سود خود آمریکایی‌هاست! به نظر می‌رسد تلاش واشنگتن برای دادن معافیت‌های جدید به‌منظور هدایت ایران به‌سوی بانک جهانی هسته‌ای است. بانگ جهانی هسته‌ای سازوکاری است که آژانس برای برخی کشورها در نظر گرفته و شرط عضویت در آن عدم غنی‌سازی در داخل آن کشور است، روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که محال است ایرانی‌ها در تور آمریکایی‌ها افتاده و زیر بار سازوکار بانک هسته‌ای بروند!

شنیده‌شده است که واشنگتن با حساب خالی از اعتبار می‌خواهد یک شاه‌مهره و تعدادی جاسوس را به‌واسطه چک بدون اعتبار «بانک آژانس» معاوضه کند. هر چه بیشتر از زمان مذاکرات می‌گذرد همه بهتر از قبل به رفتارشناسی آمریکایی‌ها پی می‌برند، به‌صورت طبیعی بانک بدون ضمانت نمی‌تواند پشتیبان خوبی برای یک تبادل بین خطی باشد.

چرا رئیسی به وین و نیویورک دل نبسته است؟ / معاوضه شاه‌مهره جاسوسی در یک بانک بی‌اعتبار آمریکایی!

انتفاع ایران از برجام چقدر است؟

شواهد موجود در وین نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها با دقت ابزار لازم برای صفر کردن انتفاع ایران از توافق احتمالی را داخل و خارج از توافق، آماده می‌کنند. به لحاظ اجرایی هدف واشنگتن در تمام بسته‌های پیشنهادی از سال ۹۸ تاکنون آن است که ایران داخل معافیت آمریکا به‌صورت محدود نفت بفروشد و با پول آن به‌صورت کنترل‌شده از اروپا خرید کند. فارغ از اینکه این مدل به نفع ایران است یا نه! مهم‌ترین سطح از انتفاع ایران از برجام در نقطه‌ای است که بتوانیم در مسیری پایدار و امن در آینده فرآیند توسعه را پیش ببریم؛ این برداشت از برجام به‌صورت قطعی در مذاکرات پیش رو در هشت دور گذشته در وین طراحی نشده است.

برای چنین طراحی از پیشرفت‌ها باید حساب‌جاری و پس‌انداز خود در وین را بسته و همسایگانی چون عراق، افغانستان، سوریه و حتی حوزه قفقاز را وارد مسیر برنامه توسعه ملی خود کنیم. انتفاع ما از آینده از چنین مسیر سنگلاخی و دشواری می‌گذرد، عبور از این مسیر هوشمندی و ظرافت‌های فراوانی را لازم دارد! ژنرال مکنزی فرمانده تروریست‌های سنتکام در منطقه در توصیف راهبردهای جدید ایران در منطقه می‌گوید: آن‌ها چنان پیشرفت کرده‌اند که چنگ با آن‌ها به معنای جنگ با آتش است. ایرانی‌ها فناوری‌های نوین را وارد منازعه کرده‌اند. فرمانده تروریست‌ها تأسیس موقعیت منطقه‌ای ایران را بهتر از برخی دیپلمات‌ها درک می‌کند؛ او باپوست و استخوان میدان را درک کرده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 37
    باید سر به زیر توافق را امضا کنیم و به موضع انفعالی وارد شویم .
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      23 1
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
    • iman IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      18 2
      یه اصلاحاتچی همیشه سرش پایینه هم از موضع انفعال و هم از بابت تعظیم پیش اربابش
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      17 1
      اگر رئیسی به مذاکرات وین ونیویورک دل نبسته اما هنوز روحانیسم به فروختن کشور به کدخدا دلبسته میباشند
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      15 1
      در لیبی هم میگفتند اصلاحات تنها راه ،باید سر به زیر توافق امضا کنیم و به موضع انفعالی وارد شویم ،،،،اکنون مردم لیبی در چه وضعیتی میباشند جنگ وحشت هرج ومرج نا امنی فقر و وو
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      14 1
      هیچ راهی غیر مقاومت همه جانبه واتحاد وجود خارجی ندارد
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      13 2
      چنانچه اقایان هاشمی رفسنجانی حسن روحانی جواد ظریف وعلی لاریجانی با بی فکری سرنوشت یک ملت را به امضاء جان کری گره نزده بودند و یک تضمین قابل قبول از گنگره امریکا در مورد برجام گرفته بودند چندین سال عمر ایرانیان تلف نشده بود و امروز دوباره امریکائیها یی که از برجام خارج شده اند بیایند بگویند تحریمها کماکان باقیست و ایران باید با وجود تحریمها پایبند برجام بماند
    • ایرانی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      9 1
      اصلاحاتچی برو دیگه خودتا اصلاح کن خدا عقلت بده
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      16 1
      تنها راه اصلاحات تسلیم بی قید وشرط است و انموقع مثل عراق افغانستان لیبی گله ای بدست امریکائیها و داعشی ها سلاخی خواهیم شد
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      11 1
      هفت هزار سال است که ایرانیان به خدا دلبسته اند و گهواره تمدن بشری میباشند هشت سال است که عده ای میگویند به کدخدا دل ببنیدیم نمیدانیم چرا باید به کدخدایی دل ببندیم که تازه شصت هفتاد سال است کدخدا شده و تا چند سال دیگر کدخدا نخواهد بود ولی خدا همچنان وجود دارد
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 0
      خخخخخخخ
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      9 1
      بعداز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی بدست شیطان بزرگ امریکای جنایتکار ،دوباره با کمک مستقیم جبهه غربی عبری و ال منفور سعود داعش مجددا دارد احیا میشود از طرف دیگر هم همان جریان غربی عبری وسعودی میگویند ایران در کنار تعطیلی صنعت هسته ای باید توان موشکی منطقه ای خودرا هم کنار بگذارد موافقان داخلی مذاکره هم همین را میخواهند ،فکر میکنید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • SE ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      11 1
      مرگ بر برجام و برجامیان! باید از شر برجام برای همیشه خلاص شد که پاشنه آشیل و اسب تراوای استفلال و امنیت و پیشرفت ایران است
    • SE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      4 2
      احیای برجام بدون سازوکار راستی آزمایی رفع تحریمها و بدون حذف بند ماشه طرف های دیگر و یا اضافه کردن بن ماشه برای ایران و بدون تعهد مجلسین امریکا و کشورهای اروپایی به کاهی نمی ارزد و میشود همان توافق ذلت بار ظریف و اوراقچی و دولت روحانی
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      6 1
      دل بستن به غیر از خدا و امکانات خودمان به نحوی که برای ما کدخدا و بت شوند ،حرام است.
    • DE ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      1 0
      اصلاحات تنها راه نجاست منظور اصلاحات تنها راه نجات است. نجات از بندگی خدا نجات از آزادبودن از دست شیطان نجات از قید انسانیت و آزادگی و نجات از قانونمند بودن
    • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      از سبک و سیاقِ این کامنت کاملاً آشکار است که نویسنده از مخالفانِ اصلاحات است و به طنز و کنایه می خواهد بگوید اصلاح طلبان این گونه هستند، یعنی اهلِ انفعال و سر به زیر امضا کردن اند. اما تعجب اینجاست که بعضی کاربرانِ محترم تصور کرده اند که نویسندۀ کامنت واقعاً یک اصلاح طلب است، و درصددِ پاسخگویی به وی برآمده اند!
    • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      این کامنت نویسِ محترم منظورش اینست که اصلاح طلبان انفعالی عمل می کنند و سر به زیر امضا می کنند. بسیار خوب، حالا که نه رییس جمهور و نه دولت و نه تیم مذاکره کننده و ... دیگر هیچکدامشان از اصلاح طلبان نیستند. ببینیم اینها چکار می کنند و چطوری توافق امضا می کنند.
    • پیروز IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      حداقل برو تاریخ کشورت رو بخون ،نمیدونم چرا اینقدر شما اصلاحاتچی ها اینقدر احمق تشریف دارید و چرا اینقدر ادعا هم دارید ؟ یه زمانی ادعای ایران برای ایرانیان ، افتخار داریوش و کوروش میکردید ولی زمانیکه اسم دفاع از وطن میاد سریع نفس هاتون به شماره میفته ؟
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    9 2
    خدعه مشترک تحریمگران داخلی و خارجی: هشدار برخی رسانه ها منجمله اقتصاد نیوز در ۲۰بهمن در امروز ۲۳بهمن محقق شد و ظاهراً جریان غربگرا و عوامل بانکی و صرافی آن برای تلخ شدن کام مردم بعد از حماسه ۲۲بهمن و بی اثر شدن توافق وین مشخصا مخالف ارزان شدن دلار به زیر ۲۵هزار است و در برابر منافع مردم ایستاده است. این یعنی حتی با توافق چیزی ارزان نشود! یعنی هسته ای را مجدد تعطیل کنیم اما مردم از منافع توافق وین بهره مند نشوند! این دقیقا همان چیزی است که غرب و صهیونیسم میخواهد! حال تکلیف دستگاههای نظارتی و امنیتی چیست؟ #جهاد_تبیین #تحریمگران_داخلی #خیانت_تداوم_گرانی
    • یهروز IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      6 1
      الان بهترین زمان است تا برجام را آتش بزنیم. مجلس و دولت هم زبان و انقلابی باید خیانتکاران غربگدا رو رسوا کنند.
  • Hossein IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    7 10
    دیگه از این تابلوتر که همه به برجام دل بستند.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      6 1
      و جالب‌تر این که هر بار هم دبه می شود و باز همان راه را می روند و مدعی هم هستند که پیرو راه پیغمبر و معصومین هستند ولی همگان می دانند آنها از یک سوراخ بارها گزیده نشدن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      5 1
      تنها قبیله ای که به برجام دل بسته است همانها هستند که برجام برایشان منفعت داشت وگرنه برای منافع ملی غیر از ضرر هیچ سودی تا حالا نداشته است و متاسفانه منافع ملی ایرانیان قربانی منافع قبیله ای برجامیون شده است
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    9 2
    چرا جمهوری اسلامی 20 سال منافع ملی را به پای میز مذاکره آورده؟
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      4 4
      اشتباه نکن این اصلاح طلبان میباشند که تسلیم منافع ملی را تنها شرط بقا قبیله خود میدانند
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 4
    چرا رئیسی آزمون استخدامی فراگیر رو برگزار نکرده؟ یکسال اول بدون استخدامی! لطفا فکر ما بیکارها هم باشید که صبرمان سر آمده
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 1
      آزمون استخدامی که همش کاسبی بود برای پول درآوردن از جیب مردم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      3 2
      در هشت سال دولت روحانی فکر کار نبودید حالا یهو فکر کار افتادید
    • ماحسون IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 1
      داداش معذرت میخوام ولی بروز نیستی، نمیدونی اینا فقط برای پول هستش،هرچقدر من از 18 سالگی امتحان دادم وبعدش فهمیدم،استدامی یعنی کشک
  • DE ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    14 2
    اصلاً مذاکره کردن با امریکا بر سر تحریمها کار درستی نیست . تحریمهای امریکا غیرقانونی و غیر منطقی ست . حالا ما باید مذاکره کنیم و امتیاز بدیم تا امریکا دیگه بی قانونی نکنه ؟ مثل اینه که به گردن کلفت محله باج بدی تا بهت اجازه بده از بقالی محله خرید کنی .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 5
    چرا دل نبسته است؟
  • FR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 1
    خیلی جالب بود ... البته آنچه امریکا میخواهد با آنچه می‌تواند فاصله زیادی ست
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    12 0
    هر کسی که تاریخ خواند باشد .می فهمد نباید به هیچ قرار داد و قول امریکائی نباید باور کرد. هر چه در برابر امریکا کوتاه هم بیائی وسر بزیر شوی بیشتر غارت می کند. با امریکا باید فقط جنگید. حق خود را بالاخره باید همراه با تمام مردم دنیا که هر کدام به نوعی از امریکا ضرر دیده اند باید گرفت
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    8 2
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • سید فروزان CH ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 2
    بانک هسته‌ای!!!!!!فروش محدود نفت و در ازای پول آن خرید از اروپا!!!!!!! گویا اینها هنوز فکر میکنند با دسته کورها طرفند که ندیده و نخوانده امضا کنند  اروپایی که ایرباس آن در جین تولید و صعنت اتومبیل آن محتاج لوازم از جین است ،چه دارد به ما بفروشد غذای سگ و کربه و رنگ ریش و سبیل روحانی و خاتمی را
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 1
    این ساده انگاری هست که باور کنیم که رژیم آمریکا به دنبال توافق و پایان دهی به تنش بین ایران و غرب و خودش می باشد .
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 2
    به روسیه و چین چی
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 1
      با اونها و بقیهٔ کشورهایی که هم پیمان اربابهای گاوچرون تروریستت نیستن میشه روابط عزتمندانه برقرار کرد!!!
  • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 1
    مملکت هزاران مشکلات داره برجام میخوایم چکاری تحریم هست بزار بمیریم
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 1
    نیازی نیست به وین و نیویورک دل به بنده
  • DE ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 2
    هنوز گرمه هیچکس دوست نداره ..مگر جز آن راهی نباشه تمامی مبادی مالی اقتصادی تو دستشونه یعنی صادرات واردات تا درصد بالایی تعطیل که قابل لمسه پس بین بدوبدتر چاره ای جز بد نیست!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    7 3
    میگم خوبه دل نبسته که چهار ماهه دویست نفر با خانواده توی وین خیمه زدن!!!
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 4
      رفتن وین هشت سال تپه کاری روحانی و جواد ظریف الممالک رو جمع کنن
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      1 2
      بله شما راست میگی.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 0
    بسیارعالی گفته
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    خوب کار کرده دلنبسته دمش گرم
  • DE ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 2
    چرا رئیسی به وین و نیویورک دل نبسته است.
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 1
      چون عقلش کار می‌کند برخلاف قبلیها!!!!
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 2
    سوال : چه کسانی مخالف برجام هستند؟! پاسخ : آنها که زیر بالش خود دلار قایم کرده اند . آنها که ماشین صفر کیلومتر خریده اند
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 1
    هیئات محترم مذاکره کننده . با توجه به شناخت از آمریکا . لطفا چنانچه مشاهده و احساس نمودند که همچنان با بهانه و سیاست و الفاظ جدید قصد ندارند خواسته های بحق ایران را بطور کامل و بی کم و کاست بپذیرند . از مذاکرات خارج شوید .
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 0
    ناظر محترم ناهار خوردین
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 2
    آقای رییسی دولتش نتوانستن حتی قیمت سیب زمینی روکنترل کنن ازدیروزسیب زمینی دوباره گران شددولتی که نتواند یک قلم کالاراتنظیم وکنترل کنددیکه نخواهد توانست اقتصادایران رودرست کند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 1
    مگر ابراهیم رئیسی ،حسن روحانی است که چشم به وین و نیویورک داشته باشد حسن خودش گفت غیر از مذاکره ذلیلانه هیچ کاری بلد نیستم اما ابراهیم گفت مذاکره باید عزتمندانه باشد جالب که همه اینها در تاریخ ایران ثبت خواهد شد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    اگر تفکرحسن روحانی را با یکی از مقامات زمان طاغوت بخواهیم مقایسه کنیم شخص تیمسار رزم ارا میباشد که معتقد بود این ماده متعفن بد بو (نفت طلای سیاه) را باید بدهیم برود .
  • قادری IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 1
    مثل حسن به پول مردم تو بورس دل نبسته است
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 2
    هر کسی می‌تواند خواستگار دخترپادشاه شود حتی وقتی می‌داند که او می‌خواهددرس بخواند وآقای رئیسی این مطلب را میداند
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    بانک هسته ای دروغی است برای کلاه گذاشتن و سر دواندن ایران. مثل تعهدات اژانس که وظیفه دارد به کشورهای عضو کمک کند ولی به ایران هیچ کمکی نکردند ولی به اسراییلی که عضو اژانس نبودند کمک کردند تا بمب اتمی هم بسازد.خود امریکایی ها هم می دانند که ما دروغ ها و وعده های انها را باور نمیکنیم
  • غضنفر IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 1
    چون خود تحقیر نیست.
  • محمود IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 1
    سلام ودرود برملت شریف ایران.... مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسراییل.مرگ بر خائن وفاسدونفوذی...میمیریم ذلت نمی پذیریم....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس