گزارش اولیانوف از "دیدار مفید" امروزش با علی باقری

شرایط محیطی آمریکا نشان می‌دهد که امکان رسیدن به توافق خوب با غرب وجود ندارد؛ درصورتی‌که نتوانیم به «توافق خوب» برسیم؛ اشتباهات راهبردی دولت وقت در دور ششم از گفتگوها را دولت سیزدهم تکرار نخواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق- «یا اکنون، یا هرگز!» این جمله را یک مقام دیپلماتیک ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است. اشاره این مقام سیاسی به یک ضرب‌الاجل زمانی در مسیر مذاکرات نشانه‌های قابل‌فهمی در خود دارد. اگر غرب نتواند خودش را به تفاهم قابل قبولی برساند، امکان دارد پرونده مذاکرات برای همیشه مختومه شود.

اما چرا تهران برای ادامه گفتگو با غرب شرط گذاشته است؟ پاسخ به این سوال مهم به نتایج به دست آمده از آخرین دور گفتگوها در هتل کوبورگ باز می گردد.

پس از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به وین علاوه بر برگزاری نشست‌های روتین میان طرفین دو جلسه مهم میان ایران، اروپا و سه کشور عضو تروئیکا برگزار شده است.

در این نشست‌ها، هیئت مذاکره‌کننده کشورمان بر لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر طرف‌های غربی جهت حل‌وفصل چند موضوع باقی‌مانده تأکید کرده‌اند. در حال حاضر پیشرفت گفتگوها در وین به مرحله‌ای رسیده است که برای امضای توافق طرف غربی باید تصمیم سیاسی گرفته و حسن نیت خود را نشان دهد؛ اما در کمال تعجب اروپایی‌ها به‌جای تسهیل مسیر مذاکرات، پلتفرمی را طراحی کرده و روی میز قرار داده‌اند که نه‌تنها انتفاع ابتدایی ایران از برجام را تأمین نمی‌کند، بلکه اتمسفر گفتگوها را به سمت بیراهه منحرف خواهد کرد.

در صورتی که مذاکره به روند مطلوب خود باز نگردد، علامتی برای پایان گفتگوها در چارچوب فعلی است. از سویی مختومه شدن مذاکرات نشانه بی‌مسئولیتی طرف اروپایی در حصول توافق است، درحالی‌که در هشت دور گذشته رفع ابهامات حقوقی و فنی در سه کارگروه مجزا از یکدیگر پیش رفته است، باز کردن دوباره چند پرونده کهنه و ادعایی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها اراده سیاسی لازم برای توافق ندارند! درحالی‌که در ظاهر رسانه‌های غربی و دنباله‌های داخلی آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی تبلیغ «احیای برجام» کرده و با خط فارسی ترویج دیپلماسی می‌کنند، در عمل به دنبال بهانه‌ای برای اجماع سازی بین‌المللی برای احیای «پروژه فشار حداکثری» هستند.

توافق در انتظار اراده‌ سیاسی طرف‌های غربی/ گزینه‌های روی میز در صورت شکست مذاکرات در وین چیست؟

ورود ادعاهای فرابرجامی به معادلات موجود در مذاکرات باعث شده است که در مرحله‌ای قرارگرفته باشیم که افق حصول به توافق در ابهام قرار گیرد. به عبارتی ساده درصورتی‌که طرف غربی دست از بهانه‌جویی برداشته و خواسته‌های منطقی ایران (لغو تحریم، راست آزمایی و ضمانت) را بپذیرد توافق حاصل‌شده و در غیر این صورت امکان دارد که مذاکره‌کنندگان ایران نقطه آخر را روی مذاکرات گذشته و برای همیشه وین را ترک کنند.

این نقطه پایان می‌تواند درباره موضوعات ادعایی آژانس نیز باشد که درصورت پافشاری طرف‌های غربی بر موضع فعلی ، دست خالی هتل کوبورگ را ترک خواهند کرد.  سفر فوری مدیرکل آژانس به تهران می‌تواند نشانه‌ای از فهم شرایط مذاکره و خطوط قرمز ایران و همچنین اراده طرف‌های غربی برای بستن پرونده‌های ادعایی باشد.

 غربی‌ها به دلیل نداشتن اراده سیاسی لازم در گفتگوها سعی دارند با مقصرنمایی ایران به‌گونه‌ای وانمود کنند که تهران مانع از امضای توافق است. دولت بایدن به دلیل نداشتن اختیار لازم از سوی کنگره در مخمصه افتاده و دچار زوال عقل سیاسی شده است.

این روزها واشنگتن بازی مقصر نمایی راه انداخته و ایران را مسئول شکست مذاکرات نشان می‌دهد. غربی‌ها گمان می‌کند از رو کردن پرونده‌های سیاسی - پادمانی در آژانس، حفظ لیست سیاه تحریم‌ها و عدم تضمین باعث می‌شود که زیر فشار اجتماعی ایران عقب‌نشینی کند!

توافق در انتظار اراده‌ سیاسی طرف‌های غربی/ گزینه‌های روی میز در صورت شکست مذاکرات در وین چیست؟

درصورتی‌که مذاکرات آتی در دور هشتم آن در وین شکست بخورد؛ غرب دیگر نمی‌تواند گفتگوها را از دور متوقف شده  ادامه داده و آن را مهندسی سیاسی کند. بلکه در بهترین حالت می‌تواند امیدوار به ایده توافق موقت باشد.

۱- پایان مذاکرات بدون نتیجه ملموس و تضمین انتفاع اقتصادی ایران، فرآیندی خودکار به سمت تولید اورانیوم فلزی در سطح ۲۰ درصد و افزایش احتمالی غنی‌سازی تا سطح ۹۰ درصد است، این فرایند علمی برخلاف NPT نیست! در صورت عدم ایفای تعهدات طرف مقابل، طبق بند ۲۹ و ۳۹ می‌توان تعهدات خود را باید کاهش دهیم. مسیر دیپلماسی و عمل به تعهدات جاده دوطرفه است و ایران در مسیر یک‌طرفه گام درنخواهد داشت.

۲- شرایط محیطی آمریکا نشان می‌دهد که امکان رسیدن به توافق خوب با غرب وجود ندارد؛ درصورتی‌که نتوانیم به «توافق خوب» برسیم؛ اشتباهات راهبردی دولت وقت در دور ششم از گفتگوها را دولت سیزدهم تکرار نخواهد کرد.

کشور از گردنه‌های سخت عبور کرده و حالا اجباری برای نادیده گرفتن خطوط قرمز خود ندارد. با توجه به شرایط محیطی و بین‌المللی، غرب در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد برای مذاکرات وین شروط جدید تعیین کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که دیپلمات‌های غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین و رویارویی واشنگتن و اروپا با مسکو بر سر این مسئله، ممکن است این اختلافات به تضعیف اتحاد بین قدرت‌های مذاکره‌کننده با ایران (شامل فرانسه، چین، آلمان، چین، روسیه و آمریکا به‌طور غیرمستقیم) بر سربرنامه هسته‌ای آن منتهی شود. این روزنامه نوشته است که در این لحظه هر توافقی با ایران بهتر از بی توافقی است! این دست اعترافات نشان می‌دهد که غرب به دنبال آن است که بیش از آنکه بحران اوکراین تشدید شود، با ایران به تفاهم برسد.

۳- آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که می‌توانند فضای موجود در پرونده برجام را برای همیشه حفظ کنند. واشنگتن تصور می‌کند می‌تواند فضای خط‌ونشان کشیدن را بدون تنش و کنترل‌شده نگه دارد، این فضای ژله‌ای برای بایدن باید شکننده شود. مسئله واضح آن است که شرایط فعلی هیچ شباهتی به چارچوب زمانی مدنظر تیم بلینکن در گزارش گلدنبرگ ندارد. ابزار فشار اقتصادی جدید و امتحان نشده‌ای هم‌روی میز آمریکا نیست و حتی تحریم‌های اجتماعی (منطق ماگنیتسکی) هم در این فضا کار نمی‌کند.

از همه این‌ها بالاتر هرچقدر پرونده ایران دیرتر به یک نتیجه قابل پیش‌بینی برسد آمریکا دیرتر می‌تواند وارد حل پرونده‌های دومینویی و بسیار مهم‌تر که با پرونده ایران هم‌پوشانی دارد شود. اگر غربی‌ها امروز بر سر لغو تحریم‌ها و راست آزمایی آن با ایران به تفاهم نرسند، در دور بعدی مذاکرات روی اصل تحریم‌ها مذاکره‌ای در کار نخواهد بود، بلکه تنها می‌توانند روی مدل پیشرفت‌های ایران اظهارنظر کنند.

توافق در انتظار اراده‌ سیاسی طرف‌های غربی/ گزینه‌های روی میز در صورت شکست مذاکرات در وین چیست؟

پیش از آغاز جنگ در اوکراین و بعد از اعمال تحریم‌های ثانویه در پروژه نورد استریم ۲ روس‌ها بارها با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌اند، اما در هیچ گفتگویی آن‌ها بر سر «اصل تحریم» با رقیب خود مذاکره نداشته‌اند، بلکه روی پیشرفت‌های پروژه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. این وضعیت باعث شده «نورد استریم ۲» حتی پس از جنگ در کی‌یف عاملی پایدار روی میز باشد!

 تجربه به ما نشان داده است که برنده در شب آخر مشخص می‌شود و نه در صبح آغاز آن! یکی از خطوط قرمز ایران در زمان مذاکرات برجام، دستیابی به‌حق تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای در کشور است. از همان آغاز مذاکرات آمریکایی‌ها ابتدا با این مسئله مخالفت کردند اما ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق ذاتی خود باعث شده است که این ماده در توافق قید شود. آمریکایی‌ها در توافق سال ۲۰۱۵ گمان می‌کردند با رساندن غنی‌سازی به سطح ۳.۵ درصد پیچ‌های توان علمی ایران را بازکرده‌اند، اما توسعه سانتریفیوژ نسل ۲، نسل ۴، نسل ۶، نسل ۸ و حالا نسل ۱۲ بار دیگر ما را از خاک بلند کرده است.

آنچه صنعت علمی و هسته‌ای ایران را تا به امروز روی پا نگاه داشته نه لطف آمریکایی‌ها برای حفظ چند سانرویفیوژ بلکه پافشاری ایران در حفظ فرآیند «تحقیق و توسعه» بوده است. درصورتی‌که غربی‌ها بخواهند مسیر مذاکرات را به سمت جاده‌های ناهموار بکشند، از دانش بومی ایرانی ضرباتی سخت خواهند خورد. آخرین فرصت غرب نشست شورای حکام است. در صورتی که آن ها پرونده های جعلی و ادعایی را در آن جلسه نبندد، غنی سازی ۹۰ درصدی به میز مذاکرات وین بیش از پیش نزدیک خواهد شد. ایران در ماجرای تسا حسن نیت خود را به اندازه کافی به عهدشکنان نشان داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • پیمان IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    32 6
    کاش کمی در حفظ اسرار کشور کوشا تر بودیم و سازمانهای جاسوسی در نهادهای ما رخنه نمی کردند که حالا برای ما پرونده تشکیل دهند خائنان به ملت باید جوابگو باشند که چه طور اسرائیل می تواند از مرکز ایران اسناد هسته ای را بدزدد.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      12 4
      بازرسان آژانس اتمی در واقع جاسوسان صهیونیستی هستند که در غالب بازرس در نیروگاه های ایران رفت و آمد دارند اوضاع رو رصد می‌کنند ..
    • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      6 5
      اسرار؟ساخت بمب اتم؟
    • جاویدایران NL ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      6 3
      ناشناس به شما مربوط نیست، اصلاً فرض کن ساخت بمب اتم، به شماها چه مربوطه؟؟ جوری حرف نزن که انگار بمب اتم تابو هست، برید کنار هوا بیاد، حکومت ایران از بس علیه ساخت بمب اتم موضع گرفته که بعضی هارو پر رو کرده، اگر کارد به استخون برسه باید سیاست های ایران هم تغییر کنه و شماها با این بمب بمب کردنتون کاری از دستتون برنمیاد، اقتضای دوران رو‌نمیتونید با این حرفها تغییر بدید.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      چی بگم
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 2
      ۰۹:۳۲ غرب باید با تحریمهای شدید روسیه را خلع سلاح کنه چون روسیه هم مانند ایران تهدید هسته ای هست حتی با پایان جنگ روسیه واکراین نباید تحریمها علیه روسیه برداشته بشه چون از همین الان زورگویی ومتجاوزیش را داره نشون میده
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    15 5
    برجام بای بای
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 2
      ایران برجام را پذيرفته. دير و زود دارد. اما سوخت و سوز ندارد.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    18 6
    مرگ بر مذاکره با غرب یکبار برای همیشه همه چی رو کنسل کنید و برگردید غرب حالا حالاها تو باتلاق اکراین گرفتار شده
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      8 2
      انشاالله به زودی پرونده تایوان و چین رو هم خواهند داشت ، جهان غرب دیگر نمی‌تواند بر مدار گذشته خود بچرخد .. ایران باید با اقتدار بدون هیچ عجله ای باشد .. شرایط جهانی به نفع ماست ، خدای ما ایرانیان بزرگ ..
  • حامد IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    13 6
    مقصر اصلی ایران هست چرا باید در برابر خواسته های بی شرمانه این جنایتکاران تا این حد نرمش از خود نشان بدهد؟
    • FR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 1
      دشمن داخلی داریم
  • DE ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    12 4
    جناب آقای امیرعبداللهیان، آیا یک «توافق خوب» می تواند بدون تضمین قابل اجرا باشد؟ برای ایران یک تضمین کاغذی چه سودی دارد؟
  • DE ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 3
    توافق در انتظار اراده‌ سیاسی طرف‌های غربی/در عکس اولی پیداست همه هر روز مینشینند دور میز و ۸ ساعت منتظر میمونند که خودش خودش یه هوکی دالانگی یه اتفاقی بیافته امریکا از شیطان بزرگی دست برداره آدم بشه توبه کنه گریان بیاد پای میز بگه من شکر خوردم دیگه توبه کردم...برای همین فعلا گزینه‌های روی میزشون چای و کیک قهوه و صبحانه ناهار شام هستش.خخخخ ولی دم مذاکره کنندگان گرم که دُم سیاست و پست و مقام و هستی خودشان و حزبشان و آب آشامیدنی و سیب و گلابی و ابر و باد و مه خورشید و فلک را به برجام گره نزدند. دوره زنونابین تمام شد الان باید گفت همه چیز را زِ نو ببین .
  • DE ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 2
    ...در حال حاضر پیشرفت گفتگوها در وین به مرحله‌ای رسیده است که برای امضای توافق طرف غربی باید تصمیم سیاسی گرفته و حسن نیت خود را نشان دهد؛ اما در کمال تعجب اروپایی‌ها به‌جای تسهیل مسیر مذاکرات، پلتفرمی را طراحی کرده و روی میز قرار داده‌اند که نه‌تنها انتفاع ابتدایی ایران از برجام را تأمین نمی‌کند، بلکه اتمسفر گفتگوها را به سمت بیراهه منحرف خواهد کرد.// این پلت فرم را تازه تهیه نکرده اند دهها پلات فرم دیگر هم هست که رو نکرده اند و اینها نگاه میکنند به اوضاع سیاسی جهان و آس رو میکنند و اگر آسشان نگرفت اوضاع سیاسی جهان را چنان عاصی و آسی میکنند که آسشان تک شود. مشخص است وقتی میلیونها نفر در جمع به نفع تجاوزات ناتو و خیانت های غرب تظاهرات میکنند و همه کشورها را ضد روسیه تحریک میکنند الان اصلا وقت برجام امضا کردن نیست . بایستی با تعطیل موقت جلسات و باز گشت به تهران و فرصت تلف کردن منتظر زمان بهتری بمانید. بعد از سقوط اوکراین صهیونیستی و خاتمه جنگ و خونریزی مردن بیچاره دنیا سریعا به نتیجه آن عادت خواهد کرد. غرب وحشی اکنون مانند شوروی سابق وحشی باید دست از جنایت بردارد ملت ها بیدار شده اند. شوروی شد روسیه ولی یانکی ها همان مسیر قتل و جنایت را هنوز بدون تغییر و با سرعت بیشتری پیش میروند.
  • SE ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    14 3
    انشاءالله غنی سازی 90 درصدی مبارک است چون در شرایط فعلی که بیم آغاز جنگ جهانی میرود در اختیار داشتن موءلفه های قدرت برای دفاع از کشور در برابر کشورهای اهریمنی و شرور از نان شب هم واجبتر است لذا همان بهتر که برجام برای همیشه دفن شود
    • ایران iran IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 3
      درود بر شما ، دقیقا" ... حفظ امنیت، حفظ جان و مال و ناموس مسلمان ایرانی بر حاکم اسلامی واجب و ضروری است، باید قوی شد، باید بازدارندگی قوی اتمی ایجاد کنیم تا دشمنان ایران جرات و جسارت فکر حمله نظامی به ایران بزرگ رو نکنند.. قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
    • DE ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      ما منتظر چی هستیم
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    11 4
    طبق شنیده ها و اطلاعات رسیده توافقی صورت نخواهد گرفت. بیش از ۸۵ درصد ایرانیان امیدی به توافق جدید ندارند و معتقدند که از این پس برجام و توافق احتمالی جدید را باید در موزه های تاریخ سیاسی ایران جستجو کرد.
  • DE ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 4
    حسن نیت نشان دادن به آمریکایی که جنگ و خونریزی را علیه ما رهبری کرد، ترور کرد، اموال ما را چپاول کرد، ما را محاصره و تحریم کمر شکن کرد، شب و روز توطئه کرده، نشان دادن حسن نیت نیست، بلکه ابراز ضعف و سستی است.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    5 3
    آمریکا با وجود اینکه می داند دیگر مهره جدید ندارد رو کند باز گردنکشی می کند
  • DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 2
    واشنگتن تصور می‌کند می‌تواند فضای خط‌ونشان کشیدن را بدون تنش و کنترل‌شده نگه دارد، این فضای ژله‌ای برای بایدن باید شکننده شود// عزیز برادر ژله را نمیشود شکست فقط میشه با کارد برید. ببُرید این ژله را پاشین بیابن ایران. روابط که سرد شد ژله یخ زد و منجمد شد با یک ضربه شکسته میشه. راه حل برجام در ایران است نه وین. الان شرایط جدید در دنیا بوجود آمده بریزید تمام غربگدایان و جاسوسان و رفرمیست های امریکایی و نوکران عمو سام را از کارها بیرون تحریمها خود بخود لغو میشوند.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    5 3
    قحطی نشه
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 2
      سایبری فارسی نویس جوعود منظورت قحطی در سرزمین فلسطین اشغالی ، اسرائیل جعلی است ؟ شنا کردن بیاموزید که تنها راه فرار شماست ..
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 2
    وجود تفاله های ماله کش آمریکا دملی چرکین است که علاجش نیشتر است. صدمه اینها به ایران در ماجرای هسته ای نابخشودنی است.
  • saeed_mirrezaei@yahoo.com IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 4
    عاقبت مذاکره با روسیه بجای آمریکا
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 2
      آخه نیست که در دولت ضعیف تدبیر و امید روحانی مستقیم با آمریکایی ها مذاکره کردیم نتیجه بخش بود !!! امضای کری تضمین شد
  • سروش IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    5 3
    بله پیروز میدان اول صبح مشخص نمی شود آخر شب مشخص می شود ضرب المثل خودمون که میگه جوجه رو آخر پاییز می شمارند. و آخر پاییز غرب فرا رسیده بهار و تابستانش را به هیچ گذر کردند و حرف مفت زدند و بی نتیجه گذشت و زمستان آمد و رو سیاهی به ذغال. برای ایران توافقی که اصلاحاتچی ها جاده صاف کنش بودند و آدرس های تحریم و هزینه ها برای نظام تراشیدند نباشد بهتر است.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 2
    آمریکا جز تعظیم در مقابل ایران راه دیگه ای ندارد
  • سعید IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 0
    حرف حق زده. یا الان یا هرگز. بالاخره باید تکلیف روشن بشه دیگه. والله اگه توافق نشه حد اقل تکلیف اقتصادمان با خودش معلوم میشه. الان ۹ ساله همه امورات مردم به لنگه پا منتظره مذاکرات شده. مردم دیگه چقد تحمل کنن.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 2
    اگر طرف غربی دو دره بازی در میاورد، کلا بی خیال مذاکره بشوید و به سمت غنی سازی ۹۰ درصد بروید .این طور که معلوم است آنها اصلا به دنبال نتیجه برد برد نبوده و هدفشان از بین بردن توان غنی سازی ایران و وابسته کردن ابدی ایران است که ان شا الله این آرزو را به گور خواهند برد.مردم ایران چهل سال تحریم را تحمل کرده که حالا دست از غنی سازی بردارد؟ مطمئن باشید کوتاه بیایید در زمان نه چندان دور برای مذاکره موشکی در وین خواهید بود.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 3
    با غربی ها برای تامین امنیت خطوط انرژی دریایی همکاری کنید این میتواند امنیت اقتصادی ایران را تضمین کند و می توانیم به این وسیله وارد بازارهای خرید و صادرات اسلحه ودیگر بازارهای حساس شویم چین ممکن است خطر بزرگی در اینده باشد امروز باید سنگ بنای یک اتحاد قدرتمند نظامی را با ناتو بچینید روسها و چینیها قبل از اینکه به خودتان بیایید کشور را اشغال و تجزیه میکنند کلا چینیها و روسها نه کاری برای ما میکنند نه اتحاد با انها برای ما فایده داشته روسها حتی یک سوخو ۳۵ به ایران نمیدهد حالا این را بگزارید کنار اتحاد با امریکا که برای ایران اف 14را ساخت و‌اگر‌می خواستیم خودمان بسازیم صد بار باید کشور را میفروختیم گور پدر اسراعیل بزرگترین ضربه به اسراعیل اتحاد شما با امریکاست
    • DE ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      برای همکاری با ناتو باید مانند اردوغان اسلامت را بکنی اسلام امریکایی
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 4
    اینجور که مشخص است مذاکره هیچ پیشرفتی نداشته است. طرفین سعی می کنند با استفاده از ابزارهای تهدید طرف مقابل را وادار بهقبول شرایط خود کنند. ایران غنی سازی آنچنانی و امریکا تهدیدهای آنچنانی. راستی ما اگه قصد ساختن بمب اتم را نداریم غنی سازی های آنچنانی را می خواهیم چکار؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 4
    طبق آخرین خبرها از وین، اورانیوم‌های کشف شده توی تورقوزآباد داره توافق و برجام رو به فنا می‌ده! مشکل اصلی خود تورقوزآباد هم نبود‌. نتانیاهو صراحتا اعلام کرد در بخشی از پروژه ی سر به نیست کردن آلات جرم مستقر در این انبار،‌ بیش از یک کیلوگرم اورانیوم احتمالا پودر را در جاده ها و خیابانهای اطراف تهران پاشیده اند که در آن زمان با شمارگر گایگر قابل ردگیری بود.
    • DE ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 0
      خدا نکرده شما تمام وقت کمدی شوی «زلنسکی» تماشا می کنی؟ الهم اشفع مرضات المسلمین.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • حسين DE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    بايد سه شرط مشروع و قانونى ايران اجراء شود ،لغو تمامى تحريمها،راستى آزمائى آن،و ضمانت اجرائى ، در غير اينصورت پايان مذاكرات،آمريكا هيچ غلطى نميتواند بكند اين يك شعار نيست يك واقعيت است و بايد آنرا در اذهان عمومى تفهيم كرد. يا پذيرش خواسته هاى برحق ايران و يا پايان مذاكرات.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    امروز که شرایط به نفع ایران به جلو میره توافق بر سر برجام بزرگترین اشتباه است. ایران هیچ نیازی به توافق با آمریکا بر سر منافع ملی - دفاعی خودش ندارد و قرار هم نیست از آنها اجازه بگیرد. مشکل امروز روسیه هم که درگیر اوکرایین است دقیقا همین است. اما متاسفانه دقیقا در زمانی که میبایستی مثل همبازی های خوب در یک بازی فوتبال مهم به سمت یک بازی تیمی هماهنگ روی ببریم شاهدیم که چین - هند و ... حتی ایران هرکدام وسط زمین بازی برای خودشان بی هدف میدوند در حالی که غرب-صهیونیستها با هماهنگی کامل درتمامی عرصه ها بازی را اداره میکنند. آمریکا یا در حقیقت همان عمو سام یا بهتر بگوییم عمو ایشماییل یا حتی بهتر عمو ایزراییل - تحت هیچ شرایطی به هیچ توافقی با ایران پایبند نخواهند ماند مگر یک رژیم دست نشانده که میبایستی اسراییل را به رسمیت بشناسد در ایران بر سر کار بیاید و منابع انرژی و... کشور را تحت کنترل و انحصار آنها درآورد. همین هم مشکل روسیه است. بازهم متاسفانه مسکو سالهاست با اینکه به خوبی میداند که تمامش زیر سر وجود اسراییل است بنوعی همیشه از رودرویی با این واقیعت طفره میرود و خودش را با اقدامات نمادین در سازمانهای بین المللی بویژه سازمان مللی که کاملا در تصرف غرب-صهیونیسم درآمده - سرگرم میکند. چین هم که مشغول بیزینس خودش هست.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    پیش‌بینی بازار خودرو از نتیجه مذاکرات وین چی؟
  • کسرا DE ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    کدام توافق؟ توافقی که تضمینی در آن نیست، توافق دوطرفه و عقلانی نیست. غرب ممکن است از روی ضعف در این شرایط عقب نشینی هایی بکند ولی به محض ورود به مرحله پس از بحران روسیه دوباره ایران را دور خواهد زد. تردید نکنید.
  • بوسجين IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    از اين گروههاي اپوزيسيوني ايراني كه در رسانه هاي خارجي مشغول هستند از گفتار و موضع گيري و تحليل انها حال ادم به هم مي خورد همه كودكانه و عناد الود است اگر نظر خودشان است واي به حماقت اينها و اگر نوشته اي افراد پشت صحنه را مي گويند براي پولي كه مي گيرند خود را ارزان مي فروشند در هر حال نشان از وطن فروشي و عمق كم دانش و خود فروشي انهاست انها كه بيشتر به نفع لابي صهيونيستي صحبت مي كنند با برنامه ريزي انها نقش دو دوزه بازي اسراييل و..... را كه هم از اخور مي خورد و هم از توبره در نظر نمي گيرند اما به ايران انتقاد مي كنند در اين ماجرا چرا از غرب و اوكراين حمايت نكردند و در باره با عصبانيت يقه خود را حقارت بار پاره مي كنند و فراموش مي كنند مشكلاتي كه همين غرب به ايران در اين مدت ٤٣ ساله خسارات هاي مالي و جاني ايجاد كرده را فرارموش كنيم و نوكر ماب مثل انها در جهت تقويت جبهه غرب اقدام كنيم لعنت به شما وطن فروشان كه راه درست و كمك لازم براي حل مشكلات ايران براي ملت خود نداشتيد و دقدقه شما ها فقط پيشبرد اهداف و منافع غرب بوده باري از دوش ملت بر نداشتيد بلكه باري بر دوش ملت بوديد
  • جاویدایران NL ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    یعنی میتونم به نگارنده این متن و تحلیلگرش درود بی پایان بفرستم، راه موفقیت و پیروزی فقط و فقط چیزیه که در واژه به واژه این متن سیاسی نوشته شده، با درپیش گرفتن این سیاست ایران یکی از قدرت های جهانی خواهد شد. مذاکره با غربی ها بی فایده هستش، خود رسانه غربی ها همین حالا درباره موضوع اوکراین افشا کردن اون زمان که روسها شوروی رو پایان دادن غربی ها به روسها تعهد دادن که ناتو به کشورهای استقلال یافته از شوروی نزدیک نخواهد شد، اما چیزی که درعمل شاهدبودیم زیر پاگذاشتن این تعهد از جانب غربی هابود. اونها تعهد حالیشون نیست فقط و فقط زبان قدرت میفهمن. امریکا هم فقط دنبال اینه که درظاهر برجام رو‌ زنده کنه اما بعدش بصورت خزنده و قدم به قدم قوانینی تصویب کنن که جلوی نفع بردن ایران از برجام رو بگیرن، وقتی هم که برجام زنده شد دیگه ایران چطور میتونه با اعلام عدم پایبندی امریکا به برجام از برجام خارج بشه؟؟ الان که رسماً امریکا از برجام خارج شده باز با پر رویی زبونشون درازه و در رسانه های فارسی که برامون ساختن دارن داستان تحویلمون میدن و بازم ایران رو زیرسوال میبرن چه برسه به اینکه ایران خودش از برجام بخواد خارج بشه، برای رسانه های فارسی مزدور امریکا اگر ایران از برجام خارج بشه ایران مقصره و اگر امریکا از برجام خارج بشه بازم ایران مقصره، در کل در هر حالا ایران مقصره! رسماً سیرک باز کردن در سطح جهانی! هدف اونها اینه که برجام زنده بشه بعد قدم به قدم علیه نفع ایران از برجام کارکنن و‌ایران هم نتونه اعتراضی کنه، دقیقاً مثل زمانی که اوباما برسرکاربود.
  • سید فروزان CH ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 1
    غنی سازی نود درصدی حق مطلق ما است ،ایران بزرگ باید قدرت هسته‌ای شود ،پایان سلطه در منطقه تنها با زبان زور انجام پذیر است
  • CO ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    در دور بعدی ترامپ رییس جمهور آمریکا خواهد شد و هر توافقی را پاره خواهد کرد پس بیهوده بخودتان زحمت ندهید و به برجام 2 دلخو ش نکنید
  • پیروزه IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    نباید بهیچ وجه زیر بار زور برویم.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    دیگه چیزی از برجام باقی نمانده، روسیه، چین و ایران حالا متحدان استراتژیک شده اند و حداقل به آن بسیار بسیار نزدیک هستند. غرب احمق است اگر این فرصت را از دست بدهند.
  • FR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    اتفاقا این ایران است که با استفاده از شرایط جدید و شکاف حاصل شده بین شرق و غرب و حتی شکاف پنهان بین امگلیس و فرانسه و امریکا میخ آخر را بکوبد و در یک لحظه طرف مقابل را کیش و مات کند
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    مزاکره ای که باحفظ خطوط قرمز ایران ورفع تحریم ها وراستی آزمایی همراه نباشد همان بهتر که توافقی صورت نگیرد ساختار تحریم ها درحال شکسته شدن هستند عدم توافق بهتر از توافق بد است
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    صندوق تامین اجتماعی متعلق به کلیه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است و پس انداز اعضاء میباشد و دولتها حق نداشتند و ندارند که از ان صندوق پولی بردارند چه برسد به اینکه بدهی های بزرگ عقب افتاده شان را هم تسویه نمی کنند چرا اعضا و بازنشستگان تامین اجتماعی باید در رنج و عذاب و بیماری و فقر شدید باشند ؟ در حالیکه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند ؟
  • ناشناس IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    بر همه مردم ایران بعد از ۲۰ سال مذاکره با غرب در دولت های خاتمی احمدی نژاد و روحانی حالا دیگر حجت تمام شده است. مذاکره جواب نمی دهد حق گرفتنی است و وقتی میتوانی حقت را بگیری که از هر لحاظ قوی باشی
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    تبادل زندانیان این وسط چی میشه؟
  • زهرا IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 3
    ما در اسلام دستور داریم که صلاح جنگی باید به روز باشه همین بهتر که برجام نباشه تا ما صلاح جنگیمان رو به روز کنیم
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    زیاد کش نده مشرق. همه منابع خبری دنیا میگویند که مذکرات دیگر به پایان رسیده و بعد از سفر روز شنبه گروسی به تهران، احتمالا در روز دوشنبه هفته آینده توافق جدید وین با حضور وزرای امورخارجه طرفها امضا خواهد شد.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    توافق میشه ایران هم مقداری کوتاه میاد بعد از مدتی دوباره روح برجام آزار میبینن و .... و سه باره از یک بسته تحریم ها ضربه می خوریم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس