محمد رضا غائبی

سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان این‌که پیشرفت چشمگیری در مذاکرات حاصل شده، حصول توافق را نیازمند تصمیمات سیاسی توسط آمریکا خواند.

به گزارش مشرق، «محمد رضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (سه شنبه) ۱۷ اسفند ماه ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را تشریح کرد.

 سرپرست نمایندگی دائم کشورمان با اشاره به محرومیت ایران از حقوق مشروعه خود ذیل برجام در پی خروج آمریکا از این توافق و اعمال سیاست فشار حداکثری توسط این کشور، اظهار داشت: کوتاهی سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود و جبران نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده، چاره‌ای برای ایران جز توسل به تنها راه‌حل موجود، یعنی توقف اجرای تعهدات متقابل که به صراحت در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مجاز شمرده شده است، باقی نگذاشت.  

غائبی در ادامه با اشاره به تصویب قانون مجلس شورای اسلامی (قانون اقدام راهبردی) سه سال پس از خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن الزامات مندرج در قانون مذکور در بازه زمانی تعیین شده و در نتیجه انجام اقدامات جبرانی ذیل آن و در قالب بندهای مربوطه برجام توسط دولت ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورتی که طرف‌های دیگر به اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند، اقدامات جبرانی خود را برمی‌گرداند.

وی همچنین یادآور شد که با این حال، آژانس طبق موافقتنامه پادمان به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی منظم دارد و گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ بارزی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌ها بین ایران و آژانس و همچنین توافق دوجانبه پنجم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خطاب به دولت‌های عضو شورای حکام تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی و موثر در مذاکرات با اعضای برجام جهت رسیدگی به مسائل مرتبط برای احیای برجام شرکت کرده است.

به گزارش فارس، در سومین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژٰی اتمی به تهران در دولت سیزدهم در بیانیه‌ای مشترک توافق شد سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند توضیحات کتبی مرتبط با سؤالات آژانس درباره موضوعات مربوط به ۳ مکان را به همراه اسناد پشتیبان، به این نهاد ارائه کند.

وی در ادامه سخنانش در نشست شورای حکام با بیان این‌که پیشرفت چشمگیری در مذاکرات تاکنون حاصل شده، خاطرنشان کرد: در صورتی که آمریکا و سایر اعضای برجام حسن نیت خود را نشان دهند و تصمیمات سیاسی لازم و درستی برای رفع سریع تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی اتخاذ کنند، جمع بندی موفقیت آمیز مذاکرات دور از دسترس نیست.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین در این مدت برگزار شد. علی باقری شب گذشته به منظور سفری کوتاه به تهران آمد و قرار است فردا صبح دوباره به پایتخت اتریش بازگردد.

لازم به ذکر است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز (دوشنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می‌کنیم. تاکنون پیشرفت‌های خوبی به دست آمده، اما با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران بار دیگر با بیان این‌که هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نه می‌پذیریم و نه به آن نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌الملی در وین ۱۵ اسفند ماه نیز در اظهاراتی گزارش پادمانی جدید مدیرکل آژانس را شامل برخی تحولات مثبت و استقبال از تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس در حل مسائل باقیمانده پادمانی و اعلام خروج یکی از مکان‌های ادعایی از فهرست موضوعات باقیمانده پادمانی خواند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • سید کاظم همت یار DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    0 0
    با سلام وافسوس تا زمانی که صهیونیستها جانی هالا که فرارسیده شمال وشرق. غرب وجنوب بوسیله سرسپرده گان به آغوش گرفته افسوس لغو تحریم بهیچ وقت ووجه افسوس واسفناک ودردناک برطرف نخواهد شد بهترین راه حل هیئت ایران دیگر بس است وبه کشور ایران بدامن ملت داغدیده برگردن وازاین پهن کردن سفره که خون شهدا پاک دربیت المال مقداری مانده دولت عدل علی ع انصافا نگهدارتد چون تابحال ملت ماننددولتهای قبل بی هدف ونتیجه وملیاردها تلف واتلاف می‌شود کم کنند عطاشان به لقاشان بخشیدیم از وعده ها ودروغ ونیرنگ دشمن برادر نجات ملت است وبس بنده یک عمر ازنزدیک سیاست غرب وشرق چه درگذشته وچه حال دوستی خاله خرسه است ورفع تحریم ونتیجه برجام بسود ملت ایران داغ دیده فراموش کنیدبیش ازپنجاه سال دراروپا زندگی میکنم با این جمله بگیم مارا مسخره وناچیز قرارداده دیگر بس است دراصل پرچم دشمنان همانا پرچم صهیونیستهای جنایتکار است وبس حیف از سیاستمداران بی انصاف وضعف سیاست وملت داغ دیده اصل واساس درمیان نگذاشته وبه این رایزنی وسفره رنگین خون شهدا بی اهمیت وپامال کرده هرروز یقین دارم یک ملیارد دولار در رایزنی ومهمان شرکت کنندگان از این سفره پهن ازبیت مال بی رحمانه بی انصاف بنده یقین دارم وآماده هستم علنا ثابت کنم چون نتیجه زندگی بنده نیم قرن گدسته دراروپا هستم نه آقای باقری وهیئت ایشان وآقای عبداللهیان بحد بنده سیاست غرب وشرق مطلع باشند سن بنده درحدود هشتاد سال نزدیک افسوس وافسوس ازاین درد تایه دلسوزتر ازمادر واشک تمساح ریخته وملت محروم ومستضعف تا بحال وعده وعید تا روزی دولت قبلی کلید تمام وحل شد وپیروز شدیم و سوگند خوردن دولتمردان قبل هنوز کلید پیدا ا شده ولی قفل آن نیست دردمند سید کاظم همت یار عفو وپوزش زبان فارسی بنده شصت سال پیش پوزش ازصاحبان علم وادب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس