کد خبر 1347407
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
آژانس اتمی: ایران اجازه داد تجهیزات رصد سرویس شود

سرپرست نمایندگی ایران گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گزارش بروزرسانی معمول این نهاد خواند که آخرین تحولات و اطلاعات فنی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضا می‌رساند.

به گزارش مشرق، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین امشب (پنجشنبه) در پی انتشار گزارش رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام اظهار داشت: این اولین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۲ به نشست شورای حکام در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که همچون ادوار گذشته گزارش بروزرسانی معمول آژانس است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند.

 سرپرست نمایندگی کشورمان افزود: در این گزارش اعلام شده است که متعاقب مشورت‌های سازنده مدیرکل با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، ترتیبات جدیدی در زمینه نظارت و بازرسی در چارچوب برجام در زمینه نصب مجدد دوربین‌ها در کارگاه تسای کرج توافق شد و متعاقبا ایران اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ بپردازد و آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات نظارتی خود در این مکان را نصب کرد.

وی در عین حال یادآور شد: البته تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود. در این گزارش آمده است میزان نظارت و راستی آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران به شدت تاثیر پذیرفته است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین با اعلام اینکه در این گزارش به برخی عدم دسترسی‌ها و محدودیت‌ها برای آژانس  از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اشاره شده است، که مربوط به داده‌ها و ضبط‌ اطلاعات توسط تجهیزات نظارتی آژانس است، افزود: این موضوع نیز طبیعتا به واسطه اجرای قانون صیانت از حقوق ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است.

* آخرین تغییرات در تولید و ذخیره اورانیوم

غائبی درباره آخرین تغییرات در تولید و ذخیره اورانیوم در گزارش اخیر مدیرکل آژانس نیز عنوان کرد: از بازه ۶ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ تغییرات به شرح زیر است:

•  میزان ۸۳۰.۴ کیلوگرم اورانیوم (U-۲۳۵) تا غنای ۲ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲ درصد را به ۱۳۹۰کیلو گرم رسانده است؛

•  میزان ۸۳۹.۱کیلوگرم اورانیوم (U-۲۳۵) تا غنای ۵ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۵ درصد را به ۱۲۷۷.۹ کیلوگرم رسانده است؛

•  میزان ۶۸.۳ کیلوگرم اورانیوم (U-۲۳۵) تا غنای ۲۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲۰ درصد را به ۱۸۲.۱کیلوگرم رسانده است؛

•  میزان ۱۵.۵ کیلوگرم اورانیوم (U-۲۳۵) تا غنای ۶۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۶۰ درصد را به ۳۳.۲ کیلوگرم رسانده است.

گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نسبت به حد مجاز تعیین شده در برجام افزایش زیادی داشته است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیأت همراه براساس توافق به عمل آمده روز شنبه ۱۴ اسفند ماه به تهران سفر خواهد کرد.گروسی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

 گروسی روز چهارشنبه در نشست خبری در وین در خصوص مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده پادمانی، گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است و بر کسی پوشیده نیست که این مذاکرات که مذاکرات من نیست و ما در آن مشارکت داریم و مورد مشورت قرار می‌گیریم، در حال رسیدن به نقطه تعیین‌کننده است و البته این موضوع (مسائل باقی‌مانده پادمانی) مطرح شده، موضع ما در این خصوص همیشه یکسان بوده، این‌ها رویه‌های جداگانه هستند، گرچه به وضوح تاثیر متقابل وجود دارد، اما چیزی که برای حل آن‌ها نیاز داریم، یک روند یکپارچه و متکی به خود است که من خوشبینم بتوانیم بدون سیاسی‌سازی مسئله یا مشروط و وابسته کردن آن به نهایی شدن مذاکرات به آن دست یابیم. بنابراین باید کار خود را ادامه دهیم. به دستیابی به یک روند کامل برای شفاف‌سازی این موضوع که تحت تاثیر مذاکرات کنونی (در وین) یا توافقی در نتیجه آن نباشد، خوشبین هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تبریزی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    یواش یواش داره دود آتش زدن برجام دیده میشه
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    طرح مسائل باقى مانده پادمانى دراين مقطع يعنى هيئت ايرانى برو كشكت را به ساب
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    3 0
    گروسی دوباره می‌خواهد بیاید تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش در ایران (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند؛ این مردک را راه ندهید!
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس