نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی تاکید کرد .

به گزارش مشرق، «حمیدرضا فولادگر» امروز (دوشنبه) به راه‌های تحقق شعار سال ١۴٠١ که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری شده است، اشاره کرد و افزود: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را با عنوان مباحث اقتصادی تعیین می‌کنند؛ این امر نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد به عنوان اولویت نخست کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در چهار سال گذشته، موضوع تولید در مباحث اقتصادی در اولویت بوده است، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند موضوع تولید در بین مسایل اقتصادی کشور در اولویت نخست قرار دارد؛ چراکه تولید نقش مهمی را در بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق افزایش تولید ناخالص ملی، مقابله با تورم، ایجاد اشتغال و ... ایفا می‌کند.

دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی تولید دیگر موضوع شعار سال ۱۴۰۱

فولادگر به دیگر موضوعات مطرح شده در شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: دانش بنیان و اشتغال‌زایی تولید از دیگر مباحث مربوط به نامگذاری سال ١۴٠١ بود، این امر نشان از آن دارد که تولید کشور در سال جاری با ٢ رویکرد دانش بنیان و اشتغال‌زایی مورد توجه است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در موضوع دانش بنیان بودن تولید باید تلاش کرد که تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی به سمتی بروند که تکمیل کننده زنجیره عرضه در تولید باشند و سهم تولید داخل را در زنجیره عرضه افزایش دهند.

وی اعلام کرد: مساله دیگر اینکه باید به سمت ایجاد نظام ملی نوآوری حرکت کرد تا از این طریق زمینه نظام‌مند شدن نوآوری‌ها در تولید فراهم شود.

فولادگر خاطرنشان کرد: اقدامات زیادی در زمینه نوآوری‌ها انجام شده است، اما این امر نیازمند نظام ملی براساس زیست بوم فناوری است تا از این طریق به نظام نوآوری هدفمند منتهی شود.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزش و پرورش باید به سمت ماموریت محوری پیش بروند تا به واسطه آن زمینه مهارت، کارآفرینی و دانش بنیان بودن اقتصاد و تولید فراهم شود.

چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور، کمک کننده تحقق شعار سال ۱۴۰۱

وی با تاکید بر اینکه مساله دیگر این است که باید در راستای تحقق شعار سال، مثلثی تکمیل شود که این مساله بند نخست چشم انداز ٢٠ ساله کشور بوده است، افزود: علم و دانش باید منجر به فن‌آوری، فن‌آوری به تجاری‌سازی و در پایان تجاری سازی فن آوری‌های دانش بنیان ایجاد شود.

فولادگر اعلام کرد: این فن آوری‌ها خود متکی بر اقتصاد دانش بنیان هستند، در واقع مثلثی است که یک راس آن دانش، راس دیگر آن فناوری و راس پایانی آن اقتصاد است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: این مساله راهکاری است که بهتر است برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ به کار گرفته شود و دولت هم آنها را در اولویت خود قرار دهد.

کمک مجلس به دولت در پر کردن خلاءهای قانونی

وی اظهار داشت: اگر این اقدامات نیازمند وضع قانون است، مجلس باید برای پر کردن خلاءهای قانونی به کمک دولت پیش رود تا از این طریق تا سال آینده بحث تولید دانش بنیان در اولویت قرار گیرد.

فولادگر به موضوع اشتغال آفرینی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: اکنون در کشور با معضل بیکاری مواجه هستیم، باید در بحث تولید به مساله اشتغال توجه شود زیرا تولید علاوه بر دانش بنیانی، باید اشتغال‌آفرینی را هم به دنبال داشته باشد.

کمک بازار سرمایه در تحقق شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در تولید دانش بنیان ریسک پذیر و خطر پذیر است؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان باید به نحوی مورد تضمین قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه صندوق های نوآوری و شکوفایی یا صندوق‌های ضمانت می‌توانند کمک‌کننده در ضمانت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باشند، گفت: صندوق‌های دیگری را هم می‌توان تاسیس کرد که شراکت و ضمانت را با خود به دنبال داشته باشد تا از طریق آن سرمایه‌گذاری در تولید دانش بنیان تضمین و ریسک آن کمتر شود.

فولادگر اظهار داشت: اگر کشور به دنبال حرکت در لبه پیشران تولید است باید زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شوند و این سرمایه گذاری‌ها برای تولید مورد حمایت قرار بگیرند.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حکومت و نظام باید از طریق منابعی که در اختیار دارند، تضمین‌هایی را انجام و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

نقش بورس‌های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

وی در ادامه به نقش بورس‌های کالایی در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالا در این زمینه می‌توانند کمک کننده در بهبود روند تولید شرکت‌ها باشند.

فولادگر خاطرنشان کرد: در ابتدا باید بسته حمایتی برای افزایش تولید شرکت‌ها در نظر گرفته شود و بعد از آن نقش بورس کالا در راستای بهبود روند تولید تعریف شود.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: بورس کالا می‌تواند کمک کننده در زنجیره عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان باشد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و ایام ولادت خورشید فروزان عالم وجود، حضرت بقیةالله الاعظم(عج) به ملت بزرگ ایران و همه ملت‌های همدل، و با تبریک ویژه به خانواده‌های معظم شهیدان و همچنین جانبازان، ایثارگران و خدمتگزاران ملت در میدان‌های مختلفِ علم، سلامت، امنیت و مقاومت، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    مسولان راست وچپ عمدن 6000000میلیون افغانی را تو این تحریم وتوروم وبیکاری و کورنا وارد ایران کردند تا 6000000میلیون ایرانی بیکار بشند، ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین وافسرده ترین ومجردترین کشور دنیا هستیم ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش زیاد شده، سوغات افغانستان برای ایران عتیاد وبیکاری ونا امنی است، خداوند مسولان راست وچپ را نابود کند ودر جهان ابرویشان برود که به فکر مردم نیستند و همه مردم را از بین بردند ، ایران رکوردار فقر وبیکاری وطلاق وتبعیض وسهمیه بندی علمی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر واختلاص مسولان بیسواد ومجردترین وگرانی و افسردگی در دنیا است ،دین ودنیا را از مردم گرفتند دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد، به امید نابودی مسولان بی وجدان وبی مذهب انشالله نابود می‌شید همه چیز را ازمون گرفتید،خودمان از گرسنگی می‌میریم به فکر کشورهای دیگه هستند،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس