انصراف صربستان از پیوستن به ناتو به دلیل «جنایت علیه کودکان»

رئیس‌جمهور صربستان گفت به دلیل جنایت ناتو علیه کودکان یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹، از پیوستن به این ائتلاف صرفنظر می‌کند.

به گزارش مشرق،، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان روز دوشنبه در یک راهپیمایی انتخاباتی در «کیکندا» تصریح کرد که صربستان به ناتو نخواهد پیوست زیرا نمی‌تواند کودکانی را که در جریان حمله ائتلاف ناتو علیه یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ کشته شدند، فراموش کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ووچیچ در این خصوص گفت: «من معتقدم که صربستان نباید به ناتو بپیوندد. صربستان یک کشور آزاد است و از نظر نظامی یک کشور بی‌طرف است. صربستان به تنهایی از زمین و آسمان خود دفاع خواهد کرد اما بگذارید به شما چیزی را بگویم: وظیفه بخشیدن اما فراموش نکردن است.»

وی سپس ادامه داد: «بویانا توسیچ ۱۱ ماهه را فراموش نکنیم که در «مرداره» واقع در کورشوملیا کشته شد. ملیسا راکی کوچولو را فراموش نکنیم که در «باتاجنیکا» کشته شد و سانیا میلنکوویچ کوچولو را فراموش نکنید که در واروارین کشته شد. ما حق فراموش کردن این چیزها را نداریم. ما بسیار قوی تر از آن روزهایی خواهیم بود که افراد غیرمسئول و مستکبران ما را بمباران می‌کردند و به جنگ تجاوزکارانه علیه ما و کشورمان می پرداختند.»

تجاوز ناتو به یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ به مدت ۷۸ روز به طول انجامید. رهبری ائتلاف ناتو استدلال کرد که دلیل اصلی عملیات با نام رمز «نیروی متحد» جلوگیری از نسل‌کشی آلبانیایی‌های کوزوو بود. بنا بر گفته منابع ناتو، هواپیمای ناتو ۳۸ هزار پرواز سورتی و ۱۰ هزار حملات بمباران انجام داد که در آن بمباران بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر کشته شدند و ۱۰ هزار نفر دیگر که دوم سوم آنها غیرنظامی بودند، مجروح شدند و ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت برجای ماند.

طبق این گزارش، در طی سه ماه بمباران، نیروهای ناتو ۱۵ تن اورانیوم ضعیف شده را در بمب و گلوله بر صربستان پرتاب کردند و پس از آن، نرخ سرطان این کشور به رتبه اول در اروپا رسید. در ده سال اول پس از بمباران، حدود ۳۰۰۰۰ نفر به سرطان مبتلا شدند و تخمین زده می شود که ۱۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ نفر از آنها فوت کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس