رأی الیوم مطرح کرد؛ «طرح شوم تل‌آویو» برای برداشتن دست مقاومت از روی ماشه

به نوشته رأی الیوم، اسرائیل که بشدت نگران آغاز انتفاضه جدید در ماه مبارک رمضان آتی است با مانور روی ارائه تسهیلات اقتصادی به فلسطینی‌ها تلاش دارد، با فریب آن‌ها، دست مقاومت را از روی ماشه بردارد.

به گزارش مشرق،  رژیم صهیونیستی با تمام سرویس‌های امنیتی به صورت بی‌سابقه‌ای در حال تجربه هراس و نگرانی به دلیل اوضاع میدانی در کرانه باختری، قدس و نوار غزه است و نگران شعله‌ور شدن درگیری‌ها به دلیل تنش های اخیر که همه امور را به سمت یک انفجار بزرگ پیش می‌برد، است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص به قلم «نادر الصفدی» نوشت که آیا ارائه تسهیلات اسرائیل را نجات خواهد داد؟... اقدامی شوم و خبیث برای فریب فلسطینی‌ها و برداشتن دست مقاومت از روی ماشه ... اشغالگران برای جلوگیری از انتفاضه و کم کردن شدت وضعیت آماده‌باش فلسطینی‌ها، به تشکیلات خودگردان رشوه می‌دهند.

نویسنده در ادامه این سوال را طرح کرد که چرا رژیم صهیونیستی از ماه مبارک رمضان می ترسد و هدف واقعی پشت پرده ارائه این تسهیلات چیست؟

بر اساس این یادداشت؛ رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در استفاده از کارت‌های تهدید و فشار با هدف ایجاد تغییر در نشانه‌های خشم فلسطینی‌ها که جرقه‌های آن در هر جایی زده شده است و آخرین آن، عملیات قهرمانانه بئر السبع بود، به ترفند دیگری متوسل شده. ترفندی که آخرین کارتی است که در جیب دارد و حداقل ممکن است از طریق آن، موفق شود «ساعت صفر» را به تاخیر بیاندازد. عملیات اخیر  بئر السبع بود منجر به کشته و زخمی شدن دست‌کم شش صهیونیست شد و این عملیات به منزله یک شوک امنیتی بزرگ برای اشغالگران بود.  

«تسهیلات اقتصادی» جدیدترین و بیشترین جمله‌ای است که رسانه‌های عبری طی ساعات گذشته آن را بازنشر می‌دهند، گویی که این ابزار، معامله جدیدی است که در مقابل فلسطینی‌ها قرار می‌گیرد تا دست مقاومت را از روی ماشه بردارد. تعدادی زیادی از مقامات اسرائیلی درباره این کارت که به نظر آن‌ها می‌تواند درگیری‌ها را به تعویق اندازد یا به آن پایان دهد، سخن می‌گویند.

نویسنده با اشاره به این موضوع می‌نویسد: «رژیم اشغالگر در تلاش است تا از بروز انفجار [اجتماعی] در وضعیت جاری جلوگیری کند و به همین دلیل سران آن از جمله "نفتالی بنت" نخست وزیر و "بنی گانتز" وزیر جنگ طی سفرهای اخیر به ایالات متحده، اردن، امارات و مصر تلاش کردند تا مانع شعله‌ور شدن اوضاع در سرزمین اشغالی فلسطین شوند».

کارت شوم

بر اساس این یادداشت، «مقامات رژیم صهیونیستی،  برای خنثی کردن انفجار قریب‌الوقوع، از ترس تکرار سناریوی ماه رمضان گذشته که شاهد "هدیه بیت المقدس" بود، از اقدامات زیادی برای آرام کردن اوضاع در کرانه باختری، غزه و بیت المقدس صحبت کرده‌اند، از جمله برداشتن محدودیت‌ها برای ادای نماز جماعت در مسجدالاقصی، برچیدن موانع از میدان باب العمود و ورودی‌های مسجد الاقصی، اجازه دادن به نمازگزاران با سنین مختلف برای اقامه نماز جماعت، اجازه ملاقات با خانواده های زندانیان «فتح» در غزه و اجرای برنامه‌ای برای دیدار و ملاقات ساکنان کرانه باختری با اعضای خانواده خود در غزه و مناطق اشغالی از طریق اعطای مجوزهای لازم  در روز عید.

علاوه بر این تسهیلات، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»  نوشت که اسرائیل تسهیلات چشمگیر جدیدی را برای ساکنان نوار غزه اعلام می‌کند و سهمیه نیروی کار را از دوازده هزار نفر که دو هفته پیش اعلام شده بود به بیست هزار نفر افزایش می‌دهد.  به نوشته این روزنامه،  دولت اشغالگر یک‌شنبه هفته آینده طرح «بنی گانتز» وزیر جنگ برای افزایش چشمگیر تعداد کارگرانی که وارد غزه می‌شوند تا چند ماه آینده با هدف بهبود رفاه اقتصادی خانواده‌های غزه تصویب خواهد کرد.

پس از عملیات سیف القدس در اردیبهشت ماه گذشته (ماه می)،   رده سیاسی اسرائیل بنا به توصیه ارتش و هماهنگ کننده عملیات دولت تصمیم به افزایش سهمیه کارگران از ۷ به ۱۰ هزار نفر گرفت و این شمار، اخیراً به ۱۲ هزار نفر افزایش یافت.

یدیعوت آحارانوت در ادامه نوشت:  «راه صلح از اقتصاد می‌گذرد. ‌تا اینجای کار مشخص است که این کار درست بوده. ورود کارگران منجر به بهبود وضعیت اقتصادی غزه شده است، زیرا هر کارگر در زمینه کشاورزی یا ساخت و ساز بیش از ۵۰۰۰ شیکل در ماه و حتی بیشتر دریافت می‌کند، این ۴ تا ۵ برابر متوسط ‌دستمزد غزه است و این بر رفاه در نوار غزه تأثیر می‌گذارد».

بنا بر این نوشته،  کارگران غزه در [اراضی اشغالی] با بهبود شرایط زندگی خانواده‌های خود بر وضعیت غزه تأثیر می‌گذارند، زیرا ارتش اشغالگر (اسرائیل) تخمین می‌زند که کارگران فلسطینی حدود ۸۰۰۰ شیکل در ماه حقوق می‌گیرند، در حالی که میانگین دستمزد در غزه تنها ۱۲۰۰ شیکل است. و نرخ بیکاری تا ۵۰ درصد است.

در ادامه گزارش این روزنامه عبری آمده است: «ده‌ها میلیون شیکلی که کارگران غزه هر ماه از اسرائیل به نوار غزه می‌آورند، اقتصاد ضعیف آن را به حرکت در می‌آورد و واقعیتی را که در آستانه عملیات ماه می گذشته در نوار غزه بود، تغییر می‌دهد و دستگاه دفاعی می‌تواند بگوید که حماس و مردم غزه چیزی برای از دست دادن در مبارزه خشونت آمیز علیه اسرائیل دارند». 

در ادامه یادداشت رأی الیوم آمده‌ است، در راستای این هراس و نگرانی اسرائیل، شبکه رسمی «کان» رژیم صهیونیستی یک سند امنیتی در خصوص هشدار درباره وضعیت انفجاری در سرزمین‌های فلسطینی در آغاز ماه مبارک رمضان از سوی سرتیپ «آوی پلات» فرمانده گروه موسوم به «یهودا و السامره» (اسم توراتی کرانه باختری) در ارتش رژیم صهیونیستی منتشر کرد.

وی تصریح کرد: مواد برای احتراق از قبل وجود دارد، فقط به یک کبریت نیاز دارد تا کل منطقه را مشتعل کند ...موعد نهایی آغاز ماه مبارک رمضان، است، این هدفی است که نیروهای ارتش اسرائیل باید آماده باشند، با این انتظار که "تشدید تنش بعدی با تنش‌های قبلی متفاوت خواهد بود». 

این در حالی است که کرانه باختری به دلیل اقدامات اشغالگران اسرائیلی و شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها شاهد تنش روزافزونی است. آخرین تشدید تنش بزرگ در ماه رمضان سال گذشته بود که در پی حمله پلیس  رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی رخ داد که اوضاع را در بیت‌المقدس، کرانه باختری و شهرهای عرب‌نشین در فلسطین اشغالی منفجر کرد و منجر به مقابله نظامی با مقاومت فلسطین در نوار غزه شد که ۱۱ روز به طول انجامید که سرانجام با میانجیگری مصر پایان یافت.

انفجار خشم فلسطینی‌ها

«حسن خریشه» نایب رئیس دوم شورای قانونگذاری فلسطین با تاکید بر ترس اسرائیل از رویارویی در ماه مبارک رمضان،   در گفت‌وگو با شبکه الاقصی گفت: وضعیت فلسطین آماده رویارویی با رژیم اشغالگر است به ویژه در سایه شجاعت و جسارت بزرگ جوانان فلسطینی در کرانه باختری اشغالگری و آمادگی آن‌ها برای مقابله با نیروهای اشغالگر از نقطه صفر. عملیات قهرمانانه بئر السبع نیز بیانگر وضعیت خشم مردم فلسطین در قبال اشغالگری است و رژیم اشغالگر از آغاز انتفاضه جدید در فلسطین می‌هراسد.

وی افزود: «اشغالگران، فلسطینی‌های بانفوذ در کرانه باختری و بیت المقدس را دستگیر می‌کنند زیرا می‌دانند که آن‌ها سوخت اصلی انتفاضه و قیام آینده هستند. توده مردم فلسطین نیز در خصوص موضوع اسرا اتفاق نظر دارند و اشغالگران در نهایت تسلیم آن‌ها خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت تشکیلات خودگردان در رام‌الله گفت که تشکیلات خودگردان در انزوا از مردم و مقاومت به سر می‌برد و اشغالگران برای کمک به جلوگیری از هرگونه انتفاضه فلسطینی به آن رشوه‌های اقتصادی می‌دهند.  

خریشه تاکید کرد که دیدارهای مقامات تشکیلات خودگردان با سران رژیم اشغالگر برای تقویت هماهنگی امنیتی به منظور پیشبرد همین هدف و جلوگیری از وقوع هر گونه انتفاضه آتی انجام می‌شود.

احمد رفیق عوض، نویسنده سیاسی و رئیس مرکز مطالعات آینده در دانشگاه قدس، در این خصوص می‌گوید که سطح سیاسی رژیم اشغالگر به دلایل بسیاری، نگران انفجار اوضاع در قدس یا کرانه باختری نیست. از جمله ارتباط غزه با بیت المقدس که معادله جدیدی را تشکیل داده است. در واقع اسرائیل از سردرگمی بین سطوح سیاسی و امنیتی خود رنج می‌برد و کاملا آگاه است که وضعیت در کرانه باختری و بیت‌المقدس در معرض انفجار است، اما سطح سیاسی می‌خواهد از این وضعیت برای باقی ماندن در قدرت سوء استفاده کند و این امر نشان‌دهنده تضاد بین دو سطح امنیتی و سیاسی صهیونیست‌ها است.

وی افزود: به همین دلیل رژیم  صهیونیستی تسهیلاتی ادعایی را فراهم کرده است که گویی حق ما را لطف می‌کند، با توجه به این‌که "آن‌چه اشغالگر از "تسهیلات" می‌گوید بخشی از ایدئولوژی نژادپرستانه و استعماری است که تل‌آویو تلاش دارد تا به غربی‌ها و کشورهای عربی بقبولاند ک "تل آویو" آن‌چه را که باید، انجام داده و سایر طرف‌ها می‌بایست اوضاع در کرانه باختری و قدس را آرام کنند.

عوض ادامه داد:  «یک مطالبه آمریکایی و منطقه‌ای مبنی بر عدم انفجار  اوضاع در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد، زیرا واشنگتن به‌ویژه پس از بحران اوکراین،  خواهان آرامش است، و دولت آمریکا می‌خواهد از تشکیلات خودگردان فلسطین که از ضعف شدید رنج می‌برد، حمایت کند بنابراین انفجار شرایط به نفع دولت آمریکا و محاسبات آتی آن نیست».

وی با اشاره به این‌که آن‌چه در حال اتفاق است، به نوعی «خرید زمان» است، گفت آن‌چه اشغالگران از آن صحبت می‌کنند، راه حل واقعی نیست، بلکه دور زدن مشکل و تلاش برای سرد کردن اوضاع است، گفت: «اسرائیل از طرف‌های مختلف خواسته است، برای آرام کردن اوضاع، در سایه تداوم کشتار فلسطینی‌ها و تخریب منازل آن‌ها هجوم به الاقصی و ادامه عملیات دستگیری که همه این‌ها، اوضاع را به صورت بالقوه به مرحله انفجار می‌رساند، وارد عمل شوند».

وی در خصوص احتمال انفجار اوضاع در ماه مبارک رمضان گفت:این احتمال وجود دارد و تا زمانی که این اشغالگر در سرزمین فلسطین وجود دارد، حتی اگر اقدامات تروریستی خود را متوقف کند، پا برجاست زیرا حضور آن در فلسطین مستلزم مقابله و مقاومت در همه اشکال است.

 این تحلیلگر افزود: بازی رژیم اشغالگر عیان است. از سوی دیگر مقاومت فلسطین واقعیت جدیدی را خلق کرده است و حساب و کتاب‌های جدیدی برای رژیمی که منتظر پاسخ مقاومت طی نبرد سیف‌القدس در ماه مبارک رمضان گذشته نبود؛ وجود دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 1
    مرگ بر اسرائیل מוות לישראל الموت لإسرائیل Death to Israel
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 4
    خوب سوریه بهتر است امریکا را از تنف بیرون بیاندازد چون تا دوسال دیگر قصد دارد از این منطقه به دمشق حمله کند دوما مثل حزب الله هر از گاهی با پرتاب موشک به اسرائیل محبوبیت خودش را افزایش دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس