کد خبر 1357668
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۴
قرن بیستم؛ قرن خشونت و جنگ در اروپا

اگرچه اروپا در پی بروز جنگ اوکراین، اعلام کرد که در پی دوره طولانی صلح در این قاره، شوکه شده، اما واقعیت‌های تاریخی حرف‌های دیگری دارند.

به گزارش مشرق، نیمه نخست قرن بیستم را باید خشن‌ترین دوره در تاریخ مدرن اروپا دانست؛ چراکه این دوره از تاریخ اروپا مملو از جنگ، جنگ داخلی، جابجایی و تخریب عمدی جوامع قومی و فرهنگی بود.

اگرچه جنگ‌های مرگبار در اروپا از اواخر دهه ۱۹۵۰ فروکش کردند، اما انفجارهای خشونت بار در کنار درگیری‌های کمتر کُشنده به وقوع پیوستند.

به گزارش «zeithistorische-forschungen.de و enrs.eu»، جنگ‌ها و درگیری‌ها در اروپا در ۹۰ سال گذشته در قاره سبز به دلایل مختلفی به وقوع پیوستند و بخش‌های مختلف آن را تحت تاثیر قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به‌دنبال تضعیف اروپا است

درگیری‌های مسلحانه متعدد از جمله دو جنگ جهانی و همچنین تجاوز مکرر دولت‌های اروپایی به شهروندانشان مهم‌ترین دلیلی است که می‌توان برای نام گذاری قرن بیستم به عنوان «قرن خشونت در اروپا» یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

جنگ اوکراین و چشم‌انداز «اتحاد آسیایی»

جنگ‌هایی که اروپا در این دوره تجربه کرد هم به دلایل مختلفی روی دادند، هم انواع مختلفی داشتند و هم در نقاط مختلف کره زمین به وقوع پیوستند اما نکته مهم در این باره، نقش خود کشورهای اروپایی در آغاز جنگ‌ها و درگیری‌های قرن بیستم است.

انواع درگیری‌های خشونت بار در اروپا در حدود صد سال گذشته را می‌توان به شکل زیر فهرست کرد:

- جنگ داخلی

- جنگ تمام عیار

- درگیری‌های ناشی از سیاست های توتالیتر

- درگیری‌های ناشی از بحث‌ها بر سر قلمرو، دولت و مردم

- جنگ‌های مربوط به استعمار و استعمار زدایی

مهم‌ترین جنگ‌های اروپا در این دوره نیز عبارتند از:

- جنگ جهانی اول

- جنگ جهانی دوم

- جنگ ترکیه و یونان

- جنگ چچن

- جنگ داخلی اسپانیا در دهه ۱۹۹۰

- جنگ‌های یوگسلاوی سابق در دهه ۱۹۹۰ شامل جنگ در اسلوونی در ۱۹۹۱، جنگ استقلال کروواسی ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵، جنگ بوسنی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، جنگ کوزوو ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹، جنگ داخلی مقدونیه در ۲۰۰۱

- جنگ‌های استعمارگران اروپایی در قاره‌های دیگر پس از ۱۹۴۵ مانند نسل کشی در روآندا

چهره خشونت آمیز مدرنیته که در اروپا شکل گرفت به شکل فزاینده‌ای به نقاط مختلف جهان سرایت پیدا کرد.

در واقع آن چه در جنگ‌های اروپا در یک قرن گذشته رخ داد و بسیار اهمیت دارد، انسان زدایی از دشمن بود که سبب شد هدف جنگ‌های اروپا نه تسلیم دشمن بلکه حذف فیزیکی آن باشد.

نکته مهم‌تر درباره پویایی جنگ و درگیری قرن بیستم این است که جنگ‌های این بازه زمانی در سراسر جهان عمدتا از اروپا نشئت می‌گرفتند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    در کنار اروپا امریکا و استرالیا و کانادا هم شریک اند.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس