کد خبر 1358839
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
ضرر تیم‌های باشگاهی ایران از جام‌جهانی ۲۰۲۲!

افزایش حضور لژیونرها در تیم ملی احتمالا با خطر کاهش سهمیه تیم‌های ایرانی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همراه خواهد بود.

به گزارش مشرق، فیفا در هر دوره از جام جهانی، به باشگاه‌های فوتبال جهان هم به طور جداگانه مبلغی را در ازای حضور بازیکنان این تیم‌ها در مسابقات پرداخت می‌کند. شاید این مبلغ برای تیم‌های اروپایی و متمول چندان چشم‌گیر نباشد اما در همین دوره گذشته، درآمد استقلال و پرسپولیس از جام جهانی روسیه چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار بود که صرف بدهی‌های خارجی این دو تیم شد.

رقم پرداختی به باشگاه‌ها و تیم‌ها در هر دوره افزایش می‌یابد. به طور مثال استقلال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ۴ بازیکن را در کاروان ایران داشت که فیفا مبلغ ۳۸۰ هزار دلار به این تیم پرداخت کرد. هم‌چنین استقلال برای داشتن ۴ بازیکن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز مبلغ ۸۴۰ هزار دلار دریافت کرده با رشد نجومی برای این تیم همراه بود.

البته این رقم به طور روزانه محاسبه می‌شود و طبیعتا دستمزد بازیکنانی که در بازی‌های بیشتری حضور دارند، بیش از سایر بازیکنان خواهد شد و باشگاه‌ها از این طریق بیشتر منتفع خواهند شد. به طور مثال باشگاه منچسترسیتی از طریق حضور بازیکنان خود در جام جهانی ۵ میلیون دلار و رئال مادرید ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از فیفا دریافت کردند.

با این حال، در این دوره به نظر می‌رسد که تیم‌های ایرانی احتمالا نمایندگان کمتری در جام جهانی خواهند داشت چرا که شمار لژیونرهای ایران افزایش یافته و احتمالا بازیکنان داخلی کمتری هم در جام جهانی قطر حضور خواهند داشت.

به طور مثال در بازی اخیر تیم ملی ایران مقابل لبنان، هیچ بازیکنی از استقلال و پرسپولیس در ترکیب اصلی ایران نبودند و فقط امید نورافکن از بین بازیکنان لیگ برتری در ترکیب یازده نفر ایران به میدان رفت.

به طور معمول در اردوهای اخیر ایران حدود ۲۱ بازیکن لژیونر حضور ثابتی داشتند و حدود هفت الی هشت بازیکن لیگ برتری هم دعوت شده‌اند اما برای جام جهانی این فهرست محدود خواهد شد و تیم ملی باید ۲۳ بازیکن را به این رقابت‌ها ببرد.

از سوی دیگر دراگان اسکوچیچ اعلام کرده که مسابقات لیگ برتر ایران کیفیت لازم برای آماده‌سازی و ظهور بازیکنان جدید را ندارد و به نظر می‌رسد بر اساس اتفاقات ماه‌های گذشته، تمرکز خود را بر استفاده از بازیکنان لژیونر بگذارد و در این صورت سهمیه تیم‌های لیگ برتر هم کاهش خواهد یافت.

این مسئه در نهایت می‌تواند به کاهش پاداش تیم‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ منجر شود و تیم‌های ایرانی از این طریق اندوخته مالی اندکی داشته باشند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 1
    به فتوای من هیچ ضرری بالاتر از نخواندن نماز اول وقت نیست
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 1
      چرا از آن بدتر نخواندن نماز دوم وقت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس