حضور رئیسی در شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای

سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، سامانه سم زدایی از پسته، تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ از جمله ۹ دستاوردی بود که در شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای توسط رئیس جمهور رونمایی شد.

به گزارش مشرق، مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری پیش از ظهر امروز (شنبه) ۲۰ فروردین ماه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی طی اظهاراتی در این مراسم با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهای غرورآفرین خود افزوده است، اظهار داشت: در این میان، ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزۀ تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزۀ کاربرد پرتوهاست که امروز از ۹ دستاورد اصلی و نمونه توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

به گزارش مشرق، ۹ دستاوردی که امروز توسط آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در محل سالن اجلاس سران رونمایی می‌شود شامل این موارد هستند.

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.

۲- تدوین دانش فنی و ساخت اولین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.

۳- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.

۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه به صورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌شود.

۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیواکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به صورت موضعی از بین می‌برد.

۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.

۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹

۸- کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.

۹- طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۷ فروردین ماه و در آستانه شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در نشستی با خبرنگاران درباره دستاوردهایی که قرار است امروز از آن رونمایی شود، گفت: برای سال جدید ۹ دستاورد جدید در روز ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد که این ۹ دستاورد، شامل سه دستاورد در حوزه رادیوداروهاست که در بخش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مجوزهای وزارت بهداشت وارد تست‌های بالینی خواهد شد. ۲ دستاورد در حوزه پلاسما است که شاید برای اولین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی است برای درمان سرطان که با توجه به کثرت بیماران سرطانی یک شیوه بدون آسیب و موثر است که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود و این فناوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد که فاز آزمایشگاهی را طی کردیم و از این به بعد وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود. 

وی اضافه کرد: در بحث پلاسما بحث سم زدایی با تکنولوژی پلاسماست که به ویژه برای محصولاتی مثل پسته که آفت‌هایی که رایج است و باعث شده در بازارهای جهانی هم به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، این دستاورد نیز رونمایی می‌شود. با تکثیر تجهیزات آن که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت که آفت زدایی صورت بگیرد.

اسلامی گفت: چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات بسیار های تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود و سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که اینها ۲۰ فروردین توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این نیز با بیان این‌که ۲۰ فروردین از سند جامع توسعه سازمان انرژی اتمی توسط رئیس جمهور رونمایی می‌شود، از ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین خبر داده و گفته بود: این پروژه نیروگاهی تماما ایرانی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    7 3
    کدوم دستاورد هسته ای تا الان ب زندگیمون راه پیدا کرده؟؟؟...اینکه هزینه میکنیم انتظار داریم برا انواع درمانها و کشاورزی و سایر صنایع ب کار بیاد ولی نیست...صنعتی سازی نشده
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      3 3
      چون شماها ۳۲ سال حاکم بودید
    • تک سوار DE ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      2 3
      اول که انشاالله سرطان بگیری رادیو داروها رو حس خواهی کرد. دوم هم شماها مگه چیزی گذاشتید از این صنعت بمونه که بخواد سر سفرها بیاد!!! تمام نیروگاه ها رو تعطیل کردید قلب راکتور رو هم پر از سیمان کردید. همون سنگ و سیمان رو ببرید سر سفرتون
  • تک سوار DE ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 5
    اینها که استراتژیک نیست. ما سانتریفیوژ و موتور هسته ای لازم داریم. اینها محصولات شرکت های خصوصیه نه سازمان هسته ای یک کشور
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    نیروگاه هسته ای بسیازد الویت کشور چیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس