فرآوری اورانیوم در کشور تسهیل می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به رونمایی از فناوری جدید دارای قابلیت فرآوری اورانیوم در یکی از معادن استان یزد گفت: فرآوری اورانیوم در کشور تسهیل می شود.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی، عصر یکشنبه در مراسم بهره برداری از سه محصول ساخت شرکت توسعه کاربرد پرتوها در مجتمع پرتوفرآیند ایران مرکزی در یزد اظهار داشت: در چهل و چهار سال پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان تلاش‌های خود را گسترده‌تر کرده‌اند زیرا در این چند دهه و تا این لحظه نتوانسته‌اند در هیچ‌کدام از توطئه‌ها و نقشه‌های شوم خود به نتیجه برسند و به حتم این تلاش‌های آنها نتیجه نخواهد داد.

اسلامی افزود: باید وابستگی در مواردی را که نیاز کشور محسوب می شود، را قطع کنیم و با توکل به خداوند در این مسیر مطمئن باشیم که نتیجه می‌گیریم؛ این موارد در سایه تحقیقات نتیجه‌گرا و مساله محور محقق می‌شود و آنچه امروز بهره‌برداری شد، نتیجه تحقیقاتی است که مورد نیاز جامعه بوده است.

وی ادامه داد: دشمنان با تحریم‌های همه‌جانبه و به قول خودشان فلج‌کننده، سعی کردند که نارضایتی مردم ایران را روزافزون کنند؛ آنها سعی کردند با تحریم، مسیرهای اصلی را از بین ببرند و فساد را در درون سیستم‌های مبادلات مالی و تجاری رخنه دهند تا به اعتماد مردم آسیب بزنند، بنا بر این باید مراقبت کنیم تا در نقشه‌های دشمن گرفتار نشویم و با عمل متعهدانه‌تر باری از دوش مردم کشور برداریم و باور کنیم که استعدادهای مردم ایران و جوانان کشور بی‌نظیر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: مهم این است که به توانمندی های داخلی باور کنیم، خودباوری مهم‌ترین درس انقلاب اسلامی محسوب می‌شود زیرا جایگزین خودباختگی شده است؛ در گذشته یک کشور تحت سلطه بودیم و در اصل هیچ اراده‌ای از خود نداشتیم.

وی در خصوص دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در شهرستان تفت در مورد ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس ادامه داد: یکی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران که امروز و همزمان با گرامیداشت ایام دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس است که در حوزه بهداشتی و نیز بخش‌های دارو و درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلامی بیان کرد: در کشور به‌شدت به وجود چنین دستگاه و فناوری نیاز بود و امید است با یک فناوری مطمئن‌تر، سالم‌، بهداشتی‌ و با راندمان بالا و طول عمر بیشتر بتوانیم از این دستگاه استفاده کنیم. ساخت چنین دستگاه‌ها و سامانه‌هایی در اصل بسترساز پیشرفت محسوب می‌شود زیرا فقط کشورهای تراز نخست جهان چنین دستگاه‌هایی را تولید می‌کنند و ما نیز برای نخستین‌بار است که نسبت به تولید این فناوری در قالب سیستم صنعتی اقدام کرده‌ایم.

وی در باره تولید و بهره‌برداری از پودر بندآورنده خون گفت: این پودر در عمل‌های جراحی، مجروحان جنگ و حوادث و بلایا به شدت کاربرد دارد و جزو مواردی است که به دلیل تحریم‌ها قادر به واردات آن نبودیم و با توجه به نتایج ناشی از انجام فرایند و آزمایش‌های بالینی امیدواریم پروانه تولید آن پس از گذاراندن مراحل قانونی، از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و این محصول در اختیار جامعه قرار گیرد.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پودر سوپر جاذب است که در صنایع بهداشتی و تولید پوشک کاربرد دارد؛ به دلیل تحریم‌ها، مواد سوپر جاذب به کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی فروخته نمی‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها در زمینه تامین این مواد دچار مشکل شده‌اند که پس از اطلاع از این شرایط، تحقیقات در زمینه تولید مواد سوپر جاذب در اولویت سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اکنون شاهد به نتیجه رسیدن تحقیقات و تولید این مواد با تکیه بر دانش و توان داخلی هستیم و از این پس مواد سوپر جاذب به صورت انبوه در داخل کشور تولید خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده از پرتو الکترون برای سولفورزدایی از محصولات نفت و گاز هم گفت: اکنون در داخل کشور به وجود چنین فناوری نیاز داریم زیرا هنگامی‌که محصولات نفت و گاز را سولفورزدایی کرده و یا نفت سنگین را تبدیل به نفت سبک می‌کنیم، موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد که غیر از بحث اقتصادی، دارای آثار مثبت زیست‌محیطی است و می‌تواند محیط‌ زیست سالم را برای جامعه فراهم کند؛ این‌ فناوری نیز از جمله دستاوردهای دیگری است که توسط محققان ما که به تحقیقات نتیجه‌گرا معتقد هستند، ‌به دست آماده است.

معاون رییس جمهور درباره سایر برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان اظهار کرد: امروز با حضور در یکی از معادن استان یزد از فناوری جدیدی که دارای قابلیت فرآوری اورانیوم است؛‌ رونمایی خواهد شد و در هفته‌های آینده یکی از خطوط تولید افتتاح می‌شود، زیرا در نظر است که در معادن مرحله فرآوری را انجام دهیم و نیز عملیات بهره‌برداری از یکی‌دیگر از معادن با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان یزد آغاز می شود که اشتغالزایی و توسعه اقتصادی را برای استان باعث می‌شود و همچنین با بهره‌برداری از این پروژه فرآوری اورانیوم برای ما تسهیل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس