دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات برق ، هدف سند جامع راهبردی انرژی هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تدوین سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله گفت:یکی از اهداف این سند شروع سرمایه‌گذاری و احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت اظهار کرد: سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق بیست ساله در ۲۰ فروردین امسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد و ما با در دست داشتن این سند و با نگاه به کارگیری تمامی ظرفیت‌های داخلی، حرکت در جهت تحقق این سند را آغاز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در این سند چهار محور اصلی پیش بینی شده است که توسعه استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق یکی از محورهای مهم این سند به شمار می‌رود.

اسلامی بیان داشت: امروز به موجب تکالیف فردی و ملی خودمان وظیفه داریم که گام های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌ها را که موجب این شرایط و تغییر اقلیم شده است برداریم. در واقع باید به سمت صفر کردن کربن حرکت کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه انرژی و برق هسته‌ای پاک‌ترین و پایدارترین نوع انرژی است، گفت: یکی از اهداف این سند شروع سرمایه‌گذاری و احداث ۱۰ هزار مگاوات برق جدید است؛ در حال حاضر هزار مگاوات در دست بهره‌برداری داریم و ۲ هزار  مگاوات در دست احداث داریم.

اسلامی بیان کرد:  افزون بر اینکه امروز ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت رآکتورها را با یک نگاه متفاوت در مقیاس‌های مختلف آغاز کردیم، بومی کردن  صنعت نیروگاهی را هم هدف قرار دادیم و با گسترش خودمان در سطح و عمق درصدد هستیم تا صنعت برق هسته‌ای کشور را در صنعت کشور تولید کنیم و به یک قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم. قطعا این کار را با ساز و کارهایی که برای تأمین مالی تعریف کردیم و با بازدهی خیلی خوبی که نیروگاه‌های هسته‌ای دارد انجام خواهیم داد.

وی اظهار داشت: محور دوم، بحث کاربرد پرتوها است که در حوزه پرتوها دامنه وسیعی از مطالب را داریم که آنچه در سند در دستورکار ما قرار گرفته این است که با استفاده از نتایج مطالعات طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع لجستیک کشور توسعه کانون‌های تولید را بشناسیم و برنامه ریزی کنیم تا استان فارس را در این زمینه‌ در قالب رتبه‌های دوازده گانه که از مطالعات استخراج شد به عنوان یک اولویت انتخاب کردیم و این کار را با اراده‌ای که استاندار و اداره کل اوقاف داشتند آغاز کردیم.

اسلامی یادآور شد: نکته حایز اهمیت این است که سرمایه گذاری و صرف هزینه در این زمینه فایده است. اگر نتوانیم از نفوذ این آفت‌ها در خاک، آب و بدن انسان‌ها جلوگیری کنیم هزینه‌ای که ایجاد می‌شود بیشتر از میزان هزینه‌ این سرمایه‌گذاری است. 

وی با بیان اینکه کشور باید در ارتباط با دستیابی به تجهیزات باید خودکفا شود گفت: هرچند خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل مزاحمت‌های شدیدی که سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته میسر نیست؛ اما ما نباید خود را در مسیر لجستیکی قرار دهیم بلکه انتخاب ما باید بهره‌گیری از ظرفیت داخلی و طراحی مهندسی باشد و بایستی شرایطی فراهم کنیم تا تولیدات در داخل کشور انجام شود.

اسلامی با اعتقاد به اینکه این کار یک کار دانش‌بنیان است، گفت: با شناختی که از الزامات ایمنی و مقررات داریم بایستی تولیدات را در داخل کشور انجام دهیم. 

وی بیان کرد: یک نگاه مهندسی پیشرو لازم است که همواره بتواند در مسیر رفتاری علمی و خدمت اقدام کند و این رویکرد این صنعت و فرآیند را به صورت دانش‌بنیانی حفظ می‌کند.

اسلامی عنوان کرد: ما از فرآیند تولید و زنجیره‌ تأمینی که آن اقلام را در ساخت تولیدی یاری می‌رساند و همچنین از مشارکتی که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود استقبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: استان فارس تنوعی در تولیدات باغی کشاورزی دارد. متاسفانه تمام باغات به ویژه باغ‌های مرکبات، انار و پسته گرفتار آفت‌هایی هستند و تا تهاجمی نشده بایستی برای آن چاره‌اندیشی شود. نتایج تحقیقاتی در این زمینه تبدیل به سیستم و سامانه‌ شده است و این پیشرفت بزرگ در صنعت و کشاورزی که با پشتوانه علمی و تحقیقاتی است به مرحله بهره برداری رسیده است.

اسلامی اظهار کرد: با اراده و عزم که وجود دارد درصدد هستیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم. این اتهامی که به ما می‌زنند به دلیل این است که مانع پیشرفت ما در هسته‌ای شوند. 

وی با اعتقاد به اینکه آینده در آیو تکنولوژی است، گفت: آیو تکنولوژی، آی‌تی، هسته‌ای و هوافضا قدرت است و ایجاد قدرت اقتدار می‌آورد، این موارد را نباید نادیده بگیریم چراکه دشمنان با حضور ما در راس هرم که قدرت و قدرت ساز است و جاذب مغزها و استعدادها است مخالف هستند و ما نباید بگذاریم که این مغز تهی شود و آنها از مغزهای ما را جذب کنند و با بهره‌گیری از استعدادهای ما شغل ایجاد کنند.

اداره علمی دانش بنیان ها

منصور کنعانی مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: در سایر کشورها از کنار هسته‌های نخبگانی اتفاق خوب دیگری را رقم می‌زنند و به تولید فکر می‌پردازند. به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های مسائل امروز به ویژه با ورود مسائل دانش بنیان بیشتر از آنچه هست که کارشناسان مرسوم و زبده دستگاه‌ها از عهده آن برمی‌آیند. بنابراین ما به دنبال سیستمی هستیم که بتواند ظرفیت‌ها را بدون اینکه یک بدنه جدید به این دولت بزرگ اضافه شود ایجاد کنیم.

مشاور استاندار فارس ادامه داد: استاندار فارس معتقد  است که استان را علمی اداره کنیم،  ما نیز بر این باور هستیم که دانش‌بنیان ها هم علمی اداره شوند و کار دانش بنیانی را علمی انجام دهیم؛ یعنی برای  تصمیمی کوچک و بزرگ، وزن عمل مشخص شود و اثرگذاری آن در طول زمان به صورت کارشناسی دیده شده باشد و ارزش افزوده اقتصادی آن هم دیده شده باشد. 

وی گفت: در واقع تصمیم گیر باید با یک مجموعه‌ای از تصمیم‌ سازی‌های عاقلانه بتواند یک کار غیرعادی و خطرناک را انجام دهد. بنابراین اقدام به راه‌اندازی اتاق فکر کردیم؛ اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استان فارس از ابتدای سال ۱۴۰۱ جهت احصا نیازها و تصمیم سازی در خصوص امور دانش بنیان استان تشکیل شده است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد:  در مجموعه اتاق فکر کارگروه های تخصصی در حیطه های سلامت، آب و محیط زیست، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، گردشگری، امور دانش بنیانی و فناوریهای آینده با مشارکت دانشگاه‌ها، فناوران و صنعتگران، ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی جهت شناسایی مسائل و اولویت های استان و ارائه راه حل مناسب در حل مسئله به فعالیت می پردازند. 

کنعانی اضافه کرد: با توجه به اولویت های شناسایی شده در کارگروه‌های سلامت و کشاورزی راه اندازی مرکز پرتودهی با توجه به پتانسیل‌های استان به عنوان یک نیاز مطرح شده است. 

وی افزود: اجرای بهینه پروژه پرتودهی با نگاه همه‌جانبه، به جهت در نظر گرفتن همه ظرفیت‌های استان و به کارگیری آنها و توسعه این دانش فنی در استان یک ضرورت است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف برگزاری این نشست‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی این است که این روش تصمیم‌سازی که در استان فارس آغاز کردیم را به کل کشور تسری دهیم. در واقع ما به دنبال این هستیم که از همفکری به تولید فکر و از نظرسنجی به تصمیم‌سازی هوشمند برسیم. 

وی ادامه داد: در استان فارس یک هسته نخبگانی در نظر گرفتیم و با پیگیری استاندار و همکاری مجموعه‌های خصوصی و برگزاری جلسات متعدد این کار را پیش بردیم؛ ۳۰ استاد دانشگاه و نخبگانی که تازه از خارج برگشتند با ما در این زمینه همکاری دارند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما تنها به بررسی طرح های کلانی می‌پردازیم که زنجیره ارزش داشته باشند و روی صادرات تمرکز دارند؛ طرح‌هایی که گردش مالی آنها بالای ۲۰ میلیون دلار است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: اگر مرکز پرتودهی در فارس راه‌اندازی شود ۱۵شرکت دانش‌بنیان  یا شاید بیشتر فعال و یک‌ گردش مالی ایجاد می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    با ترسیم افقهای ده ساله و بیست ساله،به راحتی نسل حاضر را حذف میکنن و نسلهای بعدی را هم سرکار میذارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس