کد خبر 1450517
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
نیروگاه بوشهر - نمایه

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: ساخت نیروگاه اتمی و تبدیل شدن به قطب هسته‌ای از قابلیت‌های ایران است.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی ظهر پنج شنبه شنبه در نشست توسعه فناوری هسته‌ای، مبنای اقتدار ملی در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: عملیات ایجاد نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط و ۱۰ هزار مگاواتی برق مطابق با استانداردها آغاز شده است می‌شود.

وی از سفارش‌های جدید در زمینه ساخت راکتور و طراحی و ساخت نیروگاه‌ها در قالب طرح مهندسی خبر داد و افزود: زمانی یک صنعت می‌تواند به پیشرفت برسد که دارای ظرفیت یکپارچه طراحی و ساخت باشد و اگر ما در زمینه پهپاد و هواپیمای جنگنده دارای رتبه هستیم بدلیل همین نگاه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سونامی انواع سرطان در کشور گفت: حدود یک میلیون نفر در سال در بخش تشخیصی و درمانی از رادیو داروهایی که تولید سازمان انرژی اتمی است، استفاده می‌کنند.

وی با اظهار اینکه در زمان حاضر ۲۰۶ مرکز درمانی در کشور رادیو داروهای تولید سازمان انرژی اتمی را دریافت می‌کنند و ۲۰۰ صنعت از محصولات ابزار دقیق هسته‌ای بهره مند می‌شوند، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در حوزه رادیو دارو در تراز سه کشور اول دنیا قرار بگیریم و در بخش درمانی نیز در این زمینه اقدامات شاخصی داشته باشیم.

اسلامی به حمایت از ایجاد زیست بوم فناوری هسته‌ای در استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: کار ایجاد راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی در اصفهان آغاز شده است که با این راکتور و چرخه سوخت هسته‌ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند.‌

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نخستین نیروگاه اتمی بومی در دستور کار ماست و پیشران و محرک اصلی توسعه صنعت برق هسته‌ای خواهد بود، گفت: در بحث شناوری هم طرح فعالی داریم که پیشرفت خوبی داشته است.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون بودجه عمرانی به نیروگاه انرژی اتمی تعلق نگرفته و به آن به‌عنوان پروژه انتفاعی نگاه شده است، خاطرنشان کرد: برخی مواقع القا می‌کنند که چند هزار میلیارد تومان برای نیروگاه خرج شد درحالیکه حجم مالی که برای نیروگاه اتمی بوشهر هزینه شد ۱.۷ میلیارد دلار بود که جایگزین هفت میلیارد دلار سوخت فسیلی شد.

وی ادامه داد: با ساز و کار قانونی نخستین نیروگاه را با میزان سوخت صرفه جویی شده هفت میلیارد دلار در دست اقدام داریم که این می‌توان بعنوان سرمایه در گردش در چرخه بیاید.

وی با بیان اینکه در دقت بالای موشک‌های خود پیشرفت چشمگیری داشته است، افزود: این موضوع حاصل تدبیر و ملاحظه اعتقادی ماست که جان انسان بیگناهی گرفته نشود؛ این الزامات حاصل ملاحظات شرعی و حاکمیتی ماست و این شأن ولی فقیه و دولت است که بر اساس قرآن و احکام دینی مدیریت می‌کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس