تولید برق هسته‌ای سبب صرفه جویی ۸۰ میلیون بشکه نفت شده است

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته‌ای کشور تولید شده، تاکنون ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده است.

به گزارش مشرق، همایش ایران قوی که روایت چهار دهه پیشرفت کشور است روز سه شنبه به همت بسیج دانشجویی هشت دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد.

پژمان شیرمردی در این همایش گفت: موضوع هسته ای از سال ۱۳۳۵ در دانشگاه تهران آغاز شد تا سال ۱۳۵۳ فراز و فرودهای مختلفی در حوزه هسته ای بود.

وی افزود: در سال ۱۳۴۶ نخستین دستگاه شتاب دهنده  و راکتور تحقیقاتی در مرکز اتمی دانشگاه تهران راه اندازی شد. در سال ۱۳۵۳ هم سازمان انرژی اتمی صنعت هسته ای کشور مستقل شد.

معاون‌ سازمان انرژی اتمی افزود: از سال ۱۳۵۳ تا ۵۷ قرارداد دو راکتور با کشورهای آلمان و فرانسه منعقد شد و برنامه این بود که کشور در یک برنامه ۲۰ ساله، ۲۳ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد.

وی ادامه داد: اما پس از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و نفوذ نظام سلطه  کشور آلمان برای ساخت راکتور هسته ای عقب نشینی کرد. البته در سال ۱۳۷۴ راکتور نیمه کاره هسته ای تحویل روسیه داده می شود و این راکتور از سال ۱۳۹۰ با ظرفیت هزارمگاوات وارد شبکه برق کشور می شود و از سال ۹۲ به صورت تنظیم شده از این شبکه استفاده می شود.

شیرمردی با اشاره به یکی از سوالاتی مبنی بر اینکه چرا به دلیل تولید بالای مواد هیدروکربنی در دنیا، به سمت انرژی هسته ای رفته ایم، اظهار داشت: جواب این است که در کشورهای توسعه یافته، تنوع در سبد انرژی وجود دارد تا در صورت مشکل تامین برق، روش جایگزین وجود داشته باشد و با روش هسته ای به تولید برق  پایدار برسیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته ای تولید شده است تاکنون ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه جویی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به وجود گازهای گلخانه ای و اهمیت انرژی هسته ای برای تولید انرژی پاک، گفت: با استفاده از نیروگاه هسته ای، جلوی بخش عظیمی از گازهایی که وارد جو زمین می شوند، خواهد گرفت.  

وی یادآور شد: طبق قراردادی که با کشور روسیه منعقد شده، قرار است سه هزار مگاوات برق در نیروگاه بوشهر تولید شود.

وی تصریح کرد: دانش هسته ای به سمتی پیشرفت کرده است که ساخت نخستین راکتور قدرت بومی ۱۶۰ مگاواتی آغاز شده است. یعنی راکتور قدرت کاملا ایرانی آغاز شده است تا در آینده ایران اسلامی به عنوان کشور توانا در ساخت راکتور معرفی شود.  

معاون سازمان انرژی انرژی اتمی با اشاره با تاثیر انرژی هسته ای در کشاورزی گفت: طبق سند راهبردی انرژی هسته ای تا سال ۱۴۲۰، تعداد ۱۲ منطقه اولویت دار با استفاده از پرتو هسته ای برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی در نظر گرفته شده است.  

وی یادآور شد: متاسفانه سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل آفت از بین می روند و پرتو هسته ای در محصولات منجر به کاهش آفات می شود. چرا که سالانه ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد دلار سرمایه کشور به دلیل آفات و ضرر به محصولات کشاورزی از بین می رود.

شیرمردی تاکید کرد: امروز امنیت غذایی یکی از چالش های مهم دنیا است و سازمان انرژی اتمی برای حوزه کشاورزی برنامه جامع در کل کشور دارد تا علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، منجر به صادرات در این بخش می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه رادیو داروها، ایران اسلامی یکی از تولید کنندگان مهم دنیا است، گفت: این در حالی است که تا سال ۸۶ به میزان ۹۰ درصد داروها از کشور بلژیک وارد می شد. اما امروز بیش از ۳۰۰ هزار کیت تشخیص قلبی، کلیه و سرطان های مختلف در کشور تولید می شود.

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: به رغم پیشرفت هایی که در بخش هسته ای کسب شده ولی هنوز از جایگاه فعلی در حوزه هسته ای راضی نیستیم. چرا که جایگاهی که باید به آن در این حوزه برسیم، بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: مشکل نظام سلطه با ایران هسته ای به دلیل الگو شدن این بخش در صنعت است و در حوزه فناوری هسته ای نشان دادیم که می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و این موفق در ساخت یو سی اف اصفهان را به منصه ظهور رساندیم تا این پیشرفت منجر به تعجب نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازدید از یو سی اف شود.

شیرمردی خاطرنشان کرد: همه این موفقیت ها به مدد تاکیدات و حمایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش دانشمندان و نخبگان کشور حاصل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مورخ ایرانی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    با توجه به آیات قرآن کریم که دائما تاکید میکند از دشمنانتان قویتر باشید تا از شما بترسند و به شما یورش نبرند ایران باید بمب اتمی تولید کند چرا که دشمنانش سالهاست که بر طبل جنگ و تجزیه آن میکوبند. از نظر عقلی نیز داشتن بمب اتم (نه لزوما استفاده از آن) جایز است چرا که از حمله دشمنان تا بن دندان مسلح ایران و کشتار میلیونی هم وطنانمان جلوگیری میکند. تو را به خدا قسم تا دیر نشده است بمب اتم تولید کنید. امیدوارم مشرق کامنتم را منتشر کند.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 1
    چقدر هزینه این نیروگاه شده
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    خوب بسازید دیگه انرژی هسته ای حق مسلم ماست
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس