نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم/ازخطوط قرمز کوتاه نمی‌آییم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گروه ۱+۴ هم نسبت به زیادخواهی آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاد دارند.

به گزارش مشرق به نقل از صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «بررسی راهکارهای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه دیپلماسی» که با حضور «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه اجرایی برگزار شد، گفت: حتی گروه ۱+۴ هم نسبت به زیادخواهی آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاد دارند.

وی با تاکید بر اهمیت اختصاص موضوع جلسه به بحث تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و اشاره به اینکه تولیدات ایران در برخی عرصه‌ها به جایی رسیده است که قابلیت صادرات دارد، اظهار داشت: در وزارت خارجه آمادگی داریم برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان و ارزآوری و اشتغال بیشتر حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان و باقری هفته آینده به مجلس می‌روند

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی و تلاش برای رفع دغدغه مردم در تنظیم قیمت‌ها در بازار، افزود: وزارت امور خارجه در این زمینه کار خودش را در مذاکرات لغو تحریم‌ها انجام می‌دهد؛ تلاش ما این است که تحریم‌ها لغو شود. اما نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد همه دستگاه‌ها باید برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها اقدام کنند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه مذاکرات هم در هر مرحله‌ای به نتیجه برسد، می‌تواند به کار شما (فعالان اقتصادی) کمک کند، در تشریح روند مذاکرات وین گفت: لازم بود چند هفته مکث انجام شود؛ قبل از آن با سه کشور (اروپایی) به جمع بندی نزدیک شدیم تا اینکه با جنگ اوکراین رو به رو شدیم.

وی با تشریح اینکه ایران مخالف جنگ در همه جای جهان است و ایران راهکار اوکراین را جنگ نمی‌داند و البته به ریشه‌های بحران از جمله ناتو هم توجه دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در مخالف با تحریم‌های یکجانبه (علیه روسیه) هم اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این شرایط به این نقطه رسیدیم که گفته شد اگر به توافق برسیم روسیه همراه نخواهد شد. اما پس از آن به صراحت لاوروف بیان کرد که اگر در مذاکرات وین خطوط قرمز ایران رعایت شد، روسیه هیج مانعی در توافق نخواهد بود. چین هم یک بار دیگر در تونشی (در حاشیه اجلاس کشورهای همسایه افغانستان) بیان کرد که کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستند و در نقطه توافق حمایت خودشان را انجام خواهند داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه طرف آمریکای در دو سه هفته گذشته زیادخواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها علاقه‌مند هستند شروطی را تحمیل کنند.

وی تحمیل شروط از سوی آمریکایی‌ها را «یک بیماری در کاخ سفید» توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تاکید بر اینکه ایران روی خطوط قرمز خودش خواهد ایستاد، افزود: آمریکایی‌ها خواهان مذاکره مستقیم هستند، اما ما نفعی در مذاکره مستقیم نمی‌بینیم. ما هیچ چشم اندازی از حسن نیت آمریکایی‌ها نمی‌بینم. به آن‌ها گفتیم اگر حُسن نیت دارید قبل از هر توافقی یکی، دو تا از موضوعات ملموس را ارائه کنید؛ مثلا بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنید. یا اگر«بایدن» می‌گوید حُسن نیت دارد به جای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی یک فرمان اجرایی را لغو کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه به صراحت گفته ایم اگر سنگ اندازی نکنید و خطوط قرمز ما رعایت شود و یک توافق خوب و پایدار در دسترس است، اظهار داشت: مسیر دیپلماسی همچنان باز است؛ هم سه کشور اروپایی و هم چین و روسیه نسبت به زیادخواهی‌های آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده انتقاداتی را دارند، این روشی که آمریکا دنبال میکند با روح همکاری در وین سازگاری ندارد.

وی در پایان گفت: البته آنچه که مهم است تکیه بر توان داخلی جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه هاست. ما هم با منطق و حکمت روند مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 4
    مشکل گرانی وتورم وفقر ونداری رادحل کنید
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 6
      زبون دراز این آلبانیایی ها رو ببرین لطفا، ممنون!!!
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      2 0
      این 16:51مشخص است یا مزدور روسی یا ساندیس خور اجاره ای است که از بدبختی و فقر اقتصادی مردم لذت می برد و طرح آنرا سریع به حاشیه می راند.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 6
    احسنت دم شما گرم!! اصلا جلوی یانکی‌ها کوتاه نیاین!!!!
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 4
    چگونه با اکثریت تیم مذاکره کننده قبلی (که ذلت برجام را به بار اوردند)،را حفظ کردن ،انتظار دارید نتیجه عزت بار ، به دست بیاورید؟!
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 1
      بیا برووو عاموووو تا ۴ سالم هی میخاید تیم قبلی و دولت قبلی و...
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 2
    شما هیچ وقت توان دیدن منفعت ملت را نداشتید.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 3
    هرچه قبلا از مذاکره با آمریکا سود بردیم باز هم می بریم
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      2 1
      مذاکره بلد نیستید بگید رئیستون تو روسیه بهتون یاد بده
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    با آمریکا مذاکره نمیکنیم
  • کارشناس IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    مصرف داخلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس