ابهامات انتشار لیست بدهکاران ۴ بانک دولت/ چرا بانکهای خصوصی و نزدیک به دولت از شفافیت جا ماندند؟

چهار بانک دولتی در راستای شفاف‌سازی ابربدهکاران بانکی اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کردند، این در حالی است که عدم اقدام سایر بانکها کنار پراکندگی اطلاعات موجود در این فهرستها ابهاماتی را ایجاد کرده

به گزارش مشرق، بانک ملی به‌عنوان بزرگترین بانک کشور روز (شنبه) در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد، اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کرد.

لازم به ذکر است، آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهوری در دیداری با مدیران عامل بانک‌ها به‌صراحت اعلام کرد که بانک‌ها باید بر بدحساب‌ها سخت بگیرند و اسامی این بدهکاران بانکی را منتشر کنند.

بیشتر بخوانید:

جای خالی دانه درشت‌ها در لیست بانک‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ۲۳ آبان سال گذشته از بانک مرکزی درخواست کرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هر سه ماه یک بار لیست ابربدهکاران بانکی خود را منتشر کنند.

وی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را مکلف کرد برای اطلاع عموم مشخصات تسهیلات‌گیرنده، ‌توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات، میزان پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع تضامین را اعلام کنند.

همچنین روز گذشته به‌منظور شفاف‌سازی تسهیلات‌گیرندگان کلان و ابربدهکاران بانکی، پس از بانک ملی، بانک‌های مسکن، کشاورزی و پست‌بانک نیز اسامی بدهکاران خود را اعلام کردند. این اقدام پس از فرمان رئیس جمهور و دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای شفاف‌سازی تسهیلات‌گیرندگان کلان و ابربدهکاران بانکی انجام شده است. مهمترین نکته‌ای که در خصوص این لیستها به چشم می‌آید این است که برخی از این بانک‌ها میزان بدهی بدهکاران را اعلام نکرده‌اند، همچنین سؤال دیگری که در این خصوص ایجاد شده این است؛ حداقل میزان بدهکاری اشخاص حقیقی و حقوقی برای قرار گرفتن در لیست بدهکاران چه‌میزان بوده است؟

از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرد اسامی همه بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را از هفته آینده تا نیمه اردیبهشت منتشر خواهد کرد، بر این اساس ضروری است بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد یک آیین‌نامه مشخص برای انتشار اسامی و سایر جزئیات مربوط به بدهکاران بانکی را تدوین کند، بدین ترتیب از انتشار لیستهای سلیقه‌ای توسط بانکها جلوگیری می‌شود و اطلاعات مشخص و شفاف در خصوص اشخاص و شرکتهای بدهکار به شبکه بانکی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    آقای رییسی جلوی فساد وقانون شکنی بانکها را بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس