ویژه ها

دولت قبل رکورددار تورم و گرانی بود و حالا حامیان و بانیان وضعیت اقتصادی در دولت قبل، مدعی هستند که اگر برجام به سرعت احیا نشود، وضعیتی که پس از حمله مغول در ایران رخ داد، مجدد به وقوع خواهد پیوست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر برجام احیا نشود، وضع از حمله مغول هم بدتر می شود

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «این فرصت اندک را دریابید» به قلم «احمد زیدآبادی» از فعالین تندرو اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نوشت: «هنگامی که سید ابراهیم رییسی به ساختمان پاستور راه پیدا کرد، به وی تاکید کردم که در حوزه اقتصاد، امکان شق‌القمر یا معجزه‌ای سریع نیست، اما می‌توان با ابتکاراتی خارج از حوزه اقتصاد، زمینه جلب اعتماد عمومی و امید به آینده را فراهم کرد تا در پرتو آن تاب‌آوری اجتماعی، فرصت لازم را برای بهبود تدریجی وضع اقتصادی کشور ایجاد کند. بنابراین توصیه‌هایم به وی عمدتا به گشایش فوری در فضای اجتماعی و فرهنگی، کاهش فشار علیه ناراضیان سیاسی و بهبود روابط خارجی کشور به عنوان پیش‌شرط‌های کنترل تدریجی بحران اقتصادی منحصر می‌شد

در ادامه این مطلب آمده است: «به هر حال، دولت رییسی فرصت چندانی در اختیار ندارد. بدبختانه در پشتِ ناکامی و شکست او فرصتی برای دیگران هم نهفته نیست. از این‌رو، سوگمندانه باید گفت که دولت او آخرین فرصت برای همه است حتی همه آنان که آرزوی ناکامی و شکست آن را دارند! بعید می‌دانم تاریخ ایران چنین تراژدی هول‌انگیز و سوگناکی را تجربه کرده باشد! درست به همین دلیل، تمام قدرت اجتماعی باید در جهت هدایت دولت به سمت درست به کار افتد. احیای سریع برجام نقطه آغازین و نمادین دولت برای حرکت در جهت درست است. جز این شود، روزگاری را تجربه خواهیم کرد که نیاکان‌مان در عهد مغول هم تجربه نکردند! »

اگر برجام احیا نشود، وضع از حمله مغول هم بدتر می شود/ تکاپوی اصلاح طلبان برای نجات آمریکا از مخمصه

معیشت مردم و اقتصاد کشور برای افراطیون اصلاح طلب صرفا ابزاری برای پیش بردن پروژه های قبیله ای و حزبی و باندی است. برای همین است که نویسنده یادداشت مذکور، بهبود اوضاع کشور را به کاهش فشار علیه ناراضیان سیاسی منوط کرده است.

دولت قبل که به دولتِ اصلاح طلبان و به عبارتی به دولتِ سوم خاتمی مشهور شد، کارنامه اسف باری در حوزه اقتصاد برجای گذاشت.

در دولت قبل ادعا شده بود که اگر با آمریکا توافق هسته ای امضا شود، آنچنان رونقی شکل خواهد گرفت که دیگر هیچکس به پول یارانه نیازی نخواهد داشت و هم چرخ کارخانه ها خواهد چرخید و هم چرخ سانتریفیوژها.

اما در همان دولت و علیرغم امضای برجام، شاهد وضعیت غیرقابل قبول در حوزه اقتصاد بودیم. در دولت روحانی گرانی مسکن رکورد زده و شاهد صف های عریض و طویل برای خرید اقلام خوراکی و از جمله خرید مرغ بودیم.

دولت قبل رکورددار تورم و گرانی بود و حالا حامیان و بانیان وضعیت اقتصادی در دولت قبل، مدعی هستند که اگر برجام به سرعت احیا نشود، وضعیتی که پس از حمله مغول در ایران رخ داد، مجدد به وقوع خواهد پیوست.

این حجم بی صداقتی با مردم و دشمنی با ملت ایران فقط از عهده افراطیون اصلاح طلب برمی آید.

** تکاپوی اصلاح طلبان برای نجات آمریکا از مخمصه

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «آمار و ارقام تورم، بی‌کاری، هزینه‌های معیشتی و فقر و فلاکت مردم افسانه نیست و جملگی آثار شوم تحریم‌هایی است که همچون اختاپوس اقتصاد کشور را در خود گرفته است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در شرایطی که جنگ در اوکراین فرصت دیگری برای ورود عزتمندانه به بازار نفت و ایفای نقش در بازار گاز مورد نیاز اروپا را فراهم کرده، کشور درگیر حل بحران! کنترل قیمت مرغ و تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی و پیامدهای ارز ترجیحی در تأمین داروی بیماران نیازمندی است که کمبودها برایشان در حکم حیات و ممات است... آمریکا خواهان احیای برجام و توافق با ایران است هرچند عنصر زمان در آن مؤثر است. ظرافت دیپلماسی در استفاده از فرصت‌هایی است که به دلیل شرایط متغیر هستند.»

اگر برجام احیا نشود، وضع از حمله مغول هم بدتر می شود/ تکاپوی اصلاح طلبان برای نجات آمریکا از مخمصه

در حال حاضر جنگ اوکراین، آمریکا و اروپا را با بحران در حوزه نفت و انرژی مواجه کرده است. به دلایل مختلف آمریکا و همچنین اعضای اروپایی برجام شدیدا نیازمند احیای برجام هستند.

سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که آیا اکنون بهترین زمان برای احیای برجام برای طرف ایرانی نیست!؟ پاسخ منفی است؛ چرا!؟ به این دلیل که یکی از موارد مهم در هر توافقی، طرفین در آن توافق است.

طرف غربی در برجام و به خصوص طرف آمریکایی، به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور است. بر همین اساس وقتی خرِ آمریکا از پل بگذرد، به ریش طرف مقابل خندیده و همه تعهدات خود را زیر پا می گذارد.

پس چه باید کرد؛ باید مذاکرات را تعطیل کرد!؟ پاسخ قطعا منفی است. روش منطقی این است که مذاکره را پی گرفت اما با این قید که به هیچ عنوان همه تخم مرغ ها در سبد برجام چیده نشود. همچنین باید به صورت قاطع بر ۳ شرط اساسی مبنی بر لغو دائمی تمامی تحریم ها، ارائه تضمین معتبر و راستی آزمایی تاکید کرد.

این را نیز نباید فراموش کرد که مذاکره تنها یک روش برای کنارزدن تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکاست. رویکرد بسیار مهم خنثی سازی تحریم ها، مکمل این روش و در ضمن یک ابزار قدرت و چانه زنی در مواجهه با طرف مقابل است.

با اینحال نکته قابل تأمل اینجاست که جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف با وارونه نمایی مسئله، جای طرفین را عوض کرده و اینگونه القاء می کند که ایران شدیدا نیازمند به توافق است و اگر توافق حاصل شود، امتیاز ویژه ای است که توسط آمریکا به ایران اعطا شده است.

** حامیان «وزارت امور برجام» از دیپلماسی منطقه ای می گویند

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: «مسئولان کشورمان علاوه بر اینکه نتوانسته‌اند مانع فرسایشی شدن مذاکرات برجامی و پایان دادن به تحریم‌ها شوند، اکنون با اینهمه تهدید در مرزهای مختلف نیز مواجهند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «مقابله با این تهدیدها نیازمند اقتدار سیاسی است، چیزی که در عملکرد دولتمردان نمی‌توان سراغی از آن گرفت. حلقه محاصره ایران هر روز تنگ‌تر می‌شود و در عین حال، هیچ تغییری در سیاست زنگ‌زده منطقه‌ای مسئولان ما مشاهده نمی‌شود! این حلقه محاصره باید با تدبیر شکسته شود

اگر برجام احیا نشود، وضع از حمله مغول هم بدتر می شود/ تکاپوی اصلاح طلبان برای نجات آمریکا از مخمصه

دولت قبل در حوزه دیپلماسی، دارای نقاط ضعف جدی و عمیق بود. در دولت روحانی دیپلماسی منطقه ای با بی اعتنایی مواجه شده و دولت چنان همه امور را به برجام گره زده بود که کارشناسان و صاحبنظران از «وزارت امور خارجه» با عنوان «وزارت امور برجام» نام می بردند.

در دولت قبل واردات واکسن، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، فروش نفت دریافت درآمد آن، صادرات غیرنفتی، دیپلماسی فعال منطقه ای و بسیاری موارد دیگر همگی به برجام و FATF منوط شده بود. این در حالی است که در دولت رئیسی، موارد مذکور بدون احیای برجام و بدون پیوستن به FATF به وقوع پیوست.

در دولت قبل در حوزه منطقه شاهد اتفاقاتی همچون فاجعه تلخ منا بودیم. در فاجعه تلخ حج خونین ۹۴، به دلیل قصور و تقصیر رژیم آل سعود حدود ۶۰۰ زائر ایرانی به شهادت رسیدند.  پیش از آن نیز سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از حجاج انجامید. «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه-بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت آل‌سعود)  با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

وزیر خارجه سابق در همان مقطع در اقدامی تأمل برانگیز در مقابل امیر کویت زانو زد. حالا حامیان دیپلماسی ضعیف دولت قبل، با نادیده گرفتن اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و به ویژه در دیپلماسی منطقه ای، برای سیاست خارجی نسخه تجویز می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    30 5
    افسادطلبان طی هشت سال با گاوآهن مملکت را زیر و رو کرده اند جوری که دولت فعلی فقط ماهی ده هزار میلیارد تومان بدهی دولت بنفش را می پردازد ، حالا با وقاحت انتظار دارند طی هفت ماه همه چیز گل و بلبل شود! و متاسفانه بدلیل ضعف رسانه ایی دولت رئیسی همین کار را هم با سطح توقعات مردم از این دولت می کنند ، وقتی دولت اصلاحاتیِ روحانی دلار را زیر ۳ هزار و پانصد تومان تحویل میگیرد، آن را هشت برابر میکند و ۲۸ هزار تومان به رئیسی تحویل میدهد، یعنی افسادطلبان اقتصاد را شخم زده اند ولی حتی شرافت یک عذرخواهی از مردم را هم ندارند
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      7 5
      حماقت محض اصلاح طلبان ..ـهوع آور این بود که چون گمان داشتند کدخدا را که دارند همه چیز را خواهند داشت، حیثیت و آبروی خود و طرفداران داخلی شان را به خواسته کدخدا که همان برجام بی فرجام بود، گره زدند و اکنون که این قرارداد ذلت بار به همراه شرافت و حیثیت خود را پا در هوا می بینند، مذبوحانه التماس می کنند که دولت به هر صورت که هست باردیگر به تعهدات ایران به این قرارداد برگردد ولو آن که یانکی ها و متحدانشان حاضر به اجرای همان اندک تعهداتشان هم نباشند!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      7 4
      برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      3 3
      حتی میشود تقصیر اسکندر مقدونی انداخت. خیلی کسان هستند که می توانیم تقصیرشان بیاندازیم
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      3 1
      دقییییییییییییییییقااااااااااااااااااااااااااااااا
    • فرزاد IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      6 3
      انصافا آقای رییسی خوب داره زیرساخت ها رو درست میکنه و مطمئنا شرایط اقتصادی کشور درست میشه
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    25 5
    بعیده دیگه در تاریخ کسی بتونه مثل دولت ویرانگر تحقیر امید به ایران حمله بکنه
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      7 1
      احسنت
  • سیف IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    24 3
    کجای کاریـد؟! وضعیت بدتر از حمله مغول‌‌رو در هشت سال گذشته سر کشور آوردن...!!!
  • آزاد AE ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    15 1
    وضع از حمله مغولا بدتر می شه؟ مگر بعد از حمله مغول ها وضع ایران از الانش بدتر بود؟
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 1
    چی بگم!
  • DE ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    26 3
    اگر برجام احیا نشود، وضع از حمله مغول هم بدتر می شود/ ۳۲ ساله مغول به ایران حمله کرده و تمام پست ها و مدیریت ها و جاهای پر درآمد را فله ای و گله ای و فرقه ای اصلاحطلبها غارت کردند و با اشرافیون با هم میخورند. مغولهاییکه در ایران ماندند دست آخر به اسلام ایمان آوردند و خدمات ارزنده ای هم نمودند چیزی که محال است از اصلاح طلبان و اشرافیون سر بزند. آنها مغول بودند و اصلاح طمعکاران مُنگول.
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    11 24
    آلبانى نشين نيستم اما حرف جناب زيدآبادى و روزنامه شرق را حقيقت محض ميدونم !
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      15 2
      دارن زور میزنن که برجام احیا بشه، ولی اون آقایی که برحام رو امضا کرده اصلا نخونده بوده توش چی نوشته، فیلمش هم هست، این برجام که باید زور بزنیم تا احیا بشه دیگه چه فایده داره، برجام باید ما رو احیا کنه، اونا باید برجام رو اجرا کنند، ما که تمام کمال تنهایی خودمون واس خودمون اجرا میکردیم، جالبه دنیا هم به حماقت ما میخندید و میگفت احسنت. هسته ای خوابوندیم، خوشحال، تحریم هم سر جاش، اونا هم خوشحال... برجام هیچ تضمین اجرا ندارد...
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      5 3
      ریاض نشینی یا لندن نشین مناخیم؟
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    16 3
    شما ایا علم غیب دارد اگر برجام احیا نشوید فلان میشوید تو که از فتنه کران ۸۸ هستی حتما کار اقای ریسی خوب است که صدا تو واسراییل در امده پس درست کار می کنند
  • SE ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    14 3
    الهی که برجامچای و بانیانش زیر گل بروند
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    7 14
    حالا اونا هیچ. شماها چرا همه تون دست به یکی کردین که ثابت کنین اوضاع کشور گل و بلبله و هیچ مشکلی نیست؟
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      11 5
      کشورمان است با هر مشکل آن می سازیم و تن به غارت کشورمان با اندک حلقه ی اجنبی پرست در داخل نمی دهیم گرسنگی را شرف می دانیم و حفظ شرافت می کنیم با اجنبی و طرفداران اجنبی دشمن و مخالفیم و فکر و راه آنها همیشه تاریخ برای کشور هلاکت ملی در پی داشته است و ارتزاق ویژه خوارها را که با حمایت خارجی مردم را گول زده اند دیگر هرگز نمی گذاریم با حمایت اجانب بخصوص غرب دزد و غارتگر سر بلند کنند.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      6 4
      احسنت ، گرسنگی شرف داره به نوکری یانکی‌های گاوچرون ....!!!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      6 2
      گل و بلبل شدن مصر و ترکیه را که از سوی یانکی ها تنظیم شده است، می بینیم از گل و بلبل شدن مد نظر تو می هراسیم!!!
  • US ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 1
    پیشنهادها برای وادار کردن ظالمان غربی بخصوص صهیونیستی-امریکایی برای احیای برجام: 1- مبارزه جدی و حقیقی با فساد اقتصادی و مافیاها ( خودرو...)، حمایت از تولید داخلی و خودکفایی، بدون این انحصار و سوءاستفاده تولیدکنندگان، که لازمه اش باز بودن واردات کنترل شده همه اجناس مورد نیاز با عوارض منصفانه مثلا10% 2- آزادی واردات اجناس مورد نیاز مردم 3- ایجاد راهبردهای بازدارنگی موشکی قاره پیما و ماهواره بر و آغاز غنی سازی 90% و راکتورهای مینیاتوری برای زیردریایی و ساخت زیردریای بتواند تا سواحل امریکا برود 4- با استفاده نیروهای نیابتی، تمام ظرفیت صادارتی نفت و انرژی دشمنان ضد ایرانی در منطقه نابود شود 5- حملات عملی برای تهدید موجودیت اسرائیل 6- حذف واسطه ها و مذاکره مستقیم با امریکا، دادن امتیازات متقابل احتمالا میگویید چرا؟ چون استکبار چیزی جز زبان زور نمیفهمد، وضعیت فعلی چندان به نفع ایرانی نیست (یعنی استکبرا خیالش راحت است ایران بمب اتم نمیسازد و نمتواند در مقابل خسارت زدن استکبار مقابله مثل کند، نمنونه اش جولان ضد یشری مافیا و گرانی است و نمودهای آشکار همدستی خائنین در بدنه حکومت با آنها!)، باید معادلات راهبردی هزینه ساز برای غرب و امریکا و صهیونیزم باشد
  • محمد علی عبودیت IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    24 2
    سرنوشت مذاکرات برجامی موقعی به نفع ایران است . که راستی آزمایی وتضمین به عنوان دو رکن اساسی مذاکرات از طرف آمریکا مورد قبول قرار گیرد. آمریکا مظهر فریب ونیرنگ می باشد . توافق به هر قیمتی برای ایران منافعی نخواهد داشت .
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    14 4
    اقاي زيد ابادي ، شما فكر كنم نياز به يك بازبيني روان شناختي داشته باشيد ، خوب كمي فكر كنيد همين وضع موجود كه تازه داره كمي ارام تَر ميشه را كي بوجود اورده؟ ايا غير از دوستان شما؟ اگر انصاف نداريد لا اقل سكوت كنيد اين تحليل هاي ابكي فقط شخصيت نداشته شماها رو بيشتر رو ميكند
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 2
    بعضی عوض امید آفرینی چرا یاس پراکنی میکنند ، چرا تجربیات گذشته را بیاد ندارند . تا حالا میبایست صد بار بدبخت شده باشیم
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 1
    هیچ اتفاقی در دنیا با حمله مغول قابل مقایسه نیست این ادبیات برای کوچک نشان دادن حمله مغول کار بسیار اشتباهی است حمله مغول باعث نابودی تمدن در چین و هندو ایران و حوزه اسلامی شد و به طور کل تمدن در آسیا متوقف گردید و باعث شد علم از شرق به غرب انتقال پیدا کند
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    12 4
    خسارتهای دولت روحانی کمتر از حمله مغول نبوده
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 2
    در انتظار روزی هستیم که آشپزان خام خیال برجام را در دادگاه عدالت ببینیم، طوری نگوئید که انگار دولت شیخ دروغ تمام شد و رفت، تورم بالای 40 درصد امروز هم از نبعات سنگین برجام پروری کدخدا منشان است، دولت باید سهمی از گشابشهای اقتصادی را مستقیما به جیب مردم واریز کند و فریب شعار تورم زائی صاحبان زر و زور و ناکثین و قاسطین و مارقین را نخورد.
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 3
    تکبر در برابر مردم و ترس و ذلت در برابر کد خدای خود ساخته ، ویژگی عمومی تمام نخبگان جریان اصلاحات دروغین است. چیزی که انسان رابه وحشت می اندازد این است که ۴یا ۸ سال دیگر ممکن است این جریان ذلیل دوباره سکان دار کشور شود!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 3
    بلایی که شما تو ۸ سال گدشته سر ملت درآوردید بدتر از حمله مغول ها بود
  • حامد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    9 4
    امثال زیدآبادی و اصلاح طلبان بنفش از ...هم بدترند.....
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 6
    دولت روحانی = حمله مغول
  • مهران IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 2
    با سلام چرا اصلاح طلبان یک پوست اندازی نمی‌کنند و قبل از هر چیز نام خود را به برجام طلبان تغییر نمی دهند؟ یا اسم خود را از اصلاح طلبان به اصلاح طالبان تغییر دهند. تغییر همیشه بد نیست.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 1
    بجای اینکه ب احیای برجام فکر کنید بدنبال حذف دلار در معاملات و دریافت ریال از طرف خارجی و در مرحله دوم پایه گذاری نرخ ریال بر سبد نرخ نفت، فلزات، مواد اولیه خوراکی باشید که ظاهرا کشورهای دیگر هم بدنبال آن هستند.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 1
    چقدر از آمریکاییها پول گرفته که چنین چرندیاتی را بافته به ایشان مقداری پول بدهید تا اسرار آمیریکاییها را بدهد مگر غیر از مزدوری کار دیگری بلدند
  • رضایی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    مزدورانی که توافق با امریکا را کعبه امال خود قرار داده . و بصورت غیر مستقیم به اربابشان گرا می دهند تا ایران را تحریم کنند
  • مهدی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    ایران باید مانند بحران سوریه که با روسیه و چین ائتلاف وداعش و ناتو را در سوریه شکست داد در بحران خطرناک اوکراین نیز باید ایران و چین صراحتا از روسیه اعلام حمایت و پشتبانی نظامی و مالی کنند چرا که شکست روسیه جرقه بیداری و موج سواری دوباره داعش در سوریه و منطقه خواهدبود . و شکست روسیه دومینوی شکست ایران وچین را موج سواری برای ناتو و امریکا خواهدساخت . ایران باید داوطب های افغان و مدافین حرم و حزب الله سوریه را برایکمک به روسیه به شرق اوکراین گسیل کند .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    شکسته نفسی نفرمایید نزدیک را رها کرده به گذشته اتکا میکنی بفرمایید از دوره اصلاح طلبان بدتر میشود تا مردم با گوشت وپوست خود لمس کرده باشند که نوکرهای بدتر از کدخدا چه کردند
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 2
    درود بر رییسی خداقوت
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 0
    مشرق اینقدر سانسور نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس