فؤاد حسین: سوریه نیازمند ثبات است

وزیر خارجه عراق در نشست خبری با امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه ایران و عربستان به گفت‌وگوهای علنی برسیم.

به گزارش مشرق، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق عصر امروز (چهارشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی حضور یافت و ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و قدردانی از وزیر خارجه ایران گفت: مباحث دوجانبه را مورد گفت وگو قرار دادیم و زمانی درباره روابط دوجانبه صحبت می‌کنیم منظور ما روابط تجاری و اقتصادی است. همچنان که در همه نشست‌ها با هیأت ایرانی موضوع ثابت داریم و آن بحث زیارت عتبات مقدسه توسط ایرانی‌ها و چگونگی تسهیل این سفرهاست.

فؤاد حسین افزود: سفر زیارتی بخشی از گفت‌وگوها بود که بتوانیم تسهیلات بهتری را به زائران ایرانی ارائه کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه عراقی بیان کرد: امنیت ایران و عراق مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو را برای حل آن در پیش بگیریم. درها برای گفت‌وگو باز است چه در بغداد و امیدواریم که این درها در تهران باز باشد تا بتوانیم گفت‌وگوهای فشرده‌ای را درباره مسائل امنیتی آغاز کنیم.

وی گفت: برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و در گفت‌وگوها صریح صحبت کردیم و باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل  را از راه‌های دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو حل کنیم. ما این مسائل را حل خواهیم کرد. همانطور که آقای وزیر اشاره کرد درباره مسائل منطقه ای و روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و نقش عراق در این زمینه و همچنین درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان بحث و گفت‌وگو کردیم.

فؤاد حسین ادامه داد: وزیر خارجه ایران درباره افغانستان صحبت و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه بیان کرد. ما درباره افغانستان با ایران هم‌نظر هستیم که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود و این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد. افغانستان نیازمند ثبات است.

وزیر خارجه عراق همچنین خاطرنشان کرد: عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده و از همه طرف هایی که در تحقق آتش بس نقش داشتند، قدردانی می‌کند. امیدواریم گفت‌وگوها ادامه یابد تا راهکار مسالمت آمیز برای وضعیت یمن ایجاد شود و ملت یمن و منطقه که رنج زیادی متحمل شدند، رنجشان پایان یابد.

* نیازمند ثبات در سوریه هستیم

وی گفت: نیازمند ثبات در سوریه هستیم. ثبات در سوریه مستقیما بر ثبات در عراق تاثیرگذار است و عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر وضعیت امنیتی در عراق خواهد داشت. با طرف ایرانی هم نظر هستیم که باید به سوریه کمک کرد تا بتواند امنیت، استقرار و ثبات را در کشورش برقرار کند و از همه تلاش‌ها در این راستا حمایت می‌کنیم.

فؤاد حسین همچنین اعلام کرد که چند ساعت دیگر به گفت‌وگوها بعد از افطار ادامه خواهیم داد.

* امیدواری نسبت به برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز بیان کرد: این گفت‌وگوها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد. امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت‌وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است و از سمت ایران نمایندگانی از وزارت خارجه بوده‌اند ولی چارچوب گفت‌وگوها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. برخی مسائل وجود دارد که باید مطرح شود. امیدوارم بزودی نشست بعدی برگزار شود.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: گمانه زنی‌هایی درباره زمان آن مطرح شده است ولی به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست بعدی صحبت کنم، ولی طرفین این تمایل را دارند نشست‌های خود را ادامه دهند.

*  از گفت‌وگوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم

وی گفت: امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگوها برسیم و از گفت‌وگوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم. وضعیت بعد از برقراری آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که می‌تواند زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم کند تا به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم.

وزیر خارجه عراق خاطرنشان کرد: بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه چه در سطح امنیتی و دیپلماسی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس