کد خبر 1363687
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۲
پیش بینی احتمال لخته شدن خون در بیماران سرطانی

به گفته محققان، گروه خونی بیماران سرطانی ممکن است در خطر لخته شدن خون در آنها نقش داشته باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، سرطان و درمان‌های آن خطر «ترومبوآمبولی وریدی» (VTE) را افزایش می‌دهد. ترومبوآمبولی وریدی شامل ترومبوز ورید عمقی (DVT، لخته خونی است که به طور معمول در وریدهای عمقی ساق پا تشکیل می‌شود) و آمبولی ریه (PE، یک وضعیت تهدیدکننده حیات که زمانی رخ می‌دهد که لخته خون آزاد شده و به شریان‌های ریه می‌رود)، است.

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های سرطان خون را بشناسید

عواملی مانند تومور یا نوع سرطان در حال حاضر برای شناسایی بیماران سرطانی در معرض خطر بالای VTE استفاده می‌شود. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر O، مانند انواع A، B و AB، در معرض افزایش خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

«کورنلیا انگلیش»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پزشکی وین اتریش، گفت: «ما می‌دانیم که نوع تومور به تعیین خطر اولیه ترومبوآمبولی وریدی کمک می‌کند. اما همچنان می‌بینیم که این ارزیابی‌های خطر نمی‌تواند تمام بیماران سرطانی را که این لخته‌های خونی را ایجاد می‌کنند، شناسایی کند. تنها با ارزیابی نوع تومور، ۵۰ درصد از افرادی که به ترومبوآمبولی وریدی مبتلا می‌شوند را از دست می‌دهیم.»

یافته‌های این مطالعه از تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۱۷۰۰ نفر در اتریش با تشخیص سرطان جدید یا عودشده منتشر شد.

محققان گزارش دادند که بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر O، سه ماه پس از تشخیص یا عود سرطان، با احتمال بیشتر ترومبوآمبولی وریدی روبرو هستند.

محققان همچنین دریافتند که بیماران با گروه‌های خونی غیر O و تومورهای خارج از گروه بیماری‌های پرخطر بیشتر احتمال دارد که دچار لخته خون شوند. این نشان می‌دهد که تنها با تکیه بر نوع تومور برای ارزیابی خطر ترومبوآمبولی وریدی ممکن است بسیاری از بیماران در معرض خطر، فوت کنند.

محققان تاکید می‌کنند قبل از اینکه تعیین گروه خونی در ارزیابی خطر ترومبوآمبولی وریدی در بیماران سرطانی مفید باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس