کد خبر 1364243
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تاثیر جنگ اوکراین بر انتخابات فرانسه

بنیاد کارنگی اروپا با بررسی چگونگی تاثیر جنگ اوکراین بر انتخابات فرانسه، این مساله را نه تنها موثر بر تحولات فرانسه بلکه تکان دهنده برای افکار عمومی این کشور می داند.

به گزارش مشرق، موسسه کارنگی اروپا در گزارشی با استناد به یک نظر سنجی در اوایل ماه آوریل نوشت که ۸۷ درصد فرانسوی ها در مورد جنگ اوکراین ابراز نگرانی کردند در حالیکه در یک نظر سنجی دیگر در اواسط ماه مارس حدود یک سوم باور دارند که بحران اوکراین بر تصمیم آنها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاثیر خواهد گذاشت.

به نوشته این اندیشکده، در ابتدا بسیاری انتظار داشتند که وضعیت ژئوپلیتیکی به نفع امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه باشد. این اعتقاد وجود دارد که مقام و تجربه مکرون در مواقع بحران و اضطراب، اطمینان بخش است. اکثریت رای دهندگان (۵۹ درصد) در این نظرسنجی، وی را در مواجهه با این بحران "توانمند" می دانند اما چنین مساله ای در مورد نامزدهای دیگر صدق نمی کند.

چندین نفر از نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه مانند مارین لوپن از راست افراطی و اریک زمور یا ژان لوک ملانشون از چپ افراطی در گذشته موضع طرفداری از روسیه را داشتند.

بنیاد کارنگی اروپا در ادامه با اشاره به رقابت مکرون با لوپن در روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در دور دوم، افزود: "ظاهراً لوپن علیرغم نزدیکی طولانی مدت سیاسی، ایدئولوژیکی و مالی خود با کاخ کرملین تحت تاثیر جنگ روسیه در اوکراین قرار نگرفته است. واقعیت این است که رای دهندگان به ندرت بر اساس ملاحظات سیاست خارجی رای خود را به صندوق می اندازند. با اینحال بحران اوکراین در میان سه مشغله فعلی رای دهندگان فرانسوی قرار دارد، اما اولین مورد نیست (اولین مورد قدرت خرید است) و در واقع برجستگی آن در هفته های گذشته کاهش یافته است. مهم‌تر از آن، به نظر می‌رسد که نگرانی‌های رای‌دهندگان نسبت به جنگ بیشتر به پیامدهای اقتصادی آن مربوط می‌شود تا تشدید هسته ای یا قاره ای. "

لوپن در این زمینه مکرون را متهم کرده که از وضعیت مردم فرانسه غفلت کرده است. این سیاستمدار راست گرا تلاش کرده خود را به عنوان کاندیدایی که دغدغه اش قدرت خرید مردم است، نشان دهد و کمتر رادیکال و مناقشه برانگیز به نظر برسد. تفاوت بین او با زمور دیگر نامزد راست افراطی این است که لوپن با تحویل سلاح به اوکراین مخالف است و زمور با استقبال از پناهندگان اوکراینی مخالفت کرده است. "

این اندیشکده که به مسائل حوزه اروپا می پردازد، در ادامه به اظهارات سه نامزد فرانسوی درباره روسیه اشاره می کند: "مجموعه‌ای از اظهارات گذشته لوپن، زمور و ملانشون درباره روسیه به طور گسترده در طول مبارزات انتخاباتی منتشر شده است. لوپن برای محکوم کردن جنگ دست به انحراف زده، هرچند تغییر اساسی در دیدگاه سیاست خارجی خود نداده است. وی در برنامه خود همچنان متعهد می شود که پس از پایان جنگ، "اتحاد" با روسیه را در مورد مسائل امنیتی اروپا ایجاد کند. "

"در مقابل هیچ یک از مخالفان مکرون به خاطر مساله روسیه به وی حمله نکردند اما به هر حال مکرون سمت ریاست جمهوری را داشته و تلاش های گذشته و حال او برای حفظ گفتگوی سیاسی با روسیه با انتقاد در بسیاری از بخش های اروپا مواجه بوده است. "

بنیاد کارنگی اروپا دو دلیل اصلی را برای اینکه مکرون بخاطر روسیه مورد حمله قرار نگرفته، مطرح می کند: اول، دشمنی سیاسی با او به سه بخش تقسیم می شود. در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷، سوابق سیاست خارجی فرانسوا اولاند توسط همه نامزدهای اصلی مورد حمله قرار گرفت: فرانسوا فیون، لوپن و ملانشون همگی او را متهم کردند که از ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا در بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ تبعیت کرده و همچنین در برقراری گفت وگو با مسکو بر سر سوریه شکست خورده است. به عبارت دیگر، آنها اولاند را متهم می کردند که سنت سیاست خارجی گولیستی فرانسه را کنار گذاشته است.

در مقابل مکرون با احترام ظاهری به سنت گولیستی، به هیچ وجه تغییری در موقعیت فرانسه در اتحادیه اروپا یا ناتو ایجاد نکرد.

در مجموع، در حالی که در سال ۲۰۱۷ نامزدهای مخالفی بودند که رییس جمهوری فعلی را به موضع ضد روسی متهم می‌کردند، در سال ۲۰۲۲ مکرون به نامزدهای مخالف به دلیل طرفداری از روسیه حمله می کند.

این اندیشکده اروپایی دلیل دوم را اینگونه ذکر می کند: مکرون بخاطر ابتکار روسیه مورد حمله قرار نگرفته، زیرا صرف نظر از چندین گزارش تحریف شده در مطبوعات فرانسوی و خارجی، هرگز چرخش یا بازنشانی در مواضع او وجود نداشته است. پاسخ قاطعانه مکرون به تهاجم روسیه به اوکراین این را ثابت کرده است.

بنیاد کارنگی اروپا در نتیجه گیری این گزارش نوشت: در صورت انتخاب مجدد، مکرون احتمالا موضع واکنش محکم و جمعی اروپایی در کنار باز نگه داشتن خط ارتباطی با مسکو را حفظ خواهد کرد. اگر لوپن پیروز شود، سیاست خارجی فرانسه در قبال روسیه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اما متحول نخواهد شد. فضای مانور برای لوپن محدود خواهد شد چونکه طی ماه های گذشته شرایط ژئوپلیتیکی، مباحثه سیاسی داخلی و موضع افکار عمومی تغییر کرده است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون را با ۲۷.۸۶ درصد آرا و لو پن را با ۲۳.۱۵ درصد به دور دوم رساند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    نطریه بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی ایران توسط روسیه و دریای خزر را آخوندهای جیره خوار وخاین به وطن اختلاسگر که آبی راخوردند که نباید می‌خوردند چگونه به اجرا در بیاورند ولی روسیه نطریه بازپس گیری سرزمین‌های شوروی سابق را در ذهن دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس