انتخابات فرانسه؛ اقلیت مسلمان در دو راهی انتخاب بین «بد و برتر»

روزنامه نیویورک تایمز نوشته که مسلمانان فرانسه ناگزیرند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که با رقابت مکرون و مارین لوپن به عنوان دو نامزد نهایی درحال برگزاری است، میان «بد و بدتر» یکی را برگزینند.

به گزارش مشرق، بر اساس نظرسنجی موسسه ایفوپ؛ نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت حدود ۶ میلیون نفری اقلیت مسلمان این کشور در مرحله نخست انتخابات به ژان لوک ملانشون رهبر چپگرا رای داده اند، تنها نامزد مهمی که بارها اعمال تبعیض علیه مسلمانان را محکوم کرده بوده است.

 مکرون در دور نخست تنها ۱۴ درصد از آرای مسلمانان را به دست اورده که با ۲۴ درصد در دوره پیشین(۲۰۱۷)، قابل مقایسه است،  اما خانم لوپن در نخستین دور انتخابات اخیر توانست تنها هفت درصد آرای مسلمانان را کسب کند.

مکرون و لوپن اکنون بر سر نزدیک به هشت میلیون آرای ملانشون رقابت می کنند که در دور نخست، به جایگاه سوم دست یافت. بر اساس نظرسنجی سراسری در فرانسه، میزان مشارکت رای دهندگان مسلمان در این دور، ۲ درصد بیشتر از میانگین همیشگی بوده است.   

ملانشون بیشترین پیروزی خود را در دور اول در بوندی و بقیه ناحیه "سنه یادنیس" در شمال پاریس به دست اورده که شمار چشمگیری از ساکنان فقیر، مهاجر و مسلمان اطراف پایتخت در آن متمرکز شده اند که در بخش های خدماتی کار می کنند.

امانوئل مکرون که پنج سال پیش (۲۰۱۷) با پیروزی بر مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی"، به مقام ریاست جمهوری فرانسه دست یافت، برای دومین دور با این نامزد جناح راست افراطی کشورش رقابت می کند. حزب مجمع ملی پیشینه طولانی در مواضع و اقدامات ضد مسلمانان، نژادپرستی، ملی گرایی افراطی و بیگانه ستیزی به همراه دارد.

خشم بیشتر مسلمانان فرانسه بر پافشاری مکرون برای تصویب و اجرای قانونی در ۲۰۲۱ است که با محکومیت جهانی رو به رو شد و بر اساس آن بیش از ۷۰۰ نهاد مسلمانان که به ادعای مقام های این کشور تندروی و بنیادگرایی را تشویق و ترغیب می کرده اند، تعطیل کرد. هر چند که این اتهام مورد پذیرش بسیاری از مسلمانان و حتی برخی گروه های حقوق بشری نیست و مشخص نیست که چگونه این نفرت ممکن است به نیروی سیاسی تبدیل شود.

با اینکه جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفری مسلمانان فرانسه نزدیک به ۱۰ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد، اما نفوذ سیاسی انان از مدت ها پیش به علت میزان بالای عدم مشارکت و جدایی های طبقاتی و نژادی، تضعیف شده است.

بیشتر نظرسنجی های نشان می دهد که مکرون با برتری نزدیک به ۱۰ درصدی در این دوره، به اسانی می تواند پیروز شود، هر چند این میزان بسیار کمتر از برتری ۳۲ درصدی او در انتخابات ۲۰۱۷ است که با پیروزی بر لوپن به پایان رسید.   

به نوشته روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، هر چند نظرسنجی ها پیشتازی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه در انتخابات امروز را پیش بینی می کنند، رسانه‌های خارجی بر چهره سیاسی رقیب و نگرانی‌های اجتماعی و سیاسی مردم فرانسه از به قدرت رسیدن راست افراطی و پوپولیسم، تمرکز کردند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: اگر قرار باشد تنها یک درس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بگیریم «دست کم نگرفتن پوپولیسم» است حتی اگر مکرون پیروز انتخابات باشد.

روزنامه «واشنگتن تایمز» دلیل اقبال مردم به نامزد راست افراطی را «موفقیت وی در مطرح ساختن مسائل اجتماعی و اقتصادی در مرکز کارزار انتخاباتی خود» می داند. در پنج سال گذشته مساله قدرت خرید همواره اولویت مردم فرانسه بوده است و حتی در شکل جنبش جلیقه زردها نیز مطرح شد.

از سوی دیگر، گاردین تا حدی از سیاست لو پن در قبال مهاجران که با مدل آنگلوساکسون مطابقت دارد، حمایت می کند و می نویسد: هویت جوامع باید حفظ شود و مساله مهاجرت نباید به کابوس آنها تبدیل شود.

لو فیگارو در ادامه نوشت: مارین لو پن در رسانه های مجارستان کشوری که توسط «ویکتور اوربان» هدایت می شود، وجهه مثبتی دارد؛ روزنامه «ناگیار نمزت» در بیانی استعاری لو پن را گزینه مناسب تری در مقابل مکرون خوانده است.

مردم فرانسه در انتخاباتی که نخستین نتیجه آن ساعت ۲۰ به وقت محلی (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) امشب منتشر می شود، به پای صندوق های رای می روند تا از میان دو نامزد نهایی یکی را برای مدت ۵ سال به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کنند.

 اولاف شولتس صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و آنتونیو کوستا نخست وزیر پرتغال در سرمقاله روز پنجشنبه روزنامه فرانسوی «لو موند» با حمایت تلویحی از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه از مردم این کشور خواستند به «نامزد دمکرات» انتخابات رای دهند.

در این مطلب با هشدار جدی نسبت به قدرت رسیدن حزب راست افراطی در فرانسه آمده بود: انتخاب پیش روی ملت فرانسه برای این کشور و برای همه ما در اروپا تعیین کننده است. انتخاب میان دو گزینه است؛ نامزد دمکراتی که فرانسه را در درون اتحادیه اروپا قدرتمند و مستقل، قوی‌تر می‌داند در مقابل نامزد حزب راستگرای افراطی که آشکارا در کنار کسانی است که به آزادی و دمکراسی ما حمله می‌کنند.

همچنین جاستین ترودو نیز روز پنجشنبه و نیز لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهوری سابق برزیل روز جمعه از مکرون حمایت کردند.

در فرانسه نیز بیشتر نامزدهای دور نخست انتخابات و نیز نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند روسای جمهوری اسبق و سابق فرانسه از مکرون حمایت کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    5 1
    حیف از انسان اندیشمندی مثل ملانشون که در کشور عقب افتاده با مردم ابلهی مثل فرانسه کاندیدا شد. چنین کسی را داشتند اما به او رای ندادند؟ البته روایات تقلب هم کم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس